Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Technika ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

MiniArt BM-8-24 Based on 1,5,t Truck-pohled do krabičky

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 5 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

MiniArt BM-8-24 Based on 1,5,t Truck-pohled do krabičky

Příspěvekod KING TIGER » 12 dub 2019, 20:07

http://www.modeliemx.cz
MiniArt 1:35
Kat.č. 35259
BM-8-24 Based on 1,5,t Truck

V roce 1929 společnost Ford Motor Company souhlasila s vybudováním továrny v Nižním Novgorodu. Součástí linky byla i výroba dvou-osého lehkého nákladního automobilu Model AA. Sovětské vedení rozhodlo o potřebě těžšího vozidla , v rozmezí 2-3 tuny. Přidáním další nápravy vytvořily svůj vlastní unikátní model AAA. Tento vůz byl sovětským ekvivalentem amerického nákladního automobilu CCK 2-1/2 ton a byl vyroben v desítkách tisíc kusů. Ze předu AAA využil kabinu, kapotu a blatníky z modelu Ford A a AA. Náhradní kola, byla uložena pod korbou, blatníky díky tomu nepotřebovaly výřezy, charakteristické pro konstrukce vozů "20 let". Nicméně v roce 1940 došlo k mírnému přepracování typu AAA, došlo ke zvýšení výkonu motoru a přemístění kol na blatníky a tím standardizování součástí karosérie dodávané s modely A a AA, která měly náhradní kola namontována na blatníku. Během výroby vznikly různé nástavby nebo úpravy, které si vyžádala armáda nebo postupující situace na bojišti, mezi nimi byl i nosič raket "Katyusha".

Nejnovější stavebnice od ukrajinského výrobce, představuje dvounápravový GAZ, upravený jako mobilní nosič raket "Katyusha". Krabička napěchována výlisky v sobě ukrývá rámečky ze světle šedého plastu, transparentní díly, leptanou planžetu, aršík s obtisky a manuál. Většinu rámečků může modelář znát z dříve vydaných stavebnic, výrobce k nim přidal několik nových rámečků a díly raketometu ze stavebnice BM-8-24 (kat.č.35234). Vysokou detailnost zajišťují formy vzniklé pomocí 3D modelování s využití vícedílných forem. To zajišťuje vysokou přesnost a čistotu lisování a díky tomu i dobré lícování jednotlivých dílů při samotné stavbě. Stopy po vyhazovačích jsou většinou umístěny na méně viditelných místech nebo je snadno odstraníme, otřepy nebo propadlá místa budeme hledat marně. Rám podvozku je velice detailní počtem dílů a tím i složitý na dodržení geometrie, modelář by si měl dát pozor při lepení, tak aby nevznikla tvz. "vrtule". Interiér kabiny je ztvárněn do detailu včetně naznačení kožené sedačky, výrobce nezapomněl ani na možnost otevření čelního okna. Totéž platí i o motoru, který lze ponechat odkrytý, doplníme jen rozvody z drátků podle fotografií. Zcela nová je zadní nástavba na korbě pro raketomet.
Konstrukce raketometu se skládá z množství detailně zpracovaných dílů. Manuál radí, které díly by se neměli lepit, aby byl případně pohyblivý. Lze si tak v průběhu stavby zvolit v jaké poloze se bude nakonec nacházet. Jako bonus jsou přiloženy dvě dřevěné přepravní bedny pro rakety. Obě mají jemně naznačenou strukturu dřeva a lze do obou umístit po čtyřech raketách. Celek je vhodný jako doplněk pro případné diorama. Leptané díly obsahují drobné součásti, pro vylepšení modelu. Manuál je přehledný a provede nás stavbou bez problémů, součástí je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev, který usnadní práci s hledáním potřebného odstínu. Obtisky jsou kvalitní, mají tenký krycí lak, obsahují popisky pro rakety a přepravní bedny. Na výběr máme ze dvou zbarvení:
- Unidentified unit of the Red Army, autumn 1941.
- Unidentified unit of the Red Army, camouflage in the winter 1941-1944.

