Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Technika ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 21 • Stránka 1 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

Příspěvekod john mad doe » 20 kvě 2008, 17:58

Kolem všeho jsou nějaké pomluvy a zaručeně zaručené pravdy. Znáte něco takového?

Flák 1: V září 1944 přestal být nanášen zimmerit na většinu tanků kvůli povídačkám o vlivu zimmu na samovzplanutí. Za tuto hovadinu mohly posádky vozidel zejména na západní frontě, kde v prvních měsících panzerwaffe dosti značné ztráty a spojenecká převaha stále rostla. A když se objevila informace o tomto vlivu zimmu, bylo to, jako byste nebídli fronťákovi, že ho střelíte z pěti metrů bezbolestnou puškou...

Ať žijí zimmeritové zapalovače...
Uživatelský avatar
john mad doe
 
Příspěvky: 473
Registrován: 05 črc 2007, 20:49
Bydliště: Zbýšov řečený holy hole
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

Příspěvekod branik » 21 kvě 2008, 18:34

Zopár mylných pomenovaní :

Diana - nieje to bežne známe Sd.Kfz.6 s pôvodným ruským kanónom M1936(F-22) - ( http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/8 ... Sd-Kfz-6-3 )

Tieto stroje sa často pomenuvávajú ako "Diana". To je však omyl. Označenie "Diana" patrilo podobnému plánovanému projektu vyzbrojenia SdKfz.6 kanónom PaK 36(r). Kanón PaK 36(r) však už bol Nemcami upravený pôvodný ruský F.K.296(r)(ex. M1936). Po skompletovaní mal byť tento stroj v lete 1942 otestovaný v Lýbii, no podrobnejšie informácie o tomto projekte, či bol dokončený, nalodený, či prepravený do severnej Afriky však chýbajú.


Ladungsleger I - v skutočnosti sa volá Pz.Kpfw.I (M.G.) mit Abwurfvorrichtung (http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/3 ... ne-vozidlo)

Pomenovanie "Ladungsleger I", ktoré je pripisované tomuto typu ženijného prostriedku však patrilo dvom iným prototypom experimentálneho prostriedku s ramenom na pokládku nákladu. Táto chyba pochádza z originálneho hlásenia popisujúceho Ladungsleger I, v ktorom chýbala akákoľvek fotografia, či ďalšie údaje o tomto stroji. Stroje boli principiálne podobné, no omylom bolo potom toto pomenovanie prisúdené fotograficky zdokumentovaným sériovým strojom, ktorých správne pomenovanie znie PzKpfw.I (M.G.) mit Abwurfvorrichtung.


Panzerjäger IV L/70 "Zwischen Lösung" - PzJäg IV(Alkett) - kedysi bolo tomuto typu pripisované i označenie "Zwischen Lösung". V preklade však znamená len "dielčie riešenie/medzi riešenie/alternatívne-dočasné riešenie"

Hetzer - pomenovanie "Hetzer" defacto oficiálne nepatrilo tomuto typu.
Toto pomenovanie malo oficiálne patriť sériovej podobe zamýšľaného ľahkého stíhača tankov E-10.

Pomenovanie "Hetzer" figurovalo v popise Lt. H.Schrödera (pracovníka Armádného zbrojného úradu ???) k špecifikáciám na nový panzerjäger datovaného k 1.11.1943 (D 97/1+). Tento popis vznikol mesiac pred zadaním konečných špecifikácií na Jagdpanzer 38(t) (16.12.1943). V špecifikáciách na Jagdpanzer 38(t) sa nikde nespomínalo bojové pomenovanie "Hetzer". Pomenovanie "Hetzer" sa však zaužívalo u vojakov, bolo následné prevzaté gen.Guderianom a figurovalo v jeho hlásení o tomto type stíhača tankov A.Hitlerovi.

Brummbär - nieje to oficiálne pomenovanie, populárne ho tak nazvali nemeckí vojaci

Königstiger -
Tiger II je doposiaľ často nazývaný i pod označením "Königstiger". To však nieje jeho oficiálny názov. Oficiálne názvy prideľovali jednotlivé oddelenia armádneho zbrojného úradu (WaPrüf - u automobilovej a tankovej techniky to bolo WaPrüf 6). Názov "Königstiger" figuroval v dokumentoch Ríšskeho ministerstva zbrojenia a vojnovej výroby a toto mylné úradnícke pomenovanie bolo spojeneckými spravodajskými organizáciami prevzaté a tie následne preberali viacerí publicisti. Ďalším omylom bol preklad slova "Königstiger". Neznamenal kráľovský tiger, ale bengálsky tiger (Panthera Tigris Tigris).


http://forum.valka.cz/viewtopic.php/tit ... 5506#25506


Porsche a Henschel veža pre Tiger II - často sa udáva, že sa jedná o vežu Porsche a Henschel a má sa za to, že sú dielami týchto firiem. Pre obe konkurenčné konštrukčné kancelárie pri vývoji TII vyvinula veže firma Krupp.


Saukopfblende - správne je to Topfblende
Schurzen - vznikli nie kvôli ochrane proti kumulatívnym granátom, ale proti sovietským protitankovým puškám

http://www.panzerworld.net/facts.html#1
http://www.panzertracts.com/PZanswers.htm
Branislav Juhász
http://forum.valka.cz/index.php
branik
 
Příspěvky: 2300
Registrován: 26 zář 2005, 18:53
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

Příspěvekod jiří ščučka » 21 kvě 2008, 20:06

tak tyhle mýty už nikdo nikdy nevymýtí,ty sou mezi odbornou veřejností tak zavedené že to prostě nepude
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
jiří ščučka
 
Příspěvky: 9104
Registrován: 15 pro 2004, 18:42
Bydliště: seriously!
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

Příspěvekod sir Alron » 21 kvě 2008, 20:40

Mýtus o kingovi mýtím už asi rok zpátky, někdy o něm píšu jako o bengálu ;)
sir Alron
 
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

Příspěvekod oto M » 21 kvě 2008, 22:34

V takýchto upresneniach sa vyžívam. Rád borím mýty. Len tak ďalej.

oto
oto M
 
Příspěvky: 4
Registrován: 18 kvě 2008, 20:30
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

Příspěvekod Bobanski » 21 kvě 2008, 23:05

Hodne zajimave, ve vetsine pripadu patrim mezi ty pomylene.
Jen poznamka - o zimmeritu jsem cetl, ze byl zrusen kvuli sve vaze a tudiz vyssi spotrebe vozidla, to o vznitivosti jsem ted cetl poprve.
Vstávat a cvičit modelařit!
Uživatelský avatar
Bobanski
 
Příspěvky: 7536
Registrován: 07 pro 2005, 18:30
Bydliště: Beroun (ex Karviná)
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

Příspěvekod bitaxe » 22 kvě 2008, 05:59

to Alron, no pokud něco "mýtí" někdo tak profláknutý svými "znalostmi" jako jsi ty, je to opravdu přínos :-)

Pokud jde o Zimmerit, důvodů bylo zřejmě několik, jednak to že útoky příložnými náložemi byly spíše vzácné, dále uvedné zvýšení váhy, ale hlavně němcům docházel materiál na výrobu, konkrétně šlo asi o Polyvinylacetát. Velkým problémem asi bylo i poměrně zdlouhavé nanášení které zpomalovalo výrobu (nanášelo se ve dvou vrstvách, ručně - pokusy o nanášení stříkáním se nezdařily - a následná nutnost vytvrzování, celkem to u jednoho stroje to zabralo řadu hodin) prodloužení výroby bylo dle názoru inženýrů od firmy Henschel zřejmě důvodem pro zrušení (byli vyslýcháni brity). Nárůst váhy byl sice zajímavý, ale na spotřebu měl sotva vliv, pro Tiger I bylo potřeba 200kg Zimmeritu, pro Panther 160kg, pro PzIV 100kg a pro StuGIII 70kg. Pokud si uvědomíte jaké % z celkové váhy to je asi si i uvědomíte že to na spotřebu vliv nemělo (i to je fáma). Co se týče hořlavosti, Zimmerit byl ředěn už uvedeným Polyvinilacetátem který je hořlavý, hořlavá část se ale odpaří v procesu tvrdnutí, z vlastní pasty je hořlavé plnivo kterým jsou dřevěné piliny (10%), zbytek je 15% okru pro zbarvení a 40% síranu barnatého a 10% síranu zinečnatého (25%je právě toho ředidla) z toho je tedy hořlavé asi jen to plnivo, nejsem chemik a nedokážu určit jak je hořlavý který síran, a to je rozptýleno v pastě, britská zpráva se o hořlavosti nezmiňuje a asi na ni nenarazili, jediné kdy bylo zřejmě nebezpečí hoření bylo vytvrzování spojené s odpařováním těkavých látek.
bitaxe
 
Příspěvky: 238
Registrován: 24 srp 2007, 11:56
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

Příspěvekod PantherG » 22 kvě 2008, 15:04

nedávno jsem četl,že vrchní velení Wehrmachtu zakazovalo navěšováníé článků pásů na věže....zvyšovaly váhu a tím navyšovaly opotřebení ložisek věnce věže a zpomalovaly rychlost otáčení věží....asi bylo míněno improvizované navěšování u jednotek v poli... :wink:
Obrázek
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš.....
Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Uživatelský avatar
PantherG
 
Příspěvky: 15591
Registrován: 25 lis 2005, 13:18
Bydliště: Hulín,Morava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

Příspěvekod PantherG » 22 kvě 2008, 15:06

k zimmeritu....taky sem četl,že testy hořlavosti prováděli němci na kořistních T-34,na které nanesli zimmerit a pak se je pokoušeli podpálit... :P ...tyhle fotky tak sehnat :roll:
Obrázek
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš.....
Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Uživatelský avatar
PantherG
 
Příspěvky: 15591
Registrován: 25 lis 2005, 13:18
Bydliště: Hulín,Morava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

Příspěvekod Jirka Zahradník » 22 kvě 2008, 15:39

Ohledně Tigra II - spojenečtí vojáci ho pojmenovali jako King Tiger, k překladu do NJ došlo až později.
Uživatelský avatar
Jirka Zahradník
 
Příspěvky: 922
Registrován: 03 lis 2005, 20:33
Bydliště: Liberec
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

Příspěvekod branik » 22 kvě 2008, 16:34

Sd.Kfz.10/4 vs. 10/5 - protilietadlové vozidlo na platforme Sd.Kfz.10 nesúce ako 2 cm Flak 30, tak i 2 cm Flak 38 sa označovalo len ako Sd.Kfz.10/4

Pz.Kpfw.IV Ausf. F2/G - "oficialita" provizórneho označenia Ausf.F2 trvala 3 mesiace a následne bola zmenená na Ausf.G

"Kätzchen" firmy Auto Union - projekt VK 5.01 nieje projektom bojového vozidla pechoty (ekvivalent Volkettenaufklärer 38(t)), jedná sa o muničné vozidlo, pomenovanie "Katzchen" pravdepodobne nieje oficiálne

Bison I/Bison II - nieje to žiadne oficiálne pomenovanie
Branislav Juhász
http://forum.valka.cz/index.php
branik
 
Příspěvky: 2300
Registrován: 26 zář 2005, 18:53
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

Příspěvekod Duch » 22 kvě 2008, 17:15

Když už se tu řeší různé nadávky obrněných vozidel,jak to je s názvem Chariot u Merkavy? :o
:-& Tomáš"Duch"Ducháček - Sudéta V -dorf
Visi sunt oculis insipientum mori , illi autem sunt in pace
Uživatelský avatar
Duch
 
Příspěvky: 8966
Registrován: 13 črc 2007, 20:42
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

Příspěvekod Tango » 23 kvě 2008, 07:13

Chariot a Merkava znamená totéž, akorát že jedno je anglicky a druhé hebrejsky.
Jaroslav 'Tango' Hátle
účetní mafie SPL Liberec
Uživatelský avatar
Tango
 
Příspěvky: 5185
Registrován: 12 dub 2005, 15:51
Bydliště: Liberec
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

Příspěvekod Hronec Filip » 23 kvě 2008, 09:49

Branik: k tej PZ4F2,ona naozaj existovala,posledných 50kusov verzie F1 nedostalo krátky kanón,ale už nový KwK40/L43 a dajú sa rozpoznať podľa dlhého odrážača antény po laufom. Ostatok už bola verzia G....
Hronec Filip
 
Příspěvky: 1794
Registrován: 15 led 2006, 23:36
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mýty, fámy a nepravdy o vojenských vozidlech

Příspěvekod Duch » 23 kvě 2008, 15:24

Tango píše:Chariot a Merkava znamená totéž, akorát že jedno je anglicky a druhé hebrejsky.
Díky =D> ,kouk sem do slovníku :arrow: a anglicky to j doslova dvoukolý bojový kočár :o
:-& Tomáš"Duch"Ducháček - Sudéta V -dorf
Visi sunt oculis insipientum mori , illi autem sunt in pace
Uživatelský avatar
Duch
 
Příspěvky: 8966
Registrován: 13 črc 2007, 20:42
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 21 • Stránka 1 z 2 • 1, 2

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY