Stránka 1 z 3

REVI č. 95

PříspěvekNapsal: 27 bře 2014, 20:47
od Petr Stachura
Konečně. S REVI č. 94 se sice podařilo vydat páté číslo v roce 2013, ale tím se to nějak zabrzdilo a REVI č. 95 vychází až po 3 měsících.
Zde předkládám jeho obsah:
2 Žralok na pláži
6 O Pokryškinovi nie podľa jeho memoárov
12 Stíhačky Aleksandra Pokryškina
14 Toshizo Kurai
18 Izraelské Fougy (Dokončení)
26 Z historie československé aviatiky – L’AVIA BH-21 – Le Chasseur Que La Belgique Attendait
32 Albatros D.II – první vítězství stíhaček K.u.k. Luftfahrtruppe na ruské frontě
38 Ritterkreuzträger Hans-Karl Mayer
44 Modely v zaměřovači
52 Přistálo na redakčním stole
56 Recenze – kritika

Re: REVI č. 95

PříspěvekNapsal: 27 bře 2014, 21:08
od Petr Stachura
Během zítřka (snad) sem umístím obsáhlejší = ne tak stručný obsah čísla 95 a v něm budou i ukázky z jednotlivých článků.
REVI je již vytištěné a zítra během odpoledne by měly z výroby vypadnout první sešité kusy. Když se to povede, tak bude již v sobotu REVI č. 95 k dostání v MPM v Havířově a u pana Smékala ve Frýdku-Místku, když ne, tak až v pondělí.
V pondělí odletí REVI č. 95 poštou na kamenné prodejny v celé republice a je jen na rychlosti pošty, kdy se to objeví na pultech.
V Praze se bude REVI prodávat na obvyklých místech od úterního odpoledne (jestli se na dálnici nevysype zase nějaký kamion s kuřaty nebo s medem či "kosmickým odpadem"), předplatitelům odletí prostřednictvím POST SERVISU ve středu či ve čtvrtek.
Na stáncích a v trafikách bude REVI č. 95 od pátku.

Re: REVI č. 95

PříspěvekNapsal: 27 bře 2014, 21:27
od Luboš Pavel
:wink:

Re: REVI č. 95

PříspěvekNapsal: 28 bře 2014, 09:02
od Dolin
Toš to sa těším moc!

Re: REVI č. 95

PříspěvekNapsal: 30 bře 2014, 21:22
od Petr Stachura
Tak jsem zase něco slíbil, co se nepovedlo dodržet, ale nakonec s dvoudenním zpožděním sem umísťuji podrobnější a obsáhlejší obsah REVI č. 95:

Obsah REVI č. 95:

2 – Žralok na pláži – článek o osudu jednoho Zerstöreru zasaženého během Bitvy o Británii. Messerschmitt Bf 110 C-2, M8 + TC, Stab II./ZG 76, osobní stroj osádky Oblt. Karla Wredeho a Uffz. Richarda Kukawky na osmi fotografiích a dvou bokorysech. Fotografie zachycují , jak moře postupně ohlodává tento Bf 110 zaparkovaný po nouzáku na francouzské pláži….., autor Marek Žatkovič, z jehož sbírky pochází i všech 8 dosud nepublikovaných fotografií, autor bokorysů: Martin Lébl.
6 – O Pokryškinovi nie podľa jeho memoárov – autoři: Mgr. Ondrej Repka, Stano Bursa,
„Osobný účet Pokryškina – 59 nemeckých lietadiel – bol nižší ako skutočný z rôznych príčin. Zostrelil viac ako sto nemeckých lietadiel. No on sám bol hrdý najmä na to, že jeho vinou nikdy nezahynul nikto z tých, ktorých vodil do boja.“ (Citát z ruského internetu)

12– Stíhačky Aleksandra Pokryškina – autor: Mgr. Ondrej Repka
Napriek bohatému autobiografickému materiálu i množstvu knižných a internetových životopisov, existuje žalostne málo údajov o stíhačkách, na ktorých trojnásobný hrdina Sovietskeho zväzu bojoval….. a tento článek se snaží těch málo informací o letadlech, na nichž Pokryškin létal, shrnout.

14 Toshizo Kurai – autor : Martin Ferkl, autor kreseb Ki-44 a Ki-84… Martin Lébl.
Malá ukázka z textu:
Druhým svědkem byl Lt. Aylsworth ze stroje č. 802.
Letěli jsme na pozici č. 3 ve flightu C, v dolním elementu druhé squadrony. Capt. Slaughter vedl horní element a Lt. Barnhart letěl jako jeho číslo 3. Barnhart měl nějaké potíže s motorem č. 4. Capt. Slaughter během přibližování se k cíli požádal Barnharta, aby převzal vedení a on (Slaughter) poletí jako jeho číslo. Začali si vyměňovat pozice, Barnhartův motor č. 4 zasáhl Slaughterovy ocasní plochy, poté se letouny oddělily. Křídlo u Barnhartova stroje se odlomilo, ocasní plochy Slaughterova stroje odlétly. Poté jsem uviděl, jak oba stroje spadly do vývrtky. Neviděl jsem dopad ani jednoho ze strojů, ani žádný náznak ohně, ani žádný padák ani z jednoho z letounů. Naše letová hladina – 28 500 stop.

18 Izraelské Fougy (Dokončení) – autor: Martin Pospíšil, autor čtyř barevných ilustrací Vašo Hochmuth. Druhý díl popisuje dalších 43 let služby tohoto typu v Izraeli, celkem si Fougy odkroutily v Izraelském letectvu úctyhodných 50 let. Toto úžasné číslo jim mohou mnohá jiná letadla jen závidět.….
26 Z historie československé aviatiky – L’AVIA BH-21 – Le Chasseur Que La Belgique Attendait – autor Michal Ovčáčík …
Vítězstvím sportovního letce dr. Zdenka Lhoty na letounu Avia BH-5 v mezinárodním závodě turistických letadel v Belgii v červnu 1923, kdy získal pro firmu jak pohár belgického krále, tak putovní cenu Coupe Challenge du Tourisme aérien, byl učiněn první krok k mezinárodní propagaci letadel značky Avia. Zviditelňování firmy později pokračovalo dálkovými i výkonnostními lety Avií BH-9, BH-10 a BH-11 křížem krážem Evropou, účastí na mnohých leteckých mítincích, nepochybnými vítězstvími ve velkých mezinárodních soutěžích (např. Coppa d’Italia v roce 1925) a vyvrcholilo významným komerčním úspěchem ve formě prodeje licenčních práv na stavbu dvouplošníků BH-21 a jejich zavedení coby řadového stíhacího letounu do výzbroje belgického vojenského letectva.
A právě o tom, jak se dostaly Avie BH-21 do Belgie a o jejich službě v belgickém letectvu je tento článek.
32 Albatros D.II – první vítězství stíhaček K.u.k. Luftfahrtruppe na ruské frontě – autor Petr Aharon Tesař ….. a zde malá ukázka z textu:
: „...Přišel den s datem 28. června 1917, zase bude klidná hlídka – nebyla. Houpám se nad Panikowiczemi a najednou je zde podivný letoun – vepředu kulometčík a střílí jako divý. Za ním vrtule – ??? – měl jsem Albatrosa D.II a šlo o všechno, ale byl jsem rychlejší a nalétávám zezadu a z boku – ten vepředu je tak nebezpečný, že jsem byl rozhodnut uletět, jakmile mně dojdou náboje. Ale dostal jsem ho prvním náletem, prásknul sebou do polí za našimi liniemi, zajatí Rusové jej demontovali a zavezli na dráhu. Provedl jsem si dvě fotografie toho podivného letounu, který byl označen jako S-54 na směrovce. Byl to podivný a nebezpečný stroj – i pro tu vrtuli za zády střelce...“
38 Ritterkreuzträger Hans-Karl Mayer – další ze série článků o nositelích Rytířského kříže, které v REVI vycházejí již od č. 1. Autor: Marek Žatkovič, autorem bokorysů je Tomáš Dvořák. Protože článek je velmi rozsáhlý a podrobně popisuje všechny Mayerovy sestřely včetně mnoha jeho protivníků, bylo třeba jej rozdělit, takže v tomto čísle REVI najdete první část. Téměř všechny fotografie v tomto článku i v jeho další části jsou doposud nepublikované a pocházejí ze soukromé sbírky autora, několik ostatních fotografií laskavě poskytl známý historik a autor knih Chris Goss.
44 Modely v zaměřovači – Dornier Do 17 E/F od RS MODEL 1/72, autorem recenze je Pavel Šofer, De Havilland DH-82a Tiger Moth, 1/72, AIRFIX
…. A mnoho dalších!
52 Přistálo na redakčním stole
56 Recenze – kritika

Re: REVI č. 95

PříspěvekNapsal: 07 dub 2014, 08:47
od Dolin
Super numero zase!! Přečetl jsem všechno! =D>

K Pokryškinovi - nějak už je to asi tak 25 let co jsem četl "Křídla v boji". V čem byla ta neshoda s tím druhým pilotem - Rečkalov tuším? Zaujalo mě to obvinění z nehody nové La-7 na níž letěl jiný pilot. Jak vůbec funguje obvinit někoho ze smrti jiného pilota,....

Re: REVI č. 95

PříspěvekNapsal: 07 dub 2014, 10:19
od Franta Šrédl
Také mě ten článek o Pokryškinovi zaujal, na chudákovi nezůstala skoro niť suchá. Nevím jestli se zde neťalo do živého až moc. Každopádně bych měl jednu poznámku k historce o odmítnutém modelu Pokryškinem, který mu chtěli předat čeští modeláři a to údajně proto, že model znázorňoval kobru právě Rečkalova. Jestli měl Pokryškin dobrou paměť, tak to poznat mohl a to podle sestřelů znázorněných na přídi modelu. Tak jak je to vidět na fotce modelu v tomto Revi, měl vyznačeny sestřely právě Rečkalov. Naopak vzhled kober Pokryškina a hlavně způsob značení sestřelů je dost nejasný. Každopádně ale rozdílný než u kobry Rečkalova z přiložené fotky níže, o které se léta tvrilo, že to je slavná P-39N 42-9004 No.100 patřící Pokryškinovi. Jak asi mohla legendární 100 vypadat je vidět zde:
viewtopic.php?f=648&t=83263

Re: REVI č. 95

PříspěvekNapsal: 07 dub 2014, 12:25
od Dolin
V pohodě já mám takové "skorokonspirační" články rád. Jen mám po přečtení vždy asi tak o 3miliony víc otázek než předtím. :-D
Když sem si přečetl Tvé vlákno o zbarvení kober našel jsem tohle foto :

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Proč se fotil u jeho a v jeho letadle když se nenáviděli? Je k tomu nějaká "bajka"? Se sestřely ve tvaru "Pokryškin" vs Rečkalov je to logické vysvětlení, že si pamatoval to jak měl namalovány ten který pilot ty své, jsou dosti rozdílné. Celkem mě zaráží že to autor článku nepostřehl nebo někde nenačetl (samo nikomu nic ve zlém).

A malá výhrada z mé strany (z pozice toho co do své knihy aktuálně ladí tankové bokorysy a jejich "muchy") je i k bokorysu toho Jaku. Buďto je malý trupový znak, nebo velká písmena,..nápis tam není vepsán tak jak má být, stejně tak vzdálenost znaku od čísla,..ale teda to sou jen maličké hnidy....

Re: REVI č. 95

PříspěvekNapsal: 08 dub 2014, 12:41
od messer
Číslo perfektní(já si vychutnal především články od Marka Žatkoviče), akorát mě zarazila 3.str obálky a popiska k fotce u recenze na Bf 109 od AZ models. W.Nr. mašiny Barkhorna totiž není 19909 (WNF) , ale 15909(Erla). I kdyby nebylo toto W.Nr. všeobecně známo , tak ze stylu kamu a popisek je jasné, že se nejedná o stroj z produkce WNF.
Radovan Frait

Re: REVI č. 95

PříspěvekNapsal: 08 dub 2014, 22:07
od ondro.ondro
Vážení,

som rád, že náš článok o Pokryškinovi Vás zaujal.

Teraz k Vašim pripomienkam:
1/ Kto niekedy maľoval bokorysy, dá mi za pravdu, že nápisy sú ošemetná záležitosť a naozaj je niekedy veľmi ťažké trafiť sa do presných rozmerov a umiestnenia jednotlivých prvkov výsosného označenia a markingu. Niekedy má človek dojem, že tá mašina snáď musela mať iný tvar, než je na výkrese. Takže naozaj aj pri najväčšej snahe sa môže stať, že jednotlivé prvky úplne na 100% nesadnú - to je skrátka vždy nejaký kompromis.

2/ Prosím, keď čítate, čítajte pozorne! V texte o odmietnutom modeli Airacobry sa doslova cituje, že súdruh Pokryškin model odmietol KVôLI SERIÁLOVÉMU ČÍSLU, NIE KVôLI TVARU, ČI UMIESTNENIU HVIEZDIČIEK.
Ak aj tvar hviezdičiek na "Sotke" bol iný (verzií bokorysov tejto mašiny je pomaly viac ako Pokryškinovych zostrelov), Pokryškin na tejto mašine lietal pomerne krátko, lebo bola neopravitelne poškodená pri incidente na letisku. Okrem toho čím vyššie stúpal hodnostne a funkčne, tým menej lietal a je veľmi pravdepodobné, že keď sa k tomu aj dostal, striedal mašiny ako ponožky. Takže silno pochybujem, že mal prehľad o tvare hviezdičiek na mašinách, ktoré používal.
Na ruskojazyčných fórach sa o Pokryškinovych mašinách mnoho debatuje, koho to naozaj zaujíma, vrelo odporúčam, ale znova opakujem: Pán Moravec doslova uvádza, že Pokryškin spoznal Rečkalovov stroj podľa seriálového čísla na kýlovke. A keďže na kýlovke JA žiadne seriálové číslo nevidím, dovolím si pochybovať, že sa udalosť odohrala podľa uvedeného scenára. Budem len rád, ak na toto zareaguje sám autor spomienky a vysvetlí to.

3/ S kolegom Bursom by nás určite potešilo, keby ste si na článku všimli aj iné, podstatnejšie fakty - tie obrovské rozdiely medzi nárokmi na sovietskej strane a skutočnými stratami na strane nemeckej! Nevenujeme sa tejto záležitosti odvčera a verte, že uvedené príklady nie sú zďaleka jediné, je toho neúrekom (po česky hafo :) ). Možno sa z niektorými z nich stretnete na stránkach REVI (ak nám redakcia dá dôveru).

4/ Chápem, že sa niekomu môže zdať článok konšpiratívny, ale verte nám, že môžeme uviesť množstvo mien previnilcov, ktorí boli za menej závažné priestupky prevelení ku trestným praporom, než boli tie prešľapy súdruha Pokryškina. Pozrite si niektoré reportáže Pepu Klímu o súčasných, či nedávno minulých kauzách - sú tiež konšpiračné, ale aj napriek snahe byť optimistom, obávam sa, že pravda je ešte tvrdšia, než výsledky jeho konšpirácií ... Sme radi, ak článok v čitateľoch vyvolal mnoho otázok, rozhodne je to lepšie, ako keby ste nad nim zaspali...

O. Repka

Re: REVI č. 95

PříspěvekNapsal: 09 dub 2014, 07:05
od Karel Pilát
Hodně dobré číslo, také jsem přečetl vše téměř jedním dechem. A super je, že zde na fóru funguje i zpětná vazba. =D>

messer píše:Číslo perfektní(já si vychutnal především články od Marka Žatkoviče), akorát mě zarazila 3.str obálky a popiska k fotce u recenze na Bf 109 od AZ models. W.Nr. mašiny Barkhorna totiž není 19909 (WNF) , ale 15909(Erla). I kdyby nebylo toto W.Nr. všeobecně známo , tak ze stylu kamu a popisek je jasné, že se nejedná o stroj z produkce WNF.
Radovan Frait

Tohle jsem v první chvíli považoval za překlep (z hlavy jsem si to hned nedal do souvislosti s fabrikou), protože si myslím, že werknumero tohodle Gustava je všeobecně známé, když existuje čitelná fotka. Že jediný, kdo ho nezná, jsou pánové v AZ, kteří ho nedali do obtisků ...

Mne v té zmiňované recenzi (krom jiného) pobavilo na str.48 tohle:
"Dna podvozkových šachet postrádají vybrání v místě vyboulení na křídle, neboť se jedná, jak jsem již výše uvedl, o univerzální výlisky pro více variant. Výrobce ovšem nezapomněl na oválnou perforaci v této části, což je rovněž chvályhodné."
Bomba. Chtěl jsem napsat plomba. 8-[ Příště možná zjistíme, že máme univerzální trup na F/G. Ostatně, proč ne, bylo by to možná také chvályhodné ...

Re: REVI č. 95

PříspěvekNapsal: 09 dub 2014, 13:43
od Dolin
ondro.ondro píše:
Teraz k Vašim pripomienkam:
1/ Z pohledu malíře to hodnotit samo nemohu,...jen jsem to taknějak poznamenal,...no u tanů co mi malují do knihy se snažím neodpustit nic :-D
2/ Jasné, já jen reagoval na příspěvek "nademnou"
3/ Toho jsem si všiml, vpodstatě i v článku o tom němcovi hned o pár stran vedle. Taky tam má ve Španělsku takové celkem dost sporné "kills".

4/ Zde zcela souhlasím, zajímám se o T-34 a obecně tanky RA a tam jedna chybka a trastní prapor....nezájem že tank shořel zásehem ze 3 stran, chyba byla na straně velitele stroje! Hotovo,....


Re: REVI č. 95

PříspěvekNapsal: 09 dub 2014, 19:49
od Franta Šrédl
No já reaguji na tuto větu:

Čtenář se může přesvědčit že na modelu žádné (Pokryškinovo ani Rčkalovovo) sériové číslo, ani marking nejsou...

A vzhledem k tomu, že i text výše popisující tuto událost je označen jako "zaručeně pravdivý", tak jsem se jenom pokusil vysvětlit, že nějaká naděje jak mohl Pokryškin poznat stroj svého rivala tady skutečně existovala. Tím se ovšem nijak nesnažím zpochybnit kvalitu článku. Naopak, text je dle mého opravdu velice zajímavý. A jak už tady psal Dolin. Podobně pojatý článek o Rečkalovovi z vašeho ([size=50]tentokrát snad trochu více shovívavého)[/size] :) pera bych také uvítal.

Re: REVI č. 95

PříspěvekNapsal: 09 dub 2014, 22:40
od Jarda Rankl
Franto, souhlasím s tebou, že článek je opravdu velmi zajímavý. Ale mě se naopak zdá, že je k Pokryškinovi velmi shovívavý. Jestli pak víš, proč nesnášel Rečkalova? V memoárech to vysvětluje jeho morálně volními vlastnostmi. Ale bylo to skutečně tak? Taky jsem byl na vážkách, jestli mám věřit tomu, co jsem se dozvěděl. Ale tenhle článek mě přesvědčil,že to tak mohlo být.
Podle některých badatelů v Rusku, sestřelil Rečkalov mnohem víc letadel, než se ofiko uvádí. Víc než např. Kožedub. A teď si představ, že když byl Rečkalov sestřelen a těžce zraněn, domníval se Pokryškin, že se už nevrátí. A tak si bez skrupulí přivlastnil jeho sestřely. Jak musel být překvapen, když se Rečkalov u regimentu opět objevil. Že mu zmizly jeho sestřely se asi dost brzo dozvěděl a bylo vymalováno. Proti stranou protěžovanému člověku neměl šanci domoci se pravdy a tak se halt, mírně řečeno, neměli rádi. A že to dával Pokryškin Rečkalovovi sežrat, je nasnadě.
Tahle info přišla údajně z Ruska. Já jí slyšel poprvé loni v Plzni. Může to být JPP, ale v kontextu článku v REVI, jsem ochotný tomu věřit. :?:

Re: REVI č. 95

PříspěvekNapsal: 10 dub 2014, 07:06
od Dolin
Jak to sakra fungovalo s tím zabavováním a vyměňováním sestřelů. Někde (dokonce v souvislosti s ruskáma pilotama) jsem četl - "US bunda za 5 kills" .... Přeci si po příletu z boje napsal hlášení kde figurovalo že sestřelil to a to tam a tam,..ne? Nebo to jako vyměnili a následujících 5 sestelů šlo na konto původního majitele bundy? A nebo zde uvedený případ zabavení si všech sestřelů?? Jak?
Obrazně řečeno teda....