Polikarpov I-16, ČSR 1940

Západní mocnosti nebyly jediné, kdo v čs.-německé válce 1939-1940 viděl možnost vyzkoušení si zbraní. V roce 1940 si vedení SSSR "vzpomnělo" na spojenecké dohody a nabídlo Československu prodej buďto licence nebo koupi stíhaček Polikarpov I-16, které se vcelku osvědčily ve Španělsku. Nakonec byl dohodnut nákup napřed hotových letadel a po jejich zavedení do služby i montáž v čs. leteckých závodech. První dodávka v síle asi letky byla realizována na jaře 1940 a po nejnutnějším zácviku pilotů pod vedením por.Jána Feráka byla nasazena do boje a to s velkým úspěchem. Nejslavnější akcí "šestnáctek" byl tzv. "Velký jarní hon na kachny" v první polovině června 1940, kdy 2 letky "Išaků" rozehnaly a v podstatě zmasakrovaly velkou formací Dornierů Do-17 při jejich náletu na Prahu. Bombardéry se tehdy nad Prahu vůbec nedostaly, byly donuceny se rozptýlit, bomby odházet kam se dalo a s téměř 50% ztrátami (jsou započítány i ty stroje, které kvůli poškození přistály/byly donuceny přistát ještě na území ČSR). Jejich stíhací doprovod dopadl podobně zásluhou čs.dobrovolníků na P-40...
Podle některých badatelů to byl poslední impuls, který přiměl Hitlera, aby nechal ČSR na pokoji a soustředil se na Anglii...
Trojrozměrné kamuflážní schéma zobrazuje I-16 ve zbarvení použitém na strojích ze sovětských dodávek, tj. na pro I-16 typickou kombinaci zelené horní a boční plochy, světlemodré spodní plochy a často používaná černá přední část byly naneseny okrové a hnědé skvrny. Výsostné znaky na obvyklých místech, kódové označení netradičně na kýlovce. Plukovní znaky nebyly v souladu s mobilizačními předpisy aplikovány, zato byla většina čs. "Išaků" opatřena narychlo rukou psanými hesly tak, že na pravé straně téměř vždy byl nápis "Za ČSR !", na levé většinou nějaké heslo-známy jsou stroje s heslem "Bratři, hrr na ně !" (viz foto), "Nepřátel se nelekejte", "Mor Nemcov !", "Bijte,zabijte, nikoho neživte !" atd. Kužel vrtule často v národních barvách.
Pokud jde o verzi I-16, není zde úplně jasno ale převládá názor že jde o typ 18 na čs.žádost vyzbrojený kanóny místo křídelních kulometů.
Model: 1:72 ICM, čistá krabice.
Podle některých badatelů to byl poslední impuls, který přiměl Hitlera, aby nechal ČSR na pokoji a soustředil se na Anglii...
Trojrozměrné kamuflážní schéma zobrazuje I-16 ve zbarvení použitém na strojích ze sovětských dodávek, tj. na pro I-16 typickou kombinaci zelené horní a boční plochy, světlemodré spodní plochy a často používaná černá přední část byly naneseny okrové a hnědé skvrny. Výsostné znaky na obvyklých místech, kódové označení netradičně na kýlovce. Plukovní znaky nebyly v souladu s mobilizačními předpisy aplikovány, zato byla většina čs. "Išaků" opatřena narychlo rukou psanými hesly tak, že na pravé straně téměř vždy byl nápis "Za ČSR !", na levé většinou nějaké heslo-známy jsou stroje s heslem "Bratři, hrr na ně !" (viz foto), "Nepřátel se nelekejte", "Mor Nemcov !", "Bijte,zabijte, nikoho neživte !" atd. Kužel vrtule často v národních barvách.
Pokud jde o verzi I-16, není zde úplně jasno ale převládá názor že jde o typ 18 na čs.žádost vyzbrojený kanóny místo křídelních kulometů.
Model: 1:72 ICM, čistá krabice.