Stránka 1 z 2

Rabaul január 1944

PříspěvekNapsal: 31 led 2012, 16:41
od zmeT3KK
16. januára bolo natočené video na letisku Lakunai na Rabaule, ktoré obsahovalo skupinový vzlet A6M5 a A6M3 pravdepodobne od 204.kokutai.
Toho dňa piloti 204.kokutai spolu so 16 strojmi od 252.kokutai napadli stíhaci doprovod (13th Air Force), ktorý doprevádzal bombardéry námorníctva pri útoku na Rabaul.
Z videa som spravil pár screen shotov ukazujúce niektóre Zerá, ktoré sa zúčastnili akcie.

Ako prvé vyšlo z rady Mitsubishi A6M5 s pruhom cez trup (9-155)
9-156-complete.jpg


Následne za ním vyšlo z rady A6M5 s označením 9-159
9-159-complet.jpg


Ako ďalšie šlo A6M5 s označením 9-166
9-166-complet.jpg


A najbližšie bolo Zero s označením 9-169
9-169-complet.jpg


Pri štarte bolo možnosť vidiet aj ďalšie zera A6M5. Toto môže mať označenie 9-109????
9-XX8-complet.jpg


Mitsubishi A6M3 model 22 Kó
9-XXX-complet.jpg


A ešte jedno
9-1XX-complet.jpg


Po akcii bolo zaznamenané aj pristátie Zer, kde bolo možné rozoznať A6M5 s pôvodným krídlom A6M3 model 22 s označením 9-112
9-112-complet.jpg


Série fotiek idu trošku "odzadu" ale je to očíslované pre lepšiu orientáciu :)

Re: Rabaul január 1944

PříspěvekNapsal: 31 led 2012, 20:15
od Martinicky Vladimir
Peter, na tych A6M5-kach je pekne vidiet "neolietanie" kamuflazneho nateru...boli to pomerne nove masiny!

Re: Rabaul január 1944

PříspěvekNapsal: 31 led 2012, 20:45
od zmeT3KK
aj ine zname fotky tychto prvych zer ukazuju male olietanie, ale ked sa vezme v uvahu, ze prve A6M5 boli dodane na Rabaul koncom roku 1943 tak to este nemali kedy velmi olietat :-D

Re: Rabaul január 1944

PříspěvekNapsal: 05 úno 2012, 23:08
od robert.vančata
To prvé Zero s šikmým pruhem má označení 9-155. Mám to nahráté z televize ještě na kazetě a taky jsem si fotil
sekvence, ale záznam je mnohem kratší, tak jsem rád, že jsi to sem dal. Na tu 9-155 dělají obtisky Poláci jako
součást monografie A6M5 (Kagero) a je to v 1:72, 48, 32

Re: Rabaul január 1944

PříspěvekNapsal: 05 úno 2012, 23:32
od robert.vančata
Ještě poznámka k tomu 9-155, všude se uvádí bílá barva pruhu a čísla žlutá. Odstín pruhu mi připadá tmavší, než čistě bílý
v porovnání s bílou na uniformách personálu. Ten 9-112 je moc zajímavý, pokud je to přechodová verze mezi 22-52, ale připadá
mi, že i tento stroj má standartní jednotlivé výfuky.
Také je na záběrech dobře vidět, že tato Zera ještě nemají tepelné štíty za výfuky (výroba říjen - prosinec 1943) Výrobci modelů
toto zatím neberou v potaz.

Re: Rabaul január 1944

PříspěvekNapsal: 06 úno 2012, 00:30
od zmeT3KK

Re: Rabaul január 1944

PříspěvekNapsal: 06 úno 2012, 23:23
od robert.vančata
Ty záběry jsou moc pěkné, Zera nejen že nejsou odrbané, ale mají i vysoký lesk. Viděl jsem současné fotografie míst,
kde byl tento film natočen a už neexistují. Vulkán Tavurvur v pozadí filmu už celých 17 let bez přestávky zasypává
oblast popelem, místy do výšky 7 metrů.

3 způsoby dopravy Zer na frontu včetně Rabaulu. Zajímavý je ten dřevěný rám na Zero pro dopravní lodě. Dokonce
znak Mitsubishi je na té bedně nad výrobním číslem. To by byl pěkný model, jen kdyby to bylo vidět z více stran.

Re: Rabaul január 1944

PříspěvekNapsal: 09 úno 2012, 13:31
od zmeT3KK
Par detailov na vacsich snimkoch

Re: Rabaul január 1944

PříspěvekNapsal: 10 úno 2012, 11:52
od robert.vančata
Křídlo o rozpětí 12m z modelu 22 (nebo 21a 11) nebylo nikdy kombinováno s trupem s jednotlivými výfukovými svody.
Na záběrech křídlo působí větší, ale byla by to nevídaná rarita. Při pohledu od zadu je poznat dělení klapky a
křidélka na 12. žebru, takže tipuju klasický mod. 52
Naopak křídlo o rozpětí 11m z modelu 52 se vyrábělo v kombinaci s motorem, resp. typem výfuků z modelu 32/22.
Šlo o prvních cca 200 ks modelu 52 (někdy se uvádí earliest model 52, nebo přechodový model) vyráběný srpen-říjen
1943.
Potom existovalo pár kousků Zera s křídlem z mod. 52 kombinovaným s motorem a upraveným trupem z modelu 21
z konce války.
První příklad na fotce níže. Bohužel na žádné z hrstky fotografií není možné vypátrat číslo na ocase.

Re: Rabaul január 1944

PříspěvekNapsal: 10 úno 2012, 18:27
od zmeT3KK
O variante odvodu spalin ako u modelov 32/22 a kridlo model 52 viem je vseobecne znama ako si popisal ako prechodove varianty.
Ked sa pozeram na tu 9-112 tak mi pride, ze dlzka kridla od podvozkovej nohy po koniec je klasickych 12m. To kridlo ani nevypada, ze by malo elipsovite zakoncenie model 52. Pri rozpati 12m sa zuzovalo, kdezto pri modeli 32 to bolo "utate" z dovodu spratania sa na vytah lietadlovych lodi bez nutnosti sklapania koncov. Pri modeli 52 len vyriesili aerodynamiku zaoblenim. Moze ist o polnu upravu vymeny kridla? Osobne si to nemyslim, neviem si to predstavit, ale proste pri pohlade na tu masinu na videu mam stale pocit ze to kridlo je klasicky model 21/22. Skor je mozna vymena pohonnej jednotky aj s celym motorovym krytom...

Re: Rabaul január 1944

PříspěvekNapsal: 10 úno 2012, 19:27
od zmeT3KK
vyznacil som par vizualnych zachytnych bodov, i ked liedadlo bolo odfotene pod urcitym uhlom co moze skreslovat

Re: Rabaul január 1944

PříspěvekNapsal: 11 úno 2012, 10:13
od robert.vančata
Já se v tomto případě orientuju podle rozteče mezi formačním světlem a začátkem křidélka. Vybral jsem fotku Zera
s 12m křídlem ze stejného úhlu, jako Zero z filmu a porovnal to s tím 9-112 na filmu (lépe je to vidět, když film jede)
a tady je nejlépe vidět ten rozdíl.

Re: Rabaul január 1944

PříspěvekNapsal: 12 úno 2012, 13:34
od robert.vančata
.

Re: Rabaul január 1944

PříspěvekNapsal: 12 úno 2012, 14:04
od zmeT3KK
takze klasicka 52ka :arrow:

Re: Rabaul január 1944

PříspěvekNapsal: 13 úno 2012, 00:32
od Jozeff66
Vcera som natrafil na to iste videlo a to Zero sa mi zda ako kasicka 52ka.Napriek tomu,vyskovka tak isto skresluje,ze ma väcsie rozpetie(?).