Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo 1918 - 1939
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Avia B-534

Odeslat odpověď
Příspěvků: 967 • Stránka 1 z 65 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 65
  • Odpovědět s citací

Avia B-534

Příspěvekod Michal Bradáč » 05 črc 2009, 12:21

Nezná někdo přesný text popisky, která byla zespodu baldachýnu horního křídla? Je to popiska, kterou měl pilot pěkně na očích a z některých fotek je čitelné, že to byla informace o benzínových a olejové nádrži.
Michal Bradáč
 
Příspěvky: 344
Registrován: 30 črc 2004, 18:29
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Josef Studený » 05 črc 2009, 16:30

U klasické pětistovky:
BENZIN NÁDRŽ HLAV. 257 L
BENZIN NÁDRŽ SPÁD. 90 L
OLEJ NÁDRŽ 38 L
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Josef Studený » 05 črc 2009, 16:34

Nepřeneslo se to tak, jak jsem to napsal. Mezi jednotlivými slovy, má být větší mezera, než mezera mezi číselným údajem a označením jednotky a nápis "olej" začíná až pod písmenem "N".
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Michal Bradáč » 06 črc 2009, 15:31

Děkuji za informaci! =D>
Zatím jsem tu popisku viděl jen u 4. verze, byla taková popiska i u předchozích verzí?
U verze Bk-534 měla hlavní nádrž prý jen 96 litrů? Nevím kolik měla u Bk-534 objem spádová nádrž. To bude určitě i na popisce.
Teď se přiznám, že nevím, kde měla 4. verze spádovou nádrž. Na různých výkresech je v baldachýnu nakreslena jen u verze Bk-534.
Michal Bradáč
 
Příspěvky: 344
Registrován: 30 črc 2004, 18:29
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Josef Studený » 06 črc 2009, 16:15

Přiznám se, že jsem tu popisku u starších verzí neviděl. Lze ji však předpokládat minimálně u strojů po GO, protože se prakticky ve stejné podobě /samozřejmě s jinými číselnými údaji/ vyskytovala i u generálkovaných Ba-33.
Bk měl dvě propojené spádové nádrže v baldachýmu po 65 litrech. Klasické verze měly hlavní i spádovou nádrž v trupu za motorem.
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Josef Studený » 06 črc 2009, 16:39

Váš dotaz mě donutil prohrabat nějaké fotky starších verzí. Je to asi jen o kvalitě fotografií. Popisku jsem našel např. na stroji B-534.111, na snímku z havárie v Malackách dne 11.3.1937 /npor.let.Vladimír Kocman 37.letka LP 3/. Vzhledem k tomu, že letoun sloužil od začátku u LP 3 /zálet Dalecký 14.5.1936, přelet do Vajnor škpt.Pochop 20.5.1936/nemohl do data havárie stihnout GO /a také ji v Avii neprodělal/, takže nápis tam musel být od začátku služby.
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Michal Bradáč » 07 črc 2009, 16:12

B-534.111 znamená druhá verze, že? V monografii od MBI na str. 14 je vidět popiska i u B-534.7, ale historii toho letounu neznám - snad tam byla nastříkána dodatečně.
Byl u nás nějaký předpis se vzorem používaných písmen a číslic na popisky?
Michal Bradáč
 
Příspěvky: 344
Registrován: 30 črc 2004, 18:29
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Josef Studený » 08 črc 2009, 09:18

Já jsem tu popisku prokazatelně našel zatím na nejnižším kusovém čísle 17. S B-534.7 máte samozřejmě pravdu. Je to sice mizerně vidět, ale je to tam. Těžko říci, jestli hned z výroby, ale asi ano. Stroj šel poprvé do vzduchu 5.9.1935 /Dalecký/. Vojáci jej převzali 10.9.1935 po kontrolních letech npor.Polmy a mjr.Ambruše. Sloužil u LP 4. Tam byl v první etapě služby dvakrát poškozen - nejprve úřadoval čet.dsl. Josef Hrubý 27.11.1935 /o 2 týdny později se zabil na B-534.14/ a pak 29.4.1936 čet.dsl. František Chábera. Po té druhé kraksně šel stroj na opravu do Avie. Po opravě jej zalétl 21.9.1936 Oldřich Košař a vojáci znovu převzali 6.10.1936 po kontrolních letech kpt.Svítka a mjr. Hamšíka.
Myslím, že předpis se vzorem liter na popisky neexistoval. Pokud ano, tak v praxi nebyl dodržován, což bylo v té době poměrně obvyklé. Každá fabrika měla svoje vlastní provedení.
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Michal Bradáč » 22 črc 2009, 21:53

Máte pane Studený nějaké informace o čtyřbarevné B-534? Rekonstrukce bokorysu je v publikaci od CMK.
Jinak Vám děkuji za informace, měl byste napsat nějaké rozsáhlé dílo na tohle letadlo! Jak sleduji v časopisech a tady na Modelfóru, tak znalostí máte opravdu hodně! =D>
Michal Bradáč
 
Příspěvky: 344
Registrován: 30 črc 2004, 18:29
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Josef Studený » 23 črc 2009, 06:35

Michale, bohužel, ale pokud vím, kromě vzpomínky pana generála Škarvady, se na čtyřbarevnou B-534 nic jiného nevynořilo. Ta "rekonstrukce" v CMK je jen malířova vize. Já bych k rekonstrukci vyžadoval trochu víc, snad vidět alespoň kousek stroje na fotografii nebo tak nějak.
Myslím, že na tento stroj už vyšlo materiálů docela dost. Alespoň pro běžného čtenáře. Ne, že by nebylo co řešit, chyb se nashromáždilo, tak jako vždy u podobných záležitostí, poměrně hodně, ale rozsáhlejší práce /moje představa je minimálně s historií jednotlivých vyrobených kusů/, by vyžadovala spolupráci více autorů vč. zahraničních a to je v této zamindrákované zemi tak trochu problém.
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Michal Bradáč » 25 črc 2009, 19:19

Uvítal bych takovou knihu jako je třeba anglická Spitfire: The History, prostě bibli o Avii B-534. To je ale spíše jen zbožné přání... :roll:
Michal Bradáč
 
Příspěvky: 344
Registrován: 30 črc 2004, 18:29
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Josef Studený » 11 říj 2009, 17:42

Když se občas podívám, jestli se tady něco nezměnilo a vidím, jak se stále zvyšuje počet přečtení tohoto v podstatě okrajového tématu, nemohu se ubránit ještě jedné poznámce. Přes značný časový odstup /a nebo právě proto?/ se dosud nepodařilo zaplnit některá bílá místa v historii, pro naši minulost tak slavného a zásadního typu. Stále např. chybí jakákoliv fotografie stroje starší verze, upraveného pro kapkovitý překryt kabiny, v československých barvách, ačkoliv byl poměrně dlouho a intenzivně zkoušen v létě 1938 ve VTLÚ. Testy létali četaři Kavalec, Půda a Chábera. Stejně tak neznám fotografii /ačkoliv jsem přesvědčen, že takováto záležitost byla zcela jistě fotograficky dokumentována/ ze zkoušek stroje B-534 s třílistou vrtulí. Tovární zkoušky, nejspíše s ne moc přesvědčivými výsledky, byly prováděny na konci května 1937. Nemyslím, že by se na modeláře ze všech stran sypaly dokumentární fotografie, ale náhoda je někdy hrozný blbec …
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Mirek glock Říha » 15 říj 2009, 06:47

Nevim jestli je to prevratna novinka ale posledni vyrabene B-534 zrejme meli zadni cast proskleni jako Bk-534. Mam fotografii po zaboru kde takova 534 stoji 8-) Co se taky kapkovite kabiny mam peknou B-534 (pravda v barvach LW) lezici "na zadech" ktera ma kapkovitou kabinu a urcite to je stroj I serie.
Ptejte se na co chcete, já na co chci odpovím.
Uživatelský avatar
Mirek glock Říha
 
Příspěvky: 17886
Registrován: 22 črc 2004, 08:14
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Josef Studený » 15 říj 2009, 14:33

Glocku, tak na tu fotku klasické "pětistovky" se zadní částí kabiny z verze Bk bych se rád podíval. Já jsem to nikde neodchytil, ale možné to samozřejmě je. Výroba a expedice posledních kusů IV.verze a prvních strojů verze Bk se překrývaly cca o 8 měsíců /první mašiny Bk opouštěly fabriku od počátku září 1938 a poslední nové stroje IV.verze zalétávali Hlaďo, Zemánek a Dalecký až v dubnu 1939!!!/.
Jinak bych se přimlouval za opuštění výrazu "série", pokud tím myslíme odlišné provedení neboli verzi. Jednak tehdejší výroba měla k tomu, co my chápeme jako sériovou výrobu dost daleko /v podstatě to byla stále kusovka/, ale především, pokud pojmem série myslíme časově omezenou produkci v návaznosti na objednávku, tak výroba Avií B-534 všech verzí proběhla v celkem sedmi sériích /5 klasické verze, 2 série Bk/a od verzí se rozešla hned ve III.sérii.
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-534

Příspěvekod Mirek glock Říha » 15 říj 2009, 14:42

Josef Studený píše:Glocku, tak na tu fotku klasické "pětistovky" se zadní částí kabiny z verze Bk bych se rád podíval. Já jsem to nikde neodchytil, ale možné to samozřejmě je. Výroba a expedice posledních kusů IV.verze a prvních strojů verze Bk se překrývaly cca o 8 měsíců /první mašiny Bk opouštěly fabriku od počátku září 1938 a poslední nové stroje IV.verze zalétávali Hlaďo, Zemánek a Dalecký až v dubnu 1939!!!/.
Jinak bych se přimlouval za opuštění výrazu "série", pokud tím myslíme odlišné provedení neboli verzi. Jednak tehdejší výroba měla k tomu, co my chápeme jako sériovou výrobu dost daleko /v podstatě to byla stále kusovka/, ale především, pokud pojmem série myslíme časově omezenou produkci v návaznosti na objednávku, tak výroba Avií B-534 všech verzí proběhla v celkem sedmi sériích /5 klasické verze, 2 série Bk/a od verzí se rozešla hned ve III.sérii.


Poslal sem PM s fotkou jde o ten letoun v popredi H18.
Ptejte se na co chcete, já na co chci odpovím.
Uživatelský avatar
Mirek glock Říha
 
Příspěvky: 17886
Registrován: 22 črc 2004, 08:14
Bydliště: Praha
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 967 • Stránka 1 z 65 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 65

Zpět na Československé letectvo 1918 - 1939

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY