Stránka 4 z 14

Re: OBRAZEM

PříspěvekNapsal: 29 črc 2011, 21:14
od Tom Binter-klon
Něco málo našich letadel v Polsku.

mimochodem moc hezký archiv (super detaily Junkersů F.13, Fokkerů F.VIIb/3m a hlavně Lockheed Electra)

http://www.audiovis.nac.gov.pl/

Re: OBRAZEM

PříspěvekNapsal: 30 črc 2011, 07:44
od konva
Hezký fotky Tomši. Na té první, ten pán s knírkem je mechanik Šimek . Asi v roce 1973 jsem se s ním potkal v muzeu ve Kbelích , kde vypomáhal . Vyprávěl o tom letu se Stanovským
právě na Aeru 11 L-BUCD , co je na fotkách. Zajímavej pán, zajímavý vyprávění , a tak díky za ty fotky a za vzpomínku. Byl jsem tehdy malej kluk .sice už jsem tahal lana na letišti traktorem Zetor 25 a občas si i sletěl s Blníkem ale potkat se s prvorepublikovým letcem , mluvit s ním a podat si ruku - to bylo něco ....

Re: OBRAZEM

PříspěvekNapsal: 30 črc 2011, 12:23
od zdesko
Tome, čoveče..! Pěknej úlovek..! =D> =D>

Re: OBRAZEM

PříspěvekNapsal: 31 črc 2011, 18:59
od robes12
Pěkně děkuju, jak se pak mají dělat kamufláže do modelů když se vždycky objeví takováhle věc.. :grin: ..asi hned po dodání, takhle létaly třeba v Británii a ve Španělsku, ten pruh byl pravděpodobně žlutý. Aby to bylo jednodušší tak zase celostříbrný. Navíc má ten stříbrný delší motorové gondoly.. takže zřejmě jiná verze ??? Gondoly má stejné, špatně jsem koukal.

Re: OBRAZEM

PříspěvekNapsal: 01 srp 2011, 01:38
od zdesko
..OK-BAL je Envoy ve verzi Mk.1..proto má delší gondoly. Dokonce i na Tomově fotce z Polska je má stejný. Nátěr na Tomově fotce je už nějaký jiný..ten trup prostě není v hliníkovém nátěru.. :-k Na všech ostatních známých fotkách je celostříbrný a ten "blesk" na trupu by měl být modrý. Ostatně všechny mě známé rekonstrukce jeho nátěru pracují pouze s modrou barvou toho "blesku". Naše Envoye byly poháněné 260koňovýmy motory Walter Castor II. verze Mk.1 neměly vztlakový klapky a měly dřevěný vrtule (OK-BAL a OK-BAM) verze Mk.2 měly už vztlakové klapky a kovový vrtule (OK-BAN a OK-BAO). V roce 1936 koupilo jeden Envoy i Vítkovické horní a hutní těžířstvo pro služební cesty ředitelů. Byl to Airspeed AS-6K Envoy Mk.3 a byl poháněnej 213kW motory Wolseley Scorpio III. V roce 1939 zabavili všechny Envoye němci a dva předali na Slovensko. Jeden z nich měl určitě imatrikulačku OK-DOA (zničen havárií v Trenčíně roku 1943) Je zajímavé, že všechny Envoye byly po zabavení němcema ihned vymazané z našeho rejstříku. Pouze OK-BAL byl vymazaný až v roce 1940.. :-k

Re: OBRAZEM

PříspěvekNapsal: 01 srp 2011, 07:07
od robes12
Tak se nám to trochu zamotává..nátěr s modrým trupem sice odpovídá původnímu z továry, ale ty snímky z Varšavy jsou datované 26.9.1938 jako přílet čs. emisara vyjednávat spor o Záolží..tedy pár dní před Mnichovem.

Re: OBRAZEM

PříspěvekNapsal: 01 srp 2011, 11:13
od zdesko
..anglický Envoye sice občas u některých provozovatelů létaly v modré barvě trupu (G-ADCA), dvoubarevný trup měl..(nátěr dle provozovatele..? :-k například G-ACMU. Ale ten nesl jednak název Viceroy a kromě toho to byl tuším stroj McRobertsona pro Trophy-England to Australia)..dvoubarevný byl i Envoy III..(G-AFXX)..jinak jsou anglický Envoye normálně stříbrný s "bleskem"..(například G-ACMT)

Re: OBRAZEM

PříspěvekNapsal: 01 srp 2011, 11:46
od Michal Dub

Re: OBRAZEM

PříspěvekNapsal: 01 srp 2011, 19:33
od kvaker
Envoy OK- BAL s natřeným trupem má také jiný tvar písmen v imatrikulační značce. Buď jsou to dvě různé mašiny, které postupně dostaly stejnou imatrikulaci (což by v ČSR nebyl první případ) nebo je to jedna mašina, která prošla revizí a změnou nátěru. Jaké ovšem bylo pořadí, to by snad mohl prozradit jen archiv ČSA.

Re: OBRAZEM

PříspěvekNapsal: 01 srp 2011, 19:52
od zdesko
OK-BAL s hliníkovým trupem a modrým(?) bleskem je původní podoba. TENTÝŽ (!!) letoun focený v polsku má už novou podobu. Tedy, jak správně říkáš "po revizi"..nebo prostě Aerolinie měnily kabátky.. :-k Ale jisté je to, že je to jeden a tentýž stroj. Už jsem se o našich Envoých trochu zmiňoval..takže to trochu shrnu.: Aerolinie nakoupily celkem čtyři Envoye. První byl právě OK-BAL (v.č.47) do rejstříku byl zapsán 30.7.1935 a vymazán byl 16.2.1940.

Re: OBRAZEM

PříspěvekNapsal: 01 srp 2011, 19:58
od zdesko
..druhým Envoyem ve verzi Mk.I byl letoun OK-BAM (v.č.48)... Ten byl do registru zapsán 30.8.1935 a vymazán byl 9.3.1939. (němci zabavili všechny Envoye právě v březnu 1939)..fotku OK-BAM nemám a tak alespoň jednu ze dvou Mk.I, kterou nelze spolehlivě identifikovat.. :-k

Re: OBRAZEM

PříspěvekNapsal: 01 srp 2011, 20:06
od zdesko
..další dva stroje byly ve verzi Mk.II (nebo chcete-li Envoy II).. První byl OK-BAN (v.č.53) a do rejstříku byl zapsán 7.8.1936 a vymazán byl 7.3.1939 druhá emká dvojka nesla imatrikulaci OK-BAO (v.č.54) a do rejstříku jí zapsali 8.9.1936 a vymazali jí ve stejný den jako OK-BAN..tedy 7.3.1939 (tedy zase březen 1939..po zabavení němcema)

Re: OBRAZEM

PříspěvekNapsal: 01 srp 2011, 20:17
od robes12
Tak tady je BAM i BAN, je ale vidět podle vlajky..že má ten pruh na trupu pokažé jinou barvu. A býval i zelený. Ten Vítkovický neměl jak se traduje motory anglické, ale Castory. Je tady o něm pěkný článek. http://www.lkza.cz/historie%20Vitkovice.htm
U OK-BAL je to zřejmě poslední podoba, vzledem k datu fotky září 38..Ještě k těm výmazům z rejstříku. Pokud byly vymazány 7.3. tak ne kvůli němcům, ti přišli až 15. března..

Re: OBRAZEM

PříspěvekNapsal: 01 srp 2011, 20:33
od robes12
Je hezké že na továrním prospektu kde je Envoy nabízen se čtyřmi druhy motorů je vyobrazen právě s Castory. Naše Envoye skončili dva ve Finsku, dva v Chorvatsku a ten OK-VIT na Slovensku jako OK-DOA. Tam moc dlouho nelétal a nakonec shořel. Na všechny je dost fotek jen na Chorvaty je to dost bída... 8-)

Re: OBRAZEM

PříspěvekNapsal: 01 srp 2011, 20:50
od zdesko
..díky za toho OK-VIT. Údaje, které jsem uvedl jsou ze staršího speciálu LaK. a tam jsou uvedeny u vítkováka motory Volseley. Ale ty poháněly pravděpodobně jen stroje domácí produkce. Fotky "vítkováka" jsou dostatečně prokazatelné... :arrow: