Stránka 1 z 2

Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

PříspěvekNapsal: 04 led 2009, 13:45
od Olda Homola
Ahojte,
tady je můj nový výtvor:

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

PříspěvekNapsal: 04 led 2009, 13:51
od Olda Homola
Und die legende:
Avia S-92 a počátky proudového letectví v ČSR

Konec druhé světové války přinesl pro naši zemi, mimo douho očekávaného míru, také otázku zabezpečení obranyschopnosti státu. Vzhledem k vnitropolitické situaci, kdy díky „neukázněnosti“ gen. Pattona a jeho osvobození Prahy 6.5.1945, následnému přistání všech čs. perutí tamtéž 9.5.1945, ztratili českoslovenští komunisté podporu velkého Stalina.
Ten sice kvůli nedodržení Jaltské dohody zuřil, ale obratným zásahem W.Churchilla, který pohrozil otevřeným konfliktem,(čehož se Stalin obával) se jej podařilo částečně uklidnit.
Armády gen.Pattona nakonec postoupili až na „lini Vysočiny“Dačice-Telč- Jihlava-Pardubice-H.Králové-Trutnov a tímto krokem bylo de-facto rozhodnuto o budoucím nekomunistickém uspořádání poválečné ČSR.
Naše politické vedení v čele s E.Benešem si na spojencích vynutilo ponechání částečného kontingentu anglo-amerických vojsk do doby prvních svobodných voleb jako „nárazníku“ před choutky páně Džugašviliho.
S ohledem na trpké zkušenosti z Mnichova 38 se naše nejvyšší vojensko-politické vedení rozhodlo pro naprostou vojenskou nezávislost na, jak historie ukázala, více či méně nespolehlivých spojeneckých smlouvách.
Bylo proto dne 27.5.1945 bylo na poradě zástupců velitelství letectva, leteckých a motorářských kontruktérů a inženýrů rozhodnuto o kompletaci několika kořistních Me-262 pro čs. vojenské letectvo s tím, že budou provedeny podrobné zkoušky letounu, jeho použití a případné (malo)sériové výroby.
Za tímto účelem bylo shromážděno v letecké továrně Avia 18 draků a různých částí Me-262, (z toho jeden dvoumístný)
Již 27.8.1946 provedl zkušební pilot A.Kraus první vzlet sestaveného letounu Avia S-92.1
(malá odbočka –v systému označování proudových vlaštovek se uvádělo číslo vyrobeného kusu za tečkou v typovém označení – S-92.1 tedy znamená první vyrobený , resp. v tomto případě smontovaný letoun).
Bohužel počáteční nadšení z tohoto letu a letounu bylo zchlazeno již při šestém letu 5.9.1946, kdy s ním A.Kraus po vysazení levého motrou havaroval poblíž vesnice Březno u Chomutova. Již v říjnu téhož roku byly z Avie dodány dva další stroje, S-92.2 a dvoumístná CS-92.3 a zkoušky pokračovaly. Vyskytly se však obtíže s palivem LRX ze Záluží u Mostu. Mimo ucpávání palivových filtrů byl největší problém tuhnutí parafínových složek.
Odstranění příčin by dle odborníků trvalo cca jeden rok a proto byl schválen nákup britské technologie výroby paliv pro proudové motory. Do konce roku 46 byly napůl smontována a napůl dovyrobeny ještě stroje 92.4-92.6 . Bylo rozhodnuto o rotaci letounů ve smyslu toho, že 3 nejlepší letouny budou poskytnuty na výcvik proudových pilotů. Mezitím se na těch zbylých budou provádět testy, úpravy a jejich zkoušky. Takto „vylepšené“ stroje se zase poskytnou na výcvik a ty původní opět stáhno pro provedení úprav. Tímto systémem bylo dosaženo jednak materiálního zajištění výcviku bezproblémovými letouny a také průběžného zvyšování kvalifikace pilotů proudových letounů.
Zkoušky letounů prokázaly velmi dobré kvality typu a bylo rozhodnuto o malosériové výrobě.
Souběžně s tím začala v továrně Letov, na základě výběrového řízení z podaných návrhů, konsrukce prvního ryze českého proudového stíhacího –stíhacího/bombardovacího letounu.
Byl jím L-52, pro který bylo plánováno použítí křídel, ocasních ploch a jiných komponentů z S-92. Z tohoto důvodu byly především tyto partie letounů S-92 dodávány právě z Letova.
Celkem bylo vyrobeno 26 jednomístných letounů S-92 čísel S-92.11 – S.92.36 a 6 dvojmístných CS-92.37 –42.
Z důvodu nárůstu provokačních letů ze sousedního SSSR a zhledem k poměrně malému počtu Vlaštovek byly na jaře 1948 vytvořeny tři tajné základny proudového stíhání a to ve Vyškově , u Ostravy a u Popradu, každá základna obdržela stíhací (proudovou) letku se šesti stroji (4 operační a 2 záložní)
Z důvodu utajení byly označeny jako Letky zvláštního výcviku (LZV č.12, 13 a 14).
Stroje nosily označení dvoumístnými kódy –LZV č.12 v Ostravě žlutými, č.13 ve Vyškově červenými a č.14 v Popradu v barvě bílé).
Sériové stroje se od původních šwalbin lišily použitím pohonných jednotek BMW 003, které čs. inženýři považovali za konstrukčně vyspělejší než původní Jumo 004. Našim motorářům se podařilo jejich výkon zvýšit z 7,8 kN postupně až na 9,3 kN (pro srovnání Jumo 004 měl výkon 8,7 kN). Každý motor byl vybaven nezávislým hydraulickým čerpadlem a elekrickým spouštěčem.Dále byly čs.vlaštovky přezbrojeny na čtveřici rychlopalných 20mm kanonů MG 151, vybaveny gyroskpickými zaměřovači vyvinutými z us typu K-14 (záměrné body byly promítány přímo na sklo čelního štítku). Podvozkový systém byl upraven, mimo zakrytování hlavních podvozkových šachet, použitím nového typu delších podvozkových noh. Tyto se při zatahování hydraulicky zkracovaly, aby se vešly do šachet původního rozměru.
Zvýšený „posez“ letounu zvýšil bezpečnost a výhled při pojíždění, vzletu a přistání.

Na zobrazeném stroji létal v září 1948 mjr. Jiří Maňák u LZV 13.
Letoun by zbarven experimentální kamulfáží pro proudové stíhací stroje,mimo předepsaného čísla byl označen iniciály pilota (vzpomínka na dobu u RAF?).
Pod kabinou měl, pravděpodobně pro propagační účely,, vyznačeno 3,5 sestřelu, ačkoli na tomto stroji Maňák dosáhl pouze dvou sestřelů (6.6.1948 Jak 9 nad Olomoucí a 17.8.1848 MiG-9 v prostoru Valašských Klobouk).
Třetí sestřel dosáhl na tomto stroji maj. L.Šrom (21.8.1948 opět MiG-9 v oblasti Iĺava).
Na polovině sestřelu Polda participoval s plk. K.Kuttelwascherem ze sousední LZV 12 (23.8.1948 Jak-23 v oblasti Čadcy).
Dne 21.2.1949 s letounem smrtelně havaroval por. Andrej Kostík, letoun odepsán…
Zajímavost na konec – dle vzpomínek mechanika Alfreda Křesílka se letounům S-92 u LZV
Říkalo „Švábovka“, „Švábka“, při nejlepším „Švábinka“, pravděpodobně částečně zkomolením původního šwalbe a také pro německý původ konstrukce (v Moravských zemích byly Němci často označováni jako „Švábové“).
Sám Maňák prý letoun nazýval jednoduše „Avka“.

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

PříspěvekNapsal: 04 led 2009, 14:03
od PantherG
NÁÁÁÁÁDHERÁÁÁÁÁ.... a skvělá story...to kamo "Avce" sekne =D> =D> =D> =D> =D>

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

PříspěvekNapsal: 04 led 2009, 14:09
od ujík
Oldo, to je nádhera :P :P :P , nemám slov :o . Perfektní story, perfektní zvládnutí kamufláže :shock: , chtěl bych mít tvoje ruce :cry:
P.S. Budeš ho dávat do galerie?

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

PříspěvekNapsal: 04 led 2009, 16:25
od Olda Homola
Díky pánové, červenám se..zas tak perfektní není...
Zdendo, nebudu ji dávat do galerie, je tady kde ma být...
jo omlovám se, za případné pozdní reakce, mám problémy s přihlašováním..

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

PříspěvekNapsal: 04 led 2009, 16:29
od novakow
super příběh, hezky postaveno =D>
to je 1/72? :)

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

PříspěvekNapsal: 04 led 2009, 16:39
od Mates K.
V téhle současné kamufláži mi ta Švalbina přijde taková moderní,pomalu jak současný letadlo.

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

PříspěvekNapsal: 04 led 2009, 17:15
od Randalf
Povedené =D> =D> =D>

BTW: Historikové tvrdí, že neukázněný Patton byl vlastně důvodem, proč jsme následně přijali Marshallův plán, jak se tady o tom již psalo.

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

PříspěvekNapsal: 04 led 2009, 17:17
od ujík
Olda Homola píše:Díky pánové, červenám se..zas tak perfektní není...
Zdendno, nebudu ji dávat do galerie, je tady kde ma být...
jo omlovám se, za případné pozdní reakce, mám problémy s přihlašováním..

A co tady ve What if založit vlastní Galeri hotových modelů a Rozestavěno? V klasické galerii to stejně skoro nikoho nezajímá a měly bysme hotové modely pohromadě. :)

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

PříspěvekNapsal: 04 led 2009, 17:20
od Olda Homola
Jen doplním,
model je od Houby Bošů v dvaasedmě

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

PříspěvekNapsal: 04 led 2009, 17:55
od Randalf
ujík píše:
Olda Homola píše:Díky pánové, červenám se..zas tak perfektní není...
Zdendno, nebudu ji dávat do galerie, je tady kde ma být...
jo omlovám se, za případné pozdní reakce, mám problémy s přihlašováním..

A co tady ve What if založit vlastní Galeri hotových modelů a Rozestavěno? V klasické galerii to stejně skoro nikoho nezajímá a měly bysme hotové modely pohromadě. :)

Dobrý nápad, ono by to v hlavní galerii spíše provokovalo než nezajímalo, někteří normální prý z našeho chlívku už mají špatné spaní :grin: :grin: :grin: :grin:

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

PříspěvekNapsal: 04 led 2009, 17:57
od Raptor
Randalf píše:
ujík píše:
Olda Homola píše:Díky pánové, červenám se..zas tak perfektní není...
Zdendno, nebudu ji dávat do galerie, je tady kde ma být...
jo omlovám se, za případné pozdní reakce, mám problémy s přihlašováním..

A co tady ve What if založit vlastní Galeri hotových modelů a Rozestavěno? V klasické galerii to stejně skoro nikoho nezajímá a měly bysme hotové modely pohromadě. :)

Dobrý nápad, ono by to v hlavní galerii spíše provokovalo než nezajímalo, někteří normální prý z našeho chlívku už mají špatné spaní :grin: :grin: :grin: :grin:


Nesmíme je zas tak moc šetřit :) .Jen ať si zvykají na nový pořádek :grin: :grin: :grin:

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

PříspěvekNapsal: 04 led 2009, 18:01
od Raptor
Moc pěkná Švalbinka i historie Oldo.Akorát mám obavy že Patton by ve své "neukázněnosti" mohl nejen okupovat Prahu ale sověty rovnou napadnout z chodu.

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

PříspěvekNapsal: 04 led 2009, 18:41
od ringlett
Raptor píše:Moc pěkná Švalbinka i historie Oldo.Akorát mám obavy že Patton by ve své "neukázněnosti" mohl nejen okupovat Prahu ale sověty rovnou napadnout z chodu.


Patton? Při tom jak rád měl rudé, tak klidně ....

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

PříspěvekNapsal: 05 led 2009, 00:10
od Randalf
Raptor píše:Moc pěkná Švalbinka i historie Oldo.Akorát mám obavy že Patton by ve své "neukázněnosti" mohl nejen okupovat Prahu ale sověty rovnou napadnout z chodu.

A v optimální variantě (tedy ideální alternativní časoprostorové dimenzi) je dokopat až za Ural, v čemž jsme jej podpořili a díky tomu získali Východní celiny :grin: :grin: