Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ 100 let Velké války (1914-1918) ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Der rote Baron

Odeslat odpověď
Příspěvků: 30 • Stránka 1 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Der rote Baron

Příspěvekod Vilem » 21 dub 2013, 16:50

Manfred von Richthofen
+ 21.4.1918 ( 26 Jahre alt )
Ruhe in Frieden
Přílohy
richthofen.jpg
Uživatelský avatar
Vilem
 
Příspěvky: 495
Registrován: 24 bře 2009, 23:16
Bydliště: Plzenecká 71, 326 00 Plzeň
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Der rote Baron

Příspěvekod Vilem » 23 dub 2013, 08:46

Manfred Albrecht, svobodný pán z Richthofenu se narodil 2.5.1892 v Kleinburgu blízko Breslau.
Jeho otcem byl major Albrecht Phillip Karl Julius Freiherr von Richthofen, jeho matkou byla Kunigunde von Schickfuss und Neudorff. Měl starší sestru Ilse a dva mladší bratry - Lothara a Karla Bolka.
V roce 1896 se rodina přestěhovala do Schweidnitz. Zde Manfred ( stejně jako jeho bratři ) začal trénovat lovecké dovednosti; v lovu, jízdě na koni i dalších sportech vynikal.
V přílohách erb, sedmiletý MvR a dvě rodinné fotografie:
Přílohy
MvR Znak.png
MvR Znak.png (103.46 KiB) Zobrazeno 2956 krát
MvR 1899.jpg
MvR 1899.jpg (10.16 KiB) Zobrazeno 2953 krát
Richthofen Brothers - Karl Bolko, Manfred, Lothar.jpg
Richthofen Brothers - Karl Bolko, Manfred, Lothar.jpg (37.09 KiB) Zobrazeno 2955 krát
Richthofen Family.jpg
Richthofen Family.jpg (52.3 KiB) Zobrazeno 2953 krát
Naposledy upravil Vilem dne 23 dub 2013, 22:52, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Vilem
 
Příspěvky: 495
Registrován: 24 bře 2009, 23:16
Bydliště: Plzenecká 71, 326 00 Plzeň
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Der rote Baron

Příspěvekod Vilem » 23 dub 2013, 22:51

Jako jedenáctiletý nastoupil Manfred na kadetní školu, po ní na vojenskou akademii v Berlíně a po jejím absolvování r. 1911 nastoupil službu u 1. Západopruského Hulánského Pluku Císaře Alexandra III. Ruského. Přestože kavalerie měla po vypuknutí I. světové války omezené využití, byl Manfred krátce po začátku války vyznamenán Železným Křížem II. Třídy.
Přílohy
Manfred Richtofen in Uhlan uniform.png
Uživatelský avatar
Vilem
 
Příspěvky: 495
Registrován: 24 bře 2009, 23:16
Bydliště: Plzenecká 71, 326 00 Plzeň
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Der rote Baron

Příspěvekod Vilem » 24 dub 2013, 14:57

V roce 1915 byl MvR na vlastní žádost převelen k letectvu, od června toho roku sloužil na frontě jako letecký pozorovatel. Pilotní průkaz získal o Vánocích 1915 a jako pilot se objevil u Kagohl 2 / Kasta 8 v březnu 1916.
Poměrně dlouho se na základě druhé přiložené fotografie soudilo, že je přesně znám vzhled jeho Rolandu C.II. V poslední době je identita pilota samotnými původními autory zpochybňována na základě současných možností počítačové analýzy starých fotografií. Dle mého čistě subjektivního názoru na fotce je skutečně Manfred Richthofen ve své hulánské uniformě a typickými dekoracemi, přiznávám ale, že v tomto případě může být pouze přání otcem myšlenky...
V přílohách tedy Roland C.II který je částí badatelů považován za stroj MvR ( a stále větší částí je to zpochybňováno ) , fotografie o níž se dlouho soudilo, že tuto skutečnost potvrzuje a fotografie která rovněž složí jako důkaz, že tomu tak není.
Přílohy
Roland C.II Kagohl 2 Kasta 8.jpg
Richthofen Roland.jpg
Richthofen Roland.jpg (18.05 KiB) Zobrazeno 2796 krát
Not Richthofen Roland.jpg
Not Richthofen Roland.jpg (7.54 KiB) Zobrazeno 2795 krát
Uživatelský avatar
Vilem
 
Příspěvky: 495
Registrován: 24 bře 2009, 23:16
Bydliště: Plzenecká 71, 326 00 Plzeň
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Der rote Baron

Příspěvekod Vilem » 25 dub 2013, 10:42

V sprnu r. 1916 si Lt. Manfreda von Richthofen vybral Hptm. Oswald Boelcke do řad Jasta 2.
Přiložená fotografie je předmětem velkých diskuzí, zda osoba s rukama v kapsách blůzy je, nebo není MvR. Pro MvR mluví typická póza a stužka Železného Kříže, kritici vyvracejí identitu poukazy na spornou podobu a to, že nemá o hulánskou uniformu...
Přílohy
Boelcke, Richthofen.jpg
Uživatelský avatar
Vilem
 
Příspěvky: 495
Registrován: 24 bře 2009, 23:16
Bydliště: Plzenecká 71, 326 00 Plzeň
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Der rote Baron

Příspěvekod Vilem » 25 dub 2013, 11:04

1. potvrzené vítězství, 17.září 1916
MvR:" Při strážním letu jsem zpozoroval šrapnelovou střelbu ve směru na Cambrai. Spěchal jsem tam a setkal se s letkou, na kterou jsem krátce po 11:00 hodině zaútočil. Oddělil jsem od letky poslední stroj a několikrát po něm z bezprostření blízkosti ( 10 metrů ) vystřelil. Nepříteli se náhle zastavila vrtule. Stroj přešel do klouzavého letu a já jej pronásledoval, dokud jsem nezabil pozorovatele, který nepřestal střílet do poslední chvíle."
Toto je citace oficiálního hlášení. Není bez zajímavosti, že ve svých osobních pamětech ("Z mých válečných vzpomínek") , sepsaných po 50 vítězství, popisuje MvR událost poněkud odlišně ( viz. Publikace Der rote Kampflieger / Rudý letec - REVI ).
Při střetu zemřeli pilot Lt. Lionel Morris (+19) a pozorovatel Cpt. Tom Rees (+21) z XI. squadrony, sestřeleným strojem byl F.E.2.B 7018 ( měl bílé značení a nápis "Punjab 32 Montgomery" ). Oba padlí jsou pochováni na hřbitově Villers Plouich nedaleko střetnutí. MvR pilotoval Albatros D.II 491/16. První ověřená fotografie tohoto letadla pochází z listopadu 1916, kdy již byly trup a SOP natřeny nahnědo. Je ale pravděpodobné, že v době prvních vítězství nesl ještě stroj typické tovární zbarvení. Někteří historici uvádí, že prvních tří (pěti?) vítězství dosáhl MvR na Albatrosu D.I identického zbarvení a (zatím) neznámého výrobního čísla.
Přílohy
Lt. Lionel Morris.jpg
Lt. Lionel Morris.jpg (18.21 KiB) Zobrazeno 2440 krát
Cpt. Tom Rees  1.jpg
Cpt. Tom Rees.jpg
XI. Squadron.jpg
XI. Squadron.jpg (22.71 KiB) Zobrazeno 2527 krát
FE2b 7018.jpg
Villers Plouich.jpg
MvR Albatros D.II 491 16.jpg
MvR Albatros D.II 491 16.jpg (7.66 KiB) Zobrazeno 2529 krát
Albatros D.II 491 16 First version.png
Albatros D.II 491 16 November.jpg
Naposledy upravil Vilem dne 29 dub 2013, 13:06, celkově upraveno 4
Uživatelský avatar
Vilem
 
Příspěvky: 495
Registrován: 24 bře 2009, 23:16
Bydliště: Plzenecká 71, 326 00 Plzeň
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Der rote Baron

Příspěvekod Vlastimil Lukáš » 25 dub 2013, 11:49

Tady pozor v publikácích se píše, že prvního sestřelu dosáhl MvR na Albatrosu DI. DII dostal až později. V knize Rudý Letec nakladatelsví REVI se píše že Albatros DII měl až někdy na konci října 1916 někdy kolem 6-7 sestřelu
Uživatelský avatar
Vlastimil Lukáš
 
Příspěvky: 3393
Registrován: 11 úno 2008, 08:07
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Der rote Baron

Příspěvekod Vilem » 25 dub 2013, 12:36

Výborně ;-I . Vlastíku, prosím, mohl bys mi poslat citaci? Já tu publikaci od REVI nečetl, ani ji nemám k dispozici. Jinde jsem se dočetl, že není potvrzeno že by na D.I někdy létal. Pokusil bych se pak dohledat, jaké letadlo to ve skutečnosti bylo a pokusil se dohledat nějaký jeho obrázek. Dík V. [-o<
Uživatelský avatar
Vilem
 
Příspěvky: 495
Registrován: 24 bře 2009, 23:16
Bydliště: Plzenecká 71, 326 00 Plzeň
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Der rote Baron

Příspěvekod Ondřej Kabelka » 26 dub 2013, 06:51

Něco co jsem rychle našel při snídani v knize od REVI. Snad to pomůže. 8)
mvr2.jpg
Manfred Von Richthofen Rudý Letec - Revi

mvr1.jpg
Manfred Von Richthofen Rudý Letec - Revi

mvr3.jpg
Manfred Von Richthofen Rudý Letec - Revi

Uživatelský avatar
Ondřej Kabelka
 
Příspěvky: 2319
Registrován: 29 bře 2010, 16:03
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Der rote Baron

Příspěvekod Vilem » 27 dub 2013, 18:57

Vlastíku, moc děkuju za vynikající odkaz v SZ. Ondro, díky moc za zájem a pomoc. S velkým zájmem jsem si přečetl Rudého letce a prohledal vše, co jsem na téma Manfred a Albatros D.I prohledat mohl .... a jsem skeptický. Jasta 2 si první Albatrosy D vyzvedla koncem srpna 1916 - šlo o směs pěti D.I a zbytku D.II. Boelcke letadla rozdělil podle jasného schématu - D.I připadly "starým psům", D.II dostali méně zkušení ( Boelcke měl samozřejmě D.I i D.II ). Můj osobní názor tedy je, že Manfred Richthofen od začátku létal pouze s D.II 491/16. Nicméně diskutovaný příspěvek jsem upravil tak, aby respektoval i odlišný názor...
Uživatelský avatar
Vilem
 
Příspěvky: 495
Registrován: 24 bře 2009, 23:16
Bydliště: Plzenecká 71, 326 00 Plzeň
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Der rote Baron

Příspěvekod Vilem » 27 dub 2013, 20:45

2. potvrzené vítězství:
Dne 23. 9. 1916, kolem 11:00 hod padá poblíž Bapaume po více než 300 baronových výstřelech k zemi Martinsyde G.100 7481 27. squadrony. Umírá 28 letý pilot Sgt. Herbert Bellerby. Místem jeho posledního odpočinku je Arras Memorial Cemetery.
MvR letěl na Albatrosu D.II 491/16 ( Albatrosu D.I (?) ? )
Přílohy
27. squadron RFC.jpg
27. squadron RFC.jpg (12.98 KiB) Zobrazeno 2184 krát
Sgt. Herbert Bellerby.jpg
Second victory.jpg
Arras Memorial Cemetery.jpg
Naposledy upravil Vilem dne 01 kvě 2013, 16:41, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Vilem
 
Příspěvky: 495
Registrován: 24 bře 2009, 23:16
Bydliště: Plzenecká 71, 326 00 Plzeň
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Der rote Baron

Příspěvekod Vlastimil Lukáš » 28 dub 2013, 18:35

Cítím tady nápat zmapovat všech 80 vítězství MvR ? To by bylo velmi zajímavé. S tím rozdělováním Albatrosů nevím jestli to nebylo naopak. D II byl vývojově novější letadlo. Myslím, že právě tento dostali zkušenější piloti. DI měl velkou nevýhodu ve vysoko postaveném horním křídle přes které byl špatný výhled dopředu a nahoru. A je známo pár případů, kdy byl německý stíhač sestřelen útokem nepřítele shora a zepředu, prakticky nepozorován. Proto u verze DII bylo křídlo sníženo a tento problém byl odstraněn.

Navíc v knize Rudý letec v doslovu je přímo napsáno:

"V sobotu 16.září 1916 zvonil telefon . Armee Flug Park 1 ohlašovla příchod šesti nových Albatrosů. Většíno pilotů si jela výzbroj (5 Albatrosů D I a jeden Albatros D II 386/16 pro Boelcka) vyzvednout. Toho dne skoroval Lt.Hoehne s jedním z původních letadel. Pak nadešel 17.září 1916..."
Uživatelský avatar
Vlastimil Lukáš
 
Příspěvky: 3393
Registrován: 11 úno 2008, 08:07
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Der rote Baron

Příspěvekod Vilem » 29 dub 2013, 09:05

Cítíš dobře, Vlastíku :D .
A máš pravdu; tahle událost je hodně citovaná ( mimo jiné i Greg VanWyngarden - Jagdstaffel 2 Boelcke: Von Richthofen's Mentor, Osprey 2007 ). Mně připadá, že je v tomhle období "pěknej hokej". Proč chodily na frontu společně D.I a D.II ? A proč je první zmínka o Albatrosech D u Jasta 2 až 16. září 1916, když byla tahle letadla expedována na frontu už koncem sprpna ? Taky je zajímavé se probírat sděleními na téma Boelcke a Albatros D.I / D.II - dá se narazit i na "rekonstrukce" typu "Oswald Boelcke ve svém slavném celočerném Albatrosu D.I" ( pro zajímavost obrázek přikládám ) i na kategorická sdělení, že v D.I Oswald Boelcke nikdy do boje neletěl ... 8-8 . Každopádně pokud Boelckova Jasta dostala první Albatrosy tímto způsobem, mohl MvR o pouhý den později letět s D.II skutečně jen velmi těžko :grin: .
Přílohy
Oswald Boelcke by Ivan Berryman.jpg
Oswald Boelcke by Ivan Berryman.jpg (18.98 KiB) Zobrazeno 2353 krát
Naposledy upravil Vilem dne 29 dub 2013, 12:36, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Vilem
 
Příspěvky: 495
Registrován: 24 bře 2009, 23:16
Bydliště: Plzenecká 71, 326 00 Plzeň
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Der rote Baron

Příspěvekod Vlastimil Lukáš » 29 dub 2013, 10:43

Trochu jsem prohrabl modelforum a našel pár fotek, kde si pamatuji že se řešily letadla J2.

Je tam udajně zachycen právě MvR D II. Takže fotografie asi říjen 1916 a je zajímavé že v pozadí stojí tři DI !!! Další známá fotografie ukazuje pouze DI z Jasta 2.

Ale to se dosti odchylujeme od tématu vítězství MvR.
Přílohy
ctyri-albatrosy-se-pripravuji-ke-startu-na-letisti-v-lagnicourt-vlevo-ve-svetlem-svetru-mvon-richt.jpg
ctyri-albatrosy-se-pripravuji-ke-startu-na-letisti-v-lagnicourt-vlevo-ve-svetlem-svetru-mvon-richt.jpg (25.15 KiB) Zobrazeno 2340 krát
albatros_d_i_pic002.jpg
Uživatelský avatar
Vlastimil Lukáš
 
Příspěvky: 3393
Registrován: 11 úno 2008, 08:07
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Der rote Baron

Příspěvekod Vilem » 29 dub 2013, 12:21

3. vítězství, 30.září 1916:
MvR: „ Kolem 11:50 hod. jsem, ve společnosti čtyř našich letadel, ve výšce 3000 metrů nad naším letištěm v Lagnicourtu zaútočil na letku Vickersů. Oddělil jsem od skupiny jedno letadlo a po asi 200 výstřelech začal nepřátelský stroj klouzat dolů směrem ke Cambrai. Konečně přešel do spirály. Střelba ustala a já viděl že letadlo nekontrolovaně padá. Protože jsme byli již poměrně daleko od naší frontové linie, opustil jsem je a vybral si nový cíl. Později jsem to letadlo ještě zahlédl, jak, pronásledované ještě dalším německým Albatrosem, hořící udeřilo do země poblíž Fremicourtu. Shořelo na popel.“
Při střetu zemřeli dva příslušníci XI. squadrony - Lt.Ernest Conway Lansdale ( + 21 ) a Sgt.Albert Clarkson ( + 22 ), jejich letadlo F.E.2b (6973), nesoucí nápis Malaya No.22, bylo zcela zničeno. Oba britští letci jsou pochováni v Bancourtu. Lt. Lansdaleovi nechali zničení rodiče v jeho domovském Kostele Sv. Jana v Goole vytvořit pamětní vitráž, jejíž obrázky jsou součástí příloh.
MvR pilotoval Albatros D.II 491/16 ( nebo Albatros D.I zatím neznámého výrobního čísla ).
Přílohy
Lt. Ernest Conway Lansdale.jpg
Lt. Ernest Conway Lansdale.jpg (24.51 KiB) Zobrazeno 2297 krát
Lt. Ernest Conway Lansdale 2.jpg
Lt. Ernest Conway Lansdale 2.jpg (19.34 KiB) Zobrazeno 2298 krát
St. John s Churh Goole.jpg
St. John s Churh Goole.jpg (29.84 KiB) Zobrazeno 2300 krát
Sgt. Albert Clarkson.jpg
Sgt. Albert Clarkson.jpg (16.4 KiB) Zobrazeno 2297 krát
Bancourt British Cemetery.jpg
Bancourt British Cemetery.jpg (20.13 KiB) Zobrazeno 2298 krát
Bancourt Communal Cemetery Hedderwick Lansdale Clarkson.jpg
Uživatelský avatar
Vilem
 
Příspěvky: 495
Registrován: 24 bře 2009, 23:16
Bydliště: Plzenecká 71, 326 00 Plzeň
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 30 • Stránka 1 z 2 • 1, 2

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY