Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo 1918 - 1939
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Avia BH.11

Odeslat odpověď
Příspěvků: 157 • Stránka 3 z 11 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11
  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH.11

Příspěvekod Pavel Klouček » 30 lis 2014, 17:49

Na AZJ existuje taky tahle fotka s popiskou, těžko říct co říká, snad že jde o BH10.5? Co ale znamená to 22 netuším.
Přílohy
azj bh10.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH.11

Příspěvekod zbyna » 30 lis 2014, 20:25

Díky všem za reakce a obrázky. O plzeňské BH-10 jsem neměl tušení...

Hned si dovolím využít příležitost a požádat zda někdo nemá obrázky moravských "bosiček" - olomoucké OK-LAS, zlínské OK-LEZ a brněnské OK-MOD.
zbyna
 
Příspěvky: 407
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH.11

Příspěvekod Pavel Klouček » 30 lis 2014, 21:24

Bohužel na tyhle tři kousky nemůžu sloužit, mám jen pár fotek na pražskou OK-LIM. Ty BH-10 jsou vůbec téma samo o sobě, z těch tří se do rejstříku probojovala jen poslední, tj. OK-MOD. Nevím jestli to stíhali tak rychle štípat, že to zrušili dřív než zapsali nebo co ...
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH.11

Příspěvekod zbyna » 05 led 2015, 22:16

Tak jsem našel aspoň dvě moravské bosičky. Ta zlínská OK-LEZ je bohužel až po smrtelné nehodě mladého Vladimíra Nováka v červnu 1935 ve Kbelích.

BH-10 OK-LEZ.jpg

BH-10 OK-MOD.jpg

Ještě jsem si udělal přehled civilních bosek a prosím, zda někdo nemá obrázky některé z těch vyznačených červeně.
List BH-9.jpg

List BH-10.jpg

List BH-11.jpg

List Bk-11.jpg

Naposledy upravil zbyna dne 28 srp 2016, 20:54, celkově upraveno 3
zbyna
 
Příspěvky: 407
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH.11

Příspěvekod Michal Dub » 05 led 2015, 23:05

U těch B-10 ti chybí tři stroje, podívej se na čísla zápisů 30 (L-BONO), 38 (L-BONE) a hlavně 449 (OK-ASZ). OK-LIM zřejmě nebyla B-10.15. O tu fotku OK-LEZ bych měl (v lepší = publikovatelné kvalitě) zájem.
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2152
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH.11

Příspěvekod Pavel Klouček » 06 led 2015, 09:21

No ono tam toho chybí víc, prakticky kromě aeroklubové OK-ASZ všechny tovární mašiny. U BH-9 to jsou L-BONF (OLZ č.48), L-BONG (52), L-BONP/OK-ONP (92), L-BONT (v rejstříku není, ale doložena fotkami). U BH-10 už vyjmenoval Michal. Co se BH-11 týká, tak nejdřív tři poznámky: OK-ESA nemá uvedeno výrobní číslo v rejstříku, tak nevím podle čeho je ta jednička. Každopádně bych na ní měl mít v počítači fotku, večer se kouknu. OK-LES byla označována jako BH-11 Speciál a LIQ jako BH-11A Antilopa. no a co se chybějících kousků týká, tak L-BONB (32), L-BONH (53), L-BONS/OK-ONS (101), L-BONU/OK-ONU (121), L-BONM/OK-ONM (120), BH-11B L-BABG (157), BH-11B L-BABH/OK-ABH (156), BH-11C L-BONI (62), BH-11C L-BONK (63), Bk-11 L-BUIA/OK-UIA (119).
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH.11

Příspěvekod Pavel Klouček » 06 led 2015, 21:45

Tak jsem pohledal tu fotku OK-ESA. Je to retušovaná příšernost z alba pro děti vydávaného MLL, ale je. Vypadá to, že byla upravovaná pro vyšší rychlosti (snížený hrb za kabinou atd.)
Přílohy
ESA.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH.11

Příspěvekod zbyna » 07 led 2015, 00:02

Díky Pavle za obrázek, je zajímavý. Připadá mi to jako Antilopa BH-11B (BABG/BABH) - je vidět snížený hřbet, zaoblené konce křídla, vyšší, užší směrovka a zdá se mi, že i lomená osu podvozku.

Lepší obrázek OK-LEZ Michale bohužel nemám. Tohle je jen náhled z webu z aukce fotografií.

Díky oběma za doplnění seznamu. Tabulky jsem opravil, ty tovární jsem tam původně nechtěl dávat, ale nakonec jsem je taky přidal.
Jak se na ten seznam dívám, tak jsem ještě nenarazil na žádnou slovenskou bosku.

Je možné, že L-BONP a OK-IPF je tatáž mašina? Podle rejstřiku mají stejné výrobní číslo, podle Němečka nee.

V L+K je ještě zmínka o Bk-11.17, kterou zakoupil pan Pech a létal s ní v Olomouci. Nosila nějakou imatrikulaci?
zbyna
 
Příspěvky: 407
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH.11

Příspěvekod Michal Dub » 07 led 2015, 07:51

zbyna píše:Lepší obrázek OK-LEZ Michale bohužel nemám. Tohle je jen náhled z webu z aukce fotografií.


Škoda. Když jsme u těch náhledů, tohle bylo taky na našem aukru jako album, ale cena pro mě nepříznivá, chtěl jsem jen pár foto:

DSC04479-1.jpg
DSC04437-1.jpg
DSC04439-1.jpg

Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2152
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH.11

Příspěvekod Pavel Klouček » 07 led 2015, 09:02

zbyna píše:Díky oběma za doplnění seznamu. Tabulky jsem opravil, ty tovární jsem tam původně nechtěl dávat, ale nakonec jsem je taky přidal.
Jak se na ten seznam dívám, tak jsem ještě nenarazil na žádnou slovenskou bosku.

V L+K je ještě zmínka o Bk-11.17, kterou zakoupil pan Pech a létal s ní v Olomouci. Nosila nějakou imatrikulaci?


No nevím, ale kde podle tebe leží Bratislava, Košice, Piešťany? :lol: Co se týká té olomoucké, klidně imatrikulaci nést i mohla, ono když projdeš seznam, tak několik fotograficky doložených mašin v rejstříku vůbec nefigurovalo, některé se asi stihly rozštípat dřív než k tomu došlo (ty jednoplošníky tenkrát odkojencům z Branďáků moc neseděly).
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH.11

Příspěvekod Pavel Klouček » 07 led 2015, 09:32

A ještě pár poznámek k tabulkám: u BH-9 by L-BONG a OK-VAN mohlo být totéž letadlo, datumově se nekříží, BH-10 L-BONO šla k armádě a létala s kódem c156, nevím proč máš u výrobního čísla OK-LIM ten otazník, v rejstříku je jasná patnáctka. K BH-11 L-BONB ti chybí ještě imatrikulace L-BONU, kterou obdržela po opravě po havárii v roce 1928, foto na ní s touhle imatrikulací je v L+K 1977/3, pak následovalo to OK-ONU z rejstříku. Shoda výrobních čísel u L-BONS/OK-ONS a OK-AVM mě vede k myšlence, že AVM by mohla být spíše Bk-11, podobně jako AVV a AVZ. Pak by mohla čísla být stejná (podobně jako BH-11.18 BONK/IZZ a Bk-11.18 AVZ). OK-LIQ byla BH-11A.

Jinak když koukám na ty přehledy, tak mi přijde, že vzniká podobný problém u výrobních čísel, jako třeba u poválečných Bas a Trenerů. Míchají se asi tovární čísla (většinou ta třímístná, snad celkové číslování mašin od počátku továrny bez rozlišení typů?) a armádní. Protože armádní čísla dostával každý typ v extra řadě, dochází právě k těm křížením třeba u BH a Bk jedenáctek.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH.11

Příspěvekod zbyna » 07 led 2015, 22:28

Myslím, že jsem na žádnou slovenskou bosku neviděl obrázek.

Výrobní číslo 15 OK-LIM zpochybnil v příspěvku Michal Dub.
Pan Kudlička spojil L-BONS a OK-AVM. Jestli ale platí, že L-BONS skončila v roce 1929 ve Švýcarsku, tak to nebude možné. Otázkou je ale taky její nová imatrikulace OK-ONS, když už byla v cizině.
Co říkáte na možnost, že ta OK-ESA je opravdu jedna z antilop B? I na tom Michalově obrázku mi tak připadá.
zbyna
 
Příspěvky: 407
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH.11

Příspěvekod Pavel Klouček » 08 led 2015, 08:46

Pan Kudlička co se týká Bosek pomotal co se dalo. Spojil taky L-BONK s OK-AVZ, i když každý návštěvník Kbel ví, že BONK pokračovala jako OK-IZZ do Plzně. Je si svých chyb vědom a přiznává je. Tyhle nesmysly vznikají právě tím křížením čísel pro BH a Bk a nedůslednými zápisy, kdy to tehdy zase tak dramaticky nerozlišovali, byla to prostě většinou B.11 a hotovo. Jestli některé z těch továrních mašin nesly po imatrikulaci L-Bxxx i OK- je otázka. Rejstřík se totiž začal oficiálně psát až později a v jeho úvodu je dost chaos, některé stroje chybí, některé jsou zapsány až několik let po jejich zničení ... Antilopa L-BONM asi taky nenesla registraci OK-ONM, když ji rozštípali už 6.10.1928 v Bednodemjansku nedaleko Moskvy, ale v rejstříku tak zapsaná je. Vymazána byla totiž až v roce 1931, takže papírově jí někdo imatrikulaci asi změnil. Jako OK-ESA by mi teoreticky nejspíše vycházela L-BABH, BABG totiž byla vymazána o měsíc dřív a nedostala imatrikulaci OK-, takže bych skoro tipoval, že se nedožila. BABH pak fabrika vymazala ve stejný den jako hromadně i další kusy, z nichž některé šly do aeroklubů (viz právě BONK). Problém ale je, že podle rejstříku byla ESA zapsána už v roce 1930, takže se termínově kříží. Nemohl si ten německý spolek objednat vlastní Antilopu?
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH.11

Příspěvekod Josef Studený » 10 led 2015, 15:35

Pavel Klouček píše:BH-10 L-BONO šla k armádě a létala s kódem c156, nevím proč máš u výrobního čísla OK-LIM ten otazník, v rejstříku je jasná patnáctka.

Pavle, děláš v tom trochu to … /jak se to řekne slušně, veřejný dům?/. OK-LIM nemohla být, jak správně uvedl Michal, který se o to z vrozené skromnosti už dál neboxoval, B-10.15, i kdyby byla pod tímto číslem uvedena v rejstříku ještě třeba osmapadesátkrát! BH-10 alias B-10, byly vyráběny ve dvou sériích. Vojáci, u kterých nakonec všechny stroje vč.prototypů skončily a pak teprve po čase, když přežily, byly předány civilům, si je označovali B-10.1 až 10 a B-10.11 až 21 /to poslední číslo měl kupodivu vlastně prototyp druhé série s fiktivním kusovým číslem 367, který nakonec také skončil u vojáků, ostatně kdo jiný by tak dobře a ochotně platil, že?/. Letouny těchto dvou sérií se od sebe nezaměnitelně lišily. Kromě detailů, z fotografií těžko zjistitelných, jako třeba jiná délka trupu, odlišná verze motoru /druhá série již měla motory s dvojitými magnety a tedy i se zdvojeným počtem svíček/, to jsou další detaily, mj. zcela odlišné provedení větrného štítku /pokud nebyl u havarovaného letounu vyměněn zničený za starší kousek ze zrušeného stroje/, to pak jsou dva markanty, které se přehlédnout nedají. Je to výrazně odlišná velikost motorové přepážky a tedy i zcela jiný tvar přídě trupu a u druhé série také výztužná lišta, vedená středem boku trupu od přídě až po ocas. A jen letmým pohledem na kterékoliv foto stroje OK-LIM lze zjistit, že je to jednoznačně prvosériová záležitost. Ostatně, skutečný B-10.15 sloužil v době, kdy byl OK-LIM zapsán do rejstříku /16.6.1933/. stále v armádě a 16.10.1934 s ním havaroval na letišti Brno příslušník 83.letky LP 5, rtn.Jan Kuhl.
L-BONO /B-10.4/ nešla k armádě, protože u ní vždycky byla a tu civilní imatrikulaci dostala přes vojenskou kamufláž kvůli Hamšíkově rekordnímu letu do zahraničí. Neměla označení c156, to dostal B-10.18 poté, co byl v dílnách VLU znovu uveden do stavu využitelného k výcviku /poskládáním z nadbytečných dílů zbylých po havarovaných strojích/, když byl před tím půjčen pro úpravy křídel, navržených profesorem Hockem. Na smrtelnou havárii pilotního žáka Josefa Klatky s tímto strojem dne 16.5.1930, je spousta fotek.
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH.11

Příspěvekod Pavel Klouček » 10 led 2015, 16:38

OK, Pepo moc díky za upřesnění a usměrnění, občas potřebuju výchovnou za ucho :D . Čerpal jsem evidentně z ne přiliš hodnověrných zdrojů. Když na ty fotky koukám, tak ten rozdílný předek vidím. Koukám, že i AZJ s neurčeným výrobním číslem je z první série. A napadá mě další teorie. Na té mé fotce je vepsáno B10.5.22 a když se podívám na L-BONO, která je B10.4-421, není tedy AZJ ve skutečnosti B10.5-422?
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 157 • Stránka 3 z 11 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11

Zpět na Československé letectvo 1918 - 1939

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY