Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo 1918 - 1939
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Odeslat odpověď
Příspěvků: 32 • Stránka 2 z 3 • 1, 2, 3
  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 11 led 2022, 18:36

Dávám ti Luboši plně za pravdu, podle čelního štítku a barvy kol je na čelním pohledu B.10.11. Od osmnáctky jsem odstranil, zítra přihodím k jedenáctce, teď nemám disk u sebe. Proto mám tenhle postup rád, víc očí, víc postřehů a pak se mnohé dá vychytat.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 18 led 2022, 11:35

Opět doplněno zejména díky archivu pana Josefa Václavíka, za což mu patří můj velký dík.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 23 led 2022, 14:29

Tak když se nám tak pěkně rozjely ty závodní mašiny u první série, zkusíme to i zde. BH desítky se krom závodu o cenu prezidenta republiky v roce 1924, kde oba stroje patřily do první série a povedlo se je přiřadit, také ročníků 1925 a 1926. V roce 1925 kategorii A letadel s motory do 100 ks vyhrál kpt. Hamšík, druhý byl rtm. Janhuber, třetí rtm. Bartoš (zde se ale dobový tisk nemůže dohodnout, jestli sedlal BH-10 nebo BH-11). V roce 1926 pak ve stejné kategorii obsadily bednu jenom desítky - 1. místo rtm. Landa, 2. místo štkpt. Svidenský a 3. místo kpt. Topič.

Se startovním číslem 3 je tovární závodní speciál BH-10R se zmenšeným rozpětím o půl metru a dalšími aerodynamickými úpravami. Stroj je někdy uváděn jako vítězná mašina ročníku 1925 a sedlal ho tovární pilot Václav Bican. Bican opravdu dosáhl nejvyšší rychlosti na trati, ale pro nesprávný průlet trati byl diskvalifikován. Startovní číslo 9 by měla být Hamšíkova opravdu vítězná mašina s podobnými aerodynamickými úpravami (chybí pylon), ale snad původními křídly.
Přílohy
závod 3.jpg
závod 3b.jpg
závod 3c.jpg
závod 5.jpg
závod9 Hamšík 1925.jpg
závod9.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Příspěvekod jenda58 » 23 led 2022, 15:37

Jestli mě nešálí zrak, tak 1. přepážku měla 1. série oválnou a 2. série hranatou? Zajímavé, že prototyp (.21) vypadá na přestavbu s hranatou přepážkou.
Zvláštní, že u 1. série se nepíše o prototypu (musím nahlédnout do JLHS).
Tak prototyp BH-10 byl zalétán 3. ledna 1924 pilotem Fritschem.
jenda58
 
Příspěvky: 5933
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 23 led 2022, 17:15

Nešálí, vývoj šel podobně jako u dvojmístných, tj. první série oválná, druhá dole hranatá, vršek do oblouku. Prototyp byl kus s výrobním číslem 21, který zřejmě postupně podstupoval vývoj a ven z fabriky pak odešel v podobě druhé série.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Příspěvekod Michal Dub » 23 led 2022, 19:46

K záletům prototypů trošku osvěty z mého šuplíku:

Ve starších monografiích se objevuje informace, že prototyp letounu Avia B-10 poprvé zvedl do vzduchu tovární pilot Karl Fritsch dne 3. ledna 1924, nicméně kniha letů továrny Avia uvádí první let již 22. prosince 1923 s pilotem Zdeňkem Lhotou (označen jako B.10, zalétávací let 10 min) a další let teprve 9. ledna 1924 s pilotem Fritschem (B.10.1, zkušební let 10 min). První sérii typu Avia B-10 výrobních čísel 2 až 10 zalétali v květnu až říjnu 1924 piloti Černohous, Fritsch a Bican a k předání armádě došlo v květnu až listopadu 1924 společně s prototypem B-10.1.

Druhou sérii výrobních čísel 11 až 20 zalétali v září a potom až v prosinci 1925 piloti Bican a Fritsch a k předání armádě došlo v prosinci 1925 až březnu 1926. Prototyp druhé série B-10.21 byl ovšem zalétán již v říjnu 1924 pilotem Fritschem, továrnou následně přeznačen na B-10b, a do leteckého rejstříku zapsán jako B-10.367 pro zahraniční let Zdeňka Lhoty. Tovární letoun B-10b je potom veden v továrně do července 1925 a označení stroje B-10.21 se objevuje až v prosinci 1925, kdy ho zalétal pilot Bican a byl předán armádě. Není ovšem úplně jasné, zda byl tento konkrétní letoun po závodních úpravách použit pilotem Bicanem při třetím ročníku LZR v září 1925.
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2157
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Příspěvekod jenda58 » 23 led 2022, 20:02

To jsou věci =D> . Takže každá série svůj prototyp. Díky.
jenda58
 
Příspěvky: 5933
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Příspěvekod kvaker » 23 led 2022, 21:07

jenda58 píše:To jsou věci =D> . Takže každá série svůj prototyp. Díky.

Trupem to bylo v podstatě jiné letadlo.
kvaker
 
Příspěvky: 347
Registrován: 04 led 2008, 14:16
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Příspěvekod jenda58 » 24 led 2022, 01:45

Tak jsem si to poskládal trochu popořádku a vyšlo mi toto:
BH-9..............1924 - oválná přepážka
BH-10 (1.s)......1924 - zálet prosinec 23

BH-11............1924 - zálet červen 24 - hranatá přepážka
BH-10 (2.s)......1925 - zálet říjen 24

Bk.11.............1929 - oválná přepážka, krytý karter

Tudíž pak je jasné, proč 2. série BH-10 měla přepážku á la "11", ovšem proč se u Bk vrátili k pracnější oválné...?
Naposledy upravil jenda58 dne 24 led 2022, 23:50, celkově upraveno 3
jenda58
 
Příspěvky: 5933
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Příspěvekod jenda58 » 24 led 2022, 21:01

Sry že to cpu sem, ale nebylo pro vojenské Bk.11 tovární značení BH-11K?
jenda58
 
Příspěvky: 5933
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 25 led 2022, 09:07

Tak postupně (i když mnohé sem opravdu nepatří) - proč měla Bkčka opět oválnou přepážku? Myslím, že sis na to odpověděl i sám. Ono se na to mnohem lépe pasoval ten aerodynamický kryt přes blok motoru, který jednak o něco zvyšoval rychlost a pak snad údajně i zlepšoval tepelný komfort motoru NZ-60. Proto už všechny speciály jedenáctek opět měly oválnou přepážku, ty vznikaly cca v období 1925-1928. Proto také k rekordním letům používali překopanou BH-9 a ne BH-11. Tovární označení bylo nejrůznější a byl v tom docela bordel a proto se snažím držet toho, co bylo napsané přímo na mašinách a tam stálo Bk.11.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Příspěvekod jenda58 » 04 úno 2022, 22:51

S největší pravděpodobností B.10.20, F24, LP 1.
B.10.png

jenda58
 
Příspěvky: 5933
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 05 úno 2022, 12:03

Ano máte naprostou pravdu, je to F24!
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 21 úno 2022, 13:44

Díky Pepovi Studenému a jeho výpiskům z továrních knih opět proběhlo doplnění textů u celé 2. série.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-10 2. série pokus o přehled

Příspěvekod pepsini » 09 črc 2022, 13:14

Chtěl bych se zeptal ,pokud bych dělal tuhle Avku s lyžemi ,můžu vycházet s tohohle výkresu na wiki ? Mám pocit ,že s těmi avkami je to poněkud složitější a uplně se v tom ztrácím (:),,samozřejmě když si odmyslím ten kužel na motoru co je na výkresu
Přílohy
Avia_BH-10,_skica.jpg
BH10_20%20lyže.jpg
2022 viewtopic.php?f=6&t=147487 2021 viewtopic.php?f=6&t=142957&hilit=pozdni+sber
2020 viewtopic.php?f=6&t=137562&p=2383849&hilit=pozdni+sber+2020 2023 viewtopic.php?f=6&t=151434 2024 viewtopic.php?f=6&t=155213
Uživatelský avatar
pepsini
 
Příspěvky: 2254
Registrován: 17 kvě 2019, 20:12
Bydliště: Sedlnice
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 32 • Stránka 2 z 3 • 1, 2, 3

Zpět na Československé letectvo 1918 - 1939

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY