Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo od roku 1945
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Otazník nad FW-190 u nás

Odeslat odpověď
Příspěvků: 48 • Stránka 4 z 4 • 1, 2, 3, 4
  • Odpovědět s citací

Re: Otazník nad FW-190 u nás

Příspěvekod Josef Žák » 20 pro 2024, 13:03

Ten típek uprostřed na sobě má battledress ze začátku války s ČS nárameníky, takže bych tipnul nějakého ex-RAFáka. Kdyby to byl pilot, asi by měl na blůze "křidélka", ať už RAF nebo ČS, piloti na ně jsou a vždycky byli děsně hrdí, ale to je jen můj dohad. Každopádně mně podle ksichtu jako Maňák nepřipadá.
Uživatelský avatar
Josef Žák
 
Příspěvky: 474
Registrován: 20 říj 2014, 13:51
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Otazník nad FW-190 u nás

Příspěvekod Spektor » 02 bře 2025, 13:33

:-k

Archivář píše:Vezmu to jedno po druhém:

Ta fotka má být Modeláři Extra 24/2014 - článek Letadla v povstání - nemáte ho někdo ?

Mato, asi budeš mít pravdu - ten účes by na Maňáka vypadal - ten důstojník uprostřed je dost hubený, on Maňák jistě po tom tříletém zajetí moc nepřibral.

Vystopoval jsem pár věcí k jeho pověstnému letu na Fw 190A. Měl proběhnout dne 28.6.1946 (na Fw 190F-9/R1,W.Nr.445 399). Zmínku o tomto nouzáku najdete v JaPo publikaci na Fw 190 F/G. Jednalo se (údajně) o přelet z Chrudimi a mašinu měl Maňák posadit někde u Heřmanova Městce - což je kousek, to asi daleko nedoletěl. Letěl do Prahy - Letňan

Zajímavá diskuze k jeho stroje je zde: http://modelari.org/viewtopic.php?t=685
Je tam fotka 190A, u které je údajně na spodku křídla československý znak (já ho tam sice nevidím ...)

Fotky ukořistěných Fw 190A v Chrudimi - zde: http://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat-chrudim.htm

Ak by sa jednalo o preklep,tak kandidát na W.Nr. by bol Fw190F-9/R1 W.Nr. 405 399, Norddeutsche Dornier, Wismar.

Potvrdené W.Nr. tu a čiastočne tu
Uživatelský avatar
Spektor
 
Příspěvky: 2973
Registrován: 21 led 2013, 12:42
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Otazník nad FW-190 u nás

Příspěvekod Archivář » 02 bře 2025, 15:26

To W.Nr. je ze dvou zdrojů - pan Miroslav Irra mi k tomu napsal: "Od Jaroslava Farkaše (JaPo Publishing) mám info, že 14.1.1947 byl výnosem čj. 50377 zrušen návrh na opravu Fw 190 W. Nr. 445399.“

JaPo Publishing ho pak rovněž uvádí ve své starší publikaci "Focke-Wulf Fw 190F, G".

Co to bylo za výnos nevím, pravděpodobně dokument VZLÚ nebo Ministerstva obrany. Ale (přes JaPo) bude dohledatelný. Nicméně, ten kdo ho napsal do výnosu čj. 50377, se mohl upsat. S tím souhlasím

Ono ale případné W.Nr. 405 399 situaci moc neřeší, v záznamech jsem totiž nenašel jedinou ztrátu či poškození na výrobní řadu 405 xxx (a na řadu 404 xx je tam jediný záznam : Fw 190 F-9 404 559)

Nová stopa je to, že stroj měl trupové označení asi "černá 12" nebo "černá 13", v detailu za osobou, o které se dohadujeme zda je to či není Maňák, vidět jasně jednička a další číslovka (viz foto). Ta "utlumená" černá barva číslovky je stejná jako na "černé 2" z Chrudimi (viz foto). Barva (černá) značí, že letoun patřil do 2.staffel, pravděpodobně z I./SG 77 (II./SG 77 totiž černá trupová čísla bíle lemovala, což zde vidět není).

Soustředil bych se na zmapování FW 190 v Chrudimi - pokud najedeme fotku, kde je "černá 12" nebo "černá 13", mohl by praděpodobně to být onen Maňákův stroj

Doložené ztráty Fw 190F-9 u SG 77 za rok 1945 (seznam určitě není kompletní, pokud je 445 399 pravdivé, byla to nová mašina z poslední dodávky strojů - i to by mohl být důvod, proč si jí Maňák vybral). Všimněte si, že většina mašin osciluje okolo určitého výrobního bloku, což znamená, že byly dodány pravděpodobně najednou - blok 420, blok 424, blok 426, blok 428. Pouze u posledních dvou W.Nr. je poměrně značný rozestup, což mě osobně vede k myšlence, že diskutované W.Nr. mohlo být 440 399 (když existuje W.N. 440 506, dokonce u SG 77, muselo být - logicky - i W.Nr. 440 399 a navíc k výrobnímu bloku 445 nic není dohledatelného ...):

420105
420119
420124
420141
420144
424110
424115
424118
424125
424128
424132
424136
424140
424147
424157
424164
424172
426023
426033
426035
426038
426040
426044
426047
426053
426059
426061
426062
426213
428161
428368
428370
428373
428440
428455
428645
440127
440506
Přílohy
464009401_8814831548580413_123153436024228853_n.jpg
detail.jpg
Uživatelský avatar
Archivář
 
Příspěvky: 923
Registrován: 19 čer 2010, 14:57
Nahoru

Předchozí

Odeslat odpověď
Příspěvků: 48 • Stránka 4 z 4 • 1, 2, 3, 4

Zpět na Československé letectvo od roku 1945

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY