Stránka 1 z 3

Spitfire

PříspěvekNapsal: 27 led 2008, 21:15
od Matouš Rybár
Šalom chaverim! Tak jsem to tu důkladně prohledal a jestli nejsem slepej jak patrona, tak tu o Yorkinech opravdu nic není. Takže první otázka do pléna: Jakou kamufláž měly Spity těsně před svým odchodem do důchodu? Poslední sloužili u 107. tajeset a ta se jeich zbavila (ve prospěch mustangů) v září 1956. Většina fotek spitů týhle tajeset ukazuje kov (například 2008, 2017, 2024, 2027, 2058, 2071 (2008 byl vlastně od 105., ale používala ho 107.)), tyhle fotky jsou ale vesměs z roku 1953. Další fotky ukazujou ale nabarvený spity, například 2055 nebo 2082 - a jakou maj kamufláž? Podle čísel by ten první mohl být z poslední dodávky z Československa, 2082 pak z dodávky z Itálie; ten českej moh´ teoreticky zůstat v "českých" barvách, ale ten italskej byl kovovej, ne? Mohl tedy nakonec 2082 dostat modro-hnědej nátěr? (btw. škoda, že si spity nenechali v aktivní službě ještě měsíc dva, takovej spit s černožlutejma pruhama by byl fakt sexy...)

Re: Spitfire

PříspěvekNapsal: 29 led 2008, 11:44
od Martin Černý 'Černoch'
na tuhle otázku tě určitě odpoví Martin Pospíšil, má doma knihu na Spitfiry. Podle toho jak jsem v ní listoval bych tipnul že kamufláže byly 3(4).
Naše Spitfiry- zeleno šedá po dodání možná některé přestříkané- šedá na hnědou
- NMF povrch
-hnědo- zelená kamufláž
- ke konci kariery dostali hnědo- modrou kamo jako P-51D.
A pak máš pár vyjímek jako D-130 a D-131 ty byly celozelené, jsou to ty první mašiny složený z vraků a sestřelených Spitfirů EAF, asi nejvíce se blíží verzi Mk.XIC
Bohužel ,barevných fotek je jak šafránů, jednu mám z současnosti na vrak, tam barvy moc poznat nejdou, jen že jedna z nich byla hnědá. Z čb fotek se to dá blbě určit.

Re: Spitfire

PříspěvekNapsal: 29 led 2008, 21:03
od Martin P
Poslední Izraelské Spitfiry byly opravdu u 107.tajeset v roce 1956, ale pouze proto že tam byly přeřazeny od 105.tajeset přezbrojené na P-51D na cca 3 měsíce před vyřazením. Jinak 107. tajeset byla od roku 1954 do roku 1956 vyzbrojena P-51D.
Co se týká kamufláží tak je Martin již popsal, jenom je srovnám chronologicky, doplním a opravím:
- D-130 a D-131 byly na počátku služby celozelené, pak oba NMF
- ex-čs Spitfiry = klasická Day-Fighter
- hnědo - zelená kamufláž, kdy hnědá nahradila tmavě šedou
- pak většina Spitfirů NMF povrch
- ke konci kariery (z důvodů koroze) dostaly hnědo - modrou kamo jako P-51D a další izraelská letadla.
Pokud tě mrzí, že Spity nelétaly běhěm Suezké války a tudíž neměly žluté pruhy na křídlech a na trupu, tak podotýkám, že 105.tajeset měla žluté vrtulové kužele a žluto-černé směrovky. Když ještě použiješ poslední typ kamufláže vyjde Ti docela zajímavý stroj.
Pro úplnost doplňuji, že velmi pěkné obtisky na izraelské Spity (Avie S-199 a P-51D) dělá SkyDecal v měřítkách 1/48 a 1/72. Tam najdeš vše co potřebuješ.
Tady je ještě pár bokorysů - http://www.wings48.com/Spitfire.shtml

Dalet 130

PříspěvekNapsal: 31 led 2008, 23:55
od Matouš Rybár
Zdravim a diky za infos. Dalet 130 a 131 jsou urcite kapitola sama pro sebe - at uz jde o to z ceho byly postavený, nebo jak byly zbarvený.

Mluve o nich, D 130 slouzila na prelomu ctyricatych a padesatych let u 101. tajeset jako "cerna 10" nejspis bez vyzbroje ve funkci fotopruzkumnyho stroje. nevite, jak mela umisteny kamery? (stejne jako PR Mk IX?) A dale, jakou zelenou byla na pocatku svy sluzby natrena? Byla vubec nekdy vyzbrojena? Hellebrand a Radina pisi: "...byl z průzkumného Mk.IX, jiné díly z Mk.VB, ba dokonce i z verze Mk.21" - co mela z jakeho typu? Jestlize kridla byly z Mk.VB, pak vyzbrojena byt mohla, ovsem nesla potom hned od zacatku kamery?

Re: Spitfire

PříspěvekNapsal: 01 úno 2008, 13:15
od Matouš Rybár
Už rodiče mi říkali: nejdřív se podívej a až potom se ptej. Tak jsem se podíval alespoň dodatečně a na některý výše vznesený otázky jsem si odpověděl...

D130.jpg

Černý antireflexní pruh, boční kryt motoru kov, zbytek zelený?

Black10pic1.jpg


Black10pic2.jpg

Tady ještě výzbroj má. Byla později odstraněna?

spit130_big1.jpg

Tohle je asi stroj, který sestřelil Modi Alon 3.6.1948 a ze kterýho měla D-130 motor. Drak by ale měl být na odpis, což na týhle fotce úplně nevypadá, takže by to taky mohl být vrak stroje sestřelenýho 22.5. britama, ze kterýho vznikla D-131...

Re: Spitfire

PříspěvekNapsal: 01 úno 2008, 13:46
od Martin Černý 'Černoch'
Jelikož D-130 budu stavět tak jsem si to dal trochu dohromady , za pomocí Martina P. a Yoafa A. a obtisků od Sky´s decal.
Výzbroj by měla odpovídat křídlu IX C čili jen kanony 20 mm a kulomety 7,7 mm. Ta fotka u lesa je trochu matoucí, kulomety 12,5 mm určitě nemá, protože na jejich místě jsou namontované zaslepovací kryty- ty malé boule . A fotka by měla být z pozdějšího období. Kryt nad kanonem na křídle- velká boule, dekl je zbarven NMF ,v barvě NMF jsou pravděpodobně i kryty kulometů ,pravý boční motorový plech - NMF, horní motorový kryt je v barvě DG/OG, a levý boční kryt má nejspíš pouštní schema DE/MS.Černý pás proti oslnění nebyl namalován! To tmavé pole je pozůstatek kamuflážních polí DG/OG . Mašina je pravděpodobně celozelená, i vespod. Fotek na D-130 je poměrně dost.
Už se těším na tohodle kanárka. :D

Re: Spitfire

PříspěvekNapsal: 04 úno 2008, 17:36
od Martin P
Ještě doplnění k D-130. Základem letadla byl trup ze Spitfiru PR-XI (EN-661, původně od 208.sqn RAF) doplněný křídly typu C. Letoun byl vyzbrojen pouze kanony 20 mm, kulomety 7,7 mm nebyly instalovány, protože v té době žádné kulomety této ráže nebyly v Izraeli k dispozici. Fotografie se zaslepovacími kryty je trochu matoucí, ale jde o jednu z prvních fotek tohoto stroje, protože kryty byly vzápětí po zprovoznění stroje sundány a otvory zaslepeny. Pokud jde o instalaci kamer předpokládám, že byla stejná jako u PR-XI, vzhledem k použitému trupu. Kamufláž a zbarvení popsal Černoch zcela správně.
D-131 je zdokumentována o trochu méně. Nicméně základem letadla byl Spitfire Mk-IX (RG-W, PV-123?, původně od 208.sqn RAF). Letoun byl Brity v polních podmínkách upraven na fotoprůzkumný. Odkud pocházejí další části letadla se mi nepodařilo dohledat. V počátečním období byl letoun celozelený, s výjimkou krytů nad kanonem na křídle - velká boule, které byly v NMF. NMF byly zbarveny i spodní plochy křídel.

Re: Spitfire

PříspěvekNapsal: 04 úno 2008, 22:22
od Matouš Rybár
Díky - jednou chci D130 postavit, ale asi to bude ještě nějaký ten pátek trvat, než se k tomu odvážím...

Pokud jde o D131 - byl někdy bojově nasazenej? Některá literatura říká, že jo, jiná zase, že lítala jen 130 a 131 byla použitá jen na náhradní díly...

Re: Spitfire

PříspěvekNapsal: 04 úno 2008, 22:28
od Matouš Rybár
Martin Černý 'Černoch' píše:...levý boční kryt má nejspíš pouštní schema DE/MS...


to je to, co je vidět na tý fotce, kde stojí "u lesa"? Já furt bádal nad tím co by to tak mohlo být, mylsel jsem že stín něčeho, co bylo z fotky vyretušovaný, i když mi to nepřišlo moc pravděpodobný...

Re: Spitfire

PříspěvekNapsal: 04 úno 2008, 22:36
od Martin Černý 'Černoch'
Matouš Rybár píše:
Martin Černý 'Černoch' píše:...levý boční kryt má nejspíš pouštní schema DE/MS...


to je to, co je vidět na tý fotce, kde stojí "u lesa"? Já furt bádal nad tím co by to tak mohlo být, mylsel jsem že stín něčeho, co bylo z fotky vyretušovaný, i když mi to nepřišlo moc pravděpodobný...

Ano ,to je ten bok co je vidět na fotce u lesa.Fotek na levou stranu přídě je víc, ne jen tato jedna ,je na nich vidět kamuflážní pole které nenavazují na kamuflážní pole horního deklu motoru. V publikaci od Alexe Yofeho i dekálech Skyˇs decal se kloní že ten dekl je z mašiny která měla pouštní kamufláž, nejspíš Egypťan.

Re: Spitfire

PříspěvekNapsal: 06 úno 2008, 08:46
od Martin P
Martin P píše:- hnědo - zelená kamufláž, kdy hnědá nahradila tmavě šedou

Rád opravil to co jsem napsali s Černochem o tomto zbarvení. Podle posledních poznatků nebyla na izraelských Spitech NIKDY použita. Takto byly zbarveny až Spitfiry, které byly prodány z Izraele do Barmy.

Pokud jde o bojové nasazení D-131, tak letoun byl určitě používán a jako zdroj náhradních dílů nesloužil. Je známa i jeho pozdější podoba již v kamufláži Day-Fighter a číslem 11.

Re: Spitfire

PříspěvekNapsal: 07 úno 2008, 20:37
od Matouš Rybár
Tentokrát k Spitům z Čech - nemáte náhodou někdo nýtovací výkresy? Pokouším se postavi ICMkovýho Lf IX a po tmelení jsem odbrousil polovinu rytí, o nýtech nemluvě...

Re: Spitfire

PříspěvekNapsal: 28 srp 2009, 13:27
od mira.ko
Také bych měl malý dotázeček, měl by někdo ve svém archívu nějakou fotku z operace Velveta? Chtěl bych stavět Spitfire z cesty z ČSR do Izraele a jediné co jsem našel je ten obrázek dole. Potřeboval bych vidět jak a kde upevnili nádrže z Messrů pod křídlo a taky kde všude byli Jugo-znaky - vypadá to totiž, že spodní část křídla byla bez označení (ale to může a nemusí být pravda, je to jen kresba, že . . . )


Re: Spitfire

PříspěvekNapsal: 28 srp 2009, 13:42
od Tango
Myslím, že doma něco mám. Stačí ti to v pondělí?

Re: Spitfire

PříspěvekNapsal: 28 srp 2009, 13:48
od Martin Černý 'Černoch'
Nádrže byli nejspíš upevněné v místech standardních pumových závěsníků. Pokud najdu doma jiné fotky než Tango přihodím.
Jugo znaky vydrželi nejspíš jen polovinu cesty, v Jugošče je přemalovali na IDF znaky.