Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo od roku 1945
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Odeslat odpověď
Příspěvků: 87 • Stránka 4 z 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
  • Odpovědět s citací

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Příspěvekod Johnie Hopper » 27 srp 2020, 11:55

A ještě bych zkusil navázat na jeden ze svých předchozích dotazů ohledně ostřikování čelního skla. Je možné, že s tímto zařízením souvisel tenhle podivný pravděpodobně válcový objekt v kabině pod čelním pancéřovým sklem?
Přílohy
JH01.JPG
Johnie Hopper
 
Příspěvky: 14
Registrován: 14 led 2019, 12:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Příspěvekod VojtaH » 27 srp 2020, 17:28

pufo píše:uz som to pisal viackrat v inych temach na 262ky, je to specialny nater proti vysokym teplotam co pouzivali nemci - farba nieco ako off white - na fotkach 262 to vidno stale a aj tak to vsetci striekaju na cierno...


Stavím Ta 183 - tam byl Heinkel HeS 011 - platí totéž?
Hotovo: Bf 109G-6, Focke-Wulf Ta 183 Entwurf III, Ki-61-II Hien
Stavím: Micubiši Ki-83, Nakajima Ki-44

Futó fukutsu.
Uživatelský avatar
VojtaH
 
Příspěvky: 10579
Registrován: 10 zář 2007, 13:43
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Příspěvekod pufo » 28 srp 2020, 09:54

Priznam sa, ze neviem. Viem ze to tak malo Jumo aj BMW003.

No ale z fotiek Me P.1101 kde bol rovnaky motor, tak vidno, ze je to cierne.
Tomáš Průša
Uživatelský avatar
pufo
 
Příspěvky: 4461
Registrován: 16 čer 2009, 18:41
Bydliště: Humenné
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Příspěvekod Johnie Hopper » 25 kvě 2021, 14:17

Tak a teď do toho zase vnesu trochu zmatek. Nevím jak je to možné, ty fotky jsem viděl asi 1000x, ale až včera jsem si všiml jedné zvláštnosti na CS.92.3 (V-31).
Obrázek
Když se podíváte pozorně na tuto fotku, je zde něco, co by tam u školních dvousedadlových mašin být nemělo (a u V-35 ve Kbelích to nenajdete). jedná se právě o jeden z rozdílů mezi noční stíhací a školní verzí tedy odhazovací systém pro dvoumístnou kabinu. Ten je dobře patrný na Jihoafrické Red 8 a prakticky na všech plastikových stavebnicích dvoumístného stroje. Všeobecně se předpokládá, že u všech školních mašin byl tento systém vypuštěn a zjednodušeně řečeno o to se protáhly překryty kokpitu směrem dolů. Jenže u V-31 tomu tak není/nebylo. Takže ten, kdo nechal kolem pilotního prostoru ve stavebnici tenhle tenký rámeček pod překrytem vlastně u V-31 neudělal chybu, ale naopak.
Otázkou však nadále je, kde se tenhle překryt, určený pro noční stíhací verzi, vzal na Me-262 B-1a, ze kterého V-31 údajně vznikla?
Johnie Hopper
 
Příspěvky: 14
Registrován: 14 led 2019, 12:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Příspěvekod Archivář » 13 čer 2021, 08:36

Zajímavý postřeh s tím překrytem. Nabízí se tato úvaha - pokud je V-31 postavená ze žatecká "černá A" (což je všeobecně přijímáno), tak na fotce ze Žatce tento stroj pilotní překryt nemá. Pravděpodobně byl zničen (odstraněn) ještě Němci. Pro kompletaci letounu v Avii byl ale potřeba. Napadlo mě, zda nebyl použit překryt z poslepované havarované B3+ZM. Tak překryt má, sice bez skel, ale má. KG 54 tuhle mašinu evidentně dala dohromady po havárii s toho co bylo k dispozici a po cestách na německých letištích mohla někde získat překryt z noční stíhací dvojmístné verze. A ten posléze doputoval na "černou A", resp. na V-31.
Uživatelský avatar
Archivář
 
Příspěvky: 939
Registrován: 19 čer 2010, 14:57
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Příspěvekod Michal Dub » 08 srp 2021, 17:23

Možná nosím sovy do Atén, ale mám jeden modelářský postřeh k velikosti čs. znaků, ke kterému mě přivedl historický koment Martina Janouška u dvojstavby 1/144 Milana Holzapfela: "Milane hezký, ale co ty malý znaky na křídlech? Stokrát opakovaná lež se stává pravdou, ale i tak by bylo na čase začít stavět švalbinky se správnýma znakama."

Hledal jsem fotografie čs. S/CS-92 opravdu důkladně a stále se opakuje pouze několik fotografií S-92.2 aka V-33/PL-01 a CS-92.3 aka V-31. A nemůžu si pomoci, ale oba to mají úplně jinak, S-92.2 aka V-33 má znaky na křídle umístěné blíže koncům křídel (tj. asi menší) a na SOP znak jako kráva, zatímco CS-92.3 aka V-31 má znaky na křídle blíže k trupu (tj. asi větší) a menší znak na SOP. Aby to bylo úplné, tak S-92.2 aka PL-01 má znaky ve "standardu" CS-92.3 V-31.

Jinak v publikaci "JAKAB AERO č.2 - Avia S/CS-92 v Československém letectvu" od Miroslava Irry pozor na barevné malůvky, na půdorysech mají prohozené čs. znaky! To kdyby si to někdo před sebe položil při nanášení obtisků a potom už nebylo pozdě.

S-92.2 aka V-33
Obrázek
Obrázek

CS-92.3 V-31
Obrázek
Obrázek
S-92_V-31.jpg


S-92.2 aka PL-01
S-92_PL-01.jpg

Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2164
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Příspěvekod Pavel Klouček » 08 srp 2021, 19:14

No ještě jsou dvě fotky na jednomístnou V-40 u třebíčáků na stránkách. Ta má určitě větší znak než PL-01, snad jako V-31, ale skoro bych tipnul, že trochu výše.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7461
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Příspěvekod DUNDR1 » 10 srp 2021, 09:24

Ano, velikosti znaků se tu už probíraly stokrát, ale opakování ... Bohužel k modeláři prahnoucí po literatuře se dostane polský Mushroom, kde je to blbě. Paskvily od Hýbnera v publikaci od Jakaba jsou samostatná kategorie. Jo, holt není nad vlastní výzkum podle fotek. Nejlepší asi je Monografie z L+K, kde je vidět svrchu mašina v Technickém muzeu. Spíše je pro mne stále záhadou ten "stříbrný," kde jsou na vraku vidět i popisky - trojúhelníky paliva. Říkám si, kdyby to stříkali, asi by to vzali vše najednou...
Přílohy
S-92 V-34 NTM ZNAK KŘÍDLO POZICE – kopie.jpg
S92.jpg
S-92.2  V-33 v Olomouci  s označením PL-01.jpg
DUNDR1
 
Příspěvky: 1097
Registrován: 20 úno 2020, 10:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Příspěvekod Pavel Klouček » 10 srp 2021, 10:39

Protože byla PL-01 studijní pomůckou, tak si s ní mohli vyhrát a obnovit či zachovat popisky.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7461
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Příspěvekod Michal Dub » 10 srp 2021, 15:29

Milane, muzeální mašiny jsou kapitola sama pro sebe, proto jsem zajásal naleznouce ono foto V-31 zezadu, kde jsou znaky jako na PL-01. Pokud je PL-01 opravdu původně S-92.2 aka V-33, tak změna znaků proběhla ještě u V-33 nebo až po premalovani na PL-01? To se ale asi nikdy nedozvíme.
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2164
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Příspěvekod DUNDR1 » 11 srp 2021, 08:56

PL-01 jako V-33?? To jsem nevěděl. Chápu co si myslíš o "muzejních kouscích," ale proč by si s tím někdo dával práci a předělával znaky z menších na větší. Takže ta V-33 byla možná jediná s malými znaky na křídlech? Takže to měl pan Balous v té Monografii v L+K vlastně správně a léta se mu od modelářů křivdilo? Vlastně ani nemám fotku na tu dnešní kbelskou V-34 svrchu, jak to tam po rekonstrukci s těmi znaky vypadá.
PS: Té fotky spárky zezadu, kde jsou pěkně vidět ty znaky jsem si všiml taky teprve nedávno. Byla taky s těmi velkými znaky v Modeláři kresba od Máčeho...
DUNDR1
 
Příspěvky: 1097
Registrován: 20 úno 2020, 10:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Příspěvekod Martin Janoušek » 12 srp 2021, 15:42

Ano, PL-01 je bývalá V-33 (má dvě pitotky). Znám to tak, že V-33 byla v továrně na revizi, při které měl být i opraven nátěr, který vzal hodně za své - viz fotky na TNMC. Revize se táhla dlouho a mezitím byl celý program S-92 zrušen. Slyšel jsem názor, že PL-01 byla nastříkaná stříbrnou barvou jen pro muzejní účely pro budovanou sbírku pana Janečky, aby vypadala v muzeu hezky. Stejně tak si ale dovedu i představit, že mohla být nastříkaná "módní" stříbrnou barvou už v rámci probíhající revize a takto mohla být dodána zpět armádě. (:) Byl by pěkný what-if stříbrná "KR-33" (:)
MiGy-21MF 1:48 hotovo 9413, Rozestavěné MF: 9805 a 7702+(Tatra141) MiG-21PFM:7909
Uživatelský avatar
Martin Janoušek
 
Příspěvky: 5537
Registrován: 27 říj 2006, 11:01
Bydliště: Znojmo
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Příspěvekod kvaker » 13 srp 2021, 20:30

Taky jeden vrak S-92. Poloha znaku (snad modře lemovaného) je vídět jen na levé polovině křídla. Částečně odtržená záslepka levého vnitřního kanónu. Náter nábežné hrany křídla minimálně mezi trupem a motorem.Více ze snímku zjistit nelze. Škoda, že záběrů z vrakovuště není k dispozici více. (místo a datum pořízení snímku neznám).
Přílohy
s92_vrak12.jpg
kvaker
 
Příspěvky: 347
Registrován: 04 led 2008, 14:16
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Příspěvekod StandaK » 17 srp 2021, 11:31

Na té fotce je vidět víc. Tmavá náběžná hrana na levém křídle pokračuje i od motoru (resp. místa, kde byl motor) dál. A zřejmě to mělo i tmavý čumák, protože část tmavé barvy na přídi po obvodu po odtržení nejspíš zůstal. A je ten drak stále ještě v původní zelenošedé, nebo je teoreticky také stříbřitý? Ta letadla se měla na sklonku své služby účastnit vojenské přehlídky, třeba ty pruhy či případná změna zbarvení s tím souvisí.
StandaK
 
Příspěvky: 228
Registrován: 07 bře 2012, 13:05
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Záhady okolo letounů S-92/CS-92

Příspěvekod Ján Moravčík » 08 led 2025, 19:43

Pozdravujem páni, neviem, či som tu správne, ale vyskúšam to. Zaujímam sa o históriu vojenského letiska Mokraď (Liptovský Peter). Môjho starého otca sestra si zobrala za muža základáka, ktorý na Mokradi slúžil v rokoch 1953-1956. Mám od neho ústne svedectvo, v ktorom mi tvrdil, že okrem iných vrakov bol v tom čase na Mokradi aj vrak Me 262 (vzhľadom na obdobie predpokladám, že to mohla byť Avia). Pán má síce pokročilý vek, ale v lietadlách sa vyzná, keďže celý život robí funkčné modely.

Môže byť toto svedectvo reálne?
http://www.eastmodels.sk
Uživatelský avatar
Ján Moravčík
 
Příspěvky: 6998
Registrován: 11 dub 2007, 09:12
Bydliště: Liptovský Hrádok
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 87 • Stránka 4 z 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6

Zpět na Československé letectvo od roku 1945

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY