Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ What if... ‹ Galerie What if
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

Galerie Vašich modelů
Odeslat odpověď
Příspěvků: 10 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

Příspěvekod Randalf » 15 dub 2008, 12:04

V divokých poválečných dobách, kdy nebylo jisté, jakou technikou, kdy a jestli vůbec budeme vyzbrojeni, vznikly vlastní iniciativou firmy Avia dva proudové prototypy na základě letounů S-89 a S-99 podle vzoru Jak-15.
Světlo světa tak pravděpodobně spatřil nejrychlejší Spit i Mezek…
Přílohy
Mezek01.jpg
Mezek02.jpg
Mezek03.jpg
JetSpit01.jpg
JetSpit02.jpg
JetSpit03.jpg
Roman Randalf Kresta
Beskyd model kitshow
Uživatelský avatar
Randalf
 
Příspěvky: 8601
Registrován: 31 led 2005, 13:56
Bydliště: Kopřivnice
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

Příspěvekod ujík » 16 dub 2008, 06:38

Tak tohle je špica =D> =D> [-o<
2020 hotovo: Bf 109G-6/R6 (Tamiya 1/72) - Ital , Bf 109G-10/U4 (Finemolds 1/72) - MKHL
2019 hotovo: Bf 109G-6 (Tamiya 1/72) - MKHL
Uživatelský avatar
ujík
 
Příspěvky: 15306
Registrován: 02 úno 2007, 18:25
Bydliště: Hlinsko v Čechách
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

Příspěvekod Martin Glogar » 12 kvě 2008, 20:32

ten spit je úchylný, vypadá to jak mravenečník :grin: super :D
tvořím: H. P. Halifax
hotovo: G-55
Uživatelský avatar
Martin Glogar
 
Příspěvky: 8279
Registrován: 06 zář 2005, 18:06
Bydliště: Marina Veneta
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

Příspěvekod 172flogger » 28 kvě 2008, 12:42

wow, hoďte link na ten "Spitfire Jet" na britská modelářská fóra, ať se pokochají :mrgreen:
1/72. Nic větčejší, nic meňčejší
"Ani to, Horste, nic není. Řeknu ti, že už se těším na krájení hřebíků. Připravil jsem si tady hřebíky, protože jeden, dva, to umí uříznout každý. Ale já uříznu tři! Dámy a pánové, krájím hřebíky, protože mám chuť a náladu. Řeknu vám, krájet hřebíky, to mě pokaždé baví!" - Pepi Rezler
.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
172flogger
 
Příspěvky: 5330
Registrován: 28 led 2008, 01:29
Bydliště: JČxHC
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

Příspěvekod ujík » 28 kvě 2008, 12:46

DISMEMBER Dissection píše:wow, hoďte link na ten "Spitfire Jet" na britská modelářská fóra, ať se pokochají :mrgreen:

To chce ještě zaručeně pravdivý, kvalitní článeček, ať čumí, jak jsme jim spita po válce vylepšili :grin: :grin: , beztak budou vědět prd, že je to vymyšlené :D
2020 hotovo: Bf 109G-6/R6 (Tamiya 1/72) - Ital , Bf 109G-10/U4 (Finemolds 1/72) - MKHL
2019 hotovo: Bf 109G-6 (Tamiya 1/72) - MKHL
Uživatelský avatar
ujík
 
Příspěvky: 15306
Registrován: 02 úno 2007, 18:25
Bydliště: Hlinsko v Čechách
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

Příspěvekod 172flogger » 28 kvě 2008, 15:21

Samozřejmě.

Je všeobecně známo, že naše továrny po válce zprovoznili několik Me-262 jako Avia S-92 a CS-92. Také je známo, že jsme po válce měli řadu Spitfirů dodaných z Anglie. Málokdo ovšem tuší, že naši konstruktéři chtěli vyřešit nedostatek proudových letadel nejjednodušší cestou, kterou se jinak vydali pouze v Rusku a později Švédku (Saab 21R), adaptací vrtulové stíhačky na proudovou.
Plánovalo se vybrat z typů La-7, Spitfire a S-99 (Me-109). La-7 byl vyřazen ihned pro malou životnost draku a dřevěnou konstrukci a od přestavby se ustoupilo.
Naopak u Spitfire a S-99 byla konstrukce možná a podle nařízení MNO se stavěly oba prototypy. Úplně nezávisle na SSSR vznikla téměř stejná konstrukce jako jejich JAK-15, dokonce i s použitím prakticky stejného motoru, kořistního Jumo 004, případně BMW 003 .
Postavení prototypů obnášelo potíže, ale obě konstrukce se dostaly do vzduchu a prokázaly použitelnost. Proudový "Mezek" létal dříve, ale po vzletu "Jet Spitfire" při porovnání se jevil o dost horší. Zkoušky pokračovaly, ale brzo byl Mezek nenávratně ztracen při požáru motoru. Naštěstí se nikomu nic nestalo. Přestože by byla adaptace továren z S-199 na proudový S-299 a jeho výroba snadná, kvůli neperspektivnosti dalšího vývoje se do série nedostal.
Zato S-289 , neboli Jet Spitfire se jevil velmi perspektivní a po přestavbě našich vlastních Spitfirů na proudové se plánovala série. Byla rozjednána dodávka velkého množství přebytečných Spitfirů z Velké Británie a hromadná přestavba na proudové. V té době už také německý motor Jumo nahradil silnější britský motor DH Goblin a později RR Derwent, kvůli tomu se i trochu měnil tvar přídě. Britové ani netušili pravý důvod našeho zájmu o Spitfiry a snad ani ve snu by je nenapadlo, že díky jejich zastaralému Spitfiru a jejich motoru bysme měli stíhačky téměř ve všem překonávající Gloster Meteor i DH Vampire.
Bohužel do všeho zasáhla politika, která se u nás po válce nevyvíjela zrovna správným směrem. Téměř všechny naše Spitfire skončili prodané do Izraele a nebo ve šrotu, dodnes se zachoval jen jediný kus v muzeu Kbely. Přesto ani komunisti nenechali Jet Spitfire zničit a naopak do Československa promptně dodali jeden JAK-17, také sami nevěřili podobnosti konstrukce. Při porovnávacích testech Jak-17 a S-289 se Jet Spitfire jevil ve všem lepší kromě přistávací rychlosti. Sami však věděli, že se blíží doba nové generace stíhaček, ze které pak vznikly MIG-15 a v USA F-86 Sabre. Ale nebýt komunistického puče, v našich podmínkách mohl S-289 výborně sloužit do poloviny padesátých let, i když by byl brzo stažen z první linie k cvičným a bitevním úkolům. V té době ale nikdo nevěděl, co přinese válka o Koreu.
S-289 dál sloužil jako zkušební letoun, bohužel v roce 1949 byl zničen. Rozpadla se ocasní část ve vzduchu při střemhlavém letu při testech kritického Machova čísla. Traduje se, že v tomto letu S-289 těsně překonal Mach 1, ale to je asi jen fáma a letecká hantýrka o "nejrychlejším Spitfire na světě". Ve skutečnosti byl letoun schopen ve střemhlavém letu dosáhnout rychlosti M=0.90-0.95, i to se zdá těžko uvěřitelné. Po katastrofě a smrti pilota byly veškeré práce zastaveny a Československo se po Me-262/S-92 a Jak-23 na další desítky let dalo na cestu Migů od slavného MIG-15, prvního nadzvukového MIG-19, nesmrtelného MIG-21 až po krátkou službu MIG-29 a teprve teď po dlouhých letech první západní stíhačku, švédský Saab Gripen.


tak, přeloží to někdo do angličtiny a pošle do světa ? 8)
1/72. Nic větčejší, nic meňčejší
"Ani to, Horste, nic není. Řeknu ti, že už se těším na krájení hřebíků. Připravil jsem si tady hřebíky, protože jeden, dva, to umí uříznout každý. Ale já uříznu tři! Dámy a pánové, krájím hřebíky, protože mám chuť a náladu. Řeknu vám, krájet hřebíky, to mě pokaždé baví!" - Pepi Rezler
.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
172flogger
 
Příspěvky: 5330
Registrován: 28 led 2008, 01:29
Bydliště: JČxHC
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

Příspěvekod PantherG » 28 kvě 2008, 15:33

Paráda.....škoda,že neumím anglicky...z toho by se asi "tomíci" pomátli na rozumu :P :P :P :P
Obrázek
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš.....
Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Uživatelský avatar
PantherG
 
Příspěvky: 15591
Registrován: 25 lis 2005, 13:18
Bydliště: Hulín,Morava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

Příspěvekod Raptor » 28 kvě 2008, 16:25

Není to špatný ale aby ti to uvěřili, zkus vynechat emoce a psát více intertně.Mimochodem v roce 1948 nešlo o puč ale o převrat stejně jako v roce 1989 (abych si rozuměli)
Workbench: 1/48 Macchi MC.200

Obrázek
Uživatelský avatar
Raptor
 
Příspěvky: 8054
Registrován: 08 pro 2004, 15:04
Bydliště: Náměšť nad Oslavou
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

Příspěvekod ujík » 23 čer 2008, 11:24

to Randalf: teda na živo tyhle proudové potvory vypadaly parádně, fakt mě dostaly =D> =D> [-o<
2020 hotovo: Bf 109G-6/R6 (Tamiya 1/72) - Ital , Bf 109G-10/U4 (Finemolds 1/72) - MKHL
2019 hotovo: Bf 109G-6 (Tamiya 1/72) - MKHL
Uživatelský avatar
ujík
 
Příspěvky: 15306
Registrován: 02 úno 2007, 18:25
Bydliště: Hlinsko v Čechách
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-289, Avia S-299 (KP & Směr, 1/72)

Příspěvekod Randalf » 23 čer 2008, 18:43

Jsem rád, že se líbily, proto to děláme ;)
Roman Randalf Kresta
Beskyd model kitshow
Uživatelský avatar
Randalf
 
Příspěvky: 8601
Registrován: 31 led 2005, 13:56
Bydliště: Kopřivnice
  • WWW
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 10 • Stránka 1 z 1

Zpět na Galerie What if

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY