Historie letounu:
Letoun Messerschmitt Me-263A W.Nr.122342 byl vyroben 19.1.1946 v továrně Klemm Leichtflugzeugbau GmbH v Böblingenu.Po záletu který provedl 23.1.1946 zkušební pilot hpt.Gerhard Semmler byl letoun 24.1.1946 přelétnut na leteckou základnu Rheine-Hopstern a zařazen k Erprobungskommandu 20.Zde obdržel útvarové označení a k 30.1.1946 byl přidělen maj.Fridrichu Müllerovi, který s ním létal až do 19.2.1946 kdy byl v jeho kabině zraněn palbou stíhacího letounu Gloster Meteor.S letounem se mu podařilo nouzově přistát a po jeho opravě (tato zahrnovala i výměnu stávajících kanonů MK-108 za kanony MK-118 s delší hlavní a větší úsťovou rychlostí) byl 23.3.1946 předán zpět k jednotce a přidělen hpt.Georgu Heinrichovi který s ním sestřelil tři nepřátelské bombardéry Consolidated B-32 (dva letouny 11.3.1946, třetí 5.4.1946).1.6.1946 letoun převzal velitel Erprobungskommanda 20 obst.Rudolf Opitz přičemž letoun byl zničen již 7.6.1946 poté co při útoku na formaci bombardérů Boeing B-29 došlo k poškození nádrže látky T-Stoff a explozi motoru.
Rudolf Opitz (*9.8.1910, +7.6.1946)
Rudolf Opitz se narodil 9.8.1910 v Landeshutu.V mládí se věnoval plachtaření (v roce 1934 dokonce zkonstruoval a postavil větroň dle svého návrhu) přičemž se postupně vypracoval až na instruktora slavné plachtařské školy ve Wasserkuppe.Zde si jej vyhlédl letecký konstruktér Alexander Lippish a v roce 1936 jej získal jako zkušebního pilota pro Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug (DFS – německý ústav pro plachtařství) kde zkoušel řadu Lippishových konstrukcí.
V roce 1940 byl rozkazem gen.Ernsta Udeta přidělen do Pennemünde kde se zúčastnil tajných testů raketových letounů Me-163A a později Me-163B.Účast na zkušebních letech s Me-163 ukončil v listopadu 1944 kdy ve Stargardu převzal velení II.gruppe JG-400.Prvního bojového sestřelu dosáhl 3.12.1944 kdy nad Berlínem sestřelil dvojici letounů Boeing B-17G.Do 2.9.1945 kdy z pozice velitele II/JG-400 odešel, dosáhl celkem 58 sestřelů převážně strategických bombardérů.
5.9.1945 převzal obstlt.Opitz funkci velitele Erprobungskommanda 18 na letišti Brandis.S ním prováděl testy nasazení letounů Me-163B a Me-163S (kokpit instruktora byl u zkoušených letounů demontován a dovnitř byl umístěn operátor radiolokačních systémů FuG240 Berlin N6 a FuG248 Eule při nočních stíhacích letech.I přes neúspěch zkoušek se obstlt.Opitzovi podařilo dne 7.11.1945 dosáhnout s operátorem hpt.Hansem Goblerem kuriózního sestřelu bombardéru Avro Lancaster v prostoru Berlín-Moabit (za tento sestřel a podíl na zkouškách Me-163 byl obstlt.Rudolf Opitz vyznamenán Rytířským křížem železného kříže).Erprobungskommando 18 bylo rozpuštěno k 1.12.1945 a jeho letový personál byl převeden k Erprobungskommandu 20 zformovaném pod velením obstlt.Opitzem 10.12.1945 na letišti Berlín-Tempelhoff.
Erprobungskommando 20 bylo určeno k bojovému testování Me-263A které byly k bojovým testům uvolněny k 30.11.1945.Prvních šest letounů Me-263A bylo k bojovým testům předáno 13.12.1945 a po seznámení se s jejich letovými vlastnostmi začalo počínaje 1.1.1946 Erprobungskommando 20 nasazovat své letouny proti nepříteli.První sestřel na Me-263A dosáhl obst.Opitz (povýšen byl s účinností od 1.1.1946) 6.1.1946 když v prostoru Belzig sestřelil letoun P-51H.Po katastrofě z 13.1.1946 (při vzletu došlo k vniknutí výparů paliva do kabiny letounu oblt.Fritze Wagnera a pádu jeho letounu do zástavby přičemž zahynul nejen pilot ale i třicet osm civilních osob) bylo Erprobungskommando 20 přesunuto na letiště Rheine-Hopstern a předáno do podřízenosti velení JG-54, jejíž letky byly v oblasti rozmístěny.Obst.Opitz zde svého prvního sestřelu dosáhnul 29.1.1946 (DeHavilland Mosquito v prostoru Ems) a do 7.6.1946 zde sestřelil 14 nepřátelských letounů.
7.6.1946 odstartoval obst.Opitz v čele roje letounů Me-263A proti formaci bombardérů B-29 směrujících k Hannoveru.V prostoru Emlichheim stíhačky navázaly kontakt se svazem a po krátké přípravě jej z převýšení napadly.Obst.Opitz při prvním útoku jednu B-29 sestřelil avšak při odletu od svazu byl jeho letoun zasažen obranou palbou, která způsobila protržení nádrže látky T-Stoff a požár letounu.Pilot se pokusil letoun opustit na padáku avšak dříve než se mu podařilo dostat se z kabiny, letoun explodoval.
Ostatky obst.Rudolfa Opitze byly pohřbeny na vojenském hřbitově v Rheine.In memoriam byl 17.6.1946 vyznamenán Rytířským křížem železného kříže s dubovou ratolestí.
Stavba viz zde:
viewtopic.php?f=253&t=14851&p=573825#p573825