Stránka 1 z 1

Avia 51 and 156

PříspěvekNapsal: 10 čer 2010, 11:09
od rlucas
Hello,

Currently one of my projects is to make drawings of the avia 51 and 156. For this I am looking for information as 3views, scale drawings, pictures and technical information. I have not seen any drawings of the 156 and only two small ones of the 51 and a bad spanish drawing that is very much incorrect. Very important is information in the form of dimensions. I have the wingspan and lenght but it would help to have more dimensions of the landing gear wing chord, tailplane and more. As far as I know the blueprints of the original aircraft don't exist anymore...

In my research it seems the 156 and the 51 had many the same parts such as the fuselage, wing, tail and landing gear. Some details where a bit different.

Also there is still a question about the color of the stripes and the lettering; an old card shows the to be blue, does anybody perhaps know if this correct?

Up untill now I have drawn some parts, i have added as an example the wing drawing.

Thank you very much in advance!

Regards,
Roel

Re: Avia 51 and 156

PříspěvekNapsal: 10 čer 2010, 11:20
od rlucas
Also some material on the 156; this plane is a bit more difficult as the lenght that has been published might be wrong. It seems that it needs to be a bit longer. Still more research to be done! I have added a small sketch I have done of the fuselage, don't mind the lettering font and such, it is only a sketch to see some proportions.

Re: Avia 51 and 156

PříspěvekNapsal: 12 čer 2010, 07:11
od Tomáš Rusek
I find this drawing of Av-51 on some spain web site nearly ten years ago. It is probably the same drawing which you have.
Av-156 was airframe of Av-51 adapted to one engine. That's way were both airplanes very similar.
In accordance with czech sources was wingspan of Av-51 same as Av-156 – 15,1 m. Lenght of Av-51 was 10,75 m, lenght of Av-156 was 10,55 m.
But when I compared photos of side views I must agree with you that Av-156 had longer nose then Av-51. It will need more searching and investigation. Could anybody explain this problem?
Later I will send to you by E-mail some photos of both machines from czech sources.

ICP216_7.jpg

side_view.jpg
Outline of Av-51 in photo of Av-156.


The same text in Czech:
Někdy před deseti lety jsem nalezl tenhle výkres na jakési španělské webové stránce. Je to zřejmě ten samý výkres, který máš i Ty.
Av-156 měl drak upravený na jednomotorové provedení. Proto jsou oba letouny velmi podobné.
Podle českých pramenů mají oba typy shodné rozpětí (15,1 m). Délka Av-51 se udává 10,75 m, délka Av-156 pak 10,55 m.
Když jsem ale porovnal snímky bočních pohledů, musím s Tebou souhlasit, že Av-156 má delší příď. Bude to chtít asi ještě trošku popátrat. Dokázal by někdo tuto záhadu vysvětlit ?

Re: Avia 51 and 156

PříspěvekNapsal: 12 čer 2010, 10:28
od Miško
Neumím na tolik anglicky, tak jenom česky: logicky bych řekl - řadový motor je asi delší než hvězdicový, a taky je potřeba dovážit chybějící váhu dvou motorů - tedy jeden posunout dopředu.

Re: Avia 51 and 156

PříspěvekNapsal: 12 čer 2010, 11:23
od Tomáš Rusek
I find another small drawing of Av-51 in magazine Letectví+kosmonautika 22/2001. In comment is written that the drawing come from design bureau of Avia factory.

vykr.jpg
výkres pocházející z konstrukční kanceláře firmy Avia (L+K 22/2001)

To Miško: S délkou řadového motoru s tebou naprosto souhlasím. S tou hmotností to už nebude tak jednoznačné. Hmotnost motoru chlazeného vzduchem o výkonu 147 kW bude určitě o dost menší než vodou chlazené Hispanky o výkonu přes 600 kW.

Re: Avia 51 and 156

PříspěvekNapsal: 18 črc 2010, 12:12
od zdesko
..ta Hispánka neměla výkon 600kW, ale 600 koní..! tj.441kW... :wink: Delší příď Av.156 podle mě není problém..jednak, jak už bylo řečeno, jednalo se o delší řadový motor... A teď prostý součet, jehož výsledkem bude váha PŘED TĚŽIŠTĚM.. :arrow: součet váhy 3 x Rk-12 je 640kg (jedna Rk-12 vážila 215kg) a "suchá" Hispána vážila 460 kg. Provozní váha byla tedy odhadem kolem 500-550 kg.. :-k Takže to, že je nakonec letoun s tímto motorem delší myslím vůbec nevadí... :-k

Re: Avia 51 and 156

PříspěvekNapsal: 18 črc 2010, 16:20
od Tomáš Rusek
S těmi výkony by to bylo na delší diskusi, a proto jsem záměrně napsal "kolem 600 kW". Záleží na tom, jaký výkon zrovna uvažujeme. Cituji např. z publikace B-534 od MBI výkony motoru Avia 12Ydrs:
normální 478,075 kW (650 k),
přízemní po dobu 2 min 551,625 kW (750 k),
ve výši 3000 m po dobu 2 min 625,175 kW (850 k),
krátkodobý max. výkon 632,5 kW (860 k).
Výkon motoru Av-156 ve verzi 12Ybrs je v publikaci Atlas letadel 8 uveden prostě jen jako 632 kW. Výkonnost motorů je vůbec v literatuře uváděna většinou jen jednou hodnotou bez dalšího upřesnění, což (jak je zde patrno) asi nebude zrovna přesné. Takže bych to uzavřel tak Zdesko, že máme pravdu asi oba.

S tím prostým součtem hmotností tří motorů Rk-12 by se dalo taky polemizovat. Nebereš v úvahu, že dva motory byly původně umístěny blíže k těžišti než motor prostřední. Napadá mně, že by se to dalo přesně vypočítat, ale vyšlo by stejně určitě, že Av-156 je delší. Otázka ale zní: proč je až dosud uváděna délka Av-156 menší než Av-51, když se všichni shodujeme na tom, že to bylo naopak?

Re: Avia 51 and 156

PříspěvekNapsal: 18 črc 2010, 18:30
od zdesko
..máš Tomáši pravdu, kouknul jsem do tabulek a u Av 156 je uváděn jmenovitý výkon 632kW /860k.. :-k Ale i tak je mi divný, který ten motor vlastně AV-156 měla..? Němeček v textu píše, že to byl Avia-HS 12Ybrs..zatímco v tabulce uvádí typ Avia-HS 12Ydrs.. :-k Délku zde uvádí bohužel také naopak, než se jeví podle fotek... :-k

Re: Avia 51 and 156

PříspěvekNapsal: 28 črc 2010, 09:21
od Miško
Občas se někdo sekne, dejte na zdravej rozum... a oči taky...

Re: Avia 51 and 156

PříspěvekNapsal: 28 črc 2010, 09:29
od Miško
A jestli mě to někdy chytne tak ty motory - tedy ty typy hispánky najdu...

Re: Avia 51 and 156

PříspěvekNapsal: 25 lis 2011, 18:38
od Hurricane91
I am working with a designer who is building Flight Simulator models of the Avia 51 and 156. The photos and drawings in this thread have been most helpful in advancing the project. Many thanks. We would appreciate any assistence in finding additional photos and information about these aircraft. We are particularly interested in finding any photos of the cockpit and cabin interiors.
Thanks again.

John

The screenshots show the current status.
Avia 51 at Kunovice.jpg

Avia  156.jpg

Re: Avia 51 and 156

PříspěvekNapsal: 26 lis 2011, 10:08
od Tomáš Rusek
to Hurricane91: I'm sending to you the same photos by E-mail as I sent to rlucas earlier. The photos come from czech books and magazines. Unfortunately I don't know any picture of interior or cocpit. The screenshots look hopeful, but be careful about scenery - modern airfield Kunovice!?

to everybody: Nenajde se u někoho poklad ve formě fotek nebo nákresů interiérů těchto Avií?

Re: Avia 51 and 156

PříspěvekNapsal: 26 lis 2011, 17:56
od Hurricane91
Tomáš Rusek píše: to Hurricane91: I'm sending to you the same photos by E-mail...


Hello Tomas,
I received the wonderful photos. Many thanks. The photos will be very helpful in advancing the Avia project.

In regards to the above screenshots, they are from my installation of Microsoft Flight Simulator 2004 (FS9). I have an extended version called Golden Wings which reverts some of the scenery back to the 1920-30s. I have many add-on sceneries but unfortunately there does not seem to be many from the earlier periods. If you know of 1930's Czech scenery, please let me know.
Below is a new screenshot made available from the person painting the models.

Once again, thank you for your assistance, I appreciate your time and effort.

Regards,
John

Avia 156 paint.jpg

Re: Avia 51 and 156

PříspěvekNapsal: 08 úno 2012, 03:59
od Hurricane91
The AVIA 51 and 156 for Microsoft Flight Simulator 2004 and FSX has been completed. Our gratitude goes
out to Tomáš Rusek, and several other very helpful and interested Czech aircraft enthusiasts.

Project by Milton Shupe, Nigel Richards, Matt Wynn, "Oleboy" and John Smith with help from SOH members.
Features include functional virtual cockpits, two aircraft with nice flight models and features four custom
era panels in both English and Metric-based gauges, elegant cabin interiors, beautifully crafted exterior
textures. Custom engine sounds included. The Avia Av-56 and Av-57 are also under construction.

Many thanks for helping to restore the memory of these historic aircraft.

Best regards,
John

These aircraft are freeware models for Flight Simulator and can be downloded here;

FS 2004 version; http://www.sim-outhouse.com/sohforum...atid=6&id=5267

FSX version; http://www.sim-outhouse.com/sohforum...tid=33&id=5266