Stránka 1 z 3
Spitfire
Napsal:
27 led 2008, 21:15
od Matouš Rybár
Šalom chaverim! Tak jsem to tu důkladně prohledal a jestli nejsem slepej jak patrona, tak tu o Yorkinech opravdu nic není. Takže první otázka do pléna: Jakou kamufláž měly Spity těsně před svým odchodem do důchodu? Poslední sloužili u 107. tajeset a ta se jeich zbavila (ve prospěch mustangů) v září 1956. Většina fotek spitů týhle tajeset ukazuje kov (například 2008, 2017, 2024, 2027, 2058, 2071 (2008 byl vlastně od 105., ale používala ho 107.)), tyhle fotky jsou ale vesměs z roku 1953. Další fotky ukazujou ale nabarvený spity, například 2055 nebo 2082 - a jakou maj kamufláž? Podle čísel by ten první mohl být z poslední dodávky z Československa, 2082 pak z dodávky z Itálie; ten českej moh´ teoreticky zůstat v "českých" barvách, ale ten italskej byl kovovej, ne? Mohl tedy nakonec 2082 dostat modro-hnědej nátěr? (btw. škoda, že si spity nenechali v aktivní službě ještě měsíc dva, takovej spit s černožlutejma pruhama by byl fakt sexy...)
Re: Spitfire
Napsal:
29 led 2008, 11:44
od Martin Černý 'Černoch'
na tuhle otázku tě určitě odpoví Martin Pospíšil, má doma knihu na Spitfiry. Podle toho jak jsem v ní listoval bych tipnul že kamufláže byly 3(4).
Naše Spitfiry- zeleno šedá po dodání možná některé přestříkané- šedá na hnědou
- NMF povrch
-hnědo- zelená kamufláž
- ke konci kariery dostali hnědo- modrou kamo jako P-51D.
A pak máš pár vyjímek jako D-130 a D-131 ty byly celozelené, jsou to ty první mašiny složený z vraků a sestřelených Spitfirů EAF, asi nejvíce se blíží verzi Mk.XIC
Bohužel ,barevných fotek je jak šafránů, jednu mám z současnosti na vrak, tam barvy moc poznat nejdou, jen že jedna z nich byla hnědá. Z čb fotek se to dá blbě určit.
Re: Spitfire
Napsal:
29 led 2008, 21:03
od Martin P
Poslední Izraelské Spitfiry byly opravdu u 107.tajeset v roce 1956, ale pouze proto že tam byly přeřazeny od 105.tajeset přezbrojené na P-51D na cca 3 měsíce před vyřazením. Jinak 107. tajeset byla od roku 1954 do roku 1956 vyzbrojena P-51D.
Co se týká kamufláží tak je Martin již popsal, jenom je srovnám chronologicky, doplním a opravím:
- D-130 a D-131 byly na počátku služby celozelené, pak oba NMF
- ex-čs Spitfiry = klasická Day-Fighter
- hnědo - zelená kamufláž, kdy hnědá nahradila tmavě šedou
- pak většina Spitfirů NMF povrch
- ke konci kariery (z důvodů koroze) dostaly hnědo - modrou kamo jako P-51D a další izraelská letadla.
Pokud tě mrzí, že Spity nelétaly běhěm Suezké války a tudíž neměly žluté pruhy na křídlech a na trupu, tak podotýkám, že 105.tajeset měla žluté vrtulové kužele a žluto-černé směrovky. Když ještě použiješ poslední typ kamufláže vyjde Ti docela zajímavý stroj.
Pro úplnost doplňuji, že velmi pěkné obtisky na izraelské Spity (Avie S-199 a P-51D) dělá SkyDecal v měřítkách 1/48 a 1/72. Tam najdeš vše co potřebuješ.
Tady je ještě pár bokorysů -
http://www.wings48.com/Spitfire.shtml
Dalet 130
Napsal:
31 led 2008, 23:55
od Matouš Rybár
Zdravim a diky za infos. Dalet 130 a 131 jsou urcite kapitola sama pro sebe - at uz jde o to z ceho byly postavený, nebo jak byly zbarvený.
Mluve o nich, D 130 slouzila na prelomu ctyricatych a padesatych let u 101. tajeset jako "cerna 10" nejspis bez vyzbroje ve funkci fotopruzkumnyho stroje. nevite, jak mela umisteny kamery? (stejne jako PR Mk IX?) A dale, jakou zelenou byla na pocatku svy sluzby natrena? Byla vubec nekdy vyzbrojena? Hellebrand a Radina pisi: "...byl z průzkumného Mk.IX, jiné díly z Mk.VB, ba dokonce i z verze Mk.21" - co mela z jakeho typu? Jestlize kridla byly z Mk.VB, pak vyzbrojena byt mohla, ovsem nesla potom hned od zacatku kamery?
Re: Spitfire
Napsal:
01 úno 2008, 13:15
od Matouš Rybár
Už rodiče mi říkali: nejdřív se podívej a až potom se ptej. Tak jsem se podíval alespoň dodatečně a na některý výše vznesený otázky jsem si odpověděl...
Černý antireflexní pruh, boční kryt motoru kov, zbytek zelený?
Tady ještě výzbroj má. Byla později odstraněna?
Tohle je asi stroj, který sestřelil Modi Alon 3.6.1948 a ze kterýho měla D-130 motor. Drak by ale měl být na odpis, což na týhle fotce úplně nevypadá, takže by to taky mohl být vrak stroje sestřelenýho 22.5. britama, ze kterýho vznikla D-131...
Re: Spitfire
Napsal:
01 úno 2008, 13:46
od Martin Černý 'Černoch'
Jelikož D-130 budu stavět tak jsem si to dal trochu dohromady , za pomocí Martina P. a Yoafa A. a obtisků od Sky´s decal.
Výzbroj by měla odpovídat křídlu IX C čili jen kanony 20 mm a kulomety 7,7 mm. Ta fotka u lesa je trochu matoucí, kulomety 12,5 mm určitě nemá, protože na jejich místě jsou namontované zaslepovací kryty- ty malé boule . A fotka by měla být z pozdějšího období. Kryt nad kanonem na křídle- velká boule, dekl je zbarven NMF ,v barvě NMF jsou pravděpodobně i kryty kulometů ,pravý boční motorový plech - NMF, horní motorový kryt je v barvě DG/OG, a levý boční kryt má nejspíš pouštní schema DE/MS.Černý pás proti oslnění nebyl namalován! To tmavé pole je pozůstatek kamuflážních polí DG/OG . Mašina je pravděpodobně celozelená, i vespod. Fotek na D-130 je poměrně dost.
Už se těším na tohodle kanárka.
Re: Spitfire
Napsal:
04 úno 2008, 17:36
od Martin P
Ještě doplnění k D-130. Základem letadla byl trup ze Spitfiru PR-XI (EN-661, původně od 208.sqn RAF) doplněný křídly typu C. Letoun byl vyzbrojen pouze kanony 20 mm, kulomety 7,7 mm nebyly instalovány, protože v té době žádné kulomety této ráže nebyly v Izraeli k dispozici. Fotografie se zaslepovacími kryty je trochu matoucí, ale jde o jednu z prvních fotek tohoto stroje, protože kryty byly vzápětí po zprovoznění stroje sundány a otvory zaslepeny. Pokud jde o instalaci kamer předpokládám, že byla stejná jako u PR-XI, vzhledem k použitému trupu. Kamufláž a zbarvení popsal Černoch zcela správně.
D-131 je zdokumentována o trochu méně. Nicméně základem letadla byl Spitfire Mk-IX (RG-W, PV-123?, původně od 208.sqn RAF). Letoun byl Brity v polních podmínkách upraven na fotoprůzkumný. Odkud pocházejí další části letadla se mi nepodařilo dohledat. V počátečním období byl letoun celozelený, s výjimkou krytů nad kanonem na křídle - velká boule, které byly v NMF. NMF byly zbarveny i spodní plochy křídel.
Re: Spitfire
Napsal:
04 úno 2008, 22:22
od Matouš Rybár
Díky - jednou chci D130 postavit, ale asi to bude ještě nějaký ten pátek trvat, než se k tomu odvážím...
Pokud jde o D131 - byl někdy bojově nasazenej? Některá literatura říká, že jo, jiná zase, že lítala jen 130 a 131 byla použitá jen na náhradní díly...
Re: Spitfire
Napsal:
04 úno 2008, 22:28
od Matouš Rybár
Martin Černý 'Černoch' píše:...levý boční kryt má nejspíš pouštní schema DE/MS...
to je to, co je vidět na tý fotce, kde stojí "u lesa"? Já furt bádal nad tím co by to tak mohlo být, mylsel jsem že stín něčeho, co bylo z fotky vyretušovaný, i když mi to nepřišlo moc pravděpodobný...
Re: Spitfire
Napsal:
04 úno 2008, 22:36
od Martin Černý 'Černoch'
Matouš Rybár píše:Martin Černý 'Černoch' píše:...levý boční kryt má nejspíš pouštní schema DE/MS...
to je to, co je vidět na tý fotce, kde stojí "u lesa"? Já furt bádal nad tím co by to tak mohlo být, mylsel jsem že stín něčeho, co bylo z fotky vyretušovaný, i když mi to nepřišlo moc pravděpodobný...
Ano ,to je ten bok co je vidět na fotce u lesa.Fotek na levou stranu přídě je víc, ne jen tato jedna ,je na nich vidět kamuflážní pole které nenavazují na kamuflážní pole horního deklu motoru. V publikaci od Alexe Yofeho i dekálech Skyˇs decal se kloní že ten dekl je z mašiny která měla pouštní kamufláž, nejspíš Egypťan.
Re: Spitfire
Napsal:
06 úno 2008, 08:46
od Martin P
Martin P píše:- hnědo - zelená kamufláž, kdy hnědá nahradila tmavě šedou
Rád opravil to co jsem napsali s Černochem o tomto zbarvení. Podle posledních poznatků nebyla na izraelských Spitech NIKDY použita. Takto byly zbarveny až Spitfiry, které byly prodány z Izraele do Barmy.
Pokud jde o bojové nasazení D-131, tak letoun byl určitě používán a jako zdroj náhradních dílů nesloužil. Je známa i jeho pozdější podoba již v kamufláži Day-Fighter a číslem 11.
Re: Spitfire
Napsal:
07 úno 2008, 20:37
od Matouš Rybár
Tentokrát k Spitům z Čech - nemáte náhodou někdo nýtovací výkresy? Pokouším se postavi ICMkovýho Lf IX a po tmelení jsem odbrousil polovinu rytí, o nýtech nemluvě...
Re: Spitfire
Napsal:
28 srp 2009, 13:27
od mira.ko
Také bych měl malý dotázeček, měl by někdo ve svém archívu nějakou fotku z operace Velveta? Chtěl bych stavět Spitfire z cesty z ČSR do Izraele a jediné co jsem našel je ten obrázek dole. Potřeboval bych vidět jak a kde upevnili nádrže z Messrů pod křídlo a taky kde všude byli Jugo-znaky - vypadá to totiž, že spodní část křídla byla bez označení (ale to může a nemusí být pravda, je to jen kresba, že . . . )
Re: Spitfire
Napsal:
28 srp 2009, 13:42
od Tango
Myslím, že doma něco mám. Stačí ti to v pondělí?
Re: Spitfire
Napsal:
28 srp 2009, 13:48
od Martin Černý 'Černoch'
Nádrže byli nejspíš upevněné v místech standardních pumových závěsníků. Pokud najdu doma jiné fotky než Tango přihodím.
Jugo znaky vydrželi nejspíš jen polovinu cesty, v Jugošče je přemalovali na IDF znaky.