Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo od roku 1945
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Odeslat odpověď
Příspěvků: 149 • Stránka 5 z 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10
  • Odpovědět s citací

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Příspěvekod Pavel Klouček » 04 zář 2018, 14:05

U nás se dochoval i podstatně větší a zachovalejší kus trupu - od přepážky za piloty až po nástupní dveře. Ten byl ale počátkem devadesátých let vyměněn za tuším Tiger Motha do Francie. Původ těžko říct, těch trupů se po vrakovištích válelo spousty a jako zahradní buňka to sloužilo dobře.

Jinak jsem se zase dostal na chvíli k ruzyňským knihám a doplnil si rok 1946. Dohledal jsem přílet tří ex-RAF Junkersů:

Stroj VM931 přilétá z Frankfurtu 24.4.46 v 14:52 - pilot Žežulka, na revizi do Letňan odlétá 26.4. v 15:20 se stejným pilotem (zapsán jako Ju-52 220, jedná se o část W/Nr. 501220)
Stroj VN716 přilétá z Frankfurtu 24.4.46 v 14:30 - piloti Stein + Nevrla, na revizi do Letňan odlétá 26.4. v 15:25 - pilot Schoř
Stroj VN745 přilétá z Frankfurtu 24.4.46 v 15:41 - pilot Rezek, na revizi do Letňan odlétá 27.4. v 9:10

Stroj D-7 se na Ruzyni prvně objevuje 21.5.46 přeletem z Letňan "na kompenzování" a týž den se navrací do Letova. 23.5.46 vykoná další let Letov-Ruzyně a zpět, 25.5. už zůstává na Ruzyni a 27.5. létá okruhy. 1.6.46 už letí poprvé na trase Praha-Londýn.

Stroj D-9 se na otočku z Letova na Ruzyň vydává 15.11.46 - pilot Kládek

Stroj Ju-52-10 (D-10) přilétá na otočku z Letova na Ruzyň 24.6.46 - pilot Kládek
Naposledy upravil Pavel Klouček dne 22 říj 2018, 11:09, celkově upraveno 1
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7447
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Příspěvekod StandaK » 06 zář 2018, 08:37

Přidám dva pohledy do interiéru D-2, je to také z toho dokumentu o procesu s Tisem. Kvalita sice mizerná, nicméně patrné je třeba řazení sedaček do dvojic při levé straně nákladového prostoru.
Přílohy
2.png
1.png
StandaK
 
Příspěvky: 228
Registrován: 07 bře 2012, 13:05
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Příspěvekod StandaK » 06 zář 2018, 08:55

Pavle, ještě k té D-1. Ať koukám na ty fotografie jakkoliv, u tohoto kusu nedošlo pouze k odstranění vrtulových kuželů. Evidentně to letadlo má v pozdější době i jiné motorové kryty, což nejspíš signalizuje, že došlo k výměně motorů, tedy k přemotorování na motory standardně užívané u ostatních našich Ju-52.

Ještě pak ke zbarvení D-1 a D-2. U D-1 skutečně mohlo jít o pozůstatek zbarvení původního provozovatele, záhadou ale je, proč D-2 jako do té doby čistě vojenskou mašinu, opatřenou nějakým zbarvením luftwafe, přemalovali do podoby, blížící se D-1, a zda tak učinili důsledně. Například ten blesk na trupu se na některých fotografiích jeví v jiném odstínu, než příď či pruhy na křídlech, což jistě může být optický klam, ale také nemusí. Ve srovnání s kulatým znakem koresponduje spíše s červenou výsečí než s modrou. Zajímavé je srovnání s herkulesem, který má na trupu podobný blesk, také evidentně domalovaný až po válce. Ten je ale lemovaný světlou linkou. Jakou asi barvu měl na herkulesu? Černou jistě ne. Měly ty blesky (včetně zelené mašiny) stejnou barvu? Počítalo se u těchto mašin s nějakým civilně vojenským využitím a proto ty blesky a nevojenské světlé zbarvení? Napadá mě v této souvislosti, jakou světlou barvou byl vlastně ten herkules opatřený? Ta krémová je nějak podložená? A pokud ano, nebyl v takovém případě krémový i D-2? To jsou otázky...........
StandaK
 
Příspěvky: 228
Registrován: 07 bře 2012, 13:05
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Příspěvekod Pavel Klouček » 09 zář 2018, 14:27

Stando to zbarvení prvních dvou Junkersů podle mého souvisí s jejich určením pro CDS. V rámci prvních repasí takhle vycházely všechny mašiny - W-34, Ju 352, první série Síblů O-1 a tyhle dvě dvaapadesátky. Světlý základ, tmavé motory a tmavý pruh na trupu. U dalších se předpokládalo zřejmě spíše armádní využití (a taky se ten světlý kabát moc neosvědčil - slézalo to a prasilo se to), přesto jedna ze zelených zamířila do civilu - viz Ju 52-4 OK-PDC.

U té výměny krytů/motorů u D-1. Nevím ze kterých fotek vycházíš. Na všech fotkách co znám je u středového motoru výfuk stažen do trupu a i na krajních motorech v provedení bez kuželů na fotkách z roku 1946 jsou stále výfuky skrz kryty.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7447
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Příspěvekod Pavel Klouček » 09 zář 2018, 17:23

V rámci konzultací pro Plastic Planet jsem si všiml ještě jedné "záhady". Když se podíváte na fotky stroje OK-BBB (druhá strana tohoto tématu), tak snímek se skupinou papalášů ukazuje výrazně větší imatrikulaci na trupu, nejspíše bez lemu a velmi světlou barvu stroje. Nicméně VOP už je předpisově červená a dokonce se trochu loupe. Na snímku zachycujícím stroj zezadu před služebním hangárem se mašina jeví stejně světlá. Vzhledem k tomu, že v popředí neořezaného snímku stojí M-3 Bonzo a Sokol OK-DHO, tak bude nejspíš pravděpodobná datace rok 1949. U fotky s pohlaváry bohužel rok určit nejsem schopen. Je otázkou, zda v úvodu nebyl Junkers ponechán v hliníku a pouze doplněny červené rozlišovací znaky a změněna (opravena) imatrikulace z ZBB na BBB a až později dostal policejní šedý kabát? Čím víc se v tom člověk vrtá, tím víc nachází otázek a jen málo odpovědí...
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7447
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Příspěvekod StandaK » 10 zář 2018, 08:32

Pavle, všimni si například zaoblení čelních prstenců. Třeba na těchto snímcích je to patrné. Zajímavá je také změna velikosti a tvaru plechu za prostředním motorem, která ale s případným přemotorováním nemusí mít souvislost, protože "jiný" plech se objevuje ještě i na fotografii s původními motorovými kryty.
Přílohy
D-1 Rozlet0046.jpg
D-1 ju520001.jpg
StandaK
 
Příspěvky: 228
Registrován: 07 bře 2012, 13:05
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Příspěvekod Pavel Klouček » 10 zář 2018, 10:46

Asi máš pravdu, ale výfuky stejně zůstávají starého provedení, tj. dekly s otvorem na výfuk a tedy jiné, než na zbylých mašinách. Podle výrobního čísla by toto provedení měla mít ještě jedna z ex-RAF mašin, ale těžko říct.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7447
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Příspěvekod jenda58 » 26 lis 2018, 14:37

Tak PlasticPl v č.4 sice otiskl opravené kresby, nicméně se mi nezdá to červené logo Baťa a prstence motorů. Porovnej s červenou výsečí na SOP a černou (nejspíš) imatrikulací.
jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Příspěvekod Pavel Klouček » 26 lis 2018, 15:15

Já na to koukal a proti vlajce to vypadá opravdu jinak, ale pár bodů k tomu:
1) doplňky domalovány u nás dodatečně, původně nesl pouze pás proti oslnění
2) ostatní mašiny firmy Baťa nesly také tyto ozdoby (Electra, Norsemany, Fairchildy, Cessna Bobcat)
3) barva doplňků nebyla nejspíše ve "znakové" červeni, ale spíše ve světlejší barvě, blíž k oranžové, tj. s větším podílem žluté, která se na tom správném fotomateriálu chová černěji než černá. Otázka taky je, co udělá se světlem ten vlnitoplech.
4) černé doplňky u Junkersů obvykle sloužily k zakrytí očouzení od motorů, tj. na křídlech a krytech vzadu, na čelním prstenci to nemá funkční opodstatnění

Pro srovnání dvě fotky na Electru, kde je použití červené na doplňky doufám dostatečně prokázáno.
Přílohy
Electra Batadet.jpg
Electra Bata a ATF.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7447
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Příspěvekod jenda58 » 26 lis 2018, 16:57

Jo tak, ortochrom, to by pak mohlo být, že vlastně vlajka byla ve skutečnosti tmavší než ty doplňky. Na druhou stranu by pak červená na vlajce měla být tmavší než modrá (viz státní vlajka v levém horním rohu na horní fotografii Electry).
jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Příspěvekod Michal Šourek » 26 lis 2018, 17:08

Až dnes jsem si prošel toto téma a klobouk dolů, krásná práce. Pavlovi velký dík.

M.
Michal Šourek
 
Příspěvky: 1997
Registrován: 30 kvě 2007, 15:05
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Příspěvekod jenda58 » 26 lis 2018, 23:36

Já bych teda ještě dvě poznámky:
1. Electra tady byla před válkou, Junkers po válce.
2. Je dobová fotka Electry, kde by byl vidět znak na SOP, kontrast barev vůči přídi? Nejlépe z boku.
Hledal jsem, ale mám jen mobil a tam je to na nic.
jenda58
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Příspěvekod Pavel Klouček » 27 lis 2018, 10:12

O fotce Electry s vlajkou nevím, ale můžu přihodit Norsemana a Bobcata. Ani já nejsem 100% přesvědčen, že jde o červenou, nicméně předpokládám, že stroje baťovské flotily měly doplňky stejné barvy, modrou používaly Aerolinie a červená byla firemní u Bati. U Norsemana čumák vychází vždy tmavší než modrá na vlajce a světlejší než červená, u Bobcata je červená z vlajky podobná čumáku.
Přílohy
YBA moje norsem yba.jpg
YBA NorsemanYBA0001.jpg
cessna-uc-78-ok-zcb.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7447
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Příspěvekod 66misos » 27 lis 2018, 12:02

Je to zrenovovana Electra OK-CTB, takze odtiene farieb mozu byt diskutabilne, ale aj tak:
Bata Electra.JPG

Zdroj: http://www.historynet.com/bata-lockheed-electra.htm

Toto by mal byt original:
Obrázek
a tu je pohlad zboku aj s vlajkou na smerovke:
Obrázek
zdroj http://www.tocna.cz/letadla-na-tocne/lockheed-electra-10a/
Uživatelský avatar
66misos
 
Příspěvky: 2553
Registrován: 04 bře 2014, 22:04
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

Příspěvekod Pepa Handl » 10 led 2019, 14:11

V návaznosti na toto vlákno a vlákno zde: viewtopic.php?f=1&t=95825&hilit=ju+52&start=5955 jsem připravil doplňkové obtisky na Ju-52 od KP: http://eshop.handl.biz/cs/aircraft/76-ju-52.html. Pokud by vás kohokoli cokoli napadlo ohledně Ju-52 v Československu a obtisků, bud rád, když se mně ozvete.
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Pepa Handl
 
Příspěvky: 717
Registrován: 08 črc 2009, 18:29
Bydliště: už ne Znojmo, ale drsná Vysočina
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 149 • Stránka 5 z 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10

Zpět na Československé letectvo od roku 1945

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY