Stránka 1 z 2

Mannockova S.E.5a

PříspěvekNapsal: 18 dub 2014, 11:58
od Ondrous
Vím, že tohle téma už se tu jednou probíralo, ale závěr jsem si z toho nedokázal udělat žádný, takže ho nadhodím znova. Přece jen diskuze proběhla v roce 2009 a možná se od té doby vynořilo něco jiného

Začínám sbírat podklady k příštímu kousku, což bude S.E.5a. Chtěl bych Mannockovu SE, se kterou létal u 74. Sq., ale tvrdě jsem narazil, protože jsem k ní nenašel v podstatě nic.

Takže v čem není jasno:

- měla S.E.5a číslo D 276 nebo D 278?
- byla to Hisso nebo Viper?
- jaké bylo umístění písmen na trupu a křídlech (na některých rekonstrukcích je malé "A" na čumáku, černé "A" na spodním křídle a bílé na horním, na jiných jen na trupu mezi kokardou a bílým pruhem)

V kostce: jak moc se mohu spoléhat na tuhle reknostrukci?

SE5a mannock.jpg


Pokud byste k tomu někdo něco měl, předem díky moc.

Re: Mannockova S.E.5a

PříspěvekNapsal: 18 dub 2014, 20:00
od Šrám
278, Viper

Re: Mannockova S.E.5a

PříspěvekNapsal: 18 dub 2014, 22:48
od zdesko
Šrám píše:278, Viper


..a zdroj.? :?:

Re: Mannockova S.E.5a

PříspěvekNapsal: 18 dub 2014, 23:07
od zdesko
Tohle jsem už psal Ondrovi do mailu, ale pro ostatní.: Je pravděpodobné, že na toto éro existuje jedna jediná fotka a to jen na kokpit a na Mannocka v něm sedícího. Je halda barevnejch rekonstrukcí, kde se většinou kolem motoru raději nediskutuje. Pro tento případ (určení motoru) je lhostejné jestli letoun měl "seriál" D276, nebo D278. Tyto sériová čísla ale určují, že to byl stroj vyrobený firmou Vickers Ltd. (Weybridge) ze serie D201-D300. Letouny této série nejsou skoro vůbec fotografované. Nicméně alespoň dva stroje fotograficky doložené jsou. Jeden z nich ale nelze zase brát doslovně jako vzorek. Jedná se o stroj D203, který sloužil k výzkumu směrovek. Nicméne ho poháněla reduktorová Hispánka se 4-listou vrtulí. Chladič na tomto letounu však byl v provedení pro Vipery. Naštěstí ale existuje fotka normálního bojového "Vickerse" SE5a a to D213. No, a tento stroj má také reduktorovou Hispánku, ale s 2-listou vrtulí. A myslím si, že Vickersácká série D201-D300 byla poháněná Hispánkama s 2-listovýma vrtulema. Tříčíselných sérií existovalo několik. Například sérii B1-B200 vyráběla firma Martinsyde Ltd. a její stroje poháněly Hispánky se 4-listýma vrtulema. Ovšem jiná Vickersovská tříčíselná série, tentokráte to byla firma Vickers Ltd. Crayford a ta postavila stroje série D301-D450..tyto stroje ale poháněly Vipery. Prostě Mannockův letoun poháněla nejspíš Hispánka s dvoulistou vrtulí.. 8-) D213 sice lítala u No40 Sqn, ale docela hezky ukazuje, že tato serie byla poháněná Hispánkama.

Re: Mannockova S.E.5a

PříspěvekNapsal: 18 dub 2014, 23:24
od zdesko
..ač jsem prolezl několik publikací a prohledal net, nenašel jsem žádnou jinou fotku Mannockovi SE-5a, než tento pohled na část kokpitu. Fotka pod ním ukazuje letouny minimálně dvou flightů (od leva.: B a A flight) No74 Sqn

Re: Mannockova S.E.5a

PříspěvekNapsal: 18 dub 2014, 23:25
od zdesko
..totéž zepředu.:

Re: Mannockova S.E.5a

PříspěvekNapsal: 18 dub 2014, 23:32
od zdesko
..k otázce, jestli měl Mannock to písmeno i na přídi by se měl vyjádřit tento přehled jak jednotlivé flighty svá letadla značily. Vyplývá z toho, že "kódové označení" na přídi užíval jen B flight.. Pokud reprodukce dovolují něco vyzkoumat, tak se mi zdá, že u sedmdesátý čtvrtý se "kódy" na NP nemalovaly..

