Manfred Albrecht, svobodný pán z Richthofenu se narodil 2.5.1892 v Kleinburgu blízko Breslau. Jeho otcem byl major Albrecht Phillip Karl Julius Freiherr von Richthofen, jeho matkou byla Kunigunde von Schickfuss und Neudorff. Měl starší sestru Ilse a dva mladší bratry - Lothara a Karla Bolka. V roce 1896 se rodina přestěhovala do Schweidnitz. Zde Manfred ( stejně jako jeho bratři ) začal trénovat lovecké dovednosti; v lovu, jízdě na koni i dalších sportech vynikal. V přílohách erb, sedmiletý MvR a dvě rodinné fotografie:
Přílohy
MvR Znak.png (103.46 KiB) Zobrazeno 2859 krát
MvR 1899.jpg (10.16 KiB) Zobrazeno 2857 krát
Richthofen Brothers - Karl Bolko, Manfred, Lothar.jpg (37.09 KiB) Zobrazeno 2858 krát
Richthofen Family.jpg (52.3 KiB) Zobrazeno 2857 krát
Naposledy upravil Vilem dne 23 dub 2013, 22:52, celkově upraveno 1
Jako jedenáctiletý nastoupil Manfred na kadetní školu, po ní na vojenskou akademii v Berlíně a po jejím absolvování r. 1911 nastoupil službu u 1. Západopruského Hulánského Pluku Císaře Alexandra III. Ruského. Přestože kavalerie měla po vypuknutí I. světové války omezené využití, byl Manfred krátce po začátku války vyznamenán Železným Křížem II. Třídy.
V roce 1915 byl MvR na vlastní žádost převelen k letectvu, od června toho roku sloužil na frontě jako letecký pozorovatel. Pilotní průkaz získal o Vánocích 1915 a jako pilot se objevil u Kagohl 2 / Kasta 8 v březnu 1916. Poměrně dlouho se na základě druhé přiložené fotografie soudilo, že je přesně znám vzhled jeho Rolandu C.II. V poslední době je identita pilota samotnými původními autory zpochybňována na základě současných možností počítačové analýzy starých fotografií. Dle mého čistě subjektivního názoru na fotce je skutečně Manfred Richthofen ve své hulánské uniformě a typickými dekoracemi, přiznávám ale, že v tomto případě může být pouze přání otcem myšlenky... V přílohách tedy Roland C.II který je částí badatelů považován za stroj MvR ( a stále větší částí je to zpochybňováno ) , fotografie o níž se dlouho soudilo, že tuto skutečnost potvrzuje a fotografie která rovněž složí jako důkaz, že tomu tak není.
Přílohy
Richthofen Roland.jpg (18.05 KiB) Zobrazeno 2699 krát
Not Richthofen Roland.jpg (7.54 KiB) Zobrazeno 2699 krát
V sprnu r. 1916 si Lt. Manfreda von Richthofen vybral Hptm. Oswald Boelcke do řad Jasta 2. Přiložená fotografie je předmětem velkých diskuzí, zda osoba s rukama v kapsách blůzy je, nebo není MvR. Pro MvR mluví typická póza a stužka Železného Kříže, kritici vyvracejí identitu poukazy na spornou podobu a to, že nemá o hulánskou uniformu...
1. potvrzené vítězství, 17.září 1916 MvR:" Při strážním letu jsem zpozoroval šrapnelovou střelbu ve směru na Cambrai. Spěchal jsem tam a setkal se s letkou, na kterou jsem krátce po 11:00 hodině zaútočil. Oddělil jsem od letky poslední stroj a několikrát po něm z bezprostření blízkosti ( 10 metrů ) vystřelil. Nepříteli se náhle zastavila vrtule. Stroj přešel do klouzavého letu a já jej pronásledoval, dokud jsem nezabil pozorovatele, který nepřestal střílet do poslední chvíle." Toto je citace oficiálního hlášení. Není bez zajímavosti, že ve svých osobních pamětech ("Z mých válečných vzpomínek") , sepsaných po 50 vítězství, popisuje MvR událost poněkud odlišně ( viz. Publikace Der rote Kampflieger / Rudý letec - REVI ). Při střetu zemřeli pilot Lt. Lionel Morris (+19) a pozorovatel Cpt. Tom Rees (+21) z XI. squadrony, sestřeleným strojem byl F.E.2.B 7018 ( měl bílé značení a nápis "Punjab 32 Montgomery" ). Oba padlí jsou pochováni na hřbitově Villers Plouich nedaleko střetnutí. MvR pilotoval Albatros D.II 491/16. První ověřená fotografie tohoto letadla pochází z listopadu 1916, kdy již byly trup a SOP natřeny nahnědo. Je ale pravděpodobné, že v době prvních vítězství nesl ještě stroj typické tovární zbarvení. Někteří historici uvádí, že prvních tří (pěti?) vítězství dosáhl MvR na Albatrosu D.I identického zbarvení a (zatím) neznámého výrobního čísla.
Přílohy
Lt. Lionel Morris.jpg (18.21 KiB) Zobrazeno 2344 krát
XI. Squadron.jpg (22.71 KiB) Zobrazeno 2431 krát
MvR Albatros D.II 491 16.jpg (7.66 KiB) Zobrazeno 2432 krát
Naposledy upravil Vilem dne 29 dub 2013, 13:06, celkově upraveno 4
Tady pozor v publikácích se píše, že prvního sestřelu dosáhl MvR na Albatrosu DI. DII dostal až později. V knize Rudý Letec nakladatelsví REVI se píše že Albatros DII měl až někdy na konci října 1916 někdy kolem 6-7 sestřelu
Výborně . Vlastíku, prosím, mohl bys mi poslat citaci? Já tu publikaci od REVI nečetl, ani ji nemám k dispozici. Jinde jsem se dočetl, že není potvrzeno že by na D.I někdy létal. Pokusil bych se pak dohledat, jaké letadlo to ve skutečnosti bylo a pokusil se dohledat nějaký jeho obrázek. Dík V.
Vlastíku, moc děkuju za vynikající odkaz v SZ. Ondro, díky moc za zájem a pomoc. S velkým zájmem jsem si přečetl Rudého letce a prohledal vše, co jsem na téma Manfred a Albatros D.I prohledat mohl .... a jsem skeptický. Jasta 2 si první Albatrosy D vyzvedla koncem srpna 1916 - šlo o směs pěti D.I a zbytku D.II. Boelcke letadla rozdělil podle jasného schématu - D.I připadly "starým psům", D.II dostali méně zkušení ( Boelcke měl samozřejmě D.I i D.II ). Můj osobní názor tedy je, že Manfred Richthofen od začátku létal pouze s D.II 491/16. Nicméně diskutovaný příspěvek jsem upravil tak, aby respektoval i odlišný názor...
2. potvrzené vítězství: Dne 23. 9. 1916, kolem 11:00 hod padá poblíž Bapaume po více než 300 baronových výstřelech k zemi Martinsyde G.100 7481 27. squadrony. Umírá 28 letý pilot Sgt. Herbert Bellerby. Místem jeho posledního odpočinku je Arras Memorial Cemetery. MvR letěl na Albatrosu D.II 491/16 ( Albatrosu D.I (?) ? )
Přílohy
27. squadron RFC.jpg (12.98 KiB) Zobrazeno 2086 krát
Naposledy upravil Vilem dne 01 kvě 2013, 16:41, celkově upraveno 1
Cítím tady nápat zmapovat všech 80 vítězství MvR ? To by bylo velmi zajímavé. S tím rozdělováním Albatrosů nevím jestli to nebylo naopak. D II byl vývojově novější letadlo. Myslím, že právě tento dostali zkušenější piloti. DI měl velkou nevýhodu ve vysoko postaveném horním křídle přes které byl špatný výhled dopředu a nahoru. A je známo pár případů, kdy byl německý stíhač sestřelen útokem nepřítele shora a zepředu, prakticky nepozorován. Proto u verze DII bylo křídlo sníženo a tento problém byl odstraněn.
Navíc v knize Rudý letec v doslovu je přímo napsáno:
"V sobotu 16.září 1916 zvonil telefon . Armee Flug Park 1 ohlašovla příchod šesti nových Albatrosů. Většíno pilotů si jela výzbroj (5 Albatrosů D I a jeden Albatros D II 386/16 pro Boelcka) vyzvednout. Toho dne skoroval Lt.Hoehne s jedním z původních letadel. Pak nadešel 17.září 1916..."
Cítíš dobře, Vlastíku . A máš pravdu; tahle událost je hodně citovaná ( mimo jiné i Greg VanWyngarden - Jagdstaffel 2 Boelcke: Von Richthofen's Mentor, Osprey 2007 ). Mně připadá, že je v tomhle období "pěknej hokej". Proč chodily na frontu společně D.I a D.II ? A proč je první zmínka o Albatrosech D u Jasta 2 až 16. září 1916, když byla tahle letadla expedována na frontu už koncem sprpna ? Taky je zajímavé se probírat sděleními na téma Boelcke a Albatros D.I / D.II - dá se narazit i na "rekonstrukce" typu "Oswald Boelcke ve svém slavném celočerném Albatrosu D.I" ( pro zajímavost obrázek přikládám ) i na kategorická sdělení, že v D.I Oswald Boelcke nikdy do boje neletěl ... . Každopádně pokud Boelckova Jasta dostala první Albatrosy tímto způsobem, mohl MvR o pouhý den později letět s D.II skutečně jen velmi těžko .
Přílohy
Oswald Boelcke by Ivan Berryman.jpg (18.98 KiB) Zobrazeno 2256 krát
Naposledy upravil Vilem dne 29 dub 2013, 12:36, celkově upraveno 1
Trochu jsem prohrabl modelforum a našel pár fotek, kde si pamatuji že se řešily letadla J2.
Je tam udajně zachycen právě MvR D II. Takže fotografie asi říjen 1916 a je zajímavé že v pozadí stojí tři DI !!! Další známá fotografie ukazuje pouze DI z Jasta 2.
Ale to se dosti odchylujeme od tématu vítězství MvR.
Přílohy
ctyri-albatrosy-se-pripravuji-ke-startu-na-letisti-v-lagnicourt-vlevo-ve-svetlem-svetru-mvon-richt.jpg (25.15 KiB) Zobrazeno 2244 krát
3. vítězství, 30.září 1916: MvR: „ Kolem 11:50 hod. jsem, ve společnosti čtyř našich letadel, ve výšce 3000 metrů nad naším letištěm v Lagnicourtu zaútočil na letku Vickersů. Oddělil jsem od skupiny jedno letadlo a po asi 200 výstřelech začal nepřátelský stroj klouzat dolů směrem ke Cambrai. Konečně přešel do spirály. Střelba ustala a já viděl že letadlo nekontrolovaně padá. Protože jsme byli již poměrně daleko od naší frontové linie, opustil jsem je a vybral si nový cíl. Později jsem to letadlo ještě zahlédl, jak, pronásledované ještě dalším německým Albatrosem, hořící udeřilo do země poblíž Fremicourtu. Shořelo na popel.“ Při střetu zemřeli dva příslušníci XI. squadrony - Lt.Ernest Conway Lansdale ( + 21 ) a Sgt.Albert Clarkson ( + 22 ), jejich letadlo F.E.2b (6973), nesoucí nápis Malaya No.22, bylo zcela zničeno. Oba britští letci jsou pochováni v Bancourtu. Lt. Lansdaleovi nechali zničení rodiče v jeho domovském Kostele Sv. Jana v Goole vytvořit pamětní vitráž, jejíž obrázky jsou součástí příloh. MvR pilotoval Albatros D.II 491/16 ( nebo Albatros D.I zatím neznámého výrobního čísla ).
Přílohy
Lt. Ernest Conway Lansdale.jpg (24.51 KiB) Zobrazeno 2201 krát
Lt. Ernest Conway Lansdale 2.jpg (19.34 KiB) Zobrazeno 2202 krát
St. John s Churh Goole.jpg (29.84 KiB) Zobrazeno 2203 krát
Sgt. Albert Clarkson.jpg (16.4 KiB) Zobrazeno 2201 krát
Bancourt British Cemetery.jpg (20.13 KiB) Zobrazeno 2200 krát