http://www.modelimex.cz
ICM 1:35
Kat.č. 35655
FWD Type B WWI US Army truck
Společnost Four Wheel Drive Auto Company byla průkopnickou americkou společností, která vyvíjela a vyráběla vozidla s pohonem všech kol. První vůz modelu B opustil výrobní linku v roce 1912. V roce 1913 vyrobila společnost pouze 18 strojů. Britská armáda se stala prvním vojenským zákazníkem, v roce 1915 objednala prvních 50 vozidel. Celkem zakoupila 2 925 vozidel modelů B, z toho 1 599 bylo použito ve Francii na západní frontě, převážně pro těžkou přepravu dělostřelectva, munice a pontonových mostů. Americká armáda objednala Model B v roce 1916 v počtu 147 vozidel pro expedici proti Pancho Villa do Mexika pod velením generála Johna Pershinga. Po vstupu do první světové války v roce 1917 Amerika zadala objednávky na 30 000 modelů B. Poptávka po modelu B byla tak veliká, že licenční výroba byla dána i dalším společnostem, například Peerless Motor Company a Kissel Motor Car. Po válce americká vláda prodala nebo distribuovala většinu svých modelů B místním vládám a obcím. Britské stroje byly vráceny do Velké Británie, odkud byly některé zasílány po celé britské říši. Některé automobily typu B se používaly až do 40. let 20. století jako stavební vozidla nebo sněhové pluhy.
Novinka je zabalena do krabičky s pěkným vyobrazením předlohy na vrchním díle obalu. Výlisky jsou baleny v "samostatné" krabičce s výklopným víčkem, jak je u výrobce tradicí. Po otevření na modeláře čekají čtyři rámečky ze světle-šedé barvy, jeden menší s transparentními díly, obtiskový aršík a manuál. Výlisky jsou čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí nebo se dají odstranit. Rám podvozku je velice detailní i přes menší počet dílů. Udržet geometrii při složení nebude složité, výrobce nezapomněl přidat různé vodící prvky pro snadnější sestavení. Menší začišťovaní nastane u listovích pružin, které se skládají ze dvou polovin. Součástí rámu podvozku je i převodovka a motor, k němu postačí doplnit jen rozvody z drátků podle fotografií. Je velká škoda, že nelze motor nechat vyniknout za pomoci odkrytých bočních panelů. Kabina má některé pěkné prvky například v podobě naznačení protiskluzové podlahy, kožené sedačky nebo světlometu. Nákladový prostor je dobře zpracovaný, škoda je, že se nedá sklopit zadní "nástupní rampa". ICM poskytla modelářovi dvě možnosti, pokud jde o zakrytí lože nákladního prostoru. Součástí stavebnice jsou samostatné zakřivené obruče pro plátěnou střechu, což znamená, že by si mohl modelář vyrobit vlastní plátěnou střechu. V druhé variantě lze využít dílů plátěné střechy ze stavebnice tvořených z pěti plastových dílů. Uvnitř, ale nalezneme několik stop po vyhazovačích, které bude potřeba začistit. Transparentní díly, jsou krásně čisté, bez poškození i díky zabalení v samostatném sáčku, díky tomu jsou dobře chráněny. Manuál je přehledný a provede nás stavbou bez problémů, rozdělen je na 24 stranách. Obtisky jsou kvalitní, mají tenký krycí lak a nabízejí výběr dvou strojů:
- FWD Type B, USA, 1917
- FWD Type B, France, 1918
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: