http://www.modelimex.cz
ICM 1:35
Kat.č. 35653
Standard B "Liberty" with WWI US Drives
Když Spojené státy vstoupily do První světové války, byla její armáda vysoce ceněna jako kvalitní spojenec. Jednou z věcí, které přivezla se svými vojáky byly i vozidla. Nákladní vozy americké armády "Liberty" vyrobené na konci první světové války byly prvním pokusem na světě vytvořit standardizované řady vojenských vozidel, sériově vyráběných různými firmami ze standardizovaných komponentů. Nejznámější byly vozy řady B s nosností 3 tuny, které od počátku roku 1918 vyrábělo 15 amerických firem ve 2 sériích. Byly to vozy s otevřenou kabinou vybavenou čtyřválcovým motorem s pohonem zadní nápravy s kardanovým hřídelem se šnekovým převodem a plnými gumovými obručemi místo klasických pneumatik. Automobily měly kola z lehkých slitin a acetylenové světlomety. Před koncem války bylo shromážděno 9 452 nákladních vozů "Liberty", z nichž 7 600 bylo odesláno do Evropy. Po skončení WWI bylo mnoho vozidel prodáno na civilním trhu. Některé vozy využily i zahraniční armády, jako příklad lze uvést polské letectvo během polsko-sovětské války v roce 1920.
Nový přebal stavebnice využívá shodných výlisků s dříve vydaným modelem, kat.č. 35537 s jednou inovací v podobě přidaného rámečku na kterém nalezneme dvě figurky, řidiče a spolujezdce. Celek je zabalen do standardní krabičky s výklopným víkem. Po otevření na nás čeká pět rámečků ze světle-šedé barvy, jeden menší s transparentními díly, malý obtiskový aršík a dva manuály. Výlisky jsou čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí nebo se dají snadno odstranit. Povrchové detaily jsou ostré a hlavy šroubů nejsou rozplizlé. Rám podvozku je velice detailní i přes menší počet dílů. Udržet geometrii při jeho složení nebude složité, výrobce nezapomněl přidat různé vodící prvky pro snadnější sestavení. Součástí rámu podvozku je i převodovka a motor, k němu postačí doplnit jen rozvody z tenkých drátků podle fotografií. Model přímo neumožňuje ponechat kapotu motoru otevřenou, pokud bychom ho chtěli otevřít bude zapotřebí trocha modelářského umu a řezání. Kabina má některé pěkné detaily, například v podobě naznačení protiskluzové podlahy nebo světlometu. Zapotřebí bude podle fotografií dodělat přední popruhy pro uchycení stahovací střechy. K tomu bude vhodný, například velmi tenký plíšek nebo cigaretový papírek. Nákladový prostor je dobře zpracovaný, modelář se nemusíme bát stop po vyhazovačích. Postačí si jen promyslet v průběhu stavby jakým nákladem ho naplní. Pro zakrytí nákladového prostoru si můžeme vybrat ze dvou rozdílných variant, které modeláři výrobce nabízí. První varianta nabízí samostatné obruče, které můžeme ponechat volně bez plachty nebo je využít pro domácí výrobu plátěné plachty. U druhé využijeme samotnou plátěnou plachtu přímo ze stavebnice tvořenou z pěti plastových dílů. Na těchto dílech nalezneme z vnitřní strany několik stop po vyhazovačích, které bude zapotřebí začistit.
Součástí balení je i přidaný rámeček s dvěma figurkami ze sady, kat.č. 35706 US Drivers (1917-1918).
Obě figurky jsou rozloženy do jednoho samostatného rámečku. Jednotlivé díly jsou čistě odstříknuté, bez otřepů nebo propadlých míst. Na některých dílech si můžeme povšimnout jemné dělící roviny po formě.
Manuál je přehledný a provede nás stavbou bez větších problémů, pro sestavení figurek je přiložen samostatný list.
Obtisky jsou kvalitní, mají tenký krycí lak a nabízejí výběr ze dvou strojů:
- Standard "Liberty" truck, US Army, 1918
- Standard "Liberty" truck, US Army, France, 1918
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: