Stránka 1 z 4

Ovládání křidýlek a napínáky u Albatrosů

PříspěvekNapsal: 19 dub 2008, 18:55
od Monika M.
Vzhledem k tomu, že se Zdeskovi povedlo u mé stavby Albatrose C.III vyhrabat parádního "kostlivce ze skříně", rozhodla jsme se, že to podstatné překopíruji do samostatného tématu, aby to nezmizelo v propadlišti dějin. Z následujících neupravovaných příspěvků vyplývá, že kromě Albatrose D.V měli všichni Albíci ovládání křidýlek přes tzv. vahadla, lanky z dolního křídla a právě ta vahadla a výřez pro ně v konstrukci křídla jaksi edí stavebnice neřeší.
Albatros D.V měl naproti tomu ovládání křidýlek horním křídlem (takže žádné viditelné ovládání zespod) stejně jako třeba Dr.I
D.Va už se ale zase vrací k Albatrosí klasice - ovládání zespod a vahadlo.
Jen se omlouvám, pokud se zdají příspěvky bez souvislosti, jsou vytržené z kontextu jiného tématu, ale opravovat přispěvatele jsem si netroufla. To musejí případně udělat oni sami.
Další, co jsem překopírovala, je problematika napínáků, které byly ve velké většině jen dole, aby byly přístupné mechanikům. Jenže mě se to na fotkách jevilo jinak a zdaleka nejsem sama. :wink:

Re: Ovládání křidýlek a napínáky u Albatrosů

PříspěvekNapsal: 12 kvě 2008, 11:29
od zdesko
Takže já tímto děkuju Monice,že se ujala toho o co mě DeŠnek žádal už dávno a k čemu se pořád ne a ne dokopat... Takže na tomto obrázku je vidět vahadlo na křidélku Alb.C-III Vahadlo bylo vždy..!! umistěno mezi dvě těsně přiléhající žebra. Totéž platí jak jsem se nedávno všiml i pro kity H-B B.1 a pro kit Aerovky A-1. I tam je toto místo naprosto nevyhovující maketovosti... :wink:

Re: Ovládání křidýlek a napínáky u Albatrosů

PříspěvekNapsal: 12 kvě 2008, 12:28
od zdesko
..tohle je sice Cé jedna..Cé trojku nemám naskenovanou v kompu..ale vidíte tam tu mezírku za zadní vzpěrou..? No,tak v ní se pohybovalo to vahadlo..! Cé trojka to měla absolutně stejně... [-o<

Re: Ovládání křidýlek a napínáky u Albatrosů

PříspěvekNapsal: 13 kvě 2008, 07:11
od Peter DeSnek
Monika píše:Jen tak na okraj: přemýšlím, že i přes to chybějící žebro dole (nahoře nechybí) tam to místo pro vahadlo a vahadlo samotné udělám. Jen bych potřebovala vědět, jak vlastně vypadalo. :-k


Nemam proto dukazy, ale technicky cit mi rika, ze to vahadlo vypadalo takhle nejak.
Jde o to, ze to vahadlo vyvazovalo hmotnost kridelka, aby se pilot tolik nenadrel a letadlo melo volne rizeni.
A zaroven delalo paku pro ridici lana ...

Doufam, ze to z toho nakresu pujde poznat ...

:wink: :wink: :wink:

Re: Ovládání křidýlek a napínáky u Albatrosů

PříspěvekNapsal: 13 kvě 2008, 08:52
od zdesko
..správná volba s tím opravením..stačí tam v podstatě říznout mezírku... :-k ..a hlavně je tam to vahadlo potřeba dát kvůlivá ovládání toho křidélka,protože to vlastně tvořilo s vahadlem dvouramennou páku a špagáty vycházejíc ze spodního křídla tahaly každý za jedno rameno.. Takže tady jsou detaily,jak to asi vypadalo..:

Re: Ovládání křidýlek a napínáky u Albatrosů

PříspěvekNapsal: 13 kvě 2008, 09:19
od zdesko
..úplně detailně křidélko C.III nemám,ale Albatros C.V/16 měl původně upravená křídla z C.III..ale ani to nemám detailně..pak přišel Albatros C.V/17 a ten měl křídla již upravená..křidélka dostala opravdové aerodynamické vyvážení a změnil se i konec křídla..to však není podstatné..protože ovládání křidélka zůstalo takříkajíc shodné..akorát nevím,jestli i C.III měl možnost různého zapojení ovládacích lanek a s tím související nastavení výchylky křidélka jako takového...jako to má tento C.V/17.. [-o<

Re: Ovládání křidýlek a napínáky u Albatrosů

PříspěvekNapsal: 13 kvě 2008, 09:46
od Peter DeSnek
zdesko píše:..správná volba s tím opravením..stačí tam v podstatě říznout mezírku... :-k ..a hlavně je tam to vahadlo potřeba dát kvůlivá ovládání toho křidélka,protože to vlastně tvořilo s vahadlem dvouramennou páku a špagáty vycházejíc ze spodního křídla tahaly každý za jedno rameno.. Takže tady jsou detaily,jak to asi vypadalo..:


Predpokladam, ze to vahadelko zaroven bylo vahove vyvazeni pridelka ...
A tvar byl asi nejaky placaty co ???

:wink: :wink: :wink:

Re: Ovládání křidýlek a napínáky u Albatrosů

PříspěvekNapsal: 13 kvě 2008, 09:46
od zdesko
Peter DeSnek píše:
Monika píše:Jen tak na okraj: přemýšlím, že i přes to chybějící žebro dole (nahoře nechybí) tam to místo pro vahadlo a vahadlo samotné udělám. Jen bych potřebovala vědět, jak vlastně vypadalo. :-k


Nemam proto dukazy, ale technicky cit mi rika, ze to vahadlo vypadalo takhle nejak.
Jde o to, ze to vahadlo vyvazovalo hmotnost kridelka, aby se pilot tolik nenadrel a letadlo melo volne rizeni.
A zaroven delalo paku pro ridici lana ...

Doufam, ze to z toho nakresu pujde poznat ...

:wink: :wink: :wink:


..co se týká Albatrosů,tak v tomto případě se nejedná o hmotové vyvážení..ale jen o ovládání.. Při těch jeho nějakých 160km/h to vyvážení ani nepotřeboval..třepetal se i tak celej,tak ta křidélka už to nezachránila... :grin: :grin: :grin:

Re: Ovládání křidýlek a napínáky u Albatrosů

PříspěvekNapsal: 13 kvě 2008, 09:48
od Peter DeSnek
zdesko píše:..úplně detailně křidélko C.III nemám,ale Albatros C.V/16 měl původně upravená křídla z C.III..ale ani to nemám detailně..pak přišel Albatros C.V/17 a ten měl křídla již upravená..křidélka dostala opravdové aerodynamické vyvážení a změnil se i konec křídla..to však není podstatné..protože ovládání křidélka zůstalo takříkajíc shodné..akorát nevím,jestli i C.III měl možnost různého zapojení ovládacích lanek a s tím související nastavení výchylky křidélka jako takového...jako to má tento C.V/17.. [-o<


Tady jde videt, ze C.V uz ma i aerodynamicke vyvazeni kridelka ...
Ale i tak je zde krasne videt, jak to asi meli udelane ...

Dikec ...

[-o< [-o< [-o<

Re: Ovládání křidýlek a napínáky u Albatrosů

PříspěvekNapsal: 13 kvě 2008, 09:50
od zdesko
..zrovinka jsme se přetloukli v příspěvkách.. #-o ..takže..křidélka byla svařena z ocelových trubek..tímto vahadlem prochází vlastně náběžka křidélka a proto je v tom průchodu rozšířené..tím pádem je tato trubka oválná..

Re: Ovládání křidýlek a napínáky u Albatrosů

PříspěvekNapsal: 13 kvě 2008, 10:13
od Peter DeSnek
zdesko píše:..co se týká Albatrosů,tak v tomto případě se nejedná o hmotové vyvážení..ale jen o ovládání.. Při těch jeho nějakých 160km/h to vyvážení ani nepotřeboval..třepetal se i tak celej,tak ta křidélka už to nezachránila... :grin: :grin: :grin:


Myslim si, ze nemash prafdu ...
Ono jde o sily, ktere potrebujesh k ovladani ...
Proste, pokud ma kridelko nejakou protivahu ...
Byt sebe mensi, proste nepotrebujesh tolik sily na ovladani a ber, ze to fsechno bylo na kladkach ...

Divam se na to proste jenom jako na fyziku ...

Je klidne mozne, ze kridelka konkretne byly dovazene proste tou rduhou stranou ...
Ale pak se jejich hmotnost projevila na trecich silach ...
A horsi ovladatelnosti ...

Proste knipl nebehal tak lehce ...

:wink: :wink: :wink:

Ale je to jenom muj odhad ...
Nevidim zadny problem na konec paky hodit nejake to olovo aby se to dovazilo ...
Pokud ta hmotnost nebyla pritezi pro konstrukci kridla ...

:P :P :P

Re: Ovládání křidýlek a napínáky u Albatrosů

PříspěvekNapsal: 13 kvě 2008, 11:03
od Monika M.
zdesko píše:..správná volba s tím opravením..stačí tam v podstatě říznout mezírku... :-k ..a hlavně je tam to vahadlo potřeba dát kvůlivá ovládání toho křidélka,protože to vlastně tvořilo s vahadlem dvouramennou páku a špagáty vycházejíc ze spodního křídla tahaly každý za jedno rameno.. Takže tady jsou detaily,jak to asi vypadalo..:


Zkoukla jsem stavebnici a vahadla tam v leptech fackt nejsou. Ovládání křidélek je řešeno "rafinovaně" :idea: - lanka přilepená natvrdo zespod ke křídlu a ke křidélku. Až bych se k tomu dostala, bylo by mi na tom možná "cosi" divného :?:
Pak bych to asi začla řešit, anebo taky ne. :lol: :lol: :lol:

Ještě se úplně pitomně a nechápavě zeptám: :oops:
Takže všichni Albíci kromě D.V měli výřez v křídle a vahadlo???? :-k V tom případě je stejná chyba ve všech Edích stavebnicích Albíků, vyjma té D.V

Re: Ovládání křidýlek a napínáky u Albatrosů

PříspěvekNapsal: 13 kvě 2008, 11:08
od Peter DeSnek
To ZdeSko:

Omlouvam se za OT, ale nemash ve svych kanalech jak tohle ofladani bylo reseno na D.Vkach ???
Podle lanek (dle Edy) je to totiz uplne stejny system ...
Ale nikde jsem si nefsiml te mezery ...

:arrow: :arrow: :arrow:

Re: Ovládání křidýlek a napínáky u Albatrosů

PříspěvekNapsal: 13 kvě 2008, 11:28
od zdesko
..Albatros D.V měl jiné ovládání..! Od řídící páky vedly dráty od pantáty pilota do horního křídla a podle nosníku pak ke křidélku. To mělo takové ty "čudlíky" nahoře i dole..takže dráty vycházely z potahu nahoře k hornímu čudlíku (no,tak dobře..táhlu.. :grin: ) nad křidélkem a ze spodní plochy horního křídla vycházelo z potahu lanko ke spodnímu čudlíku křidélka.. To vycházení lanka z potahu křídla..(v místě zadního nosníku) však zase tak dobře vidět nebylo,protože to celé bylo zakapotované do jakéhosi tunýlku z plechu...a to nahoře i dole.. (obrázky přihodím večer). Ovšem Albatros D.Va už se zase vrátil zpět k původnímu provedení jaké měl i D.III. tzn.že lanka vedla vnitřkem dolního křídla a nahoru vedla ke stejné "dvouramenné páce"...Takto se tedy oba Albatrosy dají rozeznat (D.V/D.Va)..
..a ještě k hmotovému vyvážení u C.III..: No,v podstatě by se trubka-páka dala vyplnit něčím těžkým..ale nevím o tom,že by se tak dělo..jednak je to zkomplikování výroby..a druhak..a to především.. [-X ..totiž ty kladky,jsou paradoxně právě ty prvky,které řízení odlehčovaly..! (viz jednoduché stroje..: nakloněná rovina,páka...a co ještě..? No ano..kladka..! :grin: ) Lanka se přes ně napínala "tak akorát"..sesmeknout se nemohla,protože kladky kolem sebe měly obal,který tomu zabraňoval. Kromě toho měl C.III volant a ne knipl,tak na tom byl "Emil" jistě při řízení lépe,než schouffer tehdejšího náklaďáku.. :grin: Koukni na tehdejší ,nebo pravěká éra..je to samá kladka..samej průvlak skrz různý trubičky..a řídilo se to všechno s naprostým přehledem... [-o<

Re: Ovládání křidýlek a napínáky u Albatrosů

PříspěvekNapsal: 13 kvě 2008, 11:40
od Peter DeSnek
Budu s tebou polemizovat ...

1. Dival jsem se na vyplety u Ediku ... Neni to asi presne ono ale ... ridici lanka k hornimu kridlu vedou ze spodniho kridla. Ale mohou tam mit chybu. Snazil jsem se na to rychle najit forku ale na zadne to neni videt.

2. Tyhle paky byly z nejakeho me neznameho duvodu u D.V kryte viz obrazek.

3. Zda se mi, ze ten system nebyla oboustranna paka.

4. Tim hmotnostnim vyvazenim se odstranuji priliz velke sily a treni f rizeni ... a jinak je to oprafdu fsechno otazka jednoduchych stroju, ale na kladce byva treni !!! a o to me slo. Klidne mohlo byt hmotnostni vyvazeni kridelek zaruceno vyvazenim pres druhe kridelko ... proc ne ... usetrena hnotnost.