Zdravím kolegové,
při podrobném čtení nové publikace od JaPo "Messerschmitt Me 262s of KG and KG(J)" jsem narazil na zmínky o soustřeďování použitých dílů pro kompletaci letounů S-92/CS-92 pro československé letectvo. Když jsem se touto problematikou začal zabývat podrobněji, narazil jsem na několik záhad, které nikde (alespoň podle mě) nebyly zcela vyjasněny:
a) Autor monografie (Oldřich Soukup) o letounech S-92/CS-92 (která vyšla v L+K a ze které VŠECHNY jiné odkazy většinou čerpají), tvrdí, že se v roce 1946 podařilo v Avii soustředit 18 draků Me 262 (a z toho jeden dvojmístný). Nikdy v odborné literatuře však neexistuje seznam těchto draků ve smyslu jejich identifikace (podle mého názoru MUSELA být ale provedena velmi odborná prohlídka všech draků a z ní MUSÍ existovat záznamy a tyto záznamy mohou obsahovat i původní německé W.Nr., nebo alespoň jiný německý identifikační prvek). Otázka první zní - existuje něco (nějaký dokument), který by umožnil tyto původní německé draky Me 262 identifikovat tak, aby je bylo možno přiřadit k vyrobeným S-92/CS-92 (ve smyslu na tuto konkrétní S-92/CS-92 byl použit drak letounu s tímto bývalým německým W.Nr.)?
b) Prameny se shodují v tom, že byly vyrobeny 3 ks dvojmístných CS-92 - jeden původní a dva předělané z jednomístných draků Me-262. Otázka další - která verze je v současné době vystavena v leteckém muzeu ve Kbelech ? Je to letoun s původním německým dvojmístným trupem (tedy pravděpodobně "žatecké" Schwalbe "černá A", které bylo prokazatelně v soustředěném materiálu) nebo je to jeden z těch "předělávaných" z jednomístných trupů? Jak to, že při poslední změně nátěru tohoto letounu (který je mimochodem proveden na "žateckou" "černou A") neproběhlo jeho zkoumaní ve smyslu zjistit identifikaci původního německého letounu ? Provedl se (před jeho přestříkáním) nějaký rozbor původního nátěru, eventuálně celého letounu? Pokud ano, kde to bylo publikováno? Pokud ne, proč se promrhala příležitost tento letoun odborně prozkoumat?
c) Záhada další - KOLIK bylo přesně letounů S-92/CS-92 vyrobeno ? Podklady se veskrze shodují na počtu tři dvojmístných, ovšem v jednomístné verzi si autoři tak už jisti nejsou - Soukup uvádí sedm jednomístných (ale připouští, že se mohli sestavit další dvě jednomístné, ale to si není zcela jist), na stránkách kbelského muzea se dočteme, že jednomístných bylo sedm až devět (?), v přehledu zkoušených letounů ve VZLU dočteme, že bylo testováno 8 (!) jednomístných a tři dvojmístné (dohromady tedy 11 letounů). Tak kolik jich bylo ve skutečnosti vyrobeno?
d) Další záhada – kdy a kde přesně jednotlivé stroje skončili – nikde se mi v odborné literatuře nepodařilo najít přesný přehled konce jednotlivých strojů. Nejvyšší (mnou dohledané) trupové označení letounu bylo V-40, což by odpovídalo deseti vyrobeným strojům, ovšem pak nesouhlasí údaj v VZLU, kde se uvádí, že letounů zkoušeli 11 (8 + 3) ! Z letounů se (podle všech autorů) nikdy nemělo střílet, ale tomu neodpoví fotodokumentace na stránkách http://www.tnmc.cz/walkaround/s92_cs92.php, kde je jasně vidět, že cvičné střelby proběhli.
e) A poslední věc – na několika zahraničních stránkách jsem narazil na diskuzi k tomuto (například: http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=47199)
I found this gem in Bill Norton's excellent book on the history of the Israeli Air Force "Air War on the Edge" p. 150,
"According to Egyptian and British intelligence, a jet fighter of unknown type exploded in flight inside Israeli airspace during April 1950. The British thought that it might be a de Havilland Vampire of unknown origin, while the Egyptians stated that they had information revealing that the IAF had secretly taken delivery of eight crated Avia S.92 jets. The S.92 was the Messerschmitt Me 262A-1A built in Czechoslovakia following the World War. The Czechs' Russian masters might have approved such a sale in the first half of 1950, and Israel may have felt an urgent need to answer the threat posed by the new Egyptian Meteors, which arrived in October 1949, to buy this, the only jet available to them. However, the Me 262 was hopelessly antiquated in 1950 and the late Second World War technology was of very limited service life. If the story is true, it is odd that the Israelis would not have admitted to operating the Me 262, no matter how briefly and unsuccessfully, in the time since 1950."
Strojový překled výše uvedeného:
Billa Norton o historii izraelského letectva "Letecká válka na okraji", s. 150,
"Podle egyptské a britské zpravodajské služby, bojové stíhačky neznámého typu explodovala v letu uvnitř izraelského vzdušného prostoru v průběhu dubna 1950. Britové si myslel, že by to mohlo být de Havilland Vampire neznámého původu, zatímco Egypťané uvedli, že informace odhalující, že IAF tajně vzít dodávku osmi kleci S.92 trysky Avia. S.92 byl Messerschmitt Me 262A-1A postavený v Československu po druhé světové válce. Čechů 'ruské mistrů může mít takový schválila prodej v prvním pololetí roku 1950 , a Izrael může mít pocit, naléhavou potřebu odpovědět na hrozbu, kterou nový egyptský Meteory, který přišel v říjnu 1949, si koupit tento, jen jet k dispozici. Nicméně, mě 262 byl beznadějně zastaralý v roce 1950 a koncem Druhá světová válka technologie byla velmi omezenou životnost. Je-li příběh je pravdivý, to je divné, že Izraelci by se přiznali k provozním Me 262, bez ohledu na to, jak krátce a neúspěšně, v době od roku 1950. "
Otázka poslední : Nebylo možné, aby se jeden či dva S-92 do Izraele dostali ? S ohledem na nejasnosti ohledně počtu vyrobených S-92, zmatky ohledně konce jednotlivých strojů a kompletní likvidace materiálů ohledně vojenské pomoci Izraele by tuto možnost zcela (podle mého názoru) nevylučovali.
Možná objevuji objevené, ale třeba mi někdo dokáže – alespoň některé – otázky zodpovědět.
Martin Šíla