tak mi to nedalo a kola s civil vzorkem na Blitze dělá v 48 Tankworkshop a právě s 8-mi dírama jako má ten ,,Köln,, ,průšvih je že ty potřebuješ jenom ty dvě přední a naklonovat ,kvůli tomu kupovat celou sadu se asi nyvyplatí
Ahoj, podařilo se mi dohledat další fotky a nějaké drobné informace. Jak jsem již dříve napsal, tak nástavba Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A byla vyráběna jako unifikovaný celek - formou kontejneru který bylo možné usadit na širokou paletu přepravních jednotek, ať už nákladních vozů nebo přívěsů. Tento typ nástavby by měl být již vývojově druhý v pořadí, to jest novější variantou z vyráběných a používaných WL. První varianta se nazývala Kfz 305/99 Sauerstoffumfüllwagen, a byla používána jak na nákladních automobilech, tak i na přívěsech. Jak je patrné z názvu a dále pak z přiložených fotek, tak jako základ je použita standartní nástavba Kfz 305, používaná například pro sanitnitní nástavby 3t. vozů WH/WL. Z modelářského hlediska je určitě jendodušší úprava této nástavby, než výroba druhé varianty (10-50A). Informace nemám nijak podložené, a tak je možné že obě varianty byly vyvinuty a používány zároveň. Obě varianty byly používány WL na letištích pravděpodobně již v předválečných letech,a samozřejmě po celou dobu 2.s. války. Dle dostupných fotografií usuzuji že byly využívány hlavně u bombardovacích jednotek, případně u jedntek těžkých stíhačů, například typ JU-88. Zkusím i laicky popsat jak výroba kyslíku mohla vypadat. Pokud bude mít kdokoliv relevantnější informace, budu rád za opravy a upřesnění. Srdcem stroje byl určitě kompresor(jasně patrný na fotkách). Ten svou čiností stlačí atmosferický vzduch a zvýší jeho tlak a teplotu (komprese), následně průchodem přes chladič(na fokách bohužel není vidět) dojde ochlazením ke zkapalnění (kondenzace) vzduchu (kyslík 21% obj%). Následně se kapalina při prudké změně (expanze) tlaku směrem mění na plyn. V této fázi by mělo dojít i k oddělení jednotlivých složek (dusík, kyslík, CO2 a další). Takto vyrobený kyslík je zachytáván a uchováván v tlakových nádobách(18 ks u 10-50A). Odpadním materiálem je zde dusík(78% obj%) a ostatní plyny jako argon,CO2 a další. Ještě před stlačením vzduchu by mělo docházet k filtraci CO2(hydroxid sodný) a k odstranění hrubých nečistot a vlhkosti ze vduchu(filtrdehydrátor). To na fotkách vidět není, ale jsem si téměř jistý že to tam bylo. Také na straně okruhu s již zkapalněným kyslíkem patrně byla filtrace. Přece jen osádky letadel nedýchaly technický, ale čistý "lékařský" kyslík. Metoda této výroby kyslíku se nazývá "Lindeho metoda".
Distribuci takto vyrobeného kyslíku zajišťoval systém měděných trubek a různé ventily a rozdělovače s ovládacímy prvky a manometry v zadní části nástavby 10-50 A (u verze kfz 305/99 levý zadní bok). Čím si vůbec nejsem jistý je pohon kompresoru. Byl buď poháněn elektromotorem(nutnost elektrocentrály - nikde na fotkách není), nebo jeho chod zajišťoval diesel/benzin agregát. Na jedné z fotek je nepatrný náznak řemenice a jakéhosi převodu, což by nasvědčovalo této variantě. "Komínek" na střeše v místě nad kompresorem taky něco napovídá. Toť zatím vše. Opět platí že nejsem vševěd, a budu rád za opravy a upřesnění.
Nyní k fotkám: Einheitsanhänger:
zajímavá fotka:
LKW typ ?:
pravděpodobně se jedná o Ford G917:
Opel Blitz:
Naposledy upravil Mirek_Z dne 10 úno 2019, 17:00, celkově upraveno 5
Verze Kfz 305/99 Sauerstoffumfüllwagen: Krupp LD 4 M 232:
lkw 3t, pravděpodobně Ford 917 nebo Maďarský Ford Marmon - Kfz 305/99 Sauerstoffumfüllwagen:
Kfz 305/99 Sauerstoffumfüllwagen - zničený a původně usazený na přívěsu(Anhänger) jedno nebo dvou osém podvozku:
modelářská představa Kfz 305/99 Sauerstoffumfüllwagen, asi 1/35:
A jako bonus Kfz 44 Sauerstoff- und Stickstoff-Erzeugungskraftwagen. Nástavba/vozidlo určené k výrobě a distribuci technického kyslíku a dusíku pro jiné účely než potřeby WL. Büssing-NAG type 500 S Kfz 44:
petr21 píše:Obdivuju tvoji detektivní práci. Opět si objevil podklady který mi osvětlují další detaily.
Jsem rád že ti to pomůže. A snad nejen tobě. Přiznám se, mě samotného tenhle kus techniky zaujal. Někdy v budoucnu si snad postavím jednu z variant, i když jen v 1/72. Ale určitě bez letadla Tak aspoň v tomto tématu budu mít všechny podklady pro stavbu.
No a zase mi nedalo spát. Něco málo ke kompresoru. Hodím sem pár zvětšených fotek, a fotky/videa podobných kompresorů. Jinak jsem téměř přesvědčen že se opravdu jednalo o diesel kompresor. Už několikátý den se snažím na netu najít nějaké info o německých předválečných i válečných diesel kompresorech. Kdyby měl někdo další info, tak sem s ním.
Dnes dohledány další fotky. Konkrétně s Nástavbou 10 - 50 A. Jedna trojkombinace s Opel Blitz - Velmi nekvalitní! Dále jsem narazil v mé oblíbené sekci "Vehicle identity requests" na axishistory.com (https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=47&t=73232&start=3945), a poté taky na wehrmacht-awards.com (http://www.wehrmacht-awards.com/forums/showthread.php?t=588791) - (tam jsou nejkvalitnější fotky ), na fotky údajně situované a datované z Holandska roku 1941 těsně před zahájením operace Barbarossa. Je na nich zachycena část jednotek Panzer-Abteilung (Fl)100 - Plamenometný oddíl vyzbrojený Flammpanzery 2 (https://en.valka.cz/topic/view/75602/Pz-Kpfw-II-Flamm-Ausf-A). Na jedné fotce je nákladní automobil s nástavbou 10 - 50A doplněnou "přístavkem", nebo chcete li "budkou", stejného typu jako je na fotce Büssing NAG 500 S v začátku tématu. Na druhé fotce s velkou dávkou bláznovství "vidím" i další nákladní vůz se stejnou nástavbou z druhé strany(levá) - ta je pravděpodobně stejná jako z pravé, jen je zrcadlově otočená. Ano, já vím že je to věštění z křišťálové koule, ale nemohl jsem si pomoct jinak než to někomu sdělit. Ať se trápí i někdo jiný než já. Jěště dodám že dle diskuse na axishistory se jedná o Henschel 38 S , a já s tím nemohu nesouhlasit. Při hledání jsem se dozvěděl že ve Flammpanzeru 2 byly 4ks tlakových lahví se stlačeným dusíkem pro pohon hořlavé směsi. No a jelikož "výrobník kyslíku" Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A jako vedlejší odpad produkoval dusík, a to v nemalém množství, tak mi to vozidlo do té jednotky docela i sedí. Třeba bylo možné změnou nastavení produkovat a uchovávat i ten dusík. Kdo ví jak to tenkrát fungovalo. A stále nemám dořešeno, jaké zbarvení tl. lahví a co ve kterých bylo. A spoustu menších i větších detailů. Tak tedy i tato nástavba na nákladním voze je "technikářsky" upotřebitelná po modelářské stránce.