Stránka 1 z 2

Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

PříspěvekNapsal: 20 kvě 2008, 17:58
od john mad doe
Kolem všeho jsou nějaké pomluvy a zaručeně zaručené pravdy. Znáte něco takového?

Flák 1: V září 1944 přestal být nanášen zimmerit na většinu tanků kvůli povídačkám o vlivu zimmu na samovzplanutí. Za tuto hovadinu mohly posádky vozidel zejména na západní frontě, kde v prvních měsících panzerwaffe dosti značné ztráty a spojenecká převaha stále rostla. A když se objevila informace o tomto vlivu zimmu, bylo to, jako byste nebídli fronťákovi, že ho střelíte z pěti metrů bezbolestnou puškou...

Ať žijí zimmeritové zapalovače...

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2008, 18:34
od branik
Zopár mylných pomenovaní :

Diana - nieje to bežne známe Sd.Kfz.6 s pôvodným ruským kanónom M1936(F-22) - ( http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/8 ... Sd-Kfz-6-3 )

Tieto stroje sa často pomenuvávajú ako "Diana". To je však omyl. Označenie "Diana" patrilo podobnému plánovanému projektu vyzbrojenia SdKfz.6 kanónom PaK 36(r). Kanón PaK 36(r) však už bol Nemcami upravený pôvodný ruský F.K.296(r)(ex. M1936). Po skompletovaní mal byť tento stroj v lete 1942 otestovaný v Lýbii, no podrobnejšie informácie o tomto projekte, či bol dokončený, nalodený, či prepravený do severnej Afriky však chýbajú.


Ladungsleger I - v skutočnosti sa volá Pz.Kpfw.I (M.G.) mit Abwurfvorrichtung (http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/3 ... ne-vozidlo)

Pomenovanie "Ladungsleger I", ktoré je pripisované tomuto typu ženijného prostriedku však patrilo dvom iným prototypom experimentálneho prostriedku s ramenom na pokládku nákladu. Táto chyba pochádza z originálneho hlásenia popisujúceho Ladungsleger I, v ktorom chýbala akákoľvek fotografia, či ďalšie údaje o tomto stroji. Stroje boli principiálne podobné, no omylom bolo potom toto pomenovanie prisúdené fotograficky zdokumentovaným sériovým strojom, ktorých správne pomenovanie znie PzKpfw.I (M.G.) mit Abwurfvorrichtung.


Panzerjäger IV L/70 "Zwischen Lösung" - PzJäg IV(Alkett) - kedysi bolo tomuto typu pripisované i označenie "Zwischen Lösung". V preklade však znamená len "dielčie riešenie/medzi riešenie/alternatívne-dočasné riešenie"

Hetzer - pomenovanie "Hetzer" defacto oficiálne nepatrilo tomuto typu.
Toto pomenovanie malo oficiálne patriť sériovej podobe zamýšľaného ľahkého stíhača tankov E-10.

Pomenovanie "Hetzer" figurovalo v popise Lt. H.Schrödera (pracovníka Armádného zbrojného úradu ???) k špecifikáciám na nový panzerjäger datovaného k 1.11.1943 (D 97/1+). Tento popis vznikol mesiac pred zadaním konečných špecifikácií na Jagdpanzer 38(t) (16.12.1943). V špecifikáciách na Jagdpanzer 38(t) sa nikde nespomínalo bojové pomenovanie "Hetzer". Pomenovanie "Hetzer" sa však zaužívalo u vojakov, bolo následné prevzaté gen.Guderianom a figurovalo v jeho hlásení o tomto type stíhača tankov A.Hitlerovi.

Brummbär - nieje to oficiálne pomenovanie, populárne ho tak nazvali nemeckí vojaci

Königstiger -
Tiger II je doposiaľ často nazývaný i pod označením "Königstiger". To však nieje jeho oficiálny názov. Oficiálne názvy prideľovali jednotlivé oddelenia armádneho zbrojného úradu (WaPrüf - u automobilovej a tankovej techniky to bolo WaPrüf 6). Názov "Königstiger" figuroval v dokumentoch Ríšskeho ministerstva zbrojenia a vojnovej výroby a toto mylné úradnícke pomenovanie bolo spojeneckými spravodajskými organizáciami prevzaté a tie následne preberali viacerí publicisti. Ďalším omylom bol preklad slova "Königstiger". Neznamenal kráľovský tiger, ale bengálsky tiger (Panthera Tigris Tigris).


http://forum.valka.cz/viewtopic.php/tit ... 5506#25506


Porsche a Henschel veža pre Tiger II - často sa udáva, že sa jedná o vežu Porsche a Henschel a má sa za to, že sú dielami týchto firiem. Pre obe konkurenčné konštrukčné kancelárie pri vývoji TII vyvinula veže firma Krupp.


Saukopfblende - správne je to Topfblende
Schurzen - vznikli nie kvôli ochrane proti kumulatívnym granátom, ale proti sovietským protitankovým puškám

http://www.panzerworld.net/facts.html#1
http://www.panzertracts.com/PZanswers.htm

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2008, 20:06
od jiří ščučka
tak tyhle mýty už nikdo nikdy nevymýtí,ty sou mezi odbornou veřejností tak zavedené že to prostě nepude

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2008, 20:40
od sir Alron
Mýtus o kingovi mýtím už asi rok zpátky, někdy o něm píšu jako o bengálu ;)

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2008, 22:34
od oto M
V takýchto upresneniach sa vyžívam. Rád borím mýty. Len tak ďalej.

oto

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2008, 23:05
od Bobanski
Hodne zajimave, ve vetsine pripadu patrim mezi ty pomylene.
Jen poznamka - o zimmeritu jsem cetl, ze byl zrusen kvuli sve vaze a tudiz vyssi spotrebe vozidla, to o vznitivosti jsem ted cetl poprve.

