ICM 1:35 FCM 36 WWII French light Tank-pohled do krabičky

http://www.modelimex.cz
ICM 1:35
Kat.č. 35336
FCM 36
WWII French light Tank
FCM 36 byl lehký pěchotní tank, který vznikl u stejnojmenné firmy FCM (Forges et Chantiers de la Méditerranée) jako náhrada za zastaralý FT-17 a konkurence Renaultu R-35. Nový tank se na první pohled vyznačoval moderními prvky, díky sešikmenému pancéřování, které bylo svařované. Pohon zajišťoval na francouzské tanky netypický vznětový motor Berliet o výkonu 91HP. S tímto motorem získal tank FCM 36 znatelně větší dojezd než byl u většiny francouzských tanků obvyklý. Podvozek byl složen na každé straně z napínacího kola vpředu, devíti pojezdových kol a hnacího kola vzadu. První pár pojezdových kol byl individuálně zavěšen ve větší výšce nad zemí než zbývající pojezdová kola, která byla zavěšena ve vozících po dvou. Podvozek byl z boku chráněn zalomenými pancéřovými pláty, v kterých byly otvory pro lepší odstranění bahna z pásů. V přední části korby se nacházel prostor řidiče, který měl obdobně jako u ostatních francouzských lehkých tanků k dispozici rozměrný, směrem nahoru otevíratelný přístupový poklop. Na korbě byla posazena netypická věž, jejíž pancéřování bylo stejně jako v případě korby svařované. Osmiboká věž byla ve své zadní části protažena do výšky, tím nahrazovala obvyklé velitelské kopule. Ve věži byl uložen zastaralý kanón SA-18 ráže 37mm spolu s kulometem Chatellerault ráže 7,5mm. Ve věži měl své místo velitel tanku, který zároveň obsluhoval obě zbraně. Posádku tanku tvořili jen dva muži, řidič a velitel. Celkem bylo vyrobeno 100 tanků FCM-36. Po pádu Francie byla přeživší vozidla převzata německou armádou a dostala označení Panzerkampfwagen 737 FCM (f). Z těchto ukořistěných tanků byla většinou odstraněna věž. V nové nástavbě pak Němci instalovali protitankový kanón PaK 40 ráže 75mm či houfnici leFH 18 ráže 105mm. Tato vozidla pak byla Němci použita během vylodění v Normandii.
Novou stavebnici výrobce zabalil do menší krabičky s výklopným víkem a samostatně řešeným vrchním obalem. Na něm můžeme obdivovat pěkně ztvárněnou předlohu modelu projíždějící ruinami městské ulice. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme šest rámečků ze světle-šedé hmoty, vinylové pásy, manuál a v něm vložený menší obtiskový aršík. Z hlediska kvality stříkaných dílů se jen potvrzuje, že ICM je v současnosti ve zvládnutí technologie opravdu špičková firma. Výlisky jsou čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí nebo se dají snadno odstranit. Povrchové detaily jsou ostré, s pěkně naznačenými sváry na povrchu korby a věžě. Stavebnice neobsahuje interiér, ale i tak lze otevřít poklop řidiče a přístupový poklop velitele na věži. Interiér věže je naznačen jen minimalisticky, závěrem kanonu a částí kulometu. Díky této možnosti můžeme snadno vozidlo případně vybavit i posádkou. Sadu figurek vhodnou pro tank FCM 36 nabízí i sám výrobce, pod kat.č. 35647 French Tank Crew WWII & boys. Velký řetěz, který můžeme spatřit na dobových fotografiích pověšený na přední a zadní část vozidla nalezneme na dvou rámečcích (E). Rozložen je na jednotlivá oka, označeny jsou jako E1 a E2. Při sestavování se spolu kombinují, tento postup je dobře vyobrazen v manuálu na straně 14. Vytvořit tak můžeme až dva řetězy patřičné délky. Pásy jsou z černého vinylu, navíc se každý pás skládá ze dvou kratších segmentů, které je zapotřebí spojit k sobě. To určitě není zcela šťastné řeší, ale pro modeláře, který staví model jen čistě z krabičky je toto řešení dostačující. V budoucnu jistě některý z tradičních výrobců doplňků vydá i nové článkové pásy z bílého kovu nebo plastu. Manuál samotný je přehledný a provede nás stavbou bez větších problémů. Obtisky jsou kvalitní, mají tenký krycí lak a nabízejí výběr ze dvou zajímavě zbarvených strojů:
- FCM 36, 7th BBC, Chemery, France, May 14, 1940
- FCM 36, 4th BBC, France, June 10, 1940
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál:
ICM 1:35
Kat.č. 35336
FCM 36
WWII French light Tank
FCM 36 byl lehký pěchotní tank, který vznikl u stejnojmenné firmy FCM (Forges et Chantiers de la Méditerranée) jako náhrada za zastaralý FT-17 a konkurence Renaultu R-35. Nový tank se na první pohled vyznačoval moderními prvky, díky sešikmenému pancéřování, které bylo svařované. Pohon zajišťoval na francouzské tanky netypický vznětový motor Berliet o výkonu 91HP. S tímto motorem získal tank FCM 36 znatelně větší dojezd než byl u většiny francouzských tanků obvyklý. Podvozek byl složen na každé straně z napínacího kola vpředu, devíti pojezdových kol a hnacího kola vzadu. První pár pojezdových kol byl individuálně zavěšen ve větší výšce nad zemí než zbývající pojezdová kola, která byla zavěšena ve vozících po dvou. Podvozek byl z boku chráněn zalomenými pancéřovými pláty, v kterých byly otvory pro lepší odstranění bahna z pásů. V přední části korby se nacházel prostor řidiče, který měl obdobně jako u ostatních francouzských lehkých tanků k dispozici rozměrný, směrem nahoru otevíratelný přístupový poklop. Na korbě byla posazena netypická věž, jejíž pancéřování bylo stejně jako v případě korby svařované. Osmiboká věž byla ve své zadní části protažena do výšky, tím nahrazovala obvyklé velitelské kopule. Ve věži byl uložen zastaralý kanón SA-18 ráže 37mm spolu s kulometem Chatellerault ráže 7,5mm. Ve věži měl své místo velitel tanku, který zároveň obsluhoval obě zbraně. Posádku tanku tvořili jen dva muži, řidič a velitel. Celkem bylo vyrobeno 100 tanků FCM-36. Po pádu Francie byla přeživší vozidla převzata německou armádou a dostala označení Panzerkampfwagen 737 FCM (f). Z těchto ukořistěných tanků byla většinou odstraněna věž. V nové nástavbě pak Němci instalovali protitankový kanón PaK 40 ráže 75mm či houfnici leFH 18 ráže 105mm. Tato vozidla pak byla Němci použita během vylodění v Normandii.
Novou stavebnici výrobce zabalil do menší krabičky s výklopným víkem a samostatně řešeným vrchním obalem. Na něm můžeme obdivovat pěkně ztvárněnou předlohu modelu projíždějící ruinami městské ulice. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme šest rámečků ze světle-šedé hmoty, vinylové pásy, manuál a v něm vložený menší obtiskový aršík. Z hlediska kvality stříkaných dílů se jen potvrzuje, že ICM je v současnosti ve zvládnutí technologie opravdu špičková firma. Výlisky jsou čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí nebo se dají snadno odstranit. Povrchové detaily jsou ostré, s pěkně naznačenými sváry na povrchu korby a věžě. Stavebnice neobsahuje interiér, ale i tak lze otevřít poklop řidiče a přístupový poklop velitele na věži. Interiér věže je naznačen jen minimalisticky, závěrem kanonu a částí kulometu. Díky této možnosti můžeme snadno vozidlo případně vybavit i posádkou. Sadu figurek vhodnou pro tank FCM 36 nabízí i sám výrobce, pod kat.č. 35647 French Tank Crew WWII & boys. Velký řetěz, který můžeme spatřit na dobových fotografiích pověšený na přední a zadní část vozidla nalezneme na dvou rámečcích (E). Rozložen je na jednotlivá oka, označeny jsou jako E1 a E2. Při sestavování se spolu kombinují, tento postup je dobře vyobrazen v manuálu na straně 14. Vytvořit tak můžeme až dva řetězy patřičné délky. Pásy jsou z černého vinylu, navíc se každý pás skládá ze dvou kratších segmentů, které je zapotřebí spojit k sobě. To určitě není zcela šťastné řeší, ale pro modeláře, který staví model jen čistě z krabičky je toto řešení dostačující. V budoucnu jistě některý z tradičních výrobců doplňků vydá i nové článkové pásy z bílého kovu nebo plastu. Manuál samotný je přehledný a provede nás stavbou bez větších problémů. Obtisky jsou kvalitní, mají tenký krycí lak a nabízejí výběr ze dvou zajímavě zbarvených strojů:
- FCM 36, 7th BBC, Chemery, France, May 14, 1940
- FCM 36, 4th BBC, France, June 10, 1940
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: