Stránka 1 z 2

SPAD VII a XIII v Československu

PříspěvekNapsal: 26 bře 2012, 15:58
od C.a.K.Feldpilot
Ahojte všetci! Dokončujem Phonix D1 a už premýšľam, do čoho sa pustím ďalej. Vyskytli sa mi dva Spady XIII od Eduardu (1:72 a 1:48). Malý chcem urobiť ako stroj pilota Augustína Kharváta a veľký s naším ČS. označením. Poraďte prosím nejaký čs. Spad 13, najlepšie taký, čo lietal aj na Slovensku. Budem vďačný aj za farebné vyobrazenia a nejaký historický popis o pôsobení Spadov v Československu.

Re: SPAD VII a XIII v Československu

PříspěvekNapsal: 27 bře 2012, 23:27
od Šrám
Ten první je jeden ze Spadů, které se objevily r.1919 na bratislavském letišti Vajnory.
Francouzská escadrilla Br 590 tam byla přemístěna pro boj s vojsky Maďarské republiky rad.
Ten druhý je Charvátův, jasně.

Re: SPAD VII a XIII v Československu

PříspěvekNapsal: 27 bře 2012, 23:42
od Šrám
A ještě nějaké sedmičky pro úplnost

Re: SPAD VII a XIII v Československu

PříspěvekNapsal: 28 bře 2012, 17:48
od C.a.K.Feldpilot
Dík, dozvedám sa nové veci o našom letectve.To sa bude hodiť. Našli by sa ešte nejaké fotky našich Spadov? A vojna proti Maďarsku v 1919 by ma tiež zaujímala, čo sa tam vlastne zomlelo.

Re: SPAD VII a XIII v Československu

PříspěvekNapsal: 28 bře 2012, 22:27
od Šrám
Něco k tomu sem ještě dám, ale zítra, teď jsem dorazil domů a mám nějak dost :|

Re: SPAD VII a XIII v Československu

PříspěvekNapsal: 29 bře 2012, 01:57
od zdesko
Šrám píše:Ten první je jeden ze Spadů, které se objevily r.1919 na bratislavském letišti Vajnory.
Francouzská escadrilla Br 590 tam byla přemístěna pro boj s vojsky Maďarské republiky rad.
Ten druhý je Charvátův, jasně.


..POZOR na S-XIII s otazníkem..!! Snad existoval, ale jeho fotka je zatím neznámá (!!!) a tato kamufláž patří na S.VII..! Otazník samotný není zankem Br590..a tento Spad nenese žádné znaky oné Br590..všechny malůvky se vztahují až k bojům na Slovensku..i když to v počátcích byla ještě Br590..ale tato jednotka neexistovala jako bojová v období WW1, ale byla utvořena na jejím sklonku, nebo spíše konci a pravděpodobně právě pro boje na podporu naší samostatnosti, anebo to byla prostě jednotka "skladová".. :-k Oficiální znak této jednotky je zatím v literatuře nedostupný..(pokud vůbec nějaký existoval)..blíže o Spadu s otazníkem, který se spíš bude vázat k osobě pilota Lachmana zde..: viewtopic.php?f=310&t=56617

Re: SPAD VII a XIII v Československu

PříspěvekNapsal: 29 bře 2012, 02:24
od zdesko
..zajímavou zvláštností "našich" některých SPADů byl pomocný chladič na horním křídle..(což není vidět na SPADu, který dělá stojku, ale ten je alespoň "slovenský".. :-D )

Re: SPAD VII a XIII v Československu

PříspěvekNapsal: 29 bře 2012, 06:12
od Ondrous
Já bych si dovolil přidat něco ke konfliktu s Maďarskem: v roce 1919 stál v čele maďarska Béla Kun, komunistický politik. Maďarští komunisté tehdy usilovali o obnovení maďarských hranic z doby před válkou, proto koncem dubna 1919 provedli invazi na Slovensko (mimochodem zároveň byli ve válečném stavu i s Rumunskem). V červnu už ovládali většinu jihovýchodního Slovenska a 16. června byla v Prešově založena Slovenská republika rad. Maďaři od počátku tažení spoléhali na pomoc ze strany Ruska, která však nikdy nedorazila. Na stranu Československa se naopak postavila Francie, takže nakonec byla maďarská vojska ze Slovenska začátkem července stažena a území bylo 7. července znovuobsazeno čs. armádou.

Maďarsko nasadilo v konfliktu 100 tis. mužů (číslo zahrnuje i jednotky nasazení proti Rumunsku), Československo 20 tis. Ztráty se údajně pohybovaly okolo 1 tis. mužů na každé straně.

Re: SPAD VII a XIII v Československu

PříspěvekNapsal: 29 bře 2012, 15:48
od C.a.K.Feldpilot
Ešte som našiel toto: Kamufláž bola asi to posledné, v čom sa naše Spady líšili od francúzskych. Ešte mi treba zistiť, ako je to s farbou spodných plôch (béžová, alebo hliníková).

Re: SPAD VII a XIII v Československu

PříspěvekNapsal: 29 bře 2012, 15:52
od C.a.K.Feldpilot
Ešte som našiel toto: Kamufláž bola asi to posledné, v čom sa naše Spady líšili od francúzskych. Treba zistiť, ako je to s farbou spodných plôch (béžová, alebo hliníková).

Re: SPAD VII a XIII v Československu

PříspěvekNapsal: 29 bře 2012, 21:06
od zdesko
Zbarvení Spodních ploch originálních SPADů prochází v průběhu let tak trochu "módním" vlivům. Ty určuje renomovanost toho, či onoho badatele.. :? Já osobně si nedovolím tvrdit, co je správně, zda žlutavý nátěr původních nenatřených strojů, nebo šedavý nátěr, který se prosazoval jako správný v 60-70 a částečně i v 80tých létech. Pak se prosazovaly obě varianty, které se v literatuře objevovaly fifty-fifty. Dnes převládá zase žlutavý (okrový) nátěr. Problém je v tom, že SPADy vyráběla halda firem a ačkoli jsem přesvědčený o předepsané uniformitě, nevylučuju, že některé firmy malovaly spodky jinak. Třeba světle modrou.. Co se týká našich Spadů v NOVÉ kamufláži, kterou dostaly při garančkách, pak už to byl bezdebat hliníkový bronz..

Re: SPAD VII a XIII v Československu

PříspěvekNapsal: 01 dub 2012, 18:44
od C.a.K.Feldpilot
Ten na tých dvoch čierno-bielych fotkách- to je s istotou S XIII late? Ak môžeš, skús mi o ňom zistiť niečo podrobnejšie (číslo atď). Kamufláž i znaky sú zrejme táké isté, ako na tých farebných obrázkoch.

Re: SPAD VII a XIII v Československu

PříspěvekNapsal: 01 dub 2012, 18:51
od Pavel Klouček
Ten Spad ve Vajnorech 6.5.1924 byl číslo 9157. Měl být ale po nehodě zrušen a podle té fotky bych skoro usuzoval, že se jedná o nějakou lehčí nehodu téměř bez poškození.

Re: SPAD VII a XIII v Československu

PříspěvekNapsal: 02 dub 2012, 16:51
od C.a.K.Feldpilot
Podľa čísla 9157 toto bude zrejme on. Asi nemal výzbroj. Je nejaká blyžšia vedomosť o tom, kde pôsobil tento Spad a kto na ňom lietal? Kto vlastne bol pilot Emanuel Tichý? Neviem nič blyžšie o tom nájsť. Veľa ľudí na fóre ale vie, kde hľadať. :) . Ak by sa našli fotky aj iných ČS. Spadov XIII (trebárs aj vyzbrojených), budem mať väčší výber pri rozhodovaní, čo postavím. Zatiaľ asi stojím na S XIII č.9157.

Re: SPAD VII a XIII v Československu

PříspěvekNapsal: 02 dub 2012, 19:45
od zdesko
On ten Spad 9157 sice nevypadá jako moc zničenej, ale byl už pravděpodobně moc starej, protože..: Zálet po GO v HLDP 15.7.1922 pilot Charvát. Letoun přidělen k 33. rotě. Havarován při podmínkovém přeletu svob. Tichého na letiště Vajnory 6.5.1924. Cena opravy byla vykalkulována na cca 30 000 Kč, a tak byl letoun zrušen výnosem MNO 11888/let.24 SPADům totiž dost rezly kovové části..(často jsou uváděné trubkové středy vzpěr, kdy jejich destrukce zapříčinila několik havárií..) a pravděpodobně při revizi po té stojce se možná přišlo na víc průšvihů... :-k