Náhled na krabičku a manuál:
krabička.JPG


Manuál:
manuál 1.jpg

manuál 2.jpg

manuál 3.jpg

manuál 4.jpg

manuál 5.jpg

manuál 6.jpg

manuál 7.jpg

manuál 8.jpg

manuál 9.jpg

http://www.ju-88.wz.cz




"Model nedělá modeláře, ale modelář dělá model"
Uživatelský avatar
KING TIGER
 
Příspěvky: 2916
Registrován: 16 črc 2004, 10:18
Bydliště: PRAHA 4
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiniArt BM-8-24 Based on 1,5,t Truck-pohled do krabičky

Příspěvekod KING TIGER » 12 dub 2019, 20:09

http://www.modelimex.cz
Manuál II:
manuál 10.jpg

manuál 11.jpg

manuál 12.jpg

manuál 13.jpg

manuál 14.jpg

manuál 15.jpg

manuál 16.jpg


Rámečky:
rámeček 1.JPG

rámeček 2.JPG

rámeček 3.JPG

http://www.ju-88.wz.cz




"Model nedělá modeláře, ale modelář dělá model"
Uživatelský avatar
KING TIGER
 
Příspěvky: 2916
Registrován: 16 črc 2004, 10:18
Bydliště: PRAHA 4
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiniArt BM-8-24 Based on 1,5,t Truck-pohled do krabičky

Příspěvekod KING TIGER » 12 dub 2019, 20:10

http://www.modelimex.cz
Rámečky II:
rámeček 4.JPG

rámeček 5.JPG

rámeček 6.JPG

rámeček 7.JPG

rámeček 8.JPG

rámeček 9.JPG

rámeček 10.JPG

rámeček 11.JPG


Za poskytnutý vzorek bych rád poděkoval dovozci, firmě Modelimex.
V případě zájmu mohu nafotit i jiné detaily tohoto modelu.
http://www.ju-88.wz.cz




"Model nedělá modeláře, ale modelář dělá model"
Uživatelský avatar
KING TIGER
 
Příspěvky: 2916
Registrován: 16 črc 2004, 10:18
Bydliště: PRAHA 4
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiniArt BM-8-24 Based on 1,5,t Truck-pohled do krabičky

Příspěvekod KANTA1955 » 12 dub 2019, 21:49

Žiaľ BM-8-24 v tomto prevedení nebola nikdy sériovo, ani malosériovo vyrábaná.

Žiadne civilné, vojenské, politické archívy, ani archív Závodu č.733 „Kompressor“, neuvádzajú 24 násobné odpaľovacie zariadenie M-8-24, s vodiacimi koľajnicami typu „nosník“, na podvozku GAZ-MM, ktoré by bolo v SKB závo-du „Kompressor“ alebo inej konštrukčnej kancelárii (Voronež – závod „Kominterna“; Gorkij – závod GAZ, Moskva – „Krasnaja Presnja“) skonštruované a čo i len skúšané. Dokonca ani v registri projektov na ktorých sa v SKB „Kompressor“ počas vojny pracovalo, nie je žiadny továrenský index pridelený takémuto vozidlu.

Všetky relevantné pramene uvádzajú výhradne bojové vozidlá BM-8-36. Od roku 1943 bojové vozidlá BM-8-48. Teda OZ s najmenej s 36, pôvodne s vodiacimi lištami typu „flauta“, a až neskoršie s vodiacimi koľajni-cami typu nosník. Niektorí autori článkov, napr.Šunkov , tváriacich sa ako seriózne historické state, sa síce vyjadrujú zhruba v duchu : „...po skončení výroby T-60 skončila aj výroba BM-8-24 na ľahkých tankoch, ale delostreleckú časť M-8-24 začali montovať na nákladné autá GAZ-AA a ZiS-5...“ Pri tom sa často odvolávajú na Výnos ĽKO číslo 726ss z 30.septembra 1941 „O formovaní a vyzbrojovaní mínometných útvarov M-8 a M-13“.

To však zrejme nebude tak celkom pravda, pretože aj v citovanom Výnose ĽKO, uloženom v RGASPI , vo fonde 644, spis 1, dokument 10, listy 180 – 182, sa v súvislosti s bojovými vozidlami M-8 hovorí výlučne o ľahkých tankoch T-60 a nákladných automobiloch ZiS-6. V súvislosti s bojovými vozidlami M-13 sa hovorí výlučne o nákladných automobiloch ZiS-6. V texte sa síce spomínajú aj dodávky nákladných automobilov GAZ-AA a ZiS-5, ale nie v súvislosti s bojovými vozidlami M-8 a M-13, pretože išlo o muničné, zásobovacie a iné automobily, kuchyne, kluby, ženijné a ostatné tylové prostriedky.

Disponujem kópiou dokumentu "Výnos Ľudového výboru obrany (ГКО) č.: N338ss z 31.VII.41, „O výrobe zariadení M-8 v mesiaci august“. Potvrdzuje návrh ľudového komisára všeobecného strojárstva Petra Ivanoviča Paršina prijať do výzbroje ČA zariadenie M-8. Ustanovuje sa, že batéria je zložená zo 6 zariadení M-8. Ukladá Paršinovi do 1.augusta vyrobiť tri batérie zariadení M-8, veleniu GMÚ (Jakovlevovi a Aborenkovi) vykonať v ten istý deň polygónové skúšky. Ľudovému komisariátu všeobecného strojárstva ukladá zabez-pečiť v auguste 1941 výrobu 240 zariadení M-8. Paršinovi a riaditeľovi NII-3 A.G. Kostikovovi ukladá využiť prednostne letecké neriadené strely RS-82 bez akýchkoľvek úprav. zaväzuje Ľudového komisára stredného strojárstva V. A. Malyševa dodať v auguste 1941 zo zásob ĽKO 260 nákladných automobilov ZiS-5 a ZiS-6. Teda žiadne zariadenia M-8 na podvozkoch GAZ.

Dokonca ani Alexander Borisovič Širokorad, jeden z najuznávanejších ruských vojenských historikov, vo svojej knihe „Tuzemské mínomety a reaktívne delostrelectvo 1938 – 1945“, zameranej na odpaľovacie zariadenia reaktívnych striel všetkých typov a kalibrov obdobia II. Svetovej vojny, nezmieňuje vývoj, skúšky alebo výrobu, či použitie odpaľovacieho zariadenia BM-8-24 na podvozku GAZ-AA, s vodiacimi koľajnicami typu „nosník“.

Dokonca aj podľa dostupných fotografií mali vodiace koľajnice predovšetkým bojové vozidlá BM-8-48, ale tie boli v dvoch radoch nad sebou.

Jediná dostupná fotografia pochádza pravdepodobne z obdobia skúšok bojových vozidiel BM-8-24 vpravo a B-8-36 vľavo, na podvozkoch nákladného automobilu GAZ-MM. Skúšky sa zrejme konali na Sorfinskom delostreleckom polygóne. Fotografia nemá označenie, názov a žiaden popis. Nie je isté či sa nejedná o kresbu, alebo fotomontáž, ale v niektorých prameňoch sa táto fotografia vyskytuje.
Přílohy
BM-8-36 a BM-8-24 na GAZ-MM pocas skusok.jpg
Uživatelský avatar
KANTA1955
 
Příspěvky: 447
Registrován: 21 bře 2007, 09:36
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiniArt BM-8-24 Based on 1,5,t Truck-pohled do krabičky

Příspěvekod KANTA1955 » 12 dub 2019, 21:57

Mimochodom, model má otočný rám delostreleckej časti nesprávneho typu, MiniArtom zrejme prevzatý z BM-8-24 na T-60. V tomto prípade by to mal byť jeden z dvoch typov otočných rámov, používaných pri montáži delostreleckých časti reaktívnych mín M-8.

Napriek tomu mám aj tento model a postavím si ho. Samozrejme s úpravou delostreleckej časti.
Uživatelský avatar
KANTA1955
 
Příspěvky: 447
Registrován: 21 bře 2007, 09:36
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 5 • Stránka 1 z 1

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Michal M. a 18 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY