http://www.modelimex.cz
ICM 1:24
Kat.č. 24040
Benz Patent-Motorwagen 1886
Lidé jsou závislí na ropě už více než jedno století, ale na konci 19.století byla převládajícím zdrojem energie stále pára.
I když začala pomalu převládat závislost na jiném fosilním palivu ropě z které se rafinuje benzín. Když Karl Benz v roce 1885 požádal o patent na svůj motorový vůz stal se, tak prvním výrobcem vozidla poháněným benzínem, které bylo od počátku navrženo pro použití tohoto paliva. Když se podíváte na jeho tříkolový design, zdá se, že byl výsledkem spojení mezi koňským povozem, jízdním kolem, starými hodinami a starou pohovkou dělanou na míru. Pohon vozu zajišťoval jednoválcový čtyřtaktní zážehový motor o objemu 0,954 litru se spotřebou kolem 10 l na 100 km. Zadní kola poháněly dva ploché řetězy vedené od klikové hřídele kterou poháněl řemen vedený od motoru. Jeden kotouč na hřídeli sloužil pro záběr a druhý pro volnoběh. Historicky první automobil měl pouze jeden rychlostní stupeň v podobě pevně instalovaného disku a integrovaného diferenciálu. Při jízdě nebylo možné „zařadit“ zpátečku. Sedadlo pro řidiče a spolujezdce bylo bez ochrany proti povětrnostním vlivům. Klasický volant, který známe z později vyrobených automobilů bychom hledali marně, řízení bylo řešeno pomocí "kliky". K brzdění se používala páka napojená na hřídelní řemenici. Vyrobeno bylo pouhých 25 vozidel, ale budoucí cesta byla stanovena i díky zjištění, že cestovaní rychlostí 16 km/h je velice zábavné. Dnes jde společnost opět jinou cestou a to využití elektrické energie místo fosilních paliv.
Novinka představuje zmenšeninu prvního automobilu se spalovacím motorem. Stavebnice je zabalena do krabičky s decentně provedenou kresbou na vrchní díle obalu. Výlisky jsou baleny v samostatné krabičce s výklopným víčkem, jak je u výrobce již tradicí. Po otevření na nás čekají tři rámečky ze světle-šedé hmoty, leptanou planžetu a manuál.
Výlisky jsou čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí nebo se dají snadno odstranit. Rám podvozku je velice detailní složen je z několika dílů. Udržet geometrii při složení nebude složité, výrobce nezapomněl přidat různé vodící prvky pro snadnější sestavení. K sestavě následně doplňujeme motor, kola a další součásti. U řemenu pohonu můžeme zvolit ze dvou různých variant. První je jednodušší cesta využívající díly ze stavebnice. Druhou variantu bych doporučil zkušenějším modelářům, zapotřebí bude si vyrobit nový řemen z vlastních materiálu. Na oba tyto kroky jsme v manuálu dobře upozorněny. "Kabina" je zcela odkrytá, dřevěná podlaha je vhodná pro různé patinovací techniky, sedačka má krásně naznačené čalounění. Výplety všech kol a hnací řetězy nalezneme na přiložené leptané planžetě. Ta je umístěna samostatně v papírovém obalu, který lepty dobře chrání. Každý hnací řetěz je složen ze tří částí pro jejich lepší plastičnost. Pro snadné umístěný výpletu do jednotlivých polovin kol přiložil výrobce plastovou pomůcku (rámeček C). Manuál je přehledný a provede nás stavbou bez větších problémů na poslední stránce nalezneme jeden barevný bokorys. Přiložena je i replika patentové přihlášky vytištěné na silném kartonu pro případ, že by jí modelář chtěl použít jako podložku nebo pozadí k modelu.
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: