Označení: OK-TDI, OK-TCB
Verze/charakteristické znaky: snad Ju 52-3mg4e, na pravém boku krátká nákladní vrata, za nimi dveře, na levém boku nestandardní obdélníkové okno za dveřmi, výfuky středového motoru vnějším potrubím, výfuky krajních motorů vystupují za krytem, na motorových gondolách přídavné nasávače, sloupek antény vyosený vpravo, druhá anténa pod centroplánem.
Zbarvení: celý povrch snad v přírodní barvě kovu, černá příď se zaobleným přechodem, černé kryty motorů a motorové gondoly, na SOP praporový znak a malé černé flotilové číslo 38, černá imatrikulace na trupu a na křídlech v dělené formě.
Záznamy o provozu: podle výrobního čísla se má jednat o původně armádní rumunský stroj, který následně obdržel civilní imatrikulaci YR-ALP a sloužil k převozu amerických zajatců z Itálie. Stroj YR-ALP se v říjnu a prosinci 1945 dvakrát objevil na Ruzyni, pilot Ferderber. Imatrikulace se objevila jen u jednoho zápisu, třikrát má připsáno také označení Ju 52-31 (snad armádní číslo?) a počtvrté číslo 7018. Jako OK-TDI je stroj na Ruzyni zalétán 13.3.46 a o den později zapsán do civilního rejstříku pod číslem zápisu 944. V zápise je uvedeno jak výrobní číslo 6428, tak výrobní čísla motorů BMW, a to 72900, 68766, 62906. Uživatelem je ČSA. V období mezi listopadem 1948 a červnem 1949 došlo ke změně imatrikulace na OK-TCB. Výmaz z rejstříku byl proveden výměrem č.j. 29367 ze dne 29.11.51. V knize The Junkers Ju 52 Story od Jana Forsgrena je stroj s imatrikulací YR-ALP vykazován v letech 1952-56, což by nahrávalo teorii, že po dolétání v ČSR byl i tento stroj, podobně jako OK-PDC/PCC, předán opět do Rumunska. V knize je však řada nepřesností a omylů a proto tento údaj nelze brát za zcela hodnověrný.
Dle Irra – JAKAB: Ju 52.6428, zápis 14.3.46 jako OK-TDI, škrtnuto a opraveno na OK-TCB, vlastník ČSA, výmaz 29.10.51. Pravděpodobně jeden ze dvou, předaných armádou Čs. Aeroliniím, původně D7.6.
Ostatní: Lety s novou imatrikulací OK-TCB mám doloženy v létě 1949, zatím jsem ale neobjevil fotku s touto imatrikulací. Edit: Letecké snímky z archivu ČÚZK z let 1949 a 1951 zachycují stroj OK-TCB na stojánce letiště Ruzyně.
Naposledy upravil Pavel Klouček dne 06 srp 2019, 08:07, celkově upraveno 4