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

PříspěvekNapsal: 22 kvě 2008, 05:59
od bitaxe
to Alron, no pokud něco "mýtí" někdo tak profláknutý svými "znalostmi" jako jsi ty, je to opravdu přínos :-)

Pokud jde o Zimmerit, důvodů bylo zřejmě několik, jednak to že útoky příložnými náložemi byly spíše vzácné, dále uvedné zvýšení váhy, ale hlavně němcům docházel materiál na výrobu, konkrétně šlo asi o Polyvinylacetát. Velkým problémem asi bylo i poměrně zdlouhavé nanášení které zpomalovalo výrobu (nanášelo se ve dvou vrstvách, ručně - pokusy o nanášení stříkáním se nezdařily - a následná nutnost vytvrzování, celkem to u jednoho stroje to zabralo řadu hodin) prodloužení výroby bylo dle názoru inženýrů od firmy Henschel zřejmě důvodem pro zrušení (byli vyslýcháni brity). Nárůst váhy byl sice zajímavý, ale na spotřebu měl sotva vliv, pro Tiger I bylo potřeba 200kg Zimmeritu, pro Panther 160kg, pro PzIV 100kg a pro StuGIII 70kg. Pokud si uvědomíte jaké % z celkové váhy to je asi si i uvědomíte že to na spotřebu vliv nemělo (i to je fáma). Co se týče hořlavosti, Zimmerit byl ředěn už uvedeným Polyvinilacetátem který je hořlavý, hořlavá část se ale odpaří v procesu tvrdnutí, z vlastní pasty je hořlavé plnivo kterým jsou dřevěné piliny (10%), zbytek je 15% okru pro zbarvení a 40% síranu barnatého a 10% síranu zinečnatého (25%je právě toho ředidla) z toho je tedy hořlavé asi jen to plnivo, nejsem chemik a nedokážu určit jak je hořlavý který síran, a to je rozptýleno v pastě, britská zpráva se o hořlavosti nezmiňuje a asi na ni nenarazili, jediné kdy bylo zřejmě nebezpečí hoření bylo vytvrzování spojené s odpařováním těkavých látek.

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

PříspěvekNapsal: 22 kvě 2008, 15:04
od PantherG
nedávno jsem četl,že vrchní velení Wehrmachtu zakazovalo navěšováníé článků pásů na věže....zvyšovaly váhu a tím navyšovaly opotřebení ložisek věnce věže a zpomalovaly rychlost otáčení věží....asi bylo míněno improvizované navěšování u jednotek v poli... :wink:

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

PříspěvekNapsal: 22 kvě 2008, 15:06
od PantherG
k zimmeritu....taky sem četl,že testy hořlavosti prováděli němci na kořistních T-34,na které nanesli zimmerit a pak se je pokoušeli podpálit... :P ...tyhle fotky tak sehnat :roll:

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

PříspěvekNapsal: 22 kvě 2008, 15:39
od Jirka Zahradník
Ohledně Tigra II - spojenečtí vojáci ho pojmenovali jako King Tiger, k překladu do NJ došlo až později.

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

PříspěvekNapsal: 22 kvě 2008, 16:34
od branik
Sd.Kfz.10/4 vs. 10/5 - protilietadlové vozidlo na platforme Sd.Kfz.10 nesúce ako 2 cm Flak 30, tak i 2 cm Flak 38 sa označovalo len ako Sd.Kfz.10/4

Pz.Kpfw.IV Ausf. F2/G - "oficialita" provizórneho označenia Ausf.F2 trvala 3 mesiace a následne bola zmenená na Ausf.G

"Kätzchen" firmy Auto Union - projekt VK 5.01 nieje projektom bojového vozidla pechoty (ekvivalent Volkettenaufklärer 38(t)), jedná sa o muničné vozidlo, pomenovanie "Katzchen" pravdepodobne nieje oficiálne

Bison I/Bison II - nieje to žiadne oficiálne pomenovanie

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

PříspěvekNapsal: 22 kvě 2008, 17:15
od Duch
Když už se tu řeší různé nadávky obrněných vozidel,jak to je s názvem Chariot u Merkavy? :o

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

PříspěvekNapsal: 23 kvě 2008, 07:13
od Tango
Chariot a Merkava znamená totéž, akorát že jedno je anglicky a druhé hebrejsky.

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

PříspěvekNapsal: 23 kvě 2008, 09:49
od Hronec Filip
Branik: k tej PZ4F2,ona naozaj existovala,posledných 50kusov verzie F1 nedostalo krátky kanón,ale už nový KwK40/L43 a dajú sa rozpoznať podľa dlhého odrážača antény po laufom. Ostatok už bola verzia G....

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

PříspěvekNapsal: 23 kvě 2008, 15:24
od Duch
Tango píše:Chariot a Merkava znamená totéž, akorát že jedno je anglicky a druhé hebrejsky.
Díky =D> ,kouk sem do slovníku :arrow: a anglicky to j doslova dvoukolý bojový kočár :o