Stránka 1 z 1

Morane - křídla

PříspěvekNapsal: 19 říj 2023, 18:02
od Pb.
Nevěděl byste někdo, jak byl připevňován potah na křídla raných Moranů?

Na téhle fotce to vůbec nevypadá na textilní pásky (porty). Spíš nějaké lišty s polokruhovým průřezem (???)

A je to vidět i na dobových fotkách, nejen na tomto muzeálním kusu.

Re: Morane - křídla

PříspěvekNapsal: 19 říj 2023, 19:14
od Josef Žák
Přidám pár fotek z Le Bourgetu. Věřil bych autorům této repliky, že použili stejné technologie jako u originálu.
Edit: Porty nesloužily k připevnění potahu k žebrům, ale k jeho zpevnění v okolí prošití nebo případně k jeho zesílení na hranách.
IMG_4387.JPG

IMG_4386.JPG

IMG_4385.JPG

Re: Morane - křídla

PříspěvekNapsal: 19 říj 2023, 19:23
od Pb.
Josef Žák píše:Přidám pár fotek z Le Bourgetu. Věřil bych autorům této repliky, že použili stejné technologie jako u originálu.
Edit: Porty nesloužily k připevnění potahu k žebrům, ale k jeho zpevnění v okolí prošití nebo případně k jeho zesílení na hranách.


Užitečné fotky, děkuju moc! Ještě potřebuji vyřešit, jak byla uchycená SOP do konce trupu - tedy pouze (nějak, jak?) do konce trupu, a nebo byla osa otáčení nějak protažená do té pyramidky ostruhy.

Neměl byste nafocený i tento detail?

Re: Morane - křídla

PříspěvekNapsal: 19 říj 2023, 19:28
od Pb.
Na tomto detailu to skoro vypadá na hřebíčky skrz tu lištu.

Re: Morane - křídla

PříspěvekNapsal: 19 říj 2023, 20:23
od Josef Žák
Na Morana jsem udělal ještě jeden záběr, ale nevím, jestli Vám k něčemu bude:
IMG_4384.JPG

Hned vedle Morana, o jehož původu nic nevím (Salis v La Ferté Allais?), je Nieuport IV, který sice vznikl jako nelétající kus speciálně pro muzeum, ale už na počátku dvacátých let a u tehdy ješte činné firmy Nieuport-Delage, takže se dá předpokládat použití dobových technologií:
IMG_4383.JPG

IMG_4382.JPG

Re: Morane - křídla

PříspěvekNapsal: 19 říj 2023, 20:48
od Pb.
Všechny fotky moc užitečné. Děkuji velice! Takže nejen Morane, ale i Nieuport bez šití a port....

Re: Morane - křídla

PříspěvekNapsal: 19 říj 2023, 21:15
od Josef Žák
Abych nebyl špatně pochopen, dobovými postupy rozumím technologie odpovídající době vzniku originálu, tak, jak byly zachyceny v dokumentaci. Oba tyhle muzeální stroje, resp. jejich předlohy, pocházejí z předválečné doby, pozdější prvoválečné Morany (třeba Morane AI) a samozřejmě Nieuporty cca od N10 výše zcela jistě používaly aktuální postupy přišití nebo přilepení potahu k žebrům a přelepení šití a hran portou. Tyhle lišty se tedy vyskytovaly jen na některých letadlech z doby před 1. sv. válkou, pozdější letadla měla "normální porty".

Re: Morane - křídla

PříspěvekNapsal: 20 říj 2023, 07:45
od Pb.
Ještě jednou děkuji za pomoc a nebojte, myslím, že jsem Vás pochopil ok.

Re: Morane - křídla

PříspěvekNapsal: 20 říj 2023, 08:01
od Vlastimil Lukáš
Já bych k tomu dodal jen tolik, že například Nieuporty X, XI a XII měly střed horního křídla a kraje dolních křídel zesíleny právě takovýmito lištami. Zbytek žeber kryly klasické porty, jež zakrývaly šití plátna k žebru.

Re: Morane - křídla

PříspěvekNapsal: 20 říj 2023, 09:43
od Pb.
:) Super postřeh, taky děkuju!

Re: Morane - křídla

PříspěvekNapsal: 20 říj 2023, 10:42
od Pb.
Jak se zdá, tak Němci potom až za války tuhle technologii ještě vylepšili - lištu vedli kolem náběžky.