Re: Mannockova S.E.5a

PříspěvekNapsal: 19 dub 2014, 00:04
od zdesko
..a ještě se vrátím k té D278. Mám tuhle kresbu. ALE..! "Rukopis" kódového písmena "A" napovídá, že by se mohlo jednat o jinou jednotku. A pokud vím, tak tato kresba je prezentována tak, že ztvárňuje letoun z No84 Sqn.! Áčko svým "rukopisem" opravdu spíš připomíná "rukopis" písmen z této jednotky. Pokud by ale opravdu šlo o osumdesát-čtvrtou, tak by ten vodorovný pruh za kódem měl být delší..(takže já to zatím považuju 50 na 50..prostě to klidně Mannockova mašina být může..) I tento letoun by ale měla pohánět Hispánka. :-k Jo a takhle by měl být napsaný i seriál na D276.. Seriál sestavený do "pyramidy" jak ukazuje kresba, kterou sem Ondra vložil hned na začátku, neodpovídá tomu, jak se seriály u Weybridgejskýho Vickerse psaly. Crayfordský Vickers je psal podobně, ale byly na trupu.

Re: Mannockova S.E.5a

PříspěvekNapsal: 19 dub 2014, 01:19
od zdesko
..jo a tohle znáte..?

Re: Mannockova S.E.5a

PříspěvekNapsal: 19 dub 2014, 07:34
od Šrám
Tak jsi Ondro tam co předtím, akorát že já svoje dohady shrnul do dvou slov a Zdenda to vzal sice rozmáchle, ale se stejným výsledkem - dohady :grin:
Nicméně držím palce, třeba se nějaké foto časem objeví.

http://www.theaerodrome.com/aces/england/mannock.php

Re: Mannockova S.E.5a

PříspěvekNapsal: 19 dub 2014, 07:47
od Šrám
zdesko píše:..jo a tohle znáte..?


Tohle mi přijde podivné, když na 1295 sestřeloval nepřátele už u 85. Sqn

Re: Mannockova S.E.5a

PříspěvekNapsal: 19 dub 2014, 08:06
od Ondrous
Se Zdeňkem jsme si o tom už psali, ale k závěru jsme prostě nedošli. Aspoň mám větší pole pro uměleckou licenci. :)

Každopádně jste mi moc pomohli, původně jsem sice chtěl stroj, se kterým skóroval 4x během jednoho dne (21. května 1918), tj. D278, na druhou stranu ta E 1295 splní účel taky. Navíc má číslo na SOP černými písmeny, takže výroba obtisku bude jednodušší.

Re: Mannockova S.E.5a

PříspěvekNapsal: 19 dub 2014, 11:54
od Šrám
Ano, ale znovu píšu, že s 1295 sestřeloval Huny až když byl u 85. Sqn , čemuž ovšem marking stroje vůbec neodpovídá.

Re: Mannockova S.E.5a

PříspěvekNapsal: 19 dub 2014, 12:24
od zdesko
Šrám píše:
zdesko píše:..jo a tohle znáte..?


Tohle mi přijde podivné, když na 1295 sestřeloval nepřátele už u 85. Sqn


..ne UŽ, ale AŽ u 85-té (červenec 1918)..ajta! Už jsi mě předběhl s opravou... :-D Ale je to pravda, že E1294 a E1295 patří do 85-té Sqn. Na E1294 měl lítat Donald Inglis, který byl onen osudný den také sestřelen spolu s Mannockem, ale pád letounu přežil. Jinak jsem nucen EDITOVAT to předešlé tvrzení o D278 u 84-té. Rozhodně s touto jednotkou nemá nic společného a jednoznačně Mannockovi patří jako jedna z možností mezi letouny D276/D278. Přidávám další pohled na Mannocka v kokpitu. Zajímavá je ta poznámka, že letoun nemá namontovaný Lewis. Což zase nemusí být nic tak drastického, protože je zbrojíři sundavali kvůli údržbě..

Re: Mannockova S.E.5a

PříspěvekNapsal: 19 dub 2014, 12:46
od Šrám
No vida :)