Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo 1918 - 1939
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Letov Š-21

Odeslat odpověď
Příspěvků: 5 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

Letov Š-21

Příspěvekod vrazel » 09 srp 2018, 13:05

Protože mě stavba Šmolíkovy Š-20 hodně bavila, tak jsem se rozhodl, že ji zkonvertuju na Š-21.
Podkladů k ní moc není, ale neměl by to být zase tak velký problém.
Zakládám tohle téma, abychom dali dohromady nějaké základní informace. Tady je tedy to, co vím já.

Š-21 se vyskytovala ve dvou dost rozdílných exemplářích:
- kamuflovaná verze, která skončila havárijí a která dosti kopírovala vzhled dvacítky 1.série
- stříbrná přepracovaná verze po opravě.
Mě dostupné materiály uvádějí jen jedny rozměry a tak musím předpokládat, že se po opravě rozměry nezměnily.

Š-21 Prototyp1.jpg
Prototyp č.1

Š-21 Prototyp1 havárie.jpg
Prototyp č.1 po havárii

Š-21 Prototyp2.jpg
Prototyp č.2


Tady jsou pro porovnání uváděné rozměry Š-20 a Š-21:
Š-20: délka - 7,44 m, rozpětí - 9,7 m
Š-21: délka - 7,53 m, rozpětí - 10,1 m

Jak je z uvedého vidět, tak má školní verze rozměry větší. Letováci šli evidentně jinou cestou než Avia, která BH-22 zmenšila.
Začal jsem si kreslit trup a ocasní plochy. K tomu jsem využil tuhle fotku:
Š-21 Prototyp1 zprava.jpg

Rozdělil jsem si jej na 4 sekce:
- směrovka
- zadní část trupu (od směrovky po pilotní otvor)
- kokpit (od konce opěrky po motorový prostor)
- motor
No a vyšlo mi to tak, že pro měřítko 1/72 je potřeba na modelu Š-20 z KP:
- směrovku udělat novou s menší hloubkou 9 mm
- zadní část prodloužit o 1 mm
- kokpit má stejné rozměry
- motorový prostor prodloužit o 4 mm. To výrazné prodloužení motorové části vidím jako snahu o zachování těžiště,
protože motor HS 8Aa je o cca 70 kg lehčí a zadní část letadla nezkracovali.
Tady je druhá verze mého jednoduchého výkresu.
Š-21 Prototyp1 výkres2.JPG
Ostřejší verze výkresu s rozměry pro měřítko 1/72

Zásadní problém mám s křídlem. na každé straně u horního je potřeba přidat 3mm (cca jedno pole žeber).
Ale nemám žádný podklad, zda se přidávalo mezi trup a vnější vzpěru a nebo až za ní.
Spodní se samozřejmě adekvátně prodloužilo také.
Tohle zatím nechávám otevřené - nemáte prosím někdo nějakou informaci nebo foto zepředu?

Nakonec bych chtěl poděkovat Standovi Králíkovi za poskytnutí fotek.

edit: vyměnil jsem výkres za čitelnější
Naposledy upravil vrazel dne 10 srp 2018, 09:44, celkově upraveno 1
Obrázek
Dušan Vrážel - Čs. letectvo 1918 - 1939
Letov Š-328v.4, Avia B-222, Avia B-422, Aero A-300
Uživatelský avatar
vrazel
 
Příspěvky: 1081
Registrován: 14 bře 2017, 12:05
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-21

Příspěvekod vrazel » 10 srp 2018, 08:01

Ještě přidávám pohled do (bouraného) kokpitu prvního prototypu.
Ta fotka už tady byla u tématu Š-20, ale ať jsou pěkně u sebe.

Š-21 Kokpit2.jpg

Obrázek
Dušan Vrážel - Čs. letectvo 1918 - 1939
Letov Š-328v.4, Avia B-222, Avia B-422, Aero A-300
Uživatelský avatar
vrazel
 
Příspěvky: 1081
Registrován: 14 bře 2017, 12:05
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-21

Příspěvekod vrazel » 21 zář 2018, 12:52

Pořád jsem bádal nad tím, jak určit správné umístění vzpěr ve zvětšeném rozpětí křídel. No a po dlouhém koukání na jedinou
fotku co mám zepředu (tu po havárii) mě praštil do očí fakt, že na ní má spodní křídlo kratší rozpětí než horní.
Pěkně to je vidět na levé straně fotky, která je méně poškozená a vzpěra zůstala rovně. I výplety jsou jen lehce prohnuté.
Podobně je to podle mě vidět na první fotografii nahoře, která je vzata šikmo zepředu.

Podle mého nechali letováci rozpětí konstrukce dolního křídla stejné a přidali na křidélko vystupující aerodynamické vyvážení typu "fokker".
To bylo dle mého odhadu velké jako to hledané jedno pole žeber - tedy na modelu 3 mm.
Horní křídlo prodloužili o to jedno pole za vzpěrami.

Takže mé resumé - od vzpěr ke trupu jsou rozměry jako u Š-20, prodloužení rozpětí budu realizovat od vzpěr k vnějším koncům.
A to dole rozšířením křidélka a nahoře přidáním jednoho pole žeber.

Můžu poprosit o názor někoho dalšího, jestli to vidím na fotkách správně?
Obrázek
Dušan Vrážel - Čs. letectvo 1918 - 1939
Letov Š-328v.4, Avia B-222, Avia B-422, Aero A-300
Uživatelský avatar
vrazel
 
Příspěvky: 1081
Registrován: 14 bře 2017, 12:05
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-21

Příspěvekod zbyna » 29 dub 2019, 07:26

Vím že už to není aktuální a model je hotový, ale teď jsem na to narazil.
S-21a.jpg

S-21b.jpg

zbyna
 
Příspěvky: 406
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-21

Příspěvekod vrazel » 29 dub 2019, 08:08

Díky, ta fotka z montáže je parádní.
Potvrzuje teorii, že vzali trup z Š-20 a upravili jen předek - na motorové přepážce jsou ještě vybrání pro kulomety a kdyby to dělali celé nové, tak je tam dělat nebudou.
Obrázek
Dušan Vrážel - Čs. letectvo 1918 - 1939
Letov Š-328v.4, Avia B-222, Avia B-422, Aero A-300
Uživatelský avatar
vrazel
 
Příspěvky: 1081
Registrován: 14 bře 2017, 12:05
Bydliště: Pardubice
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 5 • Stránka 1 z 1

Zpět na Československé letectvo 1918 - 1939

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY