Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ 100 let Velké války (1914-1918) ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Morane Saulnier N/I

Odeslat odpověď
Příspěvků: 7 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

Morane Saulnier N/I

Příspěvekod Vojta Mertl » 11 pro 2020, 20:25

Zdravím všechny! Chtěl bych se povolaných zeptat, zda je nějaký rozdíl mezi Moranem Saulnierem verzí "N" a verzí "I"? Sehnal jsem stavebnici Eastern Express, která je podle krabičky verze "I" a jsou v ní obtisky na ruský stroj a já bych z ní chtěl udělat francouzskou verzi N. Letadlo mi přijde stejné... Děkuji mockrát! [-o<
Vojta Mertl
 
Příspěvky: 5228
Registrován: 14 úno 2006, 20:10
Bydliště: Plzeň
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Morane Saulnier N/I

Příspěvekod KiR » 11 pro 2020, 23:06

Pokud se nemýlím, tak jedinými rozdíly byl motor Le Rhone 9C / 9J, a v kulometu... U verze N to byl Hotchkiss ráže 8mm, u verze I to byl Vickers ráže 7,7 mm.
Uživatelský avatar
KiR
 
Příspěvky: 2109
Registrován: 29 pro 2007, 17:02
Bydliště: Bohumín
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Morane Saulnier N/I

Příspěvekod Lubos Vinar » 12 pro 2020, 09:19

Na některých fotografiích ruských I-ček je také patrná "vlnkovaná" odtoková hrana křídla a snad i ocasních ploch. Pravděpodobně byla odtokovka z drátu, místo z lišty. U N-ek to není patrné.
Luboš Vinař
www.vinar.cz - zakázková výroba obtisků
www.hobbyshop.cz - eshop
www.modelmag.info - modelářský občasník




Pro samé modely nelepím.
Uživatelský avatar
Lubos Vinar
 
Příspěvky: 399
Registrován: 12 kvě 2006, 14:04
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Morane Saulnier N/I

Příspěvekod Josef Žák » 12 pro 2020, 11:22

Lubos Vinar píše:Na některých fotografiích ruských I-ček je také patrná "vlnkovaná" odtoková hrana křídla a snad i ocasních ploch. Pravděpodobně byla odtokovka z drátu, místo z lišty. U N-ek to není patrné.

Obě verze se lišily mnohem víc, než se zdá. Odlišné byly polohy kování a ukotvení výztužných lanek, odtokové hrany křídel i OP z lišty u Type N a Type V nebo z drátu u Type I, typ I se silnějším motorem měl delší tu trupovou příhradu za motorem a tím i polohu kokpitu, jiná byla palivová instalace atd. Podle WS Datafilu se lišily i základní rozměry, rozpětí o 10cm, délka sice o jen 2 cm, ale konstrukce byla odlišná. V podstatě šlo o dva různé typy, které měly co se týče základních součástek společného jen málo. Fakt ovšem je, že třeba záznamy RFC uvádějí Morany většinou jen jako Morane Monococque, M. Bullet nebo pomocí 80HP nebo 110HP.
Ohledně zbraní, nesynchronizované Hotchkissy nosily jen francouzské stroje Type N, Morany RFC Type N i Type I měly buď nesynchronizované Lewisy nebo synchronizované Vickersy.
O konverzi téhle ruské stavebnice Typu I, v té době pod značkou Temeks(?), na enko jsem ve své době přemýšlel, ale vzdal jsem to, těch změn tam je příliš.
Uživatelský avatar
Josef Žák
 
Příspěvky: 474
Registrován: 20 říj 2014, 13:51
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Morane Saulnier N/I

Příspěvekod Vojta Mertl » 12 pro 2020, 14:15

Díky za informace. Moc nepotěšily, ale co se dá dělat.. :-D Vlastně mě napadá..Francouzi Íčka neměli? Škoda, že tohle letadlo nemá ve dvaasedmě pořádné ztvárnění, horko těžko jsem sehnal ten Eastern Express přímo z Ruska přes Ebay. Přitom ve čtvrtce i 32 jsou pěkné modely eNek.
Naposledy upravil Vojta Mertl dne 13 pro 2020, 02:06, celkově upraveno 1
Vojta Mertl
 
Příspěvky: 5228
Registrován: 14 úno 2006, 20:10
Bydliště: Plzeň
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Morane Saulnier N/I

Příspěvekod Josef Žák » 12 pro 2020, 16:13

Jestli Aviation Militaire používala Type I operačně, netuším. Osobně si myslím, že ne, každopádně jsem neviděl jedinou fotku fr. stroje, ze které by to jasně vyplývalo, jako je přítomnost jiných Moranů nebo označení jednotky na trupu apod. Každopádně Type I přišel v době, kdy stíhací escadrilles byly vyzbrojeny mnohem lepšími Nieuporty, takže o něj asi moc nestály. Projděte si tyhle stránky, je tam spousta fotek, třeba budete úspěšnější. Já ho stavěl s fr. kokardami tak, jak je vyfocen na továrním letišti, možná jako nějaký prototyp.
Uživatelský avatar
Josef Žák
 
Příspěvky: 474
Registrován: 20 říj 2014, 13:51
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Morane Saulnier N/I

Příspěvekod Vojta Mertl » 13 pro 2020, 20:46

Děkuji za informace [-o<
Vojta Mertl
 
Příspěvky: 5228
Registrován: 14 úno 2006, 20:10
Bydliště: Plzeň
  • ICQ
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 7 • Stránka 1 z 1

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY