WV – 2E ( EC - 121L ) WARNING STAR, aneb Connie jako Awacs

Po dlouhé době letní modelářské nečinnosti jsem nástupem špatného počasí začal řezat do plastiku. Už dlouhou dobu se mi líbil podle mně nejlepší výtvor Howarda Hughese, Connie. Stále jsem přemýšlel čím letadlo ozvláštnit (civilní jsem ho dělat nechtěl) až jsem na internetu narazil na obrázky Constellationu s talířem na zádech…Bohužel fotek je málo a údaje z netu jsou kusé. Před několika lety firma RVHP vyráběla set 1:72 na Connie od Helleru.
Tady je něco málo z historie:
Zhruba v prosinci 1953 vyhrál Lockheed kontrakt od Naval Research Laboratory na novou modifikaci WV-2, která měla nést vylepšený radar AN/APS-82, poskytující lepší identifikaci vzdušných cílů s přihlédnutím na potlačení matoucích odlesků mořské hladiny.Inženýři Lockheedu začali na projektu pracovat hned v lednu 1954 a vymysleli originální řešení uložení antény radiolokátoru nad trupem letounu v rotačním krytu, který měl revoluční čočkovitý tvar. Zkoušky v aerodynamickém tunelu totiž prokázaly, že vhodně zkonstruovaný rotační aerodynamický radom může poskytnout takový dostatek vztlaku, že téměř dokáže vyrovnat hmotnost anténního systému.Zmíněné poznatky byly aplikovány na letoun WV-2 (126512), který byl poté přeznačen na WV-2E a stal se prvním letounem svého druhu na světě. Do vzduchu se pak tento stroj s čočkovitým krytem radiolokátoru, který vážil bezmála 18 000 liber a v průměru měl okolo třiceti stop, dostal v srpnu roku 1956.Přestože se v této verzi Warning Star nakonec nevyráběl, byl podroben důkladným testům z nichž byly vytěženy obohacující poznatky. Navíc se WV-2E stal i jasným průkopníkem, který ukázal novou cestu konstruktérům letounů včasné výstrahy nejen ve spojených státech, ale i v zahraničí. V roce 1962 byl tento typ přeznačen na EC-121L.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Jako základ jsem použil stavebnici Revellu – L.1049 Super Constellation, po té, co mi Pavel Fišer u piva rozmluvil Minicraft
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Stavbu civilní verze pěkně popsal Vlado Begera v magazínu č.2 KPM Bratislava. Stáhnout si ho můžete zde:
http://www.kpmbratislava.sk/magazin/index.html
Dokoupil jsem sadu Extratechu EX 14414 a přemýšlel jak udělat talíř tak, aby byl co nejlehčí a nezatěžoval podvozek modelu.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Nakonec jsem vybral pokus vylisovat talíř z plastikových destiček. Po nazmenšování obrázku do měřítka jsem požádal kamaráda, aby mi na CNCčku vytvořil kopyto. Lisování bohužel neproběhlo k mé spokojenosti.
Po vyčerpání domácí zásoby destiček jsem vybral dva použitelné kusy a pro zachování správného tvaru jsem mezi ně vlepil žebra. Po té jsem z dalších kousků destičky vytvořil pylon na kterém bude talíř usazen.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Následovalo zalepení a zabroušení okének a vlepení leptaných podvozkových šachet do křídla:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Tady je něco málo z historie:
Zhruba v prosinci 1953 vyhrál Lockheed kontrakt od Naval Research Laboratory na novou modifikaci WV-2, která měla nést vylepšený radar AN/APS-82, poskytující lepší identifikaci vzdušných cílů s přihlédnutím na potlačení matoucích odlesků mořské hladiny.Inženýři Lockheedu začali na projektu pracovat hned v lednu 1954 a vymysleli originální řešení uložení antény radiolokátoru nad trupem letounu v rotačním krytu, který měl revoluční čočkovitý tvar. Zkoušky v aerodynamickém tunelu totiž prokázaly, že vhodně zkonstruovaný rotační aerodynamický radom může poskytnout takový dostatek vztlaku, že téměř dokáže vyrovnat hmotnost anténního systému.Zmíněné poznatky byly aplikovány na letoun WV-2 (126512), který byl poté přeznačen na WV-2E a stal se prvním letounem svého druhu na světě. Do vzduchu se pak tento stroj s čočkovitým krytem radiolokátoru, který vážil bezmála 18 000 liber a v průměru měl okolo třiceti stop, dostal v srpnu roku 1956.Přestože se v této verzi Warning Star nakonec nevyráběl, byl podroben důkladným testům z nichž byly vytěženy obohacující poznatky. Navíc se WV-2E stal i jasným průkopníkem, který ukázal novou cestu konstruktérům letounů včasné výstrahy nejen ve spojených státech, ale i v zahraničí. V roce 1962 byl tento typ přeznačen na EC-121L.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Jako základ jsem použil stavebnici Revellu – L.1049 Super Constellation, po té, co mi Pavel Fišer u piva rozmluvil Minicraft



[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Stavbu civilní verze pěkně popsal Vlado Begera v magazínu č.2 KPM Bratislava. Stáhnout si ho můžete zde:
http://www.kpmbratislava.sk/magazin/index.html
Dokoupil jsem sadu Extratechu EX 14414 a přemýšlel jak udělat talíř tak, aby byl co nejlehčí a nezatěžoval podvozek modelu.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Nakonec jsem vybral pokus vylisovat talíř z plastikových destiček. Po nazmenšování obrázku do měřítka jsem požádal kamaráda, aby mi na CNCčku vytvořil kopyto. Lisování bohužel neproběhlo k mé spokojenosti.

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Následovalo zalepení a zabroušení okének a vlepení leptaných podvozkových šachet do křídla:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]