Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo 1918 - 1939
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Letov Š-20 - dotazy

Odeslat odpověď
Příspěvků: 29 • Stránka 2 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-20 - dotazy

Příspěvekod zbyna » 16 bře 2023, 15:46

Podle kroniky Leteckého Pluku 2, se jeho letky účastnily manévrů na straně severní MODRÉ armády.
Tedy i 33. letka ke které patří Letovy s písmenem E by měla patřit na stranu modrých.
Na jihu Moravy potom ČERVENÁ armáda využívala jednotky pražského LP-1.

Tedy konkrétně olomoučtí modří stíhači s Letovy Š-20 (letky 33, 35, 39) bojovali proti červeným pražským BH-21 (letky 38 a 34?).
Toto rozdělení najdeme i v knize od Jakabu - Armáda - Manévry na Hané, kde však toho jinak o letectvu moc není.

Je ale otázka, zda foto letící Š-20 E4 má opravdu souvislost s těmito manévry (já myslím ano) a zda pruhy odpovídaly barvám stran (já myslím že nemusely).

Po prohlédnutí dalších dvou snímků z manévrů mě napadá, zda pruhy nemohly být spíš černé s bílými čísly pro modrou stranu = LP2 a bíle s černými čísly pro červenou stranu = LP1.

Aero A-11 9. letka LP-2 - tedy modrá strana jako Letovy.
Manevry1929 Havarie A-11 Klocek.jpg

Aero Ab-111 11. letka LP-1 červená strana
Manevry1929 A-11 Cabalka.jpg

KP S-20 pokus cerna.jpg

zbyna
 
Příspěvky: 406
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-20 - dotazy

Příspěvekod Michal Dub » 19 bře 2023, 22:23

Barvy BÍLÁ a ČERNÁ můžou být velmi pravděpodobné. Textu níže ovšem neodpovídá nehoda Ab-111.55 (E3) na Moravě.

Manévry v roce 1929 nebyly pouze jedním hromadným cvičením celé armády, nýbrž byly tvořeny samostatnými manévry na úrovni vyšších pěších jednotek příslušných Zemských vojenských velitelství (dále jen ZVV). V létě roku 1929 se tak odehrály manévry:
• 1. pěší (Praha) a 4. pěší (Hradec Králové) divize v Posázaví (ZVV Praha) ve dnech 19. – 22. srpna,
• 10. pěší (Banská Bystrica) a 9. pěší (Bratislava) divize u Myjavy (ZVV Bratislava) 22. – 26. srpna,
• 7. pěší (Olomouc), 8. pěší (Opava) a 6. pěší (Brno) divize u Kroměříže (ZVV Brno) ve dnech 24. – 29. srpna,
• 11. pěší (Košice) a 12. pěší (Užhorod) divize u Trebišova (ZVV Košice) ve dnech 31. srpna – 3. září,
• 1. horské (Ružomberok) a 2. horské (Spišská Nová Ves) brigády u Beluši (ZVV Bratislava) ve dnech 31. srpna – 4. září,
• 2. pěší (Plzeň) a 5. pěší (České Budějovice) divize u Písku (ZVV Praha) ve dnech 5. – 8. září.

Letouny Leteckého pluku 1 zasáhly do manévrů v Posázaví, u Kroměříže a u Písku. Zatím je archívními prameny doloženo pouze přidělení letek Leteckého pluku 1 pro manévry v Posázaví, kterých se na straně modré (1. pěší divize) účastnily 10. pozorovací a 32 stíhací letka a na straně červené (4. pěší divize) potom 4. pozorovací a 34. stíhací letka. Barevné odlišení bojujících stran bylo nařízeno provést natřením trupu letounu od místa pozorovatele až ke kormidlům (přes označení letky) u ČERVENÉ strany BÍLOU barvou a u MODRÉ strany ČERNOU barvou. Směrnice pro cvičení je v tomto místě hůře čitelná, nicméně je nelogické, proč by při použití ČERVENÉ barvy takto byla označena MODRÁ strana a ČERVENÁ strana používala barvu BÍLOU. Pozorovací i stíhací letouny byly navíc označeny po obou stranách trupu bílými čísly 1-15 (strana modrá) a černými čísly 16-30 (strana červená) a v černé barvě i na spodních plochách. Dělostřelecké letouny měly kromě toho červeně natřené konce spodních i horních ploch, kurýrní letouny zase kromě toho bílé praporky. Velmi zajímavé zbarvení nesly letouny určené ke značkování soustředění dělostřelecké palby více jak jednoho oddílu, celý letoun měl být natřen modře (strana modrá) nebo červeně (strana červená).

Směrnice měla platit i pro letky vyslané na cvičení na Moravě, ale nikde ani zmínky o manévrovém označení na horních plochách.
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2104
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-20 - dotazy

Příspěvekod zbyna » 20 bře 2023, 19:08

Opravdu zajímavé info ohledně zbarvení na manévrech. Škoda, že tohle téma zatím asi nikdo pořádně nezpracoval.

Podle kroniky LP-2 se na červené straně na Moravě účastnily tyto letky pražského LP-1:
2. pozorovací
11. zvědná
38. stíhací
(podle vzpomínek Oldřich Doubka byly na Moravě 38. a 34. stíhací, celkem asi 20 Avií B-21)

Možná to Aero, jelikož se asi neúčastnilo cvičení v Posázaví, dostalo manévrové zbarvení až na Moravě v jiné podobě.
Nebo byla vydána nová směrnice pro Moravské manévry.
zbyna
 
Příspěvky: 406
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-20 - dotazy

Příspěvekod Stoupa » 19 kvě 2023, 18:27

Z Aukra
Obrázek Obrázek
Stoupa
 
Příspěvky: 62
Registrován: 31 bře 2012, 21:32
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-20 - dotazy

Příspěvekod pepsini » 31 kvě 2023, 09:28

Tak dík, úplně jste mi to všechno dojebali :lol: , začal jsem to lepit a narazil jsem na toto téma :crazy:, taky si myslím že barva červená ,modrá nebo černa byla pouze pod číslicemi i na spodní strany ,ale kua jaká? Přijde mi ze 2 LP na manévrech by mel mít spíš modrou pod číslicemi, ale ty odstíny na fotografiích vůbec hrají všemi barvami ,i ta černá vypadá ,proč ne .Jestli někdo ještě dumal nad barvou 21 ,hodte neco ,je to fakt zajimave téma a člověk by na to éro hodil nějakou barvu (:)
2022 viewtopic.php?f=6&t=147487 2021 viewtopic.php?f=6&t=142957&hilit=pozdni+sber
2020 viewtopic.php?f=6&t=137562&p=2383849&hilit=pozdni+sber+2020 2023 viewtopic.php?f=6&t=151434 2024 viewtopic.php?f=6&t=155213
Uživatelský avatar
pepsini
 
Příspěvky: 2217
Registrován: 17 kvě 2019, 20:12
Bydliště: Sedlnice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-20 - dotazy

Příspěvekod Michal Dub » 01 čer 2023, 06:04

Já bych pod ta bílá čísla dal černé pole na horních i spodních plochách. Z fotek by vycházela i červená, ale to by ta mašina nesměla patřit k modré straně. Jestli chceš mít větší jistotu, tak udělej mašiny E1 nebo E2 od 33. letky LP 2 z předchozí strany, ty jsou s jistotou z manévrů 1929, E1 byla Š-20.57 svob. Rudolfa Škuty a E2 byla Š-20.59 por. Jaroslava Malého. Oba piloti se 26. 8. 1929 po startu z polního letiště Mankovice dostali do husté mlhy a u obce Růžďka poblíž Vsetína skončili oba na kopci Dušná v lese asi 50 metrů od sebe.
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2104
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-20 - dotazy

Příspěvekod pepsini » 01 čer 2023, 06:48

Díky, pro jistotu se ještě jednou zeptám, letecká archeologie mi moc nejde, E1 a na křídle číslo 1 a E2 na křídle 2 ? tak to nějak odezírám (:)
Naposledy upravil pepsini dne 01 čer 2023, 07:21, celkově upraveno 2
2022 viewtopic.php?f=6&t=147487 2021 viewtopic.php?f=6&t=142957&hilit=pozdni+sber
2020 viewtopic.php?f=6&t=137562&p=2383849&hilit=pozdni+sber+2020 2023 viewtopic.php?f=6&t=151434 2024 viewtopic.php?f=6&t=155213
Uživatelský avatar
pepsini
 
Příspěvky: 2217
Registrován: 17 kvě 2019, 20:12
Bydliště: Sedlnice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-20 - dotazy

Příspěvekod Pavel Klouček » 01 čer 2023, 07:17

Ano, buď E1 a 1, nebo E2 a 2 (spodní fotka). Díky tomu, že jsou fotky z obou stran, tak je z toho vidět způsob aplikace trupového kódu na pravé straně trupu u téhle jednotky - nejdřív číslo, pak písmeno.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7427
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-20 - dotazy

Příspěvekod pepsini » 01 čer 2023, 07:23

díky ;-I
2022 viewtopic.php?f=6&t=147487 2021 viewtopic.php?f=6&t=142957&hilit=pozdni+sber
2020 viewtopic.php?f=6&t=137562&p=2383849&hilit=pozdni+sber+2020 2023 viewtopic.php?f=6&t=151434 2024 viewtopic.php?f=6&t=155213
Uživatelský avatar
pepsini
 
Příspěvky: 2217
Registrován: 17 kvě 2019, 20:12
Bydliště: Sedlnice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-20 - dotazy

Příspěvekod Vlastic » 06 srp 2023, 12:05

Stavebnice Letovu Š-20 KPM0195 má v návodu i v kamuflážním schématu znázorněno starší provedení VOP i SOP. Dostupné fotografie stroje s imatrikulací OK-LEO (kamufláž č. 2) však ukazují jednoznačně novější provedení SOP i VOP.
Jak je to však s ostatními stroji v této stavebnici, tj. s označením c215 (kamufláž č. 1) a M27 (kamufláž č. 3)? Pro ještě větší zmatení je na boxartu Š-20 s označením c215 s novějším provedením VOP a naopak se starším provedení SOP.
Fotografie strojů s označením c215 a M27 jsem bohužel nikde zatím nenašel.
Předem díky všem za jakoukoliv informaci nebo fotografii.
Vlastic
 
Příspěvky: 10
Registrován: 05 srp 2023, 09:29
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-20 - dotazy

Příspěvekod Pavel Klouček » 06 srp 2023, 12:28

c215 určitě nový ocas, OK-LEO taky, M27 jsem nenašel.
Přílohy
š200002.jpg
S20_c215_hav_001.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7427
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-20 - dotazy

Příspěvekod Vlastic » 06 srp 2023, 18:14

Dík moc za rychlou odpověď
Pavel Klouček píše:c215 určitě nový ocas, OK-LEO taky, M27 jsem nenašel.

Vlastic
 
Příspěvky: 10
Registrován: 05 srp 2023, 09:29
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-20 - dotazy

Příspěvekod vrazel » 29 pro 2023, 12:16

Ahoj pánové, narazil jsem na foto z havárie četaře Čeňka Kuláska, který havaroval s Š-20.19 u Opavy na cvičném letu. Bohužel havárii nepřežil.
Smolik-20 havárie Kulásek.jpg

Smolik-20 havárie Kulásek2.jpg

Na trupu je označení 2. leteckého pluku v Olomouci (orlice), ale pak je tam bílá 2 a menší bíle orámovaná 5. Odhadoval bych, že je červená.
Nevíte prosím někdo, co tohle číslování znamená?
Ještě jsem ho na jiných foto neviděl.

Jen pro porovnání přikládám foto klasické bílé 2 z Olomouce, podle ocasních ploch po opravě nebo z pozdější výroby:
Smolik-20 havárie Kulásek3.jpg

Obrázek
Dušan Vrážel - Čs. letectvo 1918 - 1939
Letov Š-328v.4, Avia B-222, Avia B-422, Aero A-300
Uživatelský avatar
vrazel
 
Příspěvky: 1081
Registrován: 14 bře 2017, 12:05
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-20 - dotazy

Příspěvekod Michal Dub » 29 pro 2023, 19:10

Dušane, bylo to během manévrů 1928, takže 2 bylo manévrové označení, které se se opakovala na spodní straně křídel v tmavém provedení. Bohužel na jiném příkladu ze stejných manévrů, havárii Š-20.47 čet. Konečného (údajně nezraněn) s letkovým číslem 11 a manévrovým označením 3 je vidět brutální rozdíl v provedení 3 na trupu a na křídlech.

S-20-47.jpg

Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2104
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

Předchozí

Odeslat odpověď
Příspěvků: 29 • Stránka 2 z 2 • 1, 2

Zpět na Československé letectvo 1918 - 1939

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY