Stránka 1 z 1

Aviatik (Berg) D.I v čsl. letectvu

PříspěvekNapsal: 18 říj 2018, 14:21
od PantherG
Páni kolegové, narazil jsem na informaci, že 1. stihací aeroplan Čsl. letectva byl Aviatik (Berg) D.I .
A teď probém: víte prosím někdo jak vypadal? Nebo alespoň jak MOHL vypadat?
Mám ve dvaasedmě model od TOKO /Eastern Expres a jako naše první stíhačka by se mě fakt hodně líbil ....

Re: Aviatik (Berg) D.I v čsl. letectvu

PříspěvekNapsal: 18 říj 2018, 19:00
od Marder

Re: Aviatik (Berg) D.I v čsl. letectvu

PříspěvekNapsal: 18 říj 2018, 19:39
od PantherG
Díky, tam jsem se už díval.
Díky p.Vinařovi by to měl být tedy Aviatik D.I 138.14 . Z toho už se dá vycházet.
Problém je, že si nějak nevím rady s markingem.... no tak provedeme "kvalifikovaný odhad".
Původní LFT kamufláž a čs. znaky prvního provedení.
Líbil by se mě s bandalírovým označením (jako Berg C.I) u 1. setniny z Mařatic u Uh.Hradiště (kousek od mého rodiště :P ).
Provedeme tedy bádání.... :wink:

Re: Aviatik (Berg) D.I v čsl. letectvu

PříspěvekNapsal: 19 říj 2018, 07:58
od PantherG
Dosavadní výsledek:
Aviatik D.I (Berg) 138.14
Zbarvení s největší pravděpodobností "podzimní listí" - tupovaná ve třech barvách : "Matná žlutá" (Methuen 4B6) jako základ, červenohnědá (7D7) a střední zelená (27E8).
Spodek trupu (zřejmě) v barvě dřeva, spodek křídel a VOP lakované plátno.
Výzbroj: tady tápu. První eroplány měly jeden kulomet Schwarzlose nad křídlem pod úhlem 15° nahoru (přes vrtuli). Po zajištění synchronizace byly dva kulomety vedle motoru. Na pozdějších sériích byly dva kulomety před pilotem.
Podle sériového čísla tipuju na první verzi výzbroje. Ale PŘEDPOKLÁDÁM pozdější úpravu na dvě zbraně u motoru. NEVÍM, jen tipuju :roll:
Je docela možné, že tento zmíněný stroj u bojové FliK nikdy nebyl.
A teď výsostné označení. Nejpravděpodobněji mě vychází první typ čsl. kokardy (bílá-modrá-červená; od okraje ke středu), případně na SOP bandalírový znak.....
A včil babo raď ! :nuts:
Takže to asi "nějak" prubnu s tím, že to možná bude správně.... :wink:

Re: Aviatik (Berg) D.I v čsl. letectvu

PříspěvekNapsal: 19 říj 2018, 11:26
od PantherG
Tak přikládám neumělý pokus o barevnou rekonstrukci.... :paint:
Marking na křídlech přemalován 1. typem kokardy (vnější bílé mezikruží) ....
Doufám, že brzo uzraje čas a budu moct lepit.... :wink:

Re: Aviatik (Berg) D.I v čsl. letectvu

PříspěvekNapsal: 22 říj 2018, 19:17
od PantherG
To mě ani nikdo nezdrbe, že si vymýšlím krávoviny? :(
Apropo: nevíte někdo něco o Phönix D.II v našem letectvu?
Web Luboše Vinaře jsem samozřejmě viděl...

Re: Aviatik (Berg) D.I v čsl. letectvu

PříspěvekNapsal: 22 říj 2018, 19:24
od Filip Tomči
Publikace Jakab Aero 47 Stíhací jednotka Flik 55J píšou:

Jeden Phonix D.II využívalo sdružení leteckých nadšenců "Bohemia". V srpnu 1922 na leteckém dni ve Kbelích s ním smrtelně havaroval bývalý R-U pilot Rudolf Polanecký(narozený ve Slaném-Blahoticích) 8-)

Re: Aviatik (Berg) D.I v čsl. letectvu

PříspěvekNapsal: 23 říj 2018, 07:29
od Lubos Vinar
V podstatě ani moc kraviny nevymýšlíš. Na vojenskýho Berga asi fotka není, a nebo pokud existuje tak není "v oběhu". Takže se to chce jen kouknout do publikace od JaPo jak ty Bergy těhle serií vypadaly. Především tvar výřezu pilotního prostoru a umístění kulometů. A podle toho provést kvalifikovaný odhad.

Na civilního Phoenixe i Berga (a Albatrosa) fotky jsou a existují na ně i obtisky.

Re: Aviatik (Berg) D.I v čsl. letectvu

PříspěvekNapsal: 23 říj 2018, 08:47
od Lonestar
Lubos Vinar píše:Na civilního Phoenixe i Berga (a Albatrosa) fotky jsou a existují na ně i obtisky.

Obtisky mám :) Podělíš se fotkama?
Ergo - Lozenge nebo tupování? A jak to bylo s těmi R-U znaky - zatřeli? přeplátnovali?

Re: Aviatik (Berg) D.I v čsl. letectvu

PříspěvekNapsal: 23 říj 2018, 09:32
od Lubos Vinar
Lonestar píše:Obtisky mám :) Podělíš se fotkama?
Ergo - Lozenge nebo tupování? A jak to bylo s těmi R-U znaky - zatřeli? přeplátnovali?


Fotky jsou poměrně dobře dohledatalné. Jak na netu tak v publikacích. Základ jsou všechny tři knížky od JaPo. Něco se dá dohledat i v ostatních zdrojích, ale z hlavy to nedám. Pokusím se je postupně dohledat, ale to bude chtít dost času.
Pokud máš nové obtisky, tak tam jsem se už pokusil to zrekonstruovat co nejlépe. Navíc jsou tam opravené ty znaky Bohemia.
Takže Berg byl 138.114, velký výřez pilotního prostoru, samozřejmě bez zbraní. Zcela jistě A-H lozenge, jak bylo naloženo se znaky na křídlech a směrovce není patrné.
Phoenix D.II 322.03, v barvě materiálu, zabarvení/odstranění původních znaků opět není patrné.
Albatros D.II 53.05. Příď upravena do podoby verze 253. Trup a horní strana křídel a VOP tmavé, asi hnědé, zbytek v barvě materiálu. Na spodní straně křídel patrné zamalování křížů světlou, snad bílou, barvou, SOP pravděpodobně nově potažena.

72115_navod_bohemia-falco_sm.jpg

Re: Aviatik (Berg) D.I v čsl. letectvu

PříspěvekNapsal: 24 říj 2018, 11:02
od PantherG
Tak teď su z toho muflon.... :oops:
Ten Berg D.I zařazený v čsl. vzduchoplavectvu byl 138.14 nebo 138.114 ???????????????????

Edit: dívám se podrobněji... 138.114 byl u spolku Bohemia.... tak to by ten můj pokus o rekonstrukci 138.14 mohl být docela pravdivý .... :wink:
Edit2: prolézal jsem zatím jen Windsock .... a z toho vycházím.,..