Stránka 1 z 1

Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

PříspěvekNapsal: 15 dub 2008, 12:04
od Randalf
V divokých poválečných dobách, kdy nebylo jisté, jakou technikou, kdy a jestli vůbec budeme vyzbrojeni, vznikly vlastní iniciativou firmy Avia dva proudové prototypy na základě letounů S-89 a S-99 podle vzoru Jak-15.
Světlo světa tak pravděpodobně spatřil nejrychlejší Spit i Mezek…

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

PříspěvekNapsal: 16 dub 2008, 06:38
od ujík
Tak tohle je špica =D> =D> [-o<

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

PříspěvekNapsal: 12 kvě 2008, 20:32
od Martin Glogar
ten spit je úchylný, vypadá to jak mravenečník :grin: super :D

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

PříspěvekNapsal: 28 kvě 2008, 12:42
od 172flogger
wow, hoďte link na ten "Spitfire Jet" na britská modelářská fóra, ať se pokochají :mrgreen:

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

PříspěvekNapsal: 28 kvě 2008, 12:46
od ujík
DISMEMBER Dissection píše:wow, hoďte link na ten "Spitfire Jet" na britská modelářská fóra, ať se pokochají :mrgreen:

To chce ještě zaručeně pravdivý, kvalitní článeček, ať čumí, jak jsme jim spita po válce vylepšili :grin: :grin: , beztak budou vědět prd, že je to vymyšlené :D

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

PříspěvekNapsal: 28 kvě 2008, 15:21
od 172flogger
Samozřejmě.

Je všeobecně známo, že naše továrny po válce zprovoznili několik Me-262 jako Avia S-92 a CS-92. Také je známo, že jsme po válce měli řadu Spitfirů dodaných z Anglie. Málokdo ovšem tuší, že naši konstruktéři chtěli vyřešit nedostatek proudových letadel nejjednodušší cestou, kterou se jinak vydali pouze v Rusku a později Švédku (Saab 21R), adaptací vrtulové stíhačky na proudovou.
Plánovalo se vybrat z typů La-7, Spitfire a S-99 (Me-109). La-7 byl vyřazen ihned pro malou životnost draku a dřevěnou konstrukci a od přestavby se ustoupilo.
Naopak u Spitfire a S-99 byla konstrukce možná a podle nařízení MNO se stavěly oba prototypy. Úplně nezávisle na SSSR vznikla téměř stejná konstrukce jako jejich JAK-15, dokonce i s použitím prakticky stejného motoru, kořistního Jumo 004, případně BMW 003 .
Postavení prototypů obnášelo potíže, ale obě konstrukce se dostaly do vzduchu a prokázaly použitelnost. Proudový "Mezek" létal dříve, ale po vzletu "Jet Spitfire" při porovnání se jevil o dost horší. Zkoušky pokračovaly, ale brzo byl Mezek nenávratně ztracen při požáru motoru. Naštěstí se nikomu nic nestalo. Přestože by byla adaptace továren z S-199 na proudový S-299 a jeho výroba snadná, kvůli neperspektivnosti dalšího vývoje se do série nedostal.
Zato S-289 , neboli Jet Spitfire se jevil velmi perspektivní a po přestavbě našich vlastních Spitfirů na proudové se plánovala série. Byla rozjednána dodávka velkého množství přebytečných Spitfirů z Velké Británie a hromadná přestavba na proudové. V té době už také německý motor Jumo nahradil silnější britský motor DH Goblin a později RR Derwent, kvůli tomu se i trochu měnil tvar přídě. Britové ani netušili pravý důvod našeho zájmu o Spitfiry a snad ani ve snu by je nenapadlo, že díky jejich zastaralému Spitfiru a jejich motoru bysme měli stíhačky téměř ve všem překonávající Gloster Meteor i DH Vampire.
Bohužel do všeho zasáhla politika, která se u nás po válce nevyvíjela zrovna správným směrem. Téměř všechny naše Spitfire skončili prodané do Izraele a nebo ve šrotu, dodnes se zachoval jen jediný kus v muzeu Kbely. Přesto ani komunisti nenechali Jet Spitfire zničit a naopak do Československa promptně dodali jeden JAK-17, také sami nevěřili podobnosti konstrukce. Při porovnávacích testech Jak-17 a S-289 se Jet Spitfire jevil ve všem lepší kromě přistávací rychlosti. Sami však věděli, že se blíží doba nové generace stíhaček, ze které pak vznikly MIG-15 a v USA F-86 Sabre. Ale nebýt komunistického puče, v našich podmínkách mohl S-289 výborně sloužit do poloviny padesátých let, i když by byl brzo stažen z první linie k cvičným a bitevním úkolům. V té době ale nikdo nevěděl, co přinese válka o Koreu.
S-289 dál sloužil jako zkušební letoun, bohužel v roce 1949 byl zničen. Rozpadla se ocasní část ve vzduchu při střemhlavém letu při testech kritického Machova čísla. Traduje se, že v tomto letu S-289 těsně překonal Mach 1, ale to je asi jen fáma a letecká hantýrka o "nejrychlejším Spitfire na světě". Ve skutečnosti byl letoun schopen ve střemhlavém letu dosáhnout rychlosti M=0.90-0.95, i to se zdá těžko uvěřitelné. Po katastrofě a smrti pilota byly veškeré práce zastaveny a Československo se po Me-262/S-92 a Jak-23 na další desítky let dalo na cestu Migů od slavného MIG-15, prvního nadzvukového MIG-19, nesmrtelného MIG-21 až po krátkou službu MIG-29 a teprve teď po dlouhých letech první západní stíhačku, švédský Saab Gripen.


tak, přeloží to někdo do angličtiny a pošle do světa ? 8)

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

PříspěvekNapsal: 28 kvě 2008, 15:33
od PantherG
Paráda.....škoda,že neumím anglicky...z toho by se asi "tomíci" pomátli na rozumu :P :P :P :P

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

PříspěvekNapsal: 28 kvě 2008, 16:25
od Raptor
Není to špatný ale aby ti to uvěřili, zkus vynechat emoce a psát více intertně.Mimochodem v roce 1948 nešlo o puč ale o převrat stejně jako v roce 1989 (abych si rozuměli)

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

PříspěvekNapsal: 23 čer 2008, 11:24
od ujík
to Randalf: teda na živo tyhle proudové potvory vypadaly parádně, fakt mě dostaly =D> =D> [-o<

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

PříspěvekNapsal: 23 čer 2008, 18:43
od Randalf
Jsem rád, že se líbily, proto to děláme ;)