O problematike rekonštrukcie kamufláží CS MiG-23MF sa už na stránkach ModelFora písalo vo viacerých vláknach. Z toho mála obrazového materiálu dostupného na nete, pri originálnych fabrických kamuflážach väčšinou čiernobieleho, som spracoval kompletné trojpohľadové rekonštrukcie kamuflážnych schém väčšiny našich MF-iek. Tam, kde to nešlo, iba bokorysy alebo bokorys.
Životopisy všetkých našich MiG-23MF slúžiacich u 1. SLP a 11.slp perfektne spracoval Standa Rogl vo svojej knihe TŘIADVACÍTKY, preto budú popisy pri kamuflážach uvádzať len najzákladnejšie fakty. Dúfam, že Standa už čoskoro vydá aj tretiu knihu zloženú iba z fotografií. A dúfam tiež, že v tejto knihe bude aj obrazový materiál umožňujúci kompletáž ostávajúcich kamufláží .
Pripravených mám tiež množstvo kamuflážnych schém ilustrujúcich sfarbenie MiG-23M/MF z výzbroje všetkých vojenských letectiev spriatelených armád Varšavskej zmluvy.
Krátky prehľad služby u nás:
Dodávky typu MiG-23MF do Československa začali v auguste 1978. Celkovo bolo dodaných 13 strojov z výrobných sérií 114/36xx, 117/38xx, 118/39xx a 125/71xx. Kontrakt bol naplnený dodávkou posledných strojov v decembri 1979. Lietali v zostave 1.SLP České Budějovice a 11.SLP Žatec. Letová služba tohto typu u nás sa skončila v novembri 1994.
Sovietske – fabrické kamufláže:
Československé MiG-23MF boli dodávané z výrobného závodu „Znamja truda“ pri Moskve v kamuflážnej schéme tvorenej štyrmi farbami. Spodné plochy boli nastriekané odtieňom FS 34277 (svetlošedá). Na horných plochách boli nastriekané kamuflážne polia z farieb FS 34096 (tmavozelená) , FS 30219 (svetlohnedá) a FS 34258 (svetlozelená). Rozloženie kamuflážnych polí podľa dvoch základných vzorov A a B (pričom vzor B je zrkadlovým obrazom vzoru A) plus jeden atypický vzor C. Kamuflážne polia sa výrazne líšia tvarom a veľkosťou, sem tam niektoré chýba alebo má inú farbu.
Výsostné znaky na šiestich štandartných pozíciách, na chvostových plochách a pohyblivých častiach krídla. Výsostné znaky na krídlach orientované tak, že boli rovnobežné s osou trupu pri nastavení krídiel na uhol 18° (maximálne otvorené).
Evidenčné/trupové čísla čierne s bielym lemom, rovnobežné s vodorovnou osou trupu. Umiestnené pred prisávacími „protipumpážnymi“ dvierkami nasávacích kanálov. Boli zložené z posledných štyroch číslic výrobného čísla a boli maľované ručne po dodaní k 1.SLP vo fonte typickom pre tento útvar.
Nemecké – FWD kamufláže:
V priebehu služby bola na strojoch prevedená stredná oprava vo VEB Flugzeugwerft Dresden (FWD) NDR. Z Nemecka sa naše MF-ky vracali v kamuflážnej schéme tvorenej štyrmi farbami. Spodné plochy boli nastriekané odtieňom FS 35526 (svetlomodrá). Na horných plochách boli nastriekané kamuflážne polia z farieb FS 34096 (tmavozelená) , FS 33440 (svetlohnedá) a FS 34097 (svetlozelená). Na slnku svetlohnedá rýchlo získavala nádych do červena. Dlhodobým pôsobením slnečného žiarenia sa svetlohnedá zmenila na svetlozelenú a svetlozelená na khaki.
Kamuflážne polia prevedené podľa jedného vzoru sa iba mierne líšia (nemecká precíznosť), avšak ich tvar a veľkosť je na každom stroji jedinečný a umožňuje spoľahlivú identifikáciu jednotlivých strojov.
Výsostné znaky na krídlach orientované tak, že boli rovnobežné s osou trupu pri nastavení krídiel na uhol 72° (maximálne zatvorené).
Evidenčné/trupové čísla čierne s bielym lemom, pri parkovaní stroja rovnobežné s terénom (voči vodorovnej osi trupu pootočené o cca 4°). Font mierne odlišný voči pôvodnému.
Naposledy upravil leo62 dne 28 črc 2018, 15:04, celkově upraveno 4