Sundin publikoval nový bokorys - viz: https://www.luftwaffeinprofile.se/Me%20 ... G%207.html
Tahle mašina patřila do skupiny strojů, které 8.5. 1945 odlétli ze Žatce na různé místa v americké a anglické zóně. Váže se k tomu jedna záhada - Fritz Stehle měl při tomto letu sestřelit Jaka-9, což je pokládáno za poslední sestřel Luftwaffe za 2.světové války. Všeobecně se má, že se nejednalo o Jaka-9, ale o P-39 od 129. GIAP (viz: http://www.leteckabadatelna.cz/havarie- ... detail/68/). REVI kdysi publikovalo životopis Fritze Stehleho. Je zajímavé, že on sám se k tomu sestřelu nehlásil, piloti, co s ním byli zajati si nevzpomínají, že by o něm vůbec mluvil. A nesedí časy ... První skupina ze Žatce měla startovat okolo 14,30 hod., ale P-39Q Aircobra pilota lejtěnanta Sergeje Grigorjeviče Stěpanova od 129 гиап, 22 гиад, 6 гиак, 2 ВА měla být (podle některých zdrojů) sestřelena až okolo 16,00 hod. (podle jiných dokonce už někdy dopoledne 8.5. 1945 (!). Je ovšem otázkou, který čas platí (u odletu ze Žatce a u sestřelu) - zda německý nebo ruský (je v nich rozdíl dvou hodin)
Stehle údajně tedy tvrdil, že sestřelil Jak 9 a některé zdroje skutečně uvádějí ztrátu tohoto stroje - 8.5. 1945 měl být ztracen pilot Alexej Ivanjuk ze 152 GIAP, létající na Jaku-9U (ale neznám čas ztráty)
Takže ono to vůbec s tím posledním sestřelem Luftwaffe není jasné. Zajímali by mě časy, hlavně kdy byla Štěpanova P-39Q skutečně sestřelena. Ono totiž bylo 8.5. 1945 na nebi rušno, co šlo, tak se pokoušelo dostat na západ (Me 262 ze Žatce, stroje od JG 6 a SG 2 a mnohé další). Třeba nakonec Stehle skutečně sundal Jaka-9 a tu Štěpanovovu P-39Q někdo jiný. Narazil jsem i na doměnku, že P-39Q sundal někdo z pilotů Me 262 ze Žatce už dopoledne 8.5. 1945 (při průzkumném letu) a k sestřelu při přeletu do zajetí ve skutečnosti nedošlo.
Skupina číslo 1: start okolo 14,30 hod.
Fritz Müller (11./JG 7) - Lenchfeld – žlutá 7 – W.Nr. 500 491 (původní osobní letoun Heinze Arnolda)
Fritz Stehle (2./JG 7) – Fassberg – bílá 5 – W. Nr. 111 690
Hans Dorn (3./JG 7) – Fassberg– žlutá 17 – W. Nr. 500 210
Anton Schöppler (3./JG 7) – Fassberg – žlutá 5 –W. Nr. 110 007
Günther Engler (3./JG 7) – Fassberg – bílá 7 – W.Nr. 110 800
Hans Fröhlich (I./KG 51) – Fasseber – černé X (9K+XK) – W. Nr. 500 200
Walter Bohatsch (1./JG 7) – Dedelstorf - bílá 4 – W.Nr. 500 206
Hans Grünberg (1./JG 7) – Kaltenkirchen – bílá 1 – W.Nr. ??? ???
Wilhelm Batel (Stab/ KG 51) - Me 262 – bílé F (9K+FB) přistál u Lünebergu, - W.Nr. 110 626
Skupina číslo 2: Odlet 17,00
Heinrich Haeffner (2./KG 51) – München-Riem - žlutá 5 –W.Nr. 501 232 (letoun patřící III/KG(J) 6 – měl technickou závadu, nešel mu zatáhnout podvozek
Rudolf Abrahamczik (I./KG 51) - München-Riem – černé L (9K+ LK) – W.Nr. 110 836
Bernard Döhler (JG 7 – není jasné k jaké části JG 7 patřil, měl hodnost Major) – trupové označení ? – W.Nr. ??? ??? (letoun se po startu vrátil do Žatce, jelikož mu vysadil jeden z proudových motoru a Döhler nakonec odletěl v Bf 108 pilotovaném Waltrem Schuckem)
Franz Gapp (8./KG(J) 6) vzlétl ze Žatce ještě v 19:02 „červené 7“, W.Nr. 501 2??, při postřelování postupujích kolon byl zasažen a nouzově přistál u Podbořan (okres Louny), stroj byl později dovezen (?) zpět na letiště Žatec
Mimo těchto Me 262, ze Žatce odletěl 8.5. 1945 ještě prototyp Me 262 V11, W.Nr. 110 555. pilotovaný Oblt. Benze, příslušník 1.(F)/100, trupové označení V 555, se kterým do zajetí letěli na tomto dvojmístném,m stroji ještě další dva příslušníci (!)Luftwaffe – viz publikace Japo. Letoun nouzově přistál nouzovém přistání na letišti ve Weimar-Nohra.