Stránka 1 z 1

Morane Saulnier N/I

PříspěvekNapsal: 11 pro 2020, 20:25
od Vojta Mertl
Zdravím všechny! Chtěl bych se povolaných zeptat, zda je nějaký rozdíl mezi Moranem Saulnierem verzí "N" a verzí "I"? Sehnal jsem stavebnici Eastern Express, která je podle krabičky verze "I" a jsou v ní obtisky na ruský stroj a já bych z ní chtěl udělat francouzskou verzi N. Letadlo mi přijde stejné... Děkuji mockrát! [-o<

Re: Morane Saulnier N/I

PříspěvekNapsal: 11 pro 2020, 23:06
od KiR
Pokud se nemýlím, tak jedinými rozdíly byl motor Le Rhone 9C / 9J, a v kulometu... U verze N to byl Hotchkiss ráže 8mm, u verze I to byl Vickers ráže 7,7 mm.

Re: Morane Saulnier N/I

PříspěvekNapsal: 12 pro 2020, 09:19
od Lubos Vinar
Na některých fotografiích ruských I-ček je také patrná "vlnkovaná" odtoková hrana křídla a snad i ocasních ploch. Pravděpodobně byla odtokovka z drátu, místo z lišty. U N-ek to není patrné.

Re: Morane Saulnier N/I

PříspěvekNapsal: 12 pro 2020, 11:22
od Josef Žák
Lubos Vinar píše:Na některých fotografiích ruských I-ček je také patrná "vlnkovaná" odtoková hrana křídla a snad i ocasních ploch. Pravděpodobně byla odtokovka z drátu, místo z lišty. U N-ek to není patrné.

Obě verze se lišily mnohem víc, než se zdá. Odlišné byly polohy kování a ukotvení výztužných lanek, odtokové hrany křídel i OP z lišty u Type N a Type V nebo z drátu u Type I, typ I se silnějším motorem měl delší tu trupovou příhradu za motorem a tím i polohu kokpitu, jiná byla palivová instalace atd. Podle WS Datafilu se lišily i základní rozměry, rozpětí o 10cm, délka sice o jen 2 cm, ale konstrukce byla odlišná. V podstatě šlo o dva různé typy, které měly co se týče základních součástek společného jen málo. Fakt ovšem je, že třeba záznamy RFC uvádějí Morany většinou jen jako Morane Monococque, M. Bullet nebo pomocí 80HP nebo 110HP.
Ohledně zbraní, nesynchronizované Hotchkissy nosily jen francouzské stroje Type N, Morany RFC Type N i Type I měly buď nesynchronizované Lewisy nebo synchronizované Vickersy.
O konverzi téhle ruské stavebnice Typu I, v té době pod značkou Temeks(?), na enko jsem ve své době přemýšlel, ale vzdal jsem to, těch změn tam je příliš.

Re: Morane Saulnier N/I

PříspěvekNapsal: 12 pro 2020, 14:15
od Vojta Mertl
Díky za informace. Moc nepotěšily, ale co se dá dělat.. :-D Vlastně mě napadá..Francouzi Íčka neměli? Škoda, že tohle letadlo nemá ve dvaasedmě pořádné ztvárnění, horko těžko jsem sehnal ten Eastern Express přímo z Ruska přes Ebay. Přitom ve čtvrtce i 32 jsou pěkné modely eNek.

Re: Morane Saulnier N/I

PříspěvekNapsal: 12 pro 2020, 16:13
od Josef Žák
Jestli Aviation Militaire používala Type I operačně, netuším. Osobně si myslím, že ne, každopádně jsem neviděl jedinou fotku fr. stroje, ze které by to jasně vyplývalo, jako je přítomnost jiných Moranů nebo označení jednotky na trupu apod. Každopádně Type I přišel v době, kdy stíhací escadrilles byly vyzbrojeny mnohem lepšími Nieuporty, takže o něj asi moc nestály. Projděte si tyhle stránky, je tam spousta fotek, třeba budete úspěšnější. Já ho stavěl s fr. kokardami tak, jak je vyfocen na továrním letišti, možná jako nějaký prototyp.

Re: Morane Saulnier N/I

PříspěvekNapsal: 13 pro 2020, 20:46
od Vojta Mertl
Děkuji za informace [-o<