http://www.modelimex.cz
MiniArt 1:35
Kat.č. 39001
B-Type Military Omnibus
Na počátku 20. století, se objevila ve velkých městech díky jejich velkému tempu růstu obyvatel nová výzva k jejich přepravě. Tradiční koňské povozy se s takovým úkolem nedokázali poradit. Tak se objevil zásadně nový druh dopravy - „omnibus“ nebo autobus v moderní podobě slova. Již v roce 1910 byla založena společnost LGOC (London General Omnibus Company), která brzy zaujala dominantní postavení v oblasti dopravy. Již v roce 1911 načrtl designér Frank Searle návrh vozidla, které se po mnoho let mělo stát „vizitkou“ města na Temži. Byl to dvoupatrový autobus se schody v zadní části, toto řešení dokázalo přepravit větší skupinu cestujících. Nový autobus byl pojmenován „Typ B“ a v následujících letech byl využíván s významným komerčním úspěchem. První světová válka, která vypukla v létě 1914, okamžitě nabyla na síle a nutila hledat způsob, jak rychle přesunout velké skupiny vojáků co nejblíže k frontě. Vojenské vedení se okamžitě začalo zajímat o možnost použití omnibusů a brzy byla první vozidla typu "B" dodána k vojenským jednotkám. Celkem bylo rekultivováno 900 autobusů typu B, které byly nuceny vyměnit londýnské ulice za terén s kráterem ve Francii. Bývalí civilní řidiči z Londýna byli nyní povinni stát se vojenskými řidiči, a práce autobusů, které spočívaly v rychlém přesunu skupin vojáků na frontu, byla docela nebezpečná vzhledem k možnosti ostřelování nepřítelem. Proto k přepravě docházelo především v noci. První autobusy, které dorazily, byly stále v civilních barvách jasně červené a olepeny reklamami londýnských novin nebo velkých obchodů. Všechny byly následně přetřeny zelenou khaki barvou. Čelní a boční skla byla odstraněna z praktických důvodů. Boční byla nahrazena dřevěnými deskami a do druhého otevřeného patra byla nainstalována plachta. Omnibus mohl přepravit 34 cestujících (16 na první úrovni a 18 v druhém patře), ale jeho kapacita pro vojenské účely byla nižší. Mohl přepravit cca 24 vojáků s plným vybavením. Prvním operačním použitím byl přesun vojsk do města Ypres, kde 21. října 1914 došlo k jedné z nejvýznamnějších bitev Velké války. V následujících čtyřech letech byly omnibusy používány s nekonečnou intenzitou, někdy sedm dní v týdnu. Kromě převozu personálu přepravovali munici, jídlo a léky k frontovým liniím. Po skončení první světové války se do jejich domovského města vrátilo velké množství omnibusů a LGOC je podruhé vykoupil z armády a znovu začaly dominovat v ulicích Londýna. Jeden z Omnibusů, který obdržel polooficiální jméno „Ole Bill“ (na počest kreslené postavičky britského vojáka vytvořeného umělcem Bruce Bairnsfatherem), si prohlédl 14. února 1920 král Georgem V. během výstavy válečné techniky. V dalších letech se účastnil četných pamětních průvodů k výročím Velké války a v roce 1970 byl převeden do Imperial War Museum v Londýně, kde je dodnes zachován jako jeden z nejvýznamnějších artefaktů Velké války.
Novinka udělala určitě radost mnoha modelářů a především milovníkům vozidel z "Velké války". Stavebnice je zabalena do krabičky na které můžeme obdivovat krásnou malbu na vrchní díle obalu. Uvnitř nalezneme 17 rámečků ze světle-šedé hmoty, 2 transparentní rámečky, leptaný aršík, manuál a obtisky. Výlisky jsou čisté, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí nebo se dají případně snadno odstranit. Otřepy jsem nalezl jen na rámečcích s opěradly pro sedadla na horním patře autobusu. Rám podvozku je velice detailní až je škoda ho zakrýt nástavbou. Útěchou může být, že lze motor ponechat kompletně odkrytý. Interiér kabiny řidiče je ztvárněn do detailu včetně naznačení "polstrování" sedačky. Do přepravního prostoru pro cestující nebude přes boční dřevěné desky moc vidět. Výrobce vybavil přepravní prostor okny, ale ve skutečnosti byla okna demontováno z praktických důvodů. Transparentní díly, jsou krásně čiré bez poškození. Rámečky jsou zabaleny v samostatném sáčku, díky tomu jsou dobře chráněný před případným poškozením. Drobné detaily nalezneme na přiložené leptané planžetě, která je zabalena v menší papírové obálce. Manuál je přehledný a provede nás stavbou bez větších problémů, součástí je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev, který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Na poslední straně nalezneme i řadu propagandistických plakátů, které jen vystřihneme a libovolně umístíme. Obtisky jsou kvalitní, mají tenký krycí lak a nabízejí výběr z pěti autobusů:
- 52 Coy ASC (Army Service Corps) Brighton, 1914.
- Unindefined unit. RND (Royal Naval Division) Boulogne, Autumn 1914.
- 91 Coy ASC (Army Service Corps) Ypres, Spring 1915.
- 93 Coy ASC (Army Service Corps) Somme, Autumn, 1916, used as an ambulance
- 90 Coy ASC (Army Service Corps) Cassel, Summer, 1917
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: