Ale to je mi velmi hezká věcička, do které ses pustil..!
![Applause =D>](./images/smilies/36_1_55.gif)
Já si ho zamiloval už kdysi dávno před lety, protože miluju všechno, co vypadá monstrózně..
![Very Happy :-D](./images/smilies/36_1_21.gif)
Akorát se tě musím Libore zeptat na jednu věc, kterou tvrdíš na ModelWebu..:
Dalším inovativním technickým řešením v té době neobvyklým a u traktorů zvláště bylo použití motoru typu "boxer" tzn. s protilehlými plochými válci (tento typ motoru se využívá spíše pro sportovní automobily, v současnosti jej používají vozy Porsche, Subaru a v nedávné minulosti i Alfa Romeo). ..tohle jsem také četl ve "wiki".. Jenže..! Dovolím si tvrdit..anžto jsem na to nenašel jediný důkaz, že to není pravda..
![Mad :x](./images/smilies/36_1_3.gif)
P4 měl 4,7-mi litrový benzínový (respektive dvoupalivový) 4-válec s výkonem 48k při 1250 ot/min. Motor byl normálně řadový, tedy ani boxer a ani typ s protiběžnými písty. Mám před sebou zrovna otevřený obrázek jednoho takového motoru. Tedy motoru s protiběžnými písty (pozor! takový motor se nenazývá "boxer") Je to U-12 motor z roku 1926, který poháněl jedno z tehdejších závodních aut. Motory "U" mají společný spalovací prostor pro písty, které se zde setkávají proti sobě. Motor má tedy dvě klikové hřídele.(jednu dole-pod motorem a druhou nahoře-nad motorem). Zmiňované Porsche aj..mají motory "boxer", což je slengové označení motorů s uspořádáním do "H". Tzn. že klikovka je uprostřed a písty běhají vodorovně..tedy do stran. Takové motory měly mimo jmenovaných i Tatrovky od typu-11 až snad po typ-75. Pavesi neměl nic z toho, co tu popisuju. Velkoobjemové, maloobrátkové bezíňáky, jaký měl i Pavesi, však nebyla v té době žádná výjimka. V podstatě s takovými jezdilo 99% tehdejších náklaďáků.. Jo a na dvoupalivový motor jezdil i náš traktor Svoboda 30..!