Stránka 1 z 1

Focke Wulf Stieglitz v Československu

PříspěvekNapsal: 21 črc 2021, 13:01
od Pavel Klouček
Tak když už se tu objevuje téma na Kadetty, nepřipadá v úvahu vynechat jeho souputníka Stieglitze. Zmiňme nejprve prvního provozovatele tohoto typu na našem území, Slovenské vzdušné síly, které v prosinci 1943 objednaly 30 ks Stieglitzů po generální opravě od firmy Focke Wulf včetně 15 ks náhradních motorů, tedy obdobně jako u Kadettů. Stroje SVZ přebíralo od konce února do počátku května 1944 (blíže viz kniha Šumichrast-Klabník: Slovenské letectvo 1939-45, díl druhý, strany 68-69). Bližší info veskrze chybí, pár uskladněných kusů (cca pět) mělo zabavit Luftwaffe, jeden užívaný Kombinovanou letkou byl zapálen na letišti v Donovalech a stroj WNr. 637 byl použit piloty Palatickým a Geletkem k přeletu do Lvova dne 31. srpna 1944. V poválečné ČSR je zatím známo 5 ks provozovaných Stieglitzů, některé z nich pocházejí asi z válečné kořisti z Grunau, některé kusy měly zůstat po Němcích na našich letištích. Níže tedy bude následovat přehled jednotlivých kusů.

Re: Focke Wulf Stieglitz v Československu

PříspěvekNapsal: 21 črc 2021, 13:12
od Pavel Klouček
W/Nr 86 OK-QHC

verze Fw 44D, výrobce v rejstříku uveden jako Nase Olbrich Vídeň, ve skutečnosti se jedná o firmu Max Olbrich Wien XXII, která prováděla generální revize těchto typů)
motor Sh 14A 125/150HP, výrobce Siemens Berlin-Spandau, v.č. 24547, opraveno na v.č. 24628

do rejstříku zapsán pod OLZ č. 953 dne 26. 6. 1946, převod od MNO k ČNA ústředí - Zemská plachtařská škola Raná, opravou dle č.j. L II/1 953/3 ai 48 z 11.8.1948 převeden k Zemské plachtařské škole Hodkovice, domovský přístav Liberec, oprava 5213-D-27.3.52 Krajský aeroklub Doslet Praha, domovský přístav Točná, zrušen výměrem 769 (1208) 316/478 – LR – 55 roku 1955

v knize startů a přistání Ruzyně najdeme tento stroj několikrát zmíněn:
28.9.46 OK-QHC, ČNA, odlet do Hodkovic v 12:45, Šilhan + 1
19.7.47 OK-GHC, ČNA ústředí, odlet do Kralup ve 12:40, Benhoiser
21.7.47 OK-OHC, tři místní aerovleky Ruzyň 10:20 až 11:30, Bauhauser

Jméno druhého z pilotů správně zní Karel Bernhauser, vzpomínku na Stieglitze i tohoto pilota lze nalézt na stránce http://www.flying-revue.cz/cesty-zivota-leteckeho-1, cituji: "Nácvik startů se prováděl pomocí lana s navijákem a později za vlečným letadlem “Stieglitz” (Stehlík -Fw44) pilotovaným Karlem Bernhauserem. Myslím, že z této “rychlotavby” nikdy nikdo sólo neudělal a pochopil jsem, že to byl kurz určený spíš pro synky movitých tatíčků, kteří si mohli dovolit takových kurzů několik a mezi ně jsem zrovna nepatřil. A tak kromě toho, že jsem se trochu blíž seznámil s letovými pocity a s lidmi, které jsem potkával i mnohem později mě zůstala ještě snad vzpomínka na vlečného “Stiglitze” s kterým Karel Bernhauser předváděl bravurní sestupy a nálety vždy po odpoutání vlečného větroně."

Známy jsou mi zatím dva snímky tohoto stroje, na obou je v celohliníkovém nátěru s černou imatrikulací na trupu a nejspíše i křídlech, na SOP vlajka, na přídi za motorem emblém Zemské plachtařské školy Hodkovice, který nesly i větroně této školy (doloženo na Minimoe, Kranichovi).

Re: Focke Wulf Stieglitz v Československu

PříspěvekNapsal: 21 črc 2021, 13:21
od Pavel Klouček
W/Nr 138 (nejspíše, v rejstříku špatně čitelné, každopádně Irrou uváděné 113 to rozhodně není) OK-QHN

výrobce Focke-Wulf
motor Sh 14 120HP, v.č. 24795, výrobce Siemens-Halske Berlin

do rejstříku zapsán pod OLZ č. 1831 dne 22.7.1949, převod od MNO k Aeroklubu, domovský přístav Praha, následuje oprava bez datace na SPVS MD Brno – Medlánky a změna 49/19-LR-51 z 29.3.1951 ČSLL, závodní organizace VŽKG Ostrava, zrušen výměrem 837 316/36-56 z roku 1956.

Stroj má obrazově doloženo působení na letišti v Bystřici pod Hostýnem, ať už snímkem s Kranichem OK-9201 v pozadí, který po vojenské kariéře u VÚ Stráž pod Ralskem působil právě v Bystřici, tak videem dostupným na YouTube, které zachycuje právě letecký den v Bystřici snad v roce 1947.

Re: Focke Wulf Stieglitz v Československu

PříspěvekNapsal: 21 črc 2021, 13:36
od Pavel Klouček
W/Nr 867 D-EXLO, V-20, OK-QHM

verze Fw 44J, výrobce Siebel Flugzeugwerke Halle
motor M14 Sh 14A 120/160HP, v.č. 22115, výrobce BMW

původní registrace D-EXLO, přidělen k Deutscher Luftsportverband

Irra uvádí 6.11.45 zálet po opravě Janem Anderlem, u VLÚ 1946 a 1947 používán k vleku zkoušených větroňů (1948 s kódem V-20 už létá Spitfire)

do rejstříku zapsán pod OLZ č. 1731 dne 13.8.1948, převod od MNO k Aeroklubu RČS, domovský přístav Hodkovice, oprava 8386-LR-52 z 5.4.1952 – Krajský výbor Zruč n/S (Žďár), domovský přístav Přibyslav, tužkou poznámka „Jihlava?“, zrušen výměrem 776 316/478-LR-55

Na tento kus znám pouze snímky s výzkumáckým kódem, celohliníkový nátěr doplněný o černý kód V-20 na trupu a snad i spodku křídel, kruhové znaky s bílým lemem, na přídi typové označení C9-867 (pro Stieglitze se původně použilo armádní typové označení C-9, později změněno na C-14), tmavé disky kol.

Re: Focke Wulf Stieglitz v Československu

PříspěvekNapsal: 21 črc 2021, 13:44
od Pavel Klouček
W/Nr 1179 OK-QHK

výrobce neuveden
motor Sh 14A 150HP, v.č. 25812, výrobce Motorenwerke Berlin-Spandau

do rejstříku zapsán pod OLZ č. 1825 dne 9.6.1949, převod od MNO na Plachtařské středisko aeroklubu RČS Hodkovice, změna 11/86-66-51 z 2.9.51 SPVS Kralupy, tužkou poznámka "27.6.51 havaroval 6.7.51", první datum by tak snad mohlo být dnem havárie a druhé zápisu do rejstříku, zrušeno výměrem č. 1327 7-LR-57 v roce 1957 zřejmě v rámci čistek rejstříku.

Stroj jsem znal jen ze dvou velmi nekvalitních snímků z Křídel vlasti 1951 a knihy Křídla míru, dokud mi neposlal uživatel Rimmer pár snímků z pozůstalosti jeho dědy, které dokumentují službu tohoto stroje v Hodkovicích. Stroj je na nich celohliníkový, černá imatrikulace na trupu a křídlech, malá vlajka na SOP, typové označení C14-1179 na SOP, tmavé disky kol.

Re: Focke Wulf Stieglitz v Československu

PříspěvekNapsal: 21 črc 2021, 13:51
od Pavel Klouček
W/Nr 1765 OK-PEA

verze Fw 44J, výrobce Focke Wulf
motor Sh 14A 150HP, v.č. 24095, výrobce Siemens

Dne 28.7.1947 provedl zkušební lety mjr. Ing. Jaroslav Hel, použit motor z havarovaného Kadettu OK-QHA.

Do rejstříku zapsáno pod OLZ č. 1407 dne 14.6.1948, převod od MNO k Zemské plachtařské škole, domovský přístav Medlánky, tužkou poznámka „přelétnut do Bystřice p/H 21.11.51“, dále Krajský aeroklub Ostrava, domovský přístav Ostrava, zrušeno výměrem 1538 dne 28. 8. 1957 140-LR-57

stroj nalezneme i v pilotním deníku brněnské legendy Zdeňka Bedřicha:
2.8.1948 Bedřich + Koutný u ZPŠ Medlánky – zjištění přistání Z-24
19. 8. 1948 Vlk + Bedřich, zalétávací let

Stroj opět celohliníkový s černými imatrikulacemi, na SOP vlajka. Snímky stroj nejspíše zachycují ve službě vlečného stroje na plachtařských závodech, ten první ve společnosti Čápu OK-DFD létajícího u Aeroklubu Praha, spodní pak s Moranem 230 OK-YJC ze Žiliny.

Re: Focke Wulf Stieglitz v Československu

PříspěvekNapsal: 21 črc 2021, 13:59
od Pavel Klouček
A to je opět více méně vše, opět poprosím, máte-li cokoli k doplnění, pište sem nebo přes SZ. Přidávám ještě poslední snímek z dílen liberecké VOŠLM, kde se nejspíše mechanici ujali péče o motor jednoho z Hodkovických strojů. Na počátku zakládání plachtařských výcvikových center byly Hodkovice právě tím místem, kam směřovalo těch několik málo dostupných Stieglitzů, snad kvůli snazší údržbě jednoho typu, v ostatních střediscích pak službu zastávaly početnější Kadetty.