Stránka 2 z 3

Re: Kamufláže československých MiG-23ML

PříspěvekNapsal: 11 led 2015, 17:29
od leo62
MiG-23ML ev.č. 4641 pristál na letisku v Č. Budějoviciach so štvrtou dodanou skupinou (4641, 4644 a 4645) v decembri 1982.
Posledný let vykonal v decembri 1998.
Stroj sa nachádza v súkromnej zbierke v obci Doubravice pri Č.Budějoviciach / ČR.
MiG-23ML_4641.jpg

Re: Kamufláže československých MiG-23ML

PříspěvekNapsal: 12 led 2015, 17:26
od mrdetonator
uff, skvelá práca Jožko =D> , vyzerá to super, niektoré som si aj porovnal/skontroloval a sú presné, aj tak mi stále vŕta hlavou čo za fotoarchív 23-jek máš, kedže z toho mojho by sa dala spraviť ťažko len tretina... :)
všimol som si jednu vec ktorá nie je zakreslená, zo spodu ML-iek boli dve šedé farby od výroby, nie jedna. Na motorové kryty od prep. č. 20 sa vždy používala chemicky odolnejšia epoxidová farba ЭП-140 (tá svetlejšia šedá) voči pracovných kvapalinám, oleje, palivo, ostatné bola alkydo-akrylová šedо-modrá АК-5178М. Odtiene jednoducho neboli zhodné. Bola to bežná prax v závode aj pri výrobe Mig-29, kde motorové kryty majú tiež iný odtieň farby.

Re: Kamufláže československých MiG-23ML

PříspěvekNapsal: 14 led 2015, 18:35
od DUNDR
Číslo 5 žije? Nedočkavě nakukuji každý den / skoro Pavlův reflex /na nový přírustek a nic. Že by korekce spodních barev??
Našel jsem dokonce mašinu co chci stavět, když byly na výluce v Náměšti asi v roce 1998. nedělal jste si někdo na ni obtisk hlavy tygra?

Re: Kamufláže československých MiG-23ML

PříspěvekNapsal: 14 led 2015, 20:23
od mrdetonator
DUNDR píše:Číslo 5 žije? Nedočkavě nakukuji každý den / skoro Pavlův reflex /na nový přírustek a nic. Že by korekce spodních barev??
Našel jsem dokonce mašinu co chci stavět, když byly na výluce v Náměšti asi v roce 1998. nedělal jste si někdo na ni obtisk hlavy tygra?


Milane slyšel jsem že číslo pět mělo potíže s dokumentací. ](*,) som práve šmejdil po forume a natrafil na toto vlákno, :hurray: dúfam že Jožkovi pomôže.

4645

Re: Kamufláže československých MiG-23ML

PříspěvekNapsal: 15 led 2015, 17:18
od leo62
mrdetonator píše:všimol som si jednu vec ktorá nie je zakreslená, zo spodu ML-iek boli dve šedé farby od výroby, nie jedna. Na motorové kryty od prep. č. 20 sa vždy používala chemicky odolnejšia epoxidová farba ЭП-140 (tá svetlejšia šedá) voči pracovných kvapalinám, oleje, palivo, ostatné bola alkydo-akrylová šedо-modrá АК-5178М. Odtiene jednoducho neboli zhodné. Bola to bežná prax v závode aj pri výrobe Mig-29, kde motorové kryty majú tiež iný odtieň farby.

Zdravim!
Rozdiel vo sfarbeni spodnych ploch uz reklamoval Milan/DUNDR. Ako ilustraciu (z rovnakeho zdroja ako zaber vyssie /zdroj nemenovany popularny magazin L...K) som dostal zaber na spodne plochy 2425 a 2409
MiG-23ML_2425-2409_SPODOK.jpg

Na tychto zaberoch je naozaj rozdielnost farebnych odtienov vyrazna. Ked som vsak porovnal s podobnym zaberom ML-ky (taktiez z toho isteho zdroja) fotenym pri inom uhle svetla, tak rozdielnost farebnych odtienov sa takmer nekona.
MiG-23ML_2425_SPODOK.jpg

Po dokladnom zvazeni som sa preto rozhodol nekomplikovat kamuflazne schemy navysenim poctu kamuflaznych odtienov .
Pouzitie dvoch odtienov sedej na sfarbenie spodných partii trupu ML-iek (takisto je to na type Su-22) je vseobecne zname a kazdy modelar ho pri stavbe svojho modelu urcite zrealizuje podla svojich moznosti a schopnosti.
Jozef/Leo62
P.S: Cislo 5 zije, terazki sa ruve s TIGROM.

Re: Kamufláže československých MiG-23ML

PříspěvekNapsal: 15 led 2015, 19:35
od DUNDR
Taky zdravím a jsem rád, že bude pokračování. Myslím, že mám doma vše co kdy vyšlo jako publikace či články k MiGům-23. První byl Jirka Brož v roce 1990 se svým Aeromanuálem, kde uváděl na ML 4 barvy svrchu a spodek v jedné. V roce 2007 už ten samý autor tvrdí, že MLky měly 6 barev shora a jednu zespodu. Sám jsem měl možnost si MLky osobně prohlédnout a udělat si kdysi pár poznámek, takže třeba vím, že šachta příďového podvozku je v barvě žlutého eloxu. Bohužel ostatní nevojenská část modelářů byla kdysi odkázána na publikace typu 4+. Zaplať pánbů kdysi za ně / tedy i dnes se k ním vracím /, ale když tam napsali, že ta šachta je světle šedá, že ML má 6 barev svrchu a jednu zespodu, tak to prostě všichni brali jako bernou minci. Kamufláž ve 4+ na číslo 2410 už ale pochází z období přestříkávaných míst atak samozřejmě barev přibývalo. Nicméně se stále domnívám, že původně na ní byly svrchu jen čtyři barvy. Je pravda, že na spoustě fotek ten rozdíl je opravdu nepatrný, hlavně při focení šikmo zpředu je vzadu obvykle stín a vše splývá. Někde úplně splynou tmavě zelená s tmavě hnědou.
Nejkřiklavější je ten rozdíl vidět na spodku verze MF po Drážďanech, kde bych i řekl, že ta " přední " barvy je světle modrá / ne šedomodrá/ a "zadní" světle šedá. Je velká škoda, že nevyšel český walkaround na toto éro, podobně jako vyšel na MiG-21 nebo L-39 u WWP. Zkusím pohledat v mém " papírovém " archívu nějaké fotky.
Další problém je informace o podvěšené výzbroji a její kombinaci. V Extra Modeláři č. 8 se píše, že v nejstarším období nosily R-3S či R-13 na podtrupových závěsnících APU-13MT . Já mám fotky, kdy APU-13 jsou navěšeny pod křídly / stejně tak MLky /. MF nosily 2x R-23T + 2x R-60 nebo 2x R-23R + 2x R-60 / u ML možná kombinace R-23T + R-23R /. Jsou fotky MLek úplně bez podkřídlových pylonů nebo jen s pylony BD3.

PS: U Su-22 je ta druhá barva stříbrná, ne šedá!

Re: Kamufláže československých MiG-23ML

PříspěvekNapsal: 16 led 2015, 20:25
od leo62
MiG-23ML ev.č. 4644 pristál na letisku v Č. Budějoviciach so štvrtou dodanou skupinou (4641, 4644 a 4645) v decembri 1982.
V júli 1991 bola na oba boky pilotnej kabíny aplikovaná veľká samolepka znaku 1. SLP
MiG-23ML_4644-1991.jpg

Pri predlžovacej revízii , ukončenej v septembri 1994, dostal tigrí kabát vytvorený z dvoch odtieňov šedej farby a stal sa „vlajkovou loďou“ tigrej letky.
Počas služby u 41. stíhacej letky v Čáslavi boli za prisávacími „protipumpážnymi“ dvierkami oboch nasávacích kanálov umiestnené znaky 4. stíhacej základne.
V záverečnom období služby bola prevedená oprava tigrieho náteru v oblasti vstupov oboch nasávacích kanálov. Oprava bola prevedená dvomi odtieňmi šedej ktoré sa od pôvodných odtieňov mierne odlišovali. Tmavším odtieňom šedej bol tiež prestreknutý celý kryt radiolokátora.
Po vyradení typu MiG-23ML z výzbroje AČR odlieta v decembri 1998 z Čáslavi do Českých Budějovíc. Tu lietal pre potreby 31. LOZ a posledný let vykonal v decembri 2000.
V súčasnosti je „strážcom brány“ na letisku Planá-České Budějovice / ČR.
MiG-23ML_4644-2000.jpg

Re: Kamufláže československých MiG-23ML

PříspěvekNapsal: 18 led 2015, 15:04
od leo62
MiG-23ML ev.č. 4645 pristál na letisku v Č. Budějoviciach so štvrtou dodanou skupinou (4641, 4644 a 4645) v decembri 1982.
Žraločia tlama bola nastreknutá koncom roka 1994.
MiG-23ML_4645-1994.jpg

V závere revízie, ukončenej v januári 1995, bola prevedená oprava kamuflážneho náteru celej prednej časti trupu a značnej časti horných plôch. Tiež boli prestriekané celé spodné plochy veľmi svetlým odtieňom modrošedej. Tlama pritom ostala zachovaná.
Posledný let vykonal v júni 1998.
Stroj sa nachádzal v súkromnej zbierke v Zakřanoch / ČR.
MiG-23ML_4645-1995.jpg

Re: Kamufláže československých MiG-23ML

PříspěvekNapsal: 19 led 2015, 17:40
od leo62
MiG-23ML ev.č. 4850 pristál na letisku v Č. Budějoviciach s piatou dodanou skupinou (4850, 4855, 4857 a 4860) vo februári 1983.
V záverečnom období jeho prevádzky v Čáslavi bol prestreknutý veľmi svetlým odtieňom šedej radom a tiež dielektrické kryty na nábežkách pevných časti krídla.
V rovnakom období bolo vymenené ľavé výškové kormidlo. Ako náhradný diel poslúžila výškovka s originálnou kamuflážou z výrobného závodu, zrejme demontovaná z niektorej vyradenej BN-ky.
Posledný let vykonal v októbri 1998.
V súčasnosti je „strážcom brány“ na letisku Čáslav / ČR.
MiG-23ML_4850.jpg

Re: Kamufláže československých MiG-23ML

PříspěvekNapsal: 20 led 2015, 17:09
od leo62
MiG-23ML ev.č. 4855 pristál na letisku v Č. Budějoviciach s piatou dodanou skupinou (4850, 4855, 4857 a 4860) vo februári 1983.
Počas služby u 41. stíhacej letky v Čáslavi sa na 4855-ke objavili doplnky symbolizujúce príslušnosť k tigrej letke. Bol to žlto čierny šikmý tigrí pruh pod pilotnou kabínou a tigrí motív bol tiež na koncových oblúkoch krídla a výškovky.
Posledný let vykonal v decembri 1998.
Stroj sa nachádza v súkromnej zbierke v St. Pere dels Arquells / Španielsko.
MiG-23ML_4855-TIGER.jpg

Re: Kamufláže československých MiG-23ML

PříspěvekNapsal: 21 led 2015, 18:10
od leo62
MiG-23ML ev.č. 4857 pristál na letisku v Č. Budějoviciach s piatou dodanou skupinou (4850, 4855, 4857 a 4860) vo februári 1983.
Posledný let vykonal v septembri 1995
Stroj je v súčasnosti vystavený vo vonkajšej expozícii LM pri leteckej základni CFB Bagotville / Kanada.
MiG-23ML_4857.jpg

Re: Kamufláže československých MiG-23ML

PříspěvekNapsal: 21 led 2015, 19:58
od DUNDR
Je to jediný éro s jinými než kanadskými znaky v tomto muzeu.

Re: Kamufláže československých MiG-23ML

PříspěvekNapsal: 22 led 2015, 17:59
od leo62
MiG-23ML ev.č. 4860 pristál na letisku v Č. Budějoviciach s piatou skupinou (4850, 4855, 4857 a 4860) vo februári 1983 ako posledný stroj daného typu dodaný do ČSSR.
Posledný let vykonal v auguste 1998.
Stroj je v súčasnosti vystavený v priestoroch KVH Deštné-Mladecko pri Opave / ČR.
MiG-23ML_4860.jpg

P.S.: Na tomto mieste chcem poďakovať správcovi areálu KVH Deštné s manželkou za umožnenie vstupu do areálu a detailného nafotenia 4860-ky.

Re: Kamufláže československých MiG-23ML

PříspěvekNapsal: 22 led 2015, 21:26
od bolter
Parádna prácička, rovnako ako aj MiGy-29. vrhneš sa aj na spárky MiGu-23? Prípadne, ktoré ďalšie typy a verzie plánuješ?

Re: Kamufláže československých MiG-23ML

PříspěvekNapsal: 22 led 2015, 22:34
od DUNDR
Taky bych chtěl tady veřejně autorovi poděkovat za přínos na poli " mapování " čs. ér. Úplně to vidím, brožurka s kamuflážemi a aršík dekálů - to by byla paráda co?