PÚV vz.18 (ex. St.Chamond)

Jeden z prvních francouzských tanků (typ St.Chamond), nasazený koncem 1.světové války, se vyznačoval originálně vyřešeným pohonem: benzínový motor roztáčel elektrický generátor, který dodával proud dvěma elektromotorům pohánějícím hnací kola. Díky tomuto uspořádání bylo řízení stroje daleko jednodušší než u např. britských tanků, takže stroj byl podstatně obratnější. Horší to bylo s průchodivosti v terénu-díky nevhodně zvolenému tvaru korby s dlouhými převisy vpředu i vzadu měl stroj tendenci uváznout i v relativně nevelkých nerovnostech, o téměř nemožnosti překonávat zákopy nemluvě. Poměrně úzké pásy zase ztěžovaly průjezd měkkým terénem. To vše mělo za následek častou příčinu znebojeschopnění stroje, tj. spálení málo výkonných elektromotorů při pokusech řidiče vyprostit uvázlý tank zvýšením jejich otáček. Zřejmě i proto se francouzská armáda St.Chamondů hned po válce začala zbavovat. Několik (podle některých badatelů ne více než 5) vozidel se takto dostalo i do vznikajícího Československa, údajně za symbolickou cenu, podle pamětníků byly snad dokonce takříkajíc "darovány za odvoz". Jedním z důvodu bylo i to, že vesměs šlo o vozidla se spálenými elektromotory či jinak nebojeschopná. Úkolu zprovoznit St.Chamondy se ujala firma Ringhoffer resp. její "vagónka" na pražském Smíchově. Tam se podařilo mj. zástavbou výkonnějších elektromotorů firmy Křižík a různou "kanibalizací" připravit 3 stroje., u kterých se úpravou zavěšení pojezdu podařilo o 10 cm zvýšit světlost vozidla a tedy i zlepšit průchodivost terénem. Takto upravené stroje byly koncem roku 1918 (šlo tedy o počin vpravdě údernický) přijaty do výzbroje Čs.armády pod označením "Pancéřový útočný vůz vzor.18" neboli "PÚV vz.18". Nejméně jeden stroj, pojmenovaný "Žižka" hned počátkem roku 1919 asistoval v sestavě sboru gen.Šnejdárka při ujasňování průběhu československo-polské hranice v oblasti Těšínska v tzv. "Sedmidenní válce". V létě téhož roku společně se stroji "Bivoj" a "Jánošík" byl nasazen ve "Válce o Slovensko" proti Maďarské republice rad. O dalších osudech PÚV vz.18 není známo nic konkrétního, zřejmě byly v souvislosti se zaváděním tanku Renault FT-17 do výzbroje čs.armády vyřazeny a sešrotovány.
Přiložené kamuflážní schéma znazorňuje podobu stroje "Žižka". Jde o rekonstrukci podle vyprávění pamětníků a zmínek v archivech. Na vozidle byla ponechána původní francouzská kamufláž, přibylo narychlo rukou napsané označení R.Čs. (Republika Československá) na bocích korby a nápis "Žižka" na přídi.
Přiložené kamuflážní schéma znazorňuje podobu stroje "Žižka". Jde o rekonstrukci podle vyprávění pamětníků a zmínek v archivech. Na vozidle byla ponechána původní francouzská kamufláž, přibylo narychlo rukou napsané označení R.Čs. (Republika Československá) na bocích korby a nápis "Žižka" na přídi.