Stránka 1 z 2

Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

PříspěvekNapsal: 23 úno 2013, 23:36
od Pelant Jirka
Ahoj všichni.
Pustil jsem se do stavby tohoto typu(kamo z krabky,ve službách VLU-rok 1933) a nevím si rady se stříbrným zbarvením.Křídla,SOP a VOP jsou potažena plátnem a tudíž patrně natřena hliníkovým bronzem.Hlavu si lámu se zbarvením podvozkových nohou-ty hlavní podle profilu vypadají vyrobené ze dřeva a ta prostřední vypadá na kovovou trubku-natřeli to vše tou jejich stříbrnou anebou kovové díly pouze nějakým lakem?To samé je u krycích plechů motoru,mezikřídelních vzpěr a něco mála krytek na spodku trupu.Natřeno hliníkovým bronzem anebo ne.Našlo by se řešení podle nějakého schématu platného v té době u Avií?Nevím.Návod toto neřeší-tam je vše stříbrné.Dík za radu.

Jinač je to model od Fly a bude to krásnej prcek do vitríny.Dám si určitě ještě jednoho v jiném kabátě. :)

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

PříspěvekNapsal: 25 úno 2013, 15:40
od StandaK
Ahoj, ono je to komplikovanější, než se na první pohled zdá.

Je dobré myslet na to, že mezi technologické postupy při natahování plátěného potahu patřil i nátěr lakem, v němž byl ovšem rozmíchán pro zpevnění či zvýšení odolnosti hliníkový prášek. Takže plátěné plochy již z tohoto důvodu působily stříbřitě a ne vždy se znovu natíraly stříbřitou barvou. V podstatě se dá zjednodušit velmi obecně, že u kamuflovaných mašin se natíraly jen horní a poční plochy kamuflážními barvami, zatímco spodní plochy byly ponechány v barvě stříbřitého prolakovaného plátna. Školní mašiny byly bez kamuflážních barev na všech plochách (na některých fotkách bývá vidět prosvítání plátna, tedy pouze lak s rozpuštěným hliníkovým práškem a žádná hliníková barva), dřevěné části pak v barvě přírodního lakovaného dřeva, tedy se zřetelnou strukturou dřeva (odtud ono zjednodučené "křídla stříbrná a trup hnědý"). Kovové části mohly být zaleštěné a mohly být také natřeny ochranným lakem, ale rozhodně vypadaly jinak "stříbřitě", než plátěný potah. Chce to fotku konkrétního stroje a tu řešit. ALE tak to nemuselo být u všech BH21/22, tím spíš, když se přidaly opravy laku po různých generálkách a pod.

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

PříspěvekNapsal: 25 úno 2013, 15:46
od VojtaH
Omlouvám se za OT, ale tato mám už nějaký čas rozvrtané Aero A.100 - technologie byla obdobná?
To znamená vnitřní strana plátna stříbřitá, trubky konstrukce stříbrné a spodek také jen lak? Nebo stříbrná?

Díky.

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

PříspěvekNapsal: 25 úno 2013, 16:39
od StandaK
Technologie byla stejná určitě, v laku byl pro zpevnění plátěného potahu rozmíchaný hliníkový prášek. Na tom se nejspíš nic neměnilo. Ve třicátých letech se ale na některých typech prokazatelně natíraly i spodní plochy. To už ale nebyl ten matový jakoby stříbřitý (a v reálu nejspíš všelijak zašedlý) povrch plátna, ale byla to taková "hladká" jednolitá barva. Aspoň to tak z fotografií vypadá. Neplatilo to ale např. o E39, ty byly stříbřité a "průhledné" úplně stajně jako třeba ty zmíněné BH21/22. Mimochodem, Ab101, následovník A100, měl nejspíš spodní polochy v holubí šedi. Tím neříkám, že šedé byly vespod i A100. Chtělo by to pořádnou fotku. Na těch, které přikládám, to zrovna na pěkný jednolitý nátěr...(ne)vypadá...?

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

PříspěvekNapsal: 25 úno 2013, 17:13
od VojtaH
Tu horní znám, tu spodní jsem neměl.
Ale tos mi teda zapomněl hlavu, měl jsem za to, že před chladičem byly žaluzie jedna vedle druhé, ne s mezerou :shock:
Na té fotce dole to vypadá na stříbrné dosky kol...

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

PříspěvekNapsal: 25 úno 2013, 18:35
od Pelant Jirka
Ahoj Stando.
S tím odlišením stříbrné na plátně od povrchu kovových dílů jsem počítal.Teď mne ovšem napadlo,tu stříbrnou na plátně jsem chtěl řešit lihovou Agamou.Ovšem po Tvé informaci,bych to viděl spíše na jakousi metalízu na plátěném povrchu-do čehož se mi vůbec nechce.Tak a co teď,v roce 1933 už to mohlo být přetřeno tou sytější stříbrnou a nebo více vrstvami onoho laku s přídavkem hliníkového prášku.Co takhle dospodu stříknout barvu plátna a navrch čirý lak namíchaný s trochou hliníkové či hliníkového pigmentu.V podstatě je to napodobení původního postupu.

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

PříspěvekNapsal: 25 úno 2013, 21:18
od Discus pilot
nejaké fotky "hnedo-strieborných" Avií B.22

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

PříspěvekNapsal: 26 úno 2013, 09:28
od StandaK
To jsou moc pěkné fotky. Na té první je celkem dobře vidět to, o čem jsem psal. Stříbřité matové zašmouhané plátno, porty jakoby jiné barvy (protože lak s rozpuštěným hliníkovým práškem nebyla barva a neměl takové krycí schopnosti) a trup se strukturou dřeva. Na druhé a třetí fotce je ale všechno jinak a křídla jsou natřena zřejmě skutečně jednolitou stříbřenkou. Mimochodem, nejedná se náhodou na těchto dvou fotkách o Bš21 a ne B22?

K tomu A100, vypadá to, že u některých strojů ty dvě chybějící žaluzie z nějakého důvodu skutečně odstranili. Určitě ale ne u všech.

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

PříspěvekNapsal: 26 úno 2013, 17:38
od Josef Studený
StandaK píše:Mimochodem, nejedná se náhodou na těchto dvou fotkách o Bš21 a ne B22?

Na snímcích, které sem vložil Discus pilot, jsou v obou případech B-22. Na prvním snímku je zachycena situace, kdy na letišti Cheb dne 4.10.1933 najel přistávající Š-16.31 od 15.letky LP 4 s osádkou čet. Jan Otevřel a npor. Robert Saltholzer do parkujících B-22.22 a B-22.23 náležejících VLU. Na dalších dvou snímcích je B-22.8 /trupové označení 150/ cvičné letky LP 4 v areálu cihelny u Předměřic, když vojín pilotní žák Břetislav Bořecký 15.7.1937 nezvládl vývrtku. Dostalo se mu nezáviděníhodné cti stát se prvým mrtvým v rámci akce „1000 nových pilotů republice“.

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

PříspěvekNapsal: 26 úno 2013, 17:53
od VojtaH
StandaK píše:To jsou moc pěkné fotky. Na té první je celkem dobře vidět to, o čem jsem psal. Stříbřité matové zašmouhané plátno, porty jakoby jiné barvy (protože lak s rozpuštěným hliníkovým práškem nebyla barva a neměl takové krycí schopnosti) a trup se strukturou dřeva. Na druhé a třetí fotce je ale všechno jinak a křídla jsou natřena zřejmě skutečně jednolitou stříbřenkou. Mimochodem, nejedná se náhodou na těchto dvou fotkách o Bš21 a ne B22?

K tomu A100, vypadá to, že u některých strojů ty dvě chybějící žaluzie z nějakého důvodu skutečně odstranili. Určitě ale ne u všech.


No celkem by mi bodly záběry na ty žaluzie, nemám o tom zatím přesnou představu.
Ale ty vyklopené světlomety jsou kuul! :shock:

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

PříspěvekNapsal: 26 úno 2013, 21:48
od Pelant Jirka
No když už to došlo až sem.Tahle Aerovka na mne čeká také.Je tu někdo,kdo by mi poradil jak udělat ty žaluzie?Mám sice A-100 od KP,ale ty žaluzie tam jsou asi úplně stejný.Dávat tam kulatý nebo plochý profily mi přijde ošklivý.Má někdo nějaký jiný nápad něž jako otrok ručně škrábat onen tvar?Zrovna na tom předku je to hodně vidět a dostalo by to vzhled chladiče o dost výš.Díky za tip.

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

PříspěvekNapsal: 26 úno 2013, 21:56
od VojtaH
Tak pokud to někdo nevyleptá, budeme to muset udělat samodomo - v kterémsi Modeláři byl návod na žaluzie
prokládané na střídačku silnějšími destičkami, pak slepené na obvodu a ty destičky se vytáhnou.

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

PříspěvekNapsal: 27 úno 2013, 08:47
od Pelant Jirka
No a co takhle protáhnout kulatý profil skrz elektrikářské kleště.Viděl jsem jedny takové s otvory na sundavání bužirky.Vzít kulatý profil,několikrát to opatrně protáhnout příslušným otvorem a měl by to být přesně ten tvar.Na leptání nemám nikoho a i si myslím,že by to nevypadalo dobře.Přeci jenom je tam jasně vidět ten elipsovitý tvar a to mi žádná destička nenapodobí.Nezkoušel už tohle někdo?Zkusím to dnes nanečisto a dám vám vědět.

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

PříspěvekNapsal: 28 úno 2013, 08:48
od Pavel Klouček
Jirko tenhle profil vyrobíš snadno a rychle. Uřízneš dlouhý pásek hmoty a skalpelem zaškrábneš všechny čtyři hrany. Práce na pět minut a z toho si nasekáš žaluzie všechny. Často takhle dělám i nové vzpěry.

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

PříspěvekNapsal: 28 úno 2013, 09:13
od Discus pilot
Josef Studený píše:
StandaK píše:Mimochodem, nejedná se náhodou na těchto dvou fotkách o Bš21 a ne B22?

Na snímcích, které sem vložil Discus pilot, jsou v obou případech B-22. Na prvním snímku je zachycena situace, kdy na letišti Cheb dne 4.10.1933 najel přistávající Š-16.31 od 15.letky LP 4 s osádkou čet. Jan Otevřel a npor. Robert Saltholzer do parkujících B-22.22 a B-22.23 náležejících VLU. Na dalších dvou snímcích je B-22.8 /trupové označení 150/ cvičné letky LP 4 v areálu cihelny u Předměřic, když vojín pilotní žák Břetislav Bořecký 15.7.1937 nezvládl vývrtku. Dostalo se mu nezáviděníhodné cti stát se prvým mrtvým v rámci akce „1000 nových pilotů republice“.


je to tak (zadná strana foto)