Stránka 5 z 63

Re: Avia B-534

PříspěvekNapsal: 19 lis 2009, 07:14
od Mirek glock Říha
:arrow: tady je neco k te "madarce"

Re: Avia B-534

PříspěvekNapsal: 19 lis 2009, 09:42
od zdesko
..v publikaci "AeroArchiv Avia B-534" od J.Vraného je nakreslená s červenou imatrikulací.. :-k Kluci,kteří se zaobírají papírovýma letadlama si jí udělali také s červenou imatrikulací (dokonce i bíle lemovanou)..ale podle fotek se zdá,že byla asi opravdu černá..

Re: Avia B-534

PříspěvekNapsal: 19 lis 2009, 09:51
od robes12
Na tohle éro se dělají i obtisky, v popisce je uvedeno, že 6 Avií napadlo pozemní jednotky a byly zahnány rojem Fiatů CR 32, dvě Avie sestřeleny a jedna pilotovaná Josefem Zacharem nouzově přistála. Pilot zajat a letadlo převezeno do tehdy již okupovaného Užhorodu a tam opraveno. Jsou tam tři verze, poslední z konce roku 1945. Zajímavé je že má civilní imatrikulaci a vojenské znaky :-k .


glock píše:Uz sem to nasel info - je v publikaci od MBI letoun Madari ukoristili 24.3.1939 nouzove s nim pristal s svob. Zachar ze 45 letky (byl zasazen pri utoku na madarske tanky) pilot byl zajat. Letoun dostal zbarveni bezne v madarskem letectvu cili to byly barvy podobne RLM ze sady 60 (nebo primo ony) pozdeji dostal civilni znacku HA-VAB (foto v publikaci AeroArchiv) a doslo k dalsi zmene camo tentokrat "na italsky zpusob"...Fota a bokorysy zitra z kanclu...

Re: Avia B-534

PříspěvekNapsal: 21 lis 2009, 14:54
od Josef Studený
Ještě poznámku k diskutovaným křídelním kulometům. Vše nasvědčuje tomu, že pokud byly vůbec osazeny, na letounech vydržely jen velmi krátkou dobu. Když se pokusíte přiřadil dostupné fotografie k jednotlivým kusovým číslům, dostanete velmi tristní výsledek. Já jsem našel jen B-534.7, 14, 17, 81 a 83. A to ještě u B-534.14 s určitým otazníkem, protože se jedná o snímek havarovaného stroje a kontejner s kulometem lze v té změti plechů spíše jen tušit /jde o smrtelnou havárii dne 10.12.1935 čet. Josefa Hrubého od 40.letky LP 4, který byl druhým mrtvým ve velmi dlouhé řadě letců, pro které se typ stal osudným, tím prvním byl pplk. Karel Boris Dragoun na B-534.1 – po 15ti otočkách vývrtky do země na letišti H.K. dne 17.9.1935 /. Poslední dvě kusová čísla jaksi neodpovídají zavedené teorii o osazení kulometů jen do strojů v.č. 2 až 47. Ing. Krumbach kdysi ve svém článku v L+K někdy v roce 1986 /Několik poznámek k tzv.sériím letounu B-534/, ve kterém vysvětluje proč není vhodné používat výraz I., II., III., IV.série, sice připouští možnost, že některé stroje i nad kusové číslo 47 byly osazeny křídelními kulomety, Ing. Vraný ve své první monografii na tento typ / AeroArchív 1991/ tuto možnost už neuvádí. V každém případě na fotografiích někdy od II.čtvrtletí r.1936 výše, už na žádném stroji křídelní kulomety nejsou.

Re: Avia B-534

PříspěvekNapsal: 26 lis 2009, 18:50
od Viliam
Este par slov ktej B-534, ktoru ukoristili madari. Masina padla do ruk madarskych vojakov pocas bojov tzv. Melej vojny, ked sa Madari snazili zabrat co najvecsiu cast uzemia Slovenska kratko po rozdeleni CSR a vzniku samostatneho Slovenska a s tichym suhlasom Nemecka podnikli utok na Slovensko. V osudny den vzlietli slovensky letci na utok proti pozemnym cielom - kolonam madarskej armady a celkom slusne ju "rozobrali" pomocou palubnych zbrani a bomb (svedcia o tom aj fotografie zhotovene po utokzu madarskymi fotoreportermi). Bohuzial dan za tento uspesny utok proti pozemnym jednotkam bola velka. Pripadla na vrub jak malej bojovej skusenosti stihacov tak absencii akejkolvek pancierovej ochrany lietadla B-534.Pilot Zachar sa po kratkej dobe vratil naspet k domoveskej letke v Spiskej Novej Vsi. V tomto obdobi mali vsetky stroje Slovenskeho letectva stale vysostne znaky a oznacenie lietadiel CSR a to sa nezmenilo az do druhej polovice augusta 1939. Paradoxne sa do Madarska dostala este jedna B-534, ked jej pilot zabludil ale po dvoch dnoch sa vratil aj s lietadlom na Slovensko v poriadku.

Re: Avia B-534

PříspěvekNapsal: 26 lis 2009, 18:56
od Viliam
Este par viet ku kamo B-534 v Madarsku. V pociatocnom obdobi mala masina povodny cs. marking iba s madarskymi "sipovymi znakmi" ale s vymontovanymi gulometmi a bez zameriavaca, bez trupoveho oznacenia ale uz s kresbami na ôbublinach" gulometov na trupe a s ostruhovym koleckom!(na rozdiel od kresieb z navodu ku dekalom).

Re: Avia B-534

PříspěvekNapsal: 29 lis 2009, 17:23
od zdesko
..v LaK..č.25-26 (dvojčíslo z r.1999) jsem našel v rámečkovém článečku,který byl vcelku o ničem a jmenoval se "Osmatřicátý"..(myšleno rok 1938)..tuhle větu..: "..Po celé délce Krkonoš přelétávaly stále Messerschmitty Bf-109. Vždy letěla stodevítka a za ní v menší výšce naše Avie B-534,které se stodevítka pomalu ztrácela z dohledu. Od kluků z letňanské Avie jsme věděli,že objíždí všechna polní letiště s B-534kami a seřizují vstřikovací čerpadla na jejich motorech na dvojnásobek . Ale málo platné,rychlostí se stodevítkám ani po tomto vylepšení rovnat nemohly." Konec citátu.. Rozumíte někdo tomu..? Jaký to čerpadlo je v textu myšleno..? Hispána byla přeci karburátorová..?!?! :-k Není tím spíš myšlený kompresor a jeho zvýšení plnicího tlaku..? A co pak takto překomprinovaný motor mohl vydržet..? :x

Re: Avia B-534

PříspěvekNapsal: 29 lis 2009, 17:24
od Lonestar
robes12 píše:Na tohle éro se dělají i obtisky

to je ve čtvrtce nebo 72?

Re: Avia B-534

PříspěvekNapsal: 29 lis 2009, 21:17
od robes12
Dělají se obě měřítka.
Lonestar píše:
robes12 píše:Na tohle éro se dělají i obtisky

to je ve čtvrtce nebo 72?

Re: Avia B-534

PříspěvekNapsal: 06 pro 2009, 10:59
od Josef Studený
Když tady o pár příspěvků výše „zdesko“ diskutoval o barvě „přístupových panelů“ na horní straně spodního křídla a mj. psal o možné bílé barvě, viděl jsem to skepticky. Pak mě napadlo zkusit vyzvětšovat tento detail na nějaké fotografii. A ejhle! To nevypadá na plech. Ten bych snad nevylučoval pod vrchním materiálem /kvůli zpevnění, aby to nějaká těžší váha neprošlápla/, ale ten světlý panel je nejspíše z nějaké hrubé tkaniny, či spíše pleteniny. Tak asi 2 uzly na 1 cm. Ono je to logické. Pokud měl někdo z obsluhy, ať už zbrojíř při obsluze kulometů nebo mechanik při plnění nádrží palivem /hrdlo spádové nádrže, umístěné nahoře na trupu pod baldachýnovými vzpěrami většinou autoři výkresů a tím spíše výrobci modelů povětšinou ignorují – čest výjimkám/ vstoupit v tehdy běžných pracovních botách, navíc erárem opatřených patřičnými cvočky /kvůli výdrži/ a nerozbít si přitom hubu, tak to plech prostě být nemůže. Proto se také na snímcích z provozu na těch kobercích tak dobře vyjímá zažraná špína /bláto, olej atd./, která dost dobře prostě odstranit nešla.
A stejným „protiskluzovým“ materiálem pak byly pokryty i vrcholy aerodynamických krytů kol podvozku /vždy po dvou oddělených kusech kvůli bezproblémovému rozepnutí krytů/. On totiž pozemní personál ty bačkory používal také jako stupačky či spíše schůdky.
Závěrem lze tedy konstatovat, že stříbrná barva, kterou se všechny tyto detaily už po desetiletí ztvárňují na barevných malůvkách, asi nebude až tak úplně košer.

Re: Avia B-534

PříspěvekNapsal: 06 pro 2009, 11:48
od zdesko
No,zaplaťpánbu za tuhle fotku..! Já už na těchto dvou fotkách (příloha) viděl,že to není plech protože to kopíruje dost okatě žebra..ale už jsem to nechtěl rozviřovat. S argumenty a vysvětlovýním od ostatních jsem nesouhlasil,leč přesvědčit je nebylo v mých silách. Neměl jsem dostatečný důkaz. Tohle už důkaz je..! A parádní..! ;-I Na Tvé fotce Josefe je dokonce vidět nejen jakési ocvočkování kolem dokola,ale i to,že je ten obdélník kolem dokola obšitý.. :wink: Jenom ten smysl tohoto "malého světlého území" mi i nadále uniká.. :-k Asi jo..asi se sem mohlo šlapat..ale je to proklatě malinký..! Snad jen,že to nebylo určený ke šlapání,ale k "odkládání"..třeba právě té konve s olejem a podobně.. Když už bylo té práce na křídle víc a pozemní personál byl nucen se kolem trupu pohybovat i po křídle,tak se přes křídlo..(a to už jsem jednou říkal) natáhla dřevěná rohožka. To mám v kompu znázorněno bohužel jen na kitu,ale fotka skutečného letounu s touto rohožkou na křídle existuje..!

Re: Avia B-534

PříspěvekNapsal: 06 pro 2009, 12:09
od zdesko
..o ploškách na bačkorách jsem byl doposud přesvědčený,že vidím nenatřený (nerez..?) plech.. :-k Ovšem začínám věřit,že má Josef pravdu a že jde o stejný materiál,jako na tom křídle.. :arrow: Josefe díky,že ses nenechal odradit a že sis dal práci s tím zkoumáním,které bylo pro ostatní víceméně vyřešené..

Re: Avia B-534

PříspěvekNapsal: 06 pro 2009, 15:03
od Josef Studený
zdesko píše:..o ploškách na bačkorách jsem byl doposud přesvědčený,že vidím nenatřený (nerez..?) plech.. :-k Ovšem začínám věřit,že má Josef pravdu a že jde o stejný materiál,jako na tom křídle.. :arrow: Josefe díky,že ses nenechal odradit a že sis dal práci s tím zkoumáním,které bylo pro ostatní víceméně vyřešené..

Já jsem sem chtěl dát prakticky stejný detail /ovšem z originální fotografie/, ale přestože lupou na ní strukturu vidím, po naskenování na mém mizerném skeneru se to, bohužel, ztratí.

Re: Avia B-534

PříspěvekNapsal: 06 pro 2009, 15:28
od zdesko
..no,myslím,že Ti to skenuje líp,než mě.. ;-I ..teď ještě jakou to teda vlastně mělo barvu..? Porovnáváním světelné jasnosti třeba s bílou na znacích,nebo útvarových obdélníčkách (prázdných) si myslím,že by to mohla být bílá barva.. :?: Na křídlech ty obdélníčky prostě svítí z každého úhlu pohledu a to i když už jsou "jeté"... :-k

Re: Avia B-534

PříspěvekNapsal: 06 pro 2009, 16:06
od Josef Studený
Bohužel, na barvu těch sporných ploch můžeme jen hádat. Nic čistě bílého, nějaký přírodní materiál, něco jako pytlovina. Bělavá, špinavě bílá nebo tak nějak.
Jak to dopadlo s čistotou nejspíše ještě před prvním startem viz. přiložený snímek někdy z konce roku 1935, resp. jeho detail. Stroje před záletem prošly motorovkou a nástřelem kulometů, pak šly teprve do vzduchu.
chodníky.jpg
Trojka.jpg