Zdravím vás bratia technikári .Mal by som na vás jednu otázku.Kedže sa venujem stavbe lietadiel ale skúšam teraz aj nejakú tú techniku ,tak by som od vás potreboval poradiť, či by sa zo stavebnice z ktorej prikladám nižšie aj fotku dal postaviť aj sherman ktorý sa zúčastnil bojov v Normandii.Stavebnicu mi kolega ponúka za dobrú cenu a je tam ako bonus aj posádka práve z európskeho bojiska z roku 1944 ale sú tam dekle len na jednu mašinku a tá je z Burmi,takže trocha mimo môjho záujmu, ale ak by sa z toho dala z krabice bez prerábok postaviť aj mašinka z Normandie ,tak by som to bral.Model je ináč veľmi pekný,tak mi to šrotuje v hlave .Dik.
Ahoj, nejsem sice "Shermanolog" ale asi si "Amíka" z Normandie 44 nepostavíš. Tyto tanky US Army využívala jen k výcviku, a v boji jen v Tichomoří(US Marines). Bojově je v Normandii nasadili Britové a Kanaďané. Nelze samozřejmě vyloučit nějakou vyjímku, ale to ať se vyjádří někdo znalejší. Postavit ten tank půjde v mnoha variantách kamufláží, ale vždy budou mít osádky jiné uniformy a vybavení podle uživatele, státu, bojiště a časového období.
M4A4 Sherman V Pohonná jednotka: Chrysler A57 Multibank Počet vyrobených strojů: 7499 Výroba (od-do): červenec 1942 až září 1943 Tento tank, poháněný poněkud kuriózním motorem Chrysler Multibank, byl v U.S. Army použit pouze k výcviku osádek nově formovaných tankových jednotek na území USA. Nový motor byl poněkud delší, než ostatní pohonné jednotky, což si vynutilo prodloužení korby tanku. Zároveň s tím došlo ke zvětšení roztečí mezi vozíky pojezdových kol, takže se tím zároveň prodloužila styčná plocha pásu (zároveň byl použit pás s 83 články místo standardních 79), což vedlo k mírnému snížení měrného tlaku vozidla. Nakonec, přestože původně se jednalo spíše o nouzovou variantu, vznikl v pozoruhodném počtu 7499 kusů. Tím se stal po M4A2 druhou nejrozšířenější variantou Shermanu, vyzbrojenou 75mm kanónem M3. Řada tanků M4A4 také posloužila k různým experimentálním přestavbám a modifikacím, na nichž se ověřovaly nové prvky konstrukce, různé modifikace pojezdového ústrojí či úpravy výzbroje. Nakonec ale nalezl hlavní uplatnění ve Velké Británii, kde jej, na rozdíl od USA, neváhali nasadit u bojových jednotek, a dlužno dodat, že se značnými bojovými úspěchy (byť je otázkou, zda-li se osvědčil pro své kvality, či zda-li se prostě osvědčit musel, protože Britové jiný tak rozšířený typ tanku neměli). Nemalou měrou se na tom také podílelo přezbrojení řady těchto tanků výborným britským protitankovým kanónem ráže 76,2 mm, slavnou „sedmnáctiliberkou“… (Uvádí se, že do 31. července 1944 vzniklo celkem 699 tanků „Firefly“, a do 31. května 1945 bylo „sedmnáctiliberkou“ přezbrojeno celkem 2139 Shermanů ve variantách IC, IIC, IIIC a VC.) V severní Francii byly tanky Firefly ve výzbroji britských, kanadských, polských a československých jednotek, a dostaly se rovněž (byť v menších počtech) do výzbroje jednotek bojujících v Itálii (tam je krom Britů, Kanaďanů a Poláků měli i Novozélanďané a Jihoafričané).