Tak když už se tu objevuje téma na Kadetty, nepřipadá v úvahu vynechat jeho souputníka Stieglitze. Zmiňme nejprve prvního provozovatele tohoto typu na našem území, Slovenské vzdušné síly, které v prosinci 1943 objednaly 30 ks Stieglitzů po generální opravě od firmy Focke Wulf včetně 15 ks náhradních motorů, tedy obdobně jako u Kadettů. Stroje SVZ přebíralo od konce února do počátku května 1944 (blíže viz kniha Šumichrast-Klabník: Slovenské letectvo 1939-45, díl druhý, strany 68-69). Bližší info veskrze chybí, pár uskladněných kusů (cca pět) mělo zabavit Luftwaffe, jeden užívaný Kombinovanou letkou byl zapálen na letišti v Donovalech a stroj WNr. 637 byl použit piloty Palatickým a Geletkem k přeletu do Lvova dne 31. srpna 1944. V poválečné ČSR je zatím známo 5 ks provozovaných Stieglitzů, některé z nich pocházejí asi z válečné kořisti z Grunau, některé kusy měly zůstat po Němcích na našich letištích. Níže tedy bude následovat přehled jednotlivých kusů.
Naposledy upravil Pavel Klouček dne 15 led 2022, 21:54, celkově upraveno 1
verze Fw 44D, výrobce v rejstříku uveden jako Nase Olbrich Vídeň, ve skutečnosti se jedná o firmu Max Olbrich Wien XXII, která prováděla generální revize těchto typů) motor Sh 14A 125/150HP, výrobce Siemens Berlin-Spandau, v.č. 24547, opraveno na v.č. 24628
do rejstříku zapsán pod OLZ č. 953 dne 26. 6. 1946, převod od MNO k ČNA ústředí - Zemská plachtařská škola Raná, opravou dle č.j. L II/1 953/3 ai 48 z 11.8.1948 převeden k Zemské plachtařské škole Hodkovice, domovský přístav Liberec, oprava 5213-D-27.3.52 Krajský aeroklub Doslet Praha, domovský přístav Točná, zrušen výměrem 769 (1208) 316/478 – LR – 55 roku 1955
v knize startů a přistání Ruzyně najdeme tento stroj několikrát zmíněn: 28.9.46 OK-QHC, ČNA, odlet do Hodkovic v 12:45, Šilhan + 1 19.7.47 OK-GHC, ČNA ústředí, odlet do Kralup ve 12:40, Benhoiser 21.7.47 OK-OHC, tři místní aerovleky Ruzyň 10:20 až 11:30, Bauhauser
Jméno druhého z pilotů správně zní Karel Bernhauser, vzpomínku na Stieglitze i tohoto pilota lze nalézt na stránce http://www.flying-revue.cz/cesty-zivota-leteckeho-1, cituji: "Nácvik startů se prováděl pomocí lana s navijákem a později za vlečným letadlem “Stieglitz” (Stehlík -Fw44) pilotovaným Karlem Bernhauserem. Myslím, že z této “rychlotavby” nikdy nikdo sólo neudělal a pochopil jsem, že to byl kurz určený spíš pro synky movitých tatíčků, kteří si mohli dovolit takových kurzů několik a mezi ně jsem zrovna nepatřil. A tak kromě toho, že jsem se trochu blíž seznámil s letovými pocity a s lidmi, které jsem potkával i mnohem později mě zůstala ještě snad vzpomínka na vlečného “Stiglitze” s kterým Karel Bernhauser předváděl bravurní sestupy a nálety vždy po odpoutání vlečného větroně."
Známy jsou mi zatím dva snímky tohoto stroje, na obou je v celohliníkovém nátěru s černou imatrikulací na trupu a nejspíše i křídlech, na SOP vlajka, na přídi za motorem emblém Zemské plachtařské školy Hodkovice, který nesly i větroně této školy (doloženo na Minimoe, Kranichovi).
Přílohy
Naposledy upravil Pavel Klouček dne 21 črc 2021, 13:51, celkově upraveno 1
W/Nr 138 (nejspíše, v rejstříku špatně čitelné, každopádně Irrou uváděné 113 to rozhodně není) OK-QHN
výrobce Focke-Wulf motor Sh 14 120HP, v.č. 24795, výrobce Siemens-Halske Berlin
do rejstříku zapsán pod OLZ č. 1831 dne 22.7.1949, převod od MNO k Aeroklubu, domovský přístav Praha, následuje oprava bez datace na SPVS MD Brno – Medlánky a změna 49/19-LR-51 z 29.3.1951 ČSLL, závodní organizace VŽKG Ostrava, zrušen výměrem 837 316/36-56 z roku 1956.
Stroj má obrazově doloženo působení na letišti v Bystřici pod Hostýnem, ať už snímkem s Kranichem OK-9201 v pozadí, který po vojenské kariéře u VÚ Stráž pod Ralskem působil právě v Bystřici, tak videem dostupným na YouTube, které zachycuje právě letecký den v Bystřici snad v roce 1947.
Přílohy
Snímek opět z Bystřice, mělo by tedy jít o stroj OK-QHN
verze Fw 44J, výrobce Siebel Flugzeugwerke Halle motor M14 Sh 14A 120/160HP, v.č. 22115, výrobce BMW
původní registrace D-EXLO, přidělen k Deutscher Luftsportverband
Irra uvádí 6.11.45 zálet po opravě Janem Anderlem, u VLÚ 1946 a 1947 používán k vleku zkoušených větroňů (1948 s kódem V-20 už létá Spitfire)
do rejstříku zapsán pod OLZ č. 1731 dne 13.8.1948, převod od MNO k Aeroklubu RČS, domovský přístav Hodkovice, oprava 8386-LR-52 z 5.4.1952 – Krajský výbor Zruč n/S (Žďár), domovský přístav Přibyslav, tužkou poznámka „Jihlava?“, zrušen výměrem 776 316/478-LR-55
Na tento kus znám pouze snímky s výzkumáckým kódem, celohliníkový nátěr doplněný o černý kód V-20 na trupu a snad i spodku křídel, kruhové znaky s bílým lemem, na přídi typové označení C9-867 (pro Stieglitze se původně použilo armádní typové označení C-9, později změněno na C-14), tmavé disky kol.
výrobce neuveden motor Sh 14A 150HP, v.č. 25812, výrobce Motorenwerke Berlin-Spandau
do rejstříku zapsán pod OLZ č. 1825 dne 9.6.1949, převod od MNO na Plachtařské středisko aeroklubu RČS Hodkovice, změna 11/86-66-51 z 2.9.51 SPVS Kralupy, tužkou poznámka "27.6.51 havaroval 6.7.51", první datum by tak snad mohlo být dnem havárie a druhé zápisu do rejstříku, zrušeno výměrem č. 1327 7-LR-57 v roce 1957 zřejmě v rámci čistek rejstříku.
Stroj jsem znal jen ze dvou velmi nekvalitních snímků z Křídel vlasti 1951 a knihy Křídla míru, dokud mi neposlal uživatel Rimmer pár snímků z pozůstalosti jeho dědy, které dokumentují službu tohoto stroje v Hodkovicích. Stroj je na nich celohliníkový, černá imatrikulace na trupu a křídlech, malá vlajka na SOP, typové označení C14-1179 na SOP, tmavé disky kol.
verze Fw 44J, výrobce Focke Wulf motor Sh 14A 150HP, v.č. 24095, výrobce Siemens
Dne 28.7.1947 provedl zkušební lety mjr. Ing. Jaroslav Hel, použit motor z havarovaného Kadettu OK-QHA.
Do rejstříku zapsáno pod OLZ č. 1407 dne 14.6.1948, převod od MNO k Zemské plachtařské škole, domovský přístav Medlánky, tužkou poznámka „přelétnut do Bystřice p/H 21.11.51“, dále Krajský aeroklub Ostrava, domovský přístav Ostrava, zrušeno výměrem 1538 dne 28. 8. 1957 140-LR-57
stroj nalezneme i v pilotním deníku brněnské legendy Zdeňka Bedřicha: 2.8.1948 Bedřich + Koutný u ZPŠ Medlánky – zjištění přistání Z-24 19. 8. 1948 Vlk + Bedřich, zalétávací let
Stroj opět celohliníkový s černými imatrikulacemi, na SOP vlajka. Snímky stroj nejspíše zachycují ve službě vlečného stroje na plachtařských závodech, ten první ve společnosti Čápu OK-DFD létajícího u Aeroklubu Praha, spodní pak s Moranem 230 OK-YJC ze Žiliny.
A to je opět více méně vše, opět poprosím, máte-li cokoli k doplnění, pište sem nebo přes SZ. Přidávám ještě poslední snímek z dílen liberecké VOŠLM, kde se nejspíše mechanici ujali péče o motor jednoho z Hodkovických strojů. Na počátku zakládání plachtařských výcvikových center byly Hodkovice právě tím místem, kam směřovalo těch několik málo dostupných Stieglitzů, snad kvůli snazší údržbě jednoho typu, v ostatních střediscích pak službu zastávaly početnější Kadetty.