http://www.modelimex.cz
ICM 1:35
Kat.č. 35651
Standard B "Liberty" Series 2
WWI US Army truck
Když Spojené státy vstoupily do První světové války, byla její armáda vysoce ceněna jako kvalitní spojenec. Jednou z věcí, které přivezla se svými vojáky byly i vozidla. Nákladní vozy americké armády "Liberty" vyrobené na konci první světové války byly prvním pokusem na světě vytvořit standardizované řady vojenských vozidel, sériově vyráběných různými firmami ze standardizovaných komponentů. Nejznámější byly vozy řady B s nosností 3 tuny, které od počátku roku 1918 vyrábělo 15 amerických firem ve 2 sériích. Byly to vozy s otevřenou kabinou vybavenou čtyřválcovým motorem s pohonem zadní nápravy s kardanovým hřídelem se šnekovým převodem a plnými gumovými obručemi místo klasických pneumatik. Automobily měly kola z lehkých slitin a acetylenové světlomety. Před koncem války bylo shromážděno 9 452 nákladních vozů "Liberty", z nichž 7 600 bylo odesláno do Evropy. Po skončení WWI bylo mnoho vozidel prodáno na civilním trhu. Některé vozy využily i zahraniční armády, jako příklad lze uvést polské letectvo během polsko-sovětské války v roce 1920.
Novinka je zabalena do krabičky s pěkným vyobrazením předlohy na vrchním díle obalu. Výlisky jsou baleny v "samostatné" krabičce s výklopným víčkem, jak je u výrobce standardem. Po otevření na nás čeká pět rámečků ze světle-šedé barvy, jeden menší s transparentními díly, obtiskový aršík a manuál. Výlisky jsou čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí nebo se dají odstranit. Povrchové detaily jsou ostré a hlavy šroubů nejsou rozplizlé. Rám podvozku je velice detailní i přes menší počet dílů. Udržet geometrii při složení nebude složité, výrobce nezapomněl přidat různé vodící prvky pro snadnější sestavení. Součástí rámu podvozku je i převodovka a motor, k němu postačí doplnit jen rozvody z drátků podle fotografií. Je škoda, že nelze tento detail nechat vyniknout za pomoci složené kapoty, ta je ve stavebnici řešena v jednom celku. Kabina má některé pěkné prvky například v podobě naznačení protiskluzové podlahy nebo světlometu. Zapotřebí bude podle fotografií dodělat přední popruhy uchycení stahovací střechy. K tomu napomůže velmi tenký plíšek nebo cigaretový papírek. Nákladový prostor je dobře zpracovaný, škoda je, že se nedá sklopit zadní "nástupní rampa". ICM poskytla modelářovi dvě možnosti, pokud jde o zakrytí lože nákladního prostoru. Součástí stavebnice jsou samostatné zakřivené obruče pro plátěnou střechu, což znamená, že by si mohl modelář vyrobit vlastní plátěnou střechu. V druhé variantě lze využít dílů plátěné střechy ze stavebnice tvořených z plastových dílů. Uvnitř, ale nalezneme několik stop po vyhazovačích, které bude potřeba začistit. Manuál je přehledný a provede nás stavbou bez problémů. Obtisky jsou kvalitní, mají tenký krycí lak a nabízejí výběr dvou strojů:
- Standard Liberty truck series 2, US Army, 1918
- Standard Liberty truck series 2, US Army 1st Infantry Division, 1918
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál.