Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo 1918 - 1939
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Avia B-534

Odeslat odpověď
Příspěvků: 967 • Stránka 24 z 65 • 1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 65
  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod zdesko » 09 črc 2010, 09:25

..chlapi díky..to je tak,když čumím na monitor bez brejlí..! #-o Takže jsem zmatlal dohromady dvě éra.. :? Jasně,že to horní je B-634 ve své nejpůvodnější podobě ještě s nízkotlakýma pneumatikama. Později dostala standartní vysokotlaké, jako měly B-534..takže jde jen o to druhé letadlo, kde mě zmátnul ten samonosný podvozek.. Takže snad by to mohl být druhý (předváděcí) prototyp, ale ani Němeček se nezmiňuje o tom, že by měl mít samonosný podvozek.. :-k Píše jen..: "..byl technologicky i aerodynamicky dokonalejší, dostal například snímatelný kryt pilotní kabiny, aerodynamické kryty kol, chladič byl zakapotován tak, že poněkud vyčníval před podvozkové nohy, změnila se poloha vstupu vzduchu k olejovému chladiči aj." Pak je tu ještě zmíňka o tom, že měl jen dva kulomety a víc nic..(kromě nastínění joho životopisu do jeho rozbití) Jenže ve fotografické příloze je za předváděcí prototyp označen tento letoun (viz foto u příspěvku 9:45 AM) s normálním podvozkem a je na něm vidět i ten prodloužený tunel chladiče.. :-k Takže v podstatě o tomto letadle se samonosným podvozkem v knize není ani slovo.. :arrow:
Naposledy upravil zdesko dne 10 črc 2010, 11:05, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Mirek glock Říha » 09 črc 2010, 09:39

Ahoj nechci nejak rejpat ale ta 534 na te fotce nema samonosnej podvozek. Ma uplne standardni usporadni vzper jako jine 534... :-k
Ptejte se na co chcete, já na co chci odpovím.
Uživatelský avatar
Mirek glock Říha
 
Příspěvky: 17889
Registrován: 22 črc 2004, 08:14
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod mitte » 09 črc 2010, 09:44

No, ta dolní fotografie od Zdeska je zajímavá, prvně jsem si těch chybějících zadních podvozkových vzpěr ani nevšiml. Nicméně já bych to viděl na prostou (a sprostou :o ) retuš. Samonosný podvozek se pokud vím na prototypech nezkoušel. A tohle je druhý prototyp na celkem známé fotografii.
Naposledy upravil mitte dne 09 črc 2010, 09:46, celkově upraveno 1
Hotovo 1/72 2025:
Leopard 2A4 (Trumpeteer - mizerný model!), Praga Škoda L (Peewit)


Hotovo 1/72 2024:
2x S-199 (Eduard), 9K72 / SS-1B SCUD-B (Revell), Blenheim IF (Airfix), CB-36 (Tamiya), LT-40 (Attack), LT-35 (FtF), OA-30, (FTF), CS-199 (Eduard), B-36 (Hasegawa), S-92 (Revell)
mitte
 
Příspěvky: 619
Registrován: 19 črc 2005, 08:44
Bydliště: Tábor
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod zdesko » 09 črc 2010, 09:45

Glocku, no,vždyť..! Však o tom celou dobu mluvím..o téhle píše Němeček v knize,jako o druhém prototypu,ale co je tady to éro se samonosným podvozkem..? No už to vím.. :-D ..už jsem to našel.. :arrow: B-534 se samonosným podvozkem byla vystavována v roce 1934 na aerosalónu v Paříži, ale měla to být jen nelétající maketa. Některé prvky pak byly využity v roce 1936 při konstrukci prototypu B-634.. Tak si to k té fotce doplňte.. :grin: EDIT-Pro porovnání dávám obě éra pod sebe..a ono fakt..! Je to jen retuš..!! Takže nic nedoplňovat..! #-o Já se z těch fotek picnu..! :?
Přílohy
Avia B-534-0 (2nd prototype)_01.jpg
FM_negativ_02_169_m.jpg
Naposledy upravil zdesko dne 09 črc 2010, 09:52, celkově upraveno 3
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod mitte » 09 črc 2010, 09:48

Ne Zdesko, ta nelétající maketa vypadala jinak. Je dokonce někde v Němečkovi zachycena. Doplněno - konkrétně v druhém vydání 1. díl ke konci foto přílohy - tedy ne mezi Aviemi, ale v pár posledních fotkách letadel, které doplnili asi krátce před vydáním.
Naposledy upravil mitte dne 09 črc 2010, 09:57, celkově upraveno 1
Hotovo 1/72 2025:
Leopard 2A4 (Trumpeteer - mizerný model!), Praga Škoda L (Peewit)


Hotovo 1/72 2024:
2x S-199 (Eduard), 9K72 / SS-1B SCUD-B (Revell), Blenheim IF (Airfix), CB-36 (Tamiya), LT-40 (Attack), LT-35 (FtF), OA-30, (FTF), CS-199 (Eduard), B-36 (Hasegawa), S-92 (Revell)
mitte
 
Příspěvky: 619
Registrován: 19 črc 2005, 08:44
Bydliště: Tábor
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod zdesko » 09 črc 2010, 09:54

..jj už jsem se opravil..máš pravdu,že je to jedna a ta samá fotka 2. prototypu.. [-o< V Němečkovi,ale ta "pařížanka" není..je tam jen fotka B-634.. :arrow:
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Josef Studený » 09 črc 2010, 16:04

To, co bylo v Le Bourget a je, jak správně uvádí Mirek Tebich, na jednom snímku v závěru fotografické přílohy I.dílu Němečka, byl zcela určitě druhý prototyp, tedy B-534.II. Tento stroj je zachycen na několika sériích perfektních továrních fotografií a díky řadě zcela atypických detailů, které žádný jiný stroj neměl, je zcela nezaměnitelný. Létal s několika motory /vždy originály Hispano Suiza/ a různými vrtulemi. Letoun na snímcích z Paříže je zcela totožný s jedinou výjimkou a tou je právě ten krásný samonosný podvozek. Vylučuji však rok 1934. Za pětistovkou totiž stojí Av-51.2 s imatrikulací OK-ABW a ta mašina v roce 1934 na jaře, ještě nebyla /první let až 22.2.1935/. Také B-534.II pro rok 1934 nesedí. Kovovou vrtuli Letov HD, se kterou je zachycen na snímcích z Paříže, dostal totiž poprvé až při opravě po havárii Cyrila Novotného /16.7.1934 u osady Nechyby na Sázavě, při opětovném startu po nouzovém přistání, při návratu z předvádění v Jugoslávii/. První let s touto vrtulí byl až 14.3.1935 /zálet Václav Kočí cca měsíc před svojí smrtí na Av-156/ a stroj s ní létal do července 1935.
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod zdesko » 09 črc 2010, 20:32

..mám vydání němečkovi knihy "Československá letadla" ještě z roku 1958. Tehdy vyšla jako jedna kniha a zde se píše..: "Na mezinárodních leteckých výstavách v druhé polovině třicátých let reprezentovala Avii zvlášť upravená stíhačka B-534 se zdokonaleným podvozkem o jednoduchých samonosných nohách a kapotovaných kolech. Toto zlepšení bylo náběhem k vytvoření další modifikace,...Avie B-634.." Mám i "modernizované vydání této knihy, která byla v roce 1983 vydána jako první díl dvoudílného komplexu o československých letadlech..a tady se píše, že letoun se samonosnýma nohama byl vystaven v Paříži v roce 1934..tedy dříve,než v druhé polovině třicátých let, jak se psalo v roce 1958..ale nebyl to létající stroj, ale jen maketa ve skutečné velikosti..!.. a co se týká druhého prototypu Avie 51, tak ten byl dle stejné knihy opravdu vystaven v Paříži už v roce 1934..a zalétáván byl opravdu až po tom..tedy v roce 1935 (nalétal pouhých 6,5hodiny)..(a tu vystavenou B-534 už jsem taky "slavnostně" v Němečkovi našel... #-o )
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod zdesko » 09 črc 2010, 20:47

Josef Studený píše: ...Také B-534.II pro rok 1934 nesedí. Kovovou vrtuli Letov HD, se kterou je zachycen na snímcích z Paříže, dostal totiž poprvé až při opravě po havárii Cyrila Novotného /16.7.1934 u osady Nechyby na Sázavě, při opětovném startu po nouzovém přistání, při návratu z předvádění v Jugoslávii/. První let s touto vrtulí byl až 14.3.1935 /zálet Václav Kočí cca měsíc před svojí smrtí na Av-156/ a stroj s ní létal do července 1935.



..o téhle fotce se píše,, že je z roku 1933.. :-k
Přílohy
Avia B-534-0 (2nd prototype)_03.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod mitte » 10 črc 2010, 08:20

No, to se nám to tedy krásně zamotává. To, že by "to samonosné" v Paříži měl být druhý prototyp mě tedy překvapilo dost. Jsou Josefe dostupné případně i další fotografie z té Paříže?

K Němečkovi - on v prvním vydání píše místy takové věci, které se později ukázaly jako blbost a některé z nich v druhém vydání už vynechal či přímo popřel, takže knihu prvního vydání doporučuji brát už jen jako soubor fotek. Některé jsou lepší než ve druhém vydání.
Hotovo 1/72 2025:
Leopard 2A4 (Trumpeteer - mizerný model!), Praga Škoda L (Peewit)


Hotovo 1/72 2024:
2x S-199 (Eduard), 9K72 / SS-1B SCUD-B (Revell), Blenheim IF (Airfix), CB-36 (Tamiya), LT-40 (Attack), LT-35 (FtF), OA-30, (FTF), CS-199 (Eduard), B-36 (Hasegawa), S-92 (Revell)
mitte
 
Příspěvky: 619
Registrován: 19 črc 2005, 08:44
Bydliště: Tábor
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Josef Studený » 10 črc 2010, 10:30

Kdybychom si byli jisti, jestli se už tehdy, konal aerosalon v Le Bourget ve dvouletých cyklech jako teď a v jakých přesně termínech se v příslušných letech konal, posunuli bychom se dál.
V každém případě má stroj v Paříži tyto detaily shodné s druhým prototypem, které se na žádné další /!!!/pětistovce nevyskytují:
osobitý „bočně přetahovací“ překryt kabiny
zvláštně kapotovaný tunelový chladič /především příď/
statické vyvážení křidélek závažími na ramenech visících pod horním křídlem
dvojici venturek na pravé straně trupu za /!!!/ kabinou
výsostné znaky jen na křídlech
atypicky velký firemní znak na kýlovce /odlišně umístěný od prvního prototypu/
Od druhého prototypu, tak jak je známý z řady snímků, se liší opravdu jen tím podvozkem. S vrtulí Letov, kterou má na snímcích z Paříže, sice v roce 1934 nikdy nelétal, ale jistě, přehození vrtule byla otázka max. desítek minut. Firemní kniha letů to velmi často dokazuje.
Kromě toho Němečkova snímku mám z Paříže další dva obrázky /plus tovární, ale značně retušovanou fotku stroje, takže je to o ničem/. Příležitostně naskenuji a hodím sem.
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Pavel Klouček » 11 črc 2010, 20:26

Pepo ohledně pařížských aerosalonů je poměrně jasno, stačí nahlédnout např. do archivu časopisu Flight. Aerosalony se konaly opravdu každý sudý rok, a to v listopadu, v roce 1934 salon začínal 16.11.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Mirek glock Říha » 12 črc 2010, 06:58

A opět jedna 534 (od LW)
Přílohy
534_08x20.JPG
Ptejte se na co chcete, já na co chci odpovím.
Uživatelský avatar
Mirek glock Říha
 
Příspěvky: 17889
Registrován: 22 črc 2004, 08:14
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Josef Studený » 12 črc 2010, 10:29

Pavel Klouček píše:Pepo ohledně pařížských aerosalonů je poměrně jasno, stačí nahlédnout např. do archivu časopisu Flight. Aerosalony se konaly opravdu každý sudý rok, a to v listopadu, v roce 1934 salon začínal 16.11.

Pavle, výborně! Jsi jednička /ale doopravdy, ne jak ukazoval Topol Kalouskovi/! Tak až listopad. A mně bylo divné, proč mají ti návštěvníci na snímku na sobě dlouhé kabáty. Pak souhlasí i ta Av-51.2. Skutečně tam šla ještě před záletem. Do Paříže musely být obě mašiny transportovány v rozmontovaném stavu po železnici. Před termínem, v termínu ani krátce po aerosalonu nemají stroje žádné letové aktivity.
Zůstává záhadou, proč je druhý prototyp označován někdy B-534.2 a někdy B-534.II /pokud nebyly dokonce dva/. V knize letů se to totiž pořád mixuje a ani uváděná čísla motorů v tom neudělají jasno /střídají se nejméně čtyři, vždy originály HS/. Vrtulí je ještě víc – Ratier, Hochfeld, Wats, Schwartz a dva různé Letovy. A v létě 1935 se k tomu přidává další B-534.2, tentokrát asi 1.sériový. Prase aby se v tom vyznalo.
Přílohy
LeBourget.3.jpg
LeBourget.2.jpg
LeBourget.1.jpg
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod zdesko » 12 črc 2010, 10:51

..to kroužkování na kuželu je teda něco..! :shock: Ale mám dotaz..podle literatury byly oba prototypy rozbité při haváriích. Z příspěvků zde jsem pochopil, že druhý prototyp byl znova zprovozněn. Ale co první prototyp..? Ten šel do šrotu..? A ještě jedna věc. U Avie bylo do postavení B-534 zvykem, že měla v záloze, něco, co dokázalo nějak poškozený prototyp ihned zastoupit. Třeba jen proto, aby mělo co MNO "očumovat"..u B-534 nic..? Jen dva prototypy, které oba havarovaly a pak hned začala seriovka..? :-k
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 967 • Stránka 24 z 65 • 1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 65

Zpět na Československé letectvo 1918 - 1939